Jump to content
IGNORERAD

Vart tog gula febern vägen?


Vaxet

Recommended Posts

Blir lite Nyfiken Vaxet,är det just Thailand du har tappat suget efter eller är det månadslånga vistelser även på andra ställen.

Själv tycker jag väl att omväxling förnöjer och försöker att inte hamna i Thailand för ofta för att det inte ska fölora för mycket av charmen.

Med klimatet i Sverige under vinterhalvåret känns det skönt att få ett avbrott på nåt ställe med värme där man kan sitta och äta sin middag på en uteservering.

Så vill du inte lämna Sverige på långsemester över huvud taget eller är det bara Thailand du är trött på?

Ja alltså jag och min familj älskar att resa, mycket och länge som sagt, flera månader går bra, om det är ekonomiskt och praktiskt möjligt.

Men vi åker nu till andra resmål än Thailand, ställen som likt Thailand gjorde förr, ger mig längtan att åka dit om och om igen.

Och självfallet blir det många resor till Thailand i framtiden om allt går som det ska, min fru och mina barn har ju sina rötter där likväl som här.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Vaxet

    9

  • andrejsdenruskige

    9

  • noBuzz

    8

  • Nonki

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mr Ning Ning

Gula Febern drog in som en storm i mig -09.

Åkte 3-4ggr/år en tid.

Nu har vinden mojnat en hel del.

Åker ner ca 2mån/vinter

Senast jag var nere så ville jag faktiskt "åka hem" vid nåt tillfälle.

Väl hemma så satt jag och funderade om jag skulle lägga ner de hela.

Nu sitter jag här med en ny biljett dit.

Så visst drar landet fortfarande.

Men för mig skulle nog ett 50/50 boende vara bäst.

Sommar i Sverige och Vinter i Thailand.

Ska se om jag kan fixa så det blir så till min pension tar vid.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Har varit i Thailand ett par dagar nu. Vi skall vara här dryga månaden och det är drygt ett år sedan vi flyttade hem. Alisa och jag satt igår och planerade för allt skoj vi skulle göra när vi kom hem igen - det kanske är lite symptomatiskt för hur mätta vi är på Thailand just nu.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att lägga några aspekter på tidigare skribenter. Så för mig så tycker jag att det är ganska bekymmerslöst vare sig jag är i Sverige eller Thailand.

Förut för många år sedan när jag höll till i Pattaya när jag var i Thailand. Kom jag till slutsatsen att jag var ganska trött på stället som så. Drog kosan till Bangkok och insåg att i det stora hela var det som att vara i Stockholm. Thailändarna var ju på samma nivå som vem som helst.

Det enda jag just nu saknar i den svenska sommaren är min hund Viper. Men då jag vet att han har det kungligt bra tills nästa gång jag beträder Thailändsk mark. Så känns det ganska bra. Och jag ser fram mot nästa resa o november!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i Thailand ett par dagar nu. Vi skall vara här dryga månaden och det är drygt ett år sedan vi flyttade hem. Alisa och jag satt igår och planerade för allt skoj vi skulle göra när vi kom hem igen - det kanske är lite symptomatiskt för hur mätta vi är på Thailand just nu kanske.

Och kanske lite symptomatiskt för hur inspirationen flödar när man mår bra i en avslappnad och skön miljö. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Och kanske lite symptomatiskt för hur inspirationen flödar när man mår bra i en avslappnad och skön miljö. :)

Säkert! Det är ju en fantastisk förmån att få längta hem för det innebär ju att man haft möjlighet att byta ut vardagen för en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert! Det är ju en fantastisk förmån att få längta hem för det innebär ju att man haft möjlighet att byta ut vardagen för en stund.

I din ålder tycker jag det är ett friskhetstecken att inte fastna i samma rekreationsmål och mönster, när det finns så många möjligheter till upplevelser här i världen, men på ålderns höst kan man bli mätt på upplevelser också och bara vilja ha det bra sådär i största allmänhet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gula feber inföll vintern -96/97 vid en månadslång premiärresa som singel och resande allena med ryggsäck. Sydostasien blev en riktig käftsmäll i positiv bemärkelse och jag charmades främst av alla nya möten med människor från hela världen, den tropiska naturen, klimatet, de vänliga thailändarna och de vackra kvinnorna. Efter bara 3 månader hemma så var jag på väg igen, denna gång till Bali för en två månaders vistelse själv. En resa som bara ökade reslusten. Innan året var till ända så hade jag ännu en månadslång resa till Thailand att lägga till handlingarna.

Efter detta första res-intensiva premiärår följde några år av täta singelresor till sydostasien då jag oftast tillbringade 2,5 vintermånader och 1,5 försommarmånad borta varje år. På det sjätte resåret, när jag i min gula febern-iver även lärt mig tala thailändska, så träffade jag min blivande fru och hon flyttade så småningom till Sverige. Resandet fortsatte dock och vi tillbringade i snitt 4 månader per år i Thailand åren som kom. 2006 föddes vår son och 2009 vår dotter och vårt resandet ändrade lite karaktär. Vi tillbringade fortfarande mellan 3-6 månader per år i Thailand men pga småbarnen så blev det inte lika lätt att flacka runt landet lika mycket som vi gjort tidigare och resandet blev praktiskt mycket mer omständigt. Jag som aldrig längtat hem till Sverige när jag var på resa började plötsligt tycka att det var så himla skönt att komma hem där allt praktiskt med barn är så mycket enklare. Förra året var första året av de senaste 15 som vi bara var i Thailand en enda månad och i år har vi bestämt att vi inte åker alls.

Känns förjävla skönt att bara stanna kvar hemma i Sverige. där jag märkligt nog trivs bättre än innan jag började resa. Gula febern är botad.

Jag på premiäresan då gula febern slog till med full kraft just på Koh Phi Phi där jag trivdes ofantligt bra pga den otroligt vackra naturen, avsaknaden av bilar samt att man kunde gå barfota med shorts och bar överkropp hela dagarna. Livet var precis så laid back och skönt som jag önskade.

gulafebern.jpg

gulafebern2.jpg

gulafebern4.jpg

Med detta inte sagt att ressuget inte kommer att återvända när barnen blir lite större. det gör det säkert. Jag trivs förjävla bra i Thailand och med thailändarna och längtar faktiskt mycket efter att få umgås med thaisläkten på plats i Surin. Men just nu trivs jag ofantligt bra i Sverige och reslusten är lika med noll. Efter 15 års intensiva resor och med två småbarn att ta hand om är reslusten i alla fall tillfälligt borta. Och det gäller alla resor, inte bara Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

I din ålder tycker jag det är ett friskhetstecken att inte fastna i samma rekreationsmål och mönster, när det finns så många möjligheter till upplevelser här i världen, men på ålderns höst kan man bli mätt på upplevelser också och bara vilja ha det bra sådär i största allmänhet.

Absolut rätt!

Det är en sällsynt lyx att ha många goda minnen med sig på "ålderns höst" när orken och motivationen inte längre säger "upp upp och iväg" vareviga dag!

Mitt absoluta Zenit blev ganska sent i livet, vid nära 60 års ålder företog jag en jordenruntresa alldeles på egen hand, detta är ju inte så där jättelänge sedan, men i dag är jag glad att slippa fara runt i flygplan, bussar, bilar o båtar utan just sitta vid datorn, kolla lite bilder och minnas när jag känner för det.

Detsamma med livet innan Thailand, visst finns det vemodighet och lite ågren ibland men i det stora hela är man nog förhållandevis lycklig lottad som funnit ett nytt liv, ny familj och fått tillbaka barnasinnet vid mogen ålder. Är nog inte många av PRO-gubbarna hemma i svedala som fixa bajsblöjor och mjölkersättning på dagen och om dom vill går o tar en bira kl11 på kvällen och kan skåda lite skön fägring som gör allt för att man ska trivas.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste mustach Kim... Såg man ut så då??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Juste mustach Kim... Såg man ut så då??

Lech Wałęsa stuk på Kim.

Kanske en av hans största inspiratörer?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja..

Har aldrig riktigt haft någon gula feber..

Drabbades av backpackerfeber vid 24 års ålder som tog mej på en 13 år lång resa genom alla kontinenter där varje resa följdes av en hemresa för att tjäna pengar till nästa resa...

Och Thailand var aldrig någon favorit bland resemål, inte ens topp 5 i sydostasien.. :)

Men 98 träffade jag Gumman med stort G och en massa Thailandsresor på rad blev det .. :)

Sedan flyttade vi ihop i Sverige 2001 och fortfarande många Thailandsresor första åren ... men det minskade undan för undan och andra resor prioriterades från båda ...

Någon gång vid 2005 kom vi till en för mig perfekt balans i resandet med 3 veckor i Thailand på vintern och 3 veckor i Europa och Sverige på sommaren och någon weekend i Europa på vår och höst...

Men sen kom dottern 2007 och sonen 2011 och nu blir det mycket Thailand igen för att låta dom få del av den Thailändska kulturen.

Få se när balansen återkommer... :)

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycks vara rätt många Thairävar som känner som jag eller åt det hållet i alla fall(kollat karmeringar).

Mycket trevligt dock att läsa att t.e.x. Jive och Baa trivs mycket bra och har hittat det sättet de vill leva på nu när de är lite äldre, bara att gratta!

Jag vill också känna så i den åldern, och det naturliga skulle ju vara att göra detta i Thailand med tanke på frugan och barnens naturliga knytning till landet.

För några år sedan var jag också säker på att så skulle det bli, men som tydligt framgått i min trådstart så är jag numera betydligt mer tveksam.

Ser rätt många andra varma och trevliga länder som skulle kunna bli ett hem i framtiden, om inte på heltid så kanske på halvtid.

Spanien, Frankrike ja hela södra Europa, lär ju inte bli direkt dyrare att bo där inom överskådlig framtid med tanke på ekonomierna.

Australien och en massa andra Asiatiska länder, Thailand ligger självklart närmast tillhands, men om mina och min Frus känslor går i nuvarande riktning så förblir nog Thailand det landet dit vi kommer för att hälsa på släkt och vänner.

Och någon annat ställe det vi kallar för hemma, men vad vet man om framtiden.inte ett skit...

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja, man kan fråga sig varför den gula febern avtar.

Den enda teori jag kan tillföra är att alla kan nog bli drabbade, men bara en del har den personlighet (eller vad man ska kalla det) som krävs för att man ska trivas permanent i Thailand. Jag har den inte, och tror inte att det har så mycket med åldern att göra.

Jag har förvisso både tid och pengar att bo permanent i Thailand, men vill inte. Det är inte utan att jag får lite dåligt samvete när jag läser inlägg här om hur man längtar till den dag man äntligen kan flytta till Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

...

Mycket trevligt dock att läsa att t.e.x. Jive och Baa trivs mycket bra och har hittat det sättet de vill leva på nu när de är lite äldre ...

..

Spanien, Frankrike ja hela södra Europa, lär ju inte bli direkt dyrare att bo där inom överskådlig framtid med tanke på ekonomierna.

Australien och en massa andra Asiatiska länder, Thailand ligger självklart närmast tillhands, .

Australien skulle jag absolut kunna tänka mig att leva deltid som pensionär.

Finns förvånansvärt lite info om Aus som pensionärsställle ..

En stor fördel dock borde vara att svenskar avnjuter fri sjukvård och att visumen är på 6 månader .

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man kan fråga sig varför den gula febern avtar.

Den enda teori jag kan tillföra är att alla kan nog bli drabbade, men bara en del har den personlighet (eller vad man ska kalla det) som krävs för att man ska trivas permanent i Thailand. Jag har den inte, och tror inte att det har så mycket med åldern att göra.

Jag har förvisso både tid och pengar att bo permanent i Thailand, men vill inte. Det är inte utan att jag får lite dåligt samvete när jag läser inlägg här om hur man längtar till den dag man äntligen kan flytta till Thailand.

Herr Chang har talat.

Ok ok. Changen, men hur ser dina planer för framtiden ut? E Thailand och thaitjejjer ett avslutat kapitel?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste mustach Kim... Såg man ut så då??

Lech Wałęsa stuk på Kim.

Kanske en av hans största inspiratörer?

Var den så tydlig att den märktes på bilden? Tyckte själv det såg ut som lite fjun och inte något Lech Walesastuk alls. :wink:

Nåja, har provat både mustach och bockskägg men för det mesta varit utan ansiktsbehåring. Här några scannade gamla bilder till på mig från mitt tidigare favvoställe Koh Phi Phi som bevisar detta. Men då några år efter premiärresan med musch.

Glasögon fick jag bära ett tag efter en ögonskada jag ådrog mig i Thailand vid millenieskiftet så bilderna jag har dessa på är nog från ca 2001, tror jag.

gulafebern6.jpg

gulafebern7.jpg

gulafebern5.jpg

gulafebern10.jpg

gulafebern8.jpg

gulafebern9.jpg

gulafebern11.jpg

Fast det var inte bara Phi Phi som gällde på den tiden förstås, här ett kort från Soi Bangla dit jag också drog de släktingar hemifrån som tillfälligt kom på charter till Phuket. Kvällstid i Patong gällde självfallet inte shorts och bar överkropp utan byxa och tröja. Fast jag trivdes bättre på de små öarna där den lättare klädseln var helt ok. Nu, 10 år senare har jag dock blivit så fet att jag helst inte går med bar överkropp alls. någonstans. :wink:

gulafebern12.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ang. bar överkropp eller inte så delar vi erfarenhet...

Men... Kim du måste ju besitta ett ofantligt arkiv men bilder från när det begav sej, skulle du inte snälla kunna???

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

haha ang. bar överkropp eller inte så delar vi erfarenhet...

Men... Kim du måste ju besitta ett ofantligt arkiv men bilder från när det begav sej, skulle du inte snälla kunna???

Ja! Och dessutom i Nightlife tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man kan fråga sig varför den gula febern avtar.

Den enda teori jag kan tillföra är att alla kan nog bli drabbade, men bara en del har den personlighet (eller vad man ska kalla det) som krävs för att man ska trivas permanent i Thailand. Jag har den inte, och tror inte att det har så mycket med åldern att göra.

Jag har förvisso både tid och pengar att bo permanent i Thailand, men vill inte. Det är inte utan att jag får lite dåligt samvete när jag läser inlägg här om hur man längtar till den dag man äntligen kan flytta till Thailand.

Herr Chang har talat.

Håller med permanent NÄSH svenska sommaren för skön i allafall just nu????

Ha det Chang!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ang. bar överkropp eller inte så delar vi erfarenhet...

Men... Kim du måste ju besitta ett ofantligt arkiv men bilder från när det begav sej, skulle du inte snälla kunna???

Ja! Och dessutom i Nightlife tråden.

Problemet är att de allra flesta gamla bilder är ännu oscannade dia, de första 8 årens resor hade jag ju ännu en "kemisk" kamera.

Fast jag planerar att scanna av de mesta så fort jag fått ordning på utrustningen. Måste använda mig av en gammal dator eftersom scannern inte stöds av Windows7 så det är lite bökigt.

Gamla nightlifebilder är det dock bäst att avhålla sig från för husfridens skull. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Problemet är att de allra flesta gamla bilder är ännu oscannade dia, de första 8 årens resor hade jag ju ännu en "kemisk" kamera.

Fast jag planerar att scanna av de mesta så fort jag fått ordning på utrustningen. Måste använda mig av en gammal dator eftersom scannern inte stöds av Windows7 så det är lite bökigt.

Gamla nightlifebilder är det dock bäst att avhålla sig från för husfridens skull. :wink:

Du kan skicka dom med vanlig post till mig så länge det inte är nightlife bilder på dig.

Fan vad jag är bra på att rimma

MVH

Rap Master

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har haft en längre Thailandsvistelse på drygt ett år förut. Efter det så känns det som att det räcker gott med att åka ner och leva som en rockstjärna i 3 veckor då och då, stannar man längre så blir det slentrian och det pallar inte kroppen med :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är alkoholkonsumtionen som skrämmer mig att stanna längre perioder :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en längre Thailandsvistelse på drygt ett år förut. Efter det så känns det som att det räcker gott med att åka ner och leva som en rockstjärna i 3 veckor då och då, stannar man längre så blir det slentrian och det pallar inte kroppen med :)

Hörde även att ett par pizzerior och några hamburgersjapp fick slå igen när du åkte hem. :giggle:

Jaja det är några öl o whisky i (fet)kroppen på mig :plea:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...