Jump to content
IGNORERAD

Formatera minneskort?


Galten

Recommended Posts

Köpte en ny kamera Sony A55 för några månader med det största minneskortet.

Har hunnit ta några bilder utan att föra över till datorn.

Idag skulle jag prova föra över men datorn säger att minneskortet måste formateras.

Har jag gjort bort mig?

Är i Thailand nu och laptopen som jag har med mig har bara windovs 7 installerad.

Räcker det att när jag kommer hem så kör jag ett fotoprogram eller skulle jag ha formaterad innan och förlorar allting?

Lite orolig här.

Tacksam för svar.

Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Köpte en ny kamera Sony A55 för några månader med det största minneskortet.

Har hunnit ta några bilder utan att föra över till datorn.

Idag skulle jag prova föra över men datorn säger att minneskortet måste formateras.

Har jag gjort bort mig?

Är i Thailand nu och laptopen som jag har med mig har bara windovs 7 installerad.

Räcker det att när jag kommer hem så kör jag ett fotoprogram eller skulle jag ha formaterad innan och förlorar allting?

Lite orolig här.

Tacksam för svar.

Galten

Vet inte hur man egentligen ska göra, men...

När du sätter in minneskortet i kameran första gången så bör du formattera kortet med kameran.

Och samma sak när du ska tömma minneskortet så bör du formattera med kameran.

Det jag tycker att du ska göra är att inhandla ett nytt minneskort i närmaste butik. Sätt in det i kameran och formattera kortet.

På det sättet så har du kvar informationen på ditt gamla kort och kan eventuellt lösa problemet på hemmaplan.

PS

Har du prövat med att koppla kameran till datorn och ta ut bilderna den vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Installera Picasa 3 det programmet hittar bilderna automatiskt låt minneskortet sitta i datorn

när du laddar hem programmet

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väll även koppla en USB sladd till kameran och låta kortet sitta kvar i kameran ?

Om du redan har tagit bilder som ligger på kortet så kan ju kameran garanterat läsa sina egna bilder som han ju själv skrivit ner där.

Nån sladd ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera Picasa 3 det programmet hittar bilderna automatiskt låt minneskortet sitta i datorn

när du laddar hem programmet

Ha det

Köpte en sladd för 70b i Pantic Placa så den finns.

minneskortläsare har jag inte på själva Datorn.

Alltså krävs det ett program för detta.

Skall prova ladda ikväll med sladden inkopplad.

Det kanske stod formatera enhet H eller så i meddelandet.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att gå till en av alla dessa datorbutiker som finns överall i Thailand .

Berätta om ditt problem,och de kommer garanterat att försöka hjälpa dig. Förmodligen vill de inte ens ha betalt för besväret...

Jag har lärt mig att det som de konkurrerar med är service . Alla säljer samma grejer ,så god service fångar upp en kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Hej

Anslut kortet och kortläsaren till datorn därefter installerar du Picasa 3.

Du kan även installera programmet innan då är det bara att du öppnar rutan ladda ner i picasa

kan vara g eller h namnet på minnes kortet då är det bara att ladda bilder.

Formatera inte kortet innan du laddat ner bilderna picasa frågar om du vill rensa kortet när du är klar.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick inte och ladda ner Picasa pga långsam internet.

Avbruten,avbruten och därefter skulle man börja om.

Satsar på att det fungerar hemma i sverige och fortsätter och ta bilder för det bör väl inte vara problem?

Tack för svaren

MVH

Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Kan du bläddra bland de tagna bilderna när kortet sitter i kameran ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vet inte hur man egentligen ska göra, men...

När du sätter in minneskortet i kameran första gången så bör du formattera kortet med kameran.

Och samma sak när du ska tömma minneskortet så bör du formattera med kameran.

Det jag tycker att du ska göra är att inhandla ett nytt minneskort i närmaste butik. Sätt in det i kameran och formattera kortet.

På det sättet så har du kvar informationen på ditt gamla kort och kan eventuellt lösa problemet på hemmaplan.

PS

Har du prövat med att koppla kameran till datorn och ta ut bilderna den vägen?

Jag citerar mitt gamla inlägg.

Går det inte med Usb-kabel från kameran till datorn?

Om inte.

1. Gå och köp dig ett nytt minneskort

2. Montera in det i kameran.

3. Formattera kortet med hjälp av kameran

4. När du kommer hem så kan du kanske försöka trixa till det eftersom du kanske kan hitta lösningar och program på nätet. Med vettig internet lina så kan man säkert ladda hem vettiga program.

Jag skulle aldrig våga lita på någon som står och racklar med grejer i någon halvtaskig butik.

Inte om bilderna är värdefulla för dig.

För "mekanikern" så är det bara dina pengar som är värdefulla. Han skiter totalt i dina bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Hej

Kan du inte gå till ett Internet café som har snabbare lina och ladda ner programmet därifrån?

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ofta upp det meddelandet när jag kopplar in externa HDn, minneskort, mobiltelefon eller kameran.

Jag har formaterat efter konstens alla regler men meddelandet dyker upp iaf.

Allt fungerar som vanligt när jag väljer "Cancel" på meddelandet, skulle tro att det är en bugg i W7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anslut hela kameran med sladd till usb-porten till datorn istället för att plocka ur minneskortet så ska du se att det går bra att föra över bilderna. Sladd ska ha följt med vi köpet av kameran. När sladden är ansluten så behöver du bara öppna utforskaren och leta upp minneskortet i denna samt kopiera, eller flytta över bilderna till en mapp på din hårddisk.

Kanske kan du även göra precis samma sak även med minneskortet i datorns minneskortsläsare. Dvs öppna utforskaren och leta igen minneskortet på denna samt kopiera/flytta bilderna. Varje gång jag själv stoppar min kameras minneskortet (ett 64GB Compact flash) så får jag upp ett felmeddelande i windows7 men det är bara ignorera det och klicka på alternativet "fortsätt utan att söka igenom".

post-3077-0-27920300-1341822379.jpg

Ps Att installera Picasa, något annat fotoprogram, eller det program du fick med på skiva vid köpet av kameran är egalt. Många fotoprogram har sk "device detectors" som märker när man pluggar i något media med bilder på men själv tycker jag bara de är irriterande. Går lika bra att föra över sina bilder med utforskaren.

Ps2 När du fört över bilderna så kan du ju via kameramenyn välja att formatera minneskortet och se vad det eventuellt medför för skillnad. Formatera inte kortet med datorn eftersom det då kan råka bli fel filsystem. Tror kameraminneskort alltid använder FAT32 och datorn NTFS.

post-3077-0-27920300-1341822379.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Är man ingen hejare på Photoshop eller dylikt så tycker jag att Picasa den Svenska versionen är kanon man kan fixa sina bilder på ett enkelt sätt.Skulle man inte vilja ha bilder så är det bara att ta bort.

För mig fungerar det bra iallafall.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ingen hejare på Photoshop eller dylikt så tycker jag att Picasa den Svenska versionen är kanon man kan fixa sina bilder på ett enkelt sätt.Skulle man inte vilja ha bilder så är det bara att ta bort.

För mig fungerar det bra iallafall.

Ha det

Ja Picasa är säkert ett jättebra program på många sätt. Men man behöver det inte för att föra över bilder mellan kamera och dator. Själv slår jag av alla sk device detectors i de olika fotoprogram jag har på datorn, blir bara irriterad när ett default program startar bara för att jag pluggar i ett minnesmedia. Vill välja program själv.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, det Kim (il Jong) säger är att han ska ta fram sin jävla kabel och koppla in den i den satans kameran OCH datorn.

Sketna minneskortet ska sitta kvar i den usla apparaten till kameran. Och tjoflöjt så bör bilderna vara synliga och dessa kan alltså på ett ganska så satans lätt sätt fås in på en idi*tisk hårddisk eller floppydisk om ni så vill.

Kim har helt rätt.

MEN

Om det över förmodan skulle gå rätt till helvete och det inte går att ta och föra dessa bilder över på detta fitthårs sätt så tycker jag att han ska köpa sig ett satans förbannat till minneskort så fixara han rövhålskortet när han kommer hen till det överjävliga och urusla Sverige.

Sie verstehen?!?!?!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en ny kamera Sony A55 för några månader med det största minneskortet.

Har hunnit ta några bilder utan att föra över till datorn.

Idag skulle jag prova föra över men datorn säger att minneskortet måste formateras.

Har jag gjort bort mig?

Är i Thailand nu och laptopen som jag har med mig har bara windovs 7 installerad.

Räcker det att när jag kommer hem så kör jag ett fotoprogram eller skulle jag ha formaterad innan och förlorar allting?

Lite orolig här.

Tacksam för svar.

Galten

Hej,

Det är inte bara så enkelt att du har ett SDHC-kort i kameran och kortläsaren kan bara läsa SD-kort?

Äldre kortläsare kan inte läsa SDHC.

Om så är fallet så måste du köpa en ny kortläsare.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Samma sak händer en vän till mig när han ansluter sin externa USB-hårddisk

Den informationsruta som Kim har postat dyker upp men det är bara att trycka på ignorera så fungerar det ändå.

Men när jag ansluter den till min MacBook Pro kommer det ingen ruta upp utan det är bara att köra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...