Jump to content
IGNORERAD

Dagens Thai-hus


mikedo58

Recommended Posts

Kenneth4618

Jag skulle kunna tänka mig att dra ventilationskanaler till varje rum på vinden då jag har ett enplanshus

och ha ett kylbatteri med fläkt och filter vid intaget.

 

Gärna reversibelt så man kan få lite värme om det blir lite kallt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    22

  • mikedo58

    22

  • ByggareBob

    21

  • Songkran

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo därav skrev jag att det går att lägga slingor i väggar och tak oxå...men då ska det tydligen regna inomhus.

 

men skit samma...för det e för DYRT!..

 

annars tackar jag för lektionen...att värme går uppåt. Jaha wow..

 

Jag vet inte varför du är så dryg i ditt svar?

Vad förväntade du dig för svar egentligen?

 

Huruvida precis som du skriver så kondenserar kyla och måste ledas bort på något sätt. Speciellt i Thailand.

Så inget är att rekommendera om man inte har riktiga kylbufflar med kondensavrinnings kanaler.

Då man egentligen inte vinner några pengar i strömförbrukning i detta på ett mindre hus ter sig idén som ännu mera orealistisk.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

men herregud lille vän...har du inte förstått det enna.

 

En helt vanlig fråga med ett enkelt svar...leta dig upp igenom så ser du.

 

Hade du tänkt till innan eftersom du nu e så smart och får leka med så dyra material...så vore det väl bra att du vet vad du kommenterar..tänk om istället!

 

Lägg ner din tro att det är för dyrt och lös problemet.det jobbar jag med varje dag!

 

Om jag så skulle va världens rikaste och få det minsta huset i hela världen...så hitta lösningen. Kyl ner min betong med ett system som finns på marknaden. Det e vad hela grejjen är och skit i att jag ställt en fråga på ena eller andra sättet!!!

 

Kyl ner betongen för fan...lös frågan!

Man ska inte alltid behöva skriva allt i detalj och bli berättad den ena efter andra självklara saken.jaha, det kondenserar på rören.var e lösningen?...eller behövs en lösning för att det kondenserar?...kanske spelar mindre roll..eller..vad...tänk om!

Vad skulle hända med betongen om den blir fuktig? Inte mycket, vi gjuter under vatten oxå.

Har faktiskt ingen aning om hur mycket kondens det blir i Thailand i ett rör som ligger inne i betong inne i ett slutet system med slutna dörrar och fönster.ingen aning, men du vet tydligen och har all info framför dig.

 

Lyft på hatten som håller nere boxen och titta utanför.

 

Har inte önskat en sakfråga ang fel eller inte göra eller inte göra. Men när du börjar attackera och ifrågasätter mina åsikter om att jag bygger rent skit.e väl lite utanför ämnet.

 

Ber om ursäkt att jag spammat ner denna tråden med onödig massa pladder, hoppas det går att flytta på till min tråd.

/C-M

Tur du inte verkar rädd för lite mögel. Tänk om det finns andra som inte mår så bra av mögel!

Perfekt grogrund för mögel är väl fukt och värme eller....?

Kostnaden verkar ju inte vara problemet.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte varför du är så dryg i ditt svar?

Vad förväntade du dig för svar egentligen?

 

Huruvida precis som du skriver så kondenserar kyla och måste ledas bort på något sätt. Speciellt i Thailand.

Så inget är att rekommendera om man inte har riktiga kylbufflar med kondensavrinnings kanaler.

Då man egentligen inte vinner några pengar i strömförbrukning i detta på ett mindre hus ter sig idén som ännu mera orealistisk.

Dryg i mitt svar av? (har du ställt en fråga?)

Har inte förväntat något svar som skulle innebära att Ni skulle förstå vad frågan var...då den e besvarad flera gånger med...det e för dyrt.vilket inte var frågan isig!

 

Min frågan eller undring av ämnet kyla betongen med att reversera en vattenburen golvvärme anläggning med antingen jordvärme eller bergvärme. Om det är någon som testat eller har någon som har ett hum om i så fall vart man kan hitta ett svar från vad dom får ut av det...inga gissningar eller att man tror det inte funkar eller det e för dyrt!...det är inga svar jag eftersökt eller undrar över. Jag e ute efter att kyla ner betongen för att hålla ett bättre klimat inomhus i ett hus som byggs i Thailand någon gång i framtiden.

Handlar inget om att man vinner några pengar eller tjänar något på att investera.jag vill kyla betongen, skit i att det kondenserar...det finns lösningar på allt och tekniken går framåt varje dag.

Har kommenterat massor med dåliga kommentarer tillräckligt idag från allvetaren/besserwissern adrej...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Dryg i mitt svar av? (har du ställt en fråga?)

Har inte förväntat något svar som skulle innebära att Ni skulle förstå vad frågan var...då den e besvarad flera gånger med...det e för dyrt.vilket inte var frågan isig!

 

Min frågan eller undring av ämnet kyla betongen med att reversera en vattenburen golvvärme anläggning med antingen jordvärme eller bergvärme. Om det är någon som testat eller har någon som har ett hum om i så fall vart man kan hitta ett svar från vad dom får ut av det...inga gissningar eller att man tror det inte funkar eller det e för dyrt!...det är inga svar jag eftersökt eller undrar över. Jag e ute efter att kyla ner betongen för att hålla ett bättre klimat inomhus i ett hus som byggs i Thailand någon gång i framtiden.

Handlar inget om att man vinner några pengar eller tjänar något på att investera.jag vill kyla betongen, skit i att det kondenserar...det finns lösningar på allt och tekniken går framåt varje dag.

Har kommenterat massor med dåliga kommentarer tillräckligt idag från allvetaren/besserwissern adrej...

 

 

Nu har du fått svaret att det går att kyla ner betongen med att reversera en vattenburen golvvärme anläggning med antingen jordvärme eller bergvärme.

 

Som tilläggsinformation så finns de det även andra sätt att kyla ner betong, men det tar vi en annan gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dryg i mitt svar av? (har du ställt en fråga?)

Har inte förväntat något svar som skulle innebära att Ni skulle förstå vad frågan var...då den e besvarad flera gånger med...det e för dyrt.vilket inte var frågan isig!

 

Min frågan eller undring av ämnet kyla betongen med att reversera en vattenburen golvvärme anläggning med antingen jordvärme eller bergvärme. Om det är någon som testat eller har någon som har ett hum om i så fall vart man kan hitta ett svar från vad dom får ut av det...inga gissningar eller att man tror det inte funkar eller det e för dyrt!...det är inga svar jag eftersökt eller undrar över. Jag e ute efter att kyla ner betongen för att hålla ett bättre klimat inomhus i ett hus som byggs i Thailand någon gång i framtiden.

Handlar inget om att man vinner några pengar eller tjänar något på att investera.jag vill kyla betongen, skit i att det kondenserar...det finns lösningar på allt och tekniken går framåt varje dag.

Har kommenterat massor med dåliga kommentarer tillräckligt idag från allvetaren/besserwissern adrej...

 

Ja men då kanske du kan lyssna på mig som har detta som yrke.

Du ställer en fråga som det förväntade svaret i princip är omöjligt att få.

Då om man skulle göra som du frågar om, så skulle det kondensera och skapa mögel ganska snabbt.

Betongen skulle dessutom vara ständigt fuktig rakt igenom.

Om du nu vet hur man löser kondenseringsfrågan så vet du mer än mig.

Speciellt i Thailand som har en så pass hög luftfuktighet.

Om du lägger en flaska vid utloppet på kondenseringen från en vanlig AC så kan du ha denna som måttstock hur mycket kondens som bildas från den  boyta som AC,n kyler.

Då du kyler själva betongen så är det ju den i sig själv som kondenserar och ej golvvärmerören. Och då förstår jag inte hur man tänkt sig att få bort vattenytan som bildas jämt på golvet?

Så om du tänker efter lite så kanske du upptäcker att både mitt och Andrejs svar inte var så dumma ändå?

Och om du tycker att svaren var dumma så kanske det beror på att frågan var inte intelligentare heller.

Där har du anledningen bland annat att ingen troligtvis har testat det konceptet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då kanske du kan lyssna på mig som har detta som yrke.

Du ställer en fråga som det förväntade svaret i princip är omöjligt att få.

Då om man skulle göra som du frågar om, så skulle det kondensera och skapa mögel ganska snabbt.

Betongen skulle dessutom vara ständigt fuktig rakt igenom.

Om du nu vet hur man löser kondenseringsfrågan så vet du mer än mig.

Speciellt i Thailand som har en så pass hög luftfuktighet.

Om du lägger en flaska vid utloppet på kondenseringen från en vanlig AC så kan du ha denna som måttstock hur mycket kondens som bildas från den  boyta som AC,n kyler.

Då du kyler själva betongen så är det ju den i sig själv som kondenserar och ej golvvärmerören. Och då förstår jag inte hur man tänkt sig att få bort vattenytan som bildas jämt på golvet?

Så om du tänker efter lite så kanske du upptäcker att både mitt och Andrejs svar inte var så dumma ändå?

Och om du tycker att svaren var dumma så kanske det beror på att frågan var inte intelligentare heller.

Där har du anledningen bland annat att ingen troligtvis har testat det konceptet.

Nu äntligen kommer något som man kan läsa och förstå, en simpel förklaring till en simpel fråga, Tack!

Nä jag vet inte mer än någon annan och defenitivt inte mer än dig eftersom du nu har det som ett jobb.

 

Då ställer jag en kompettering till dig, om jag nu lägger in denna kylning och samtidigt kompletterar med annan utrustning såsom en helt vanlig AC, kan jag då ha runt 20-26 grader inomhus dygnet runt året om? (klimat typ perfekt)

Tänk inte på kostnaden, tänk på vad kan jag räkna med i att tjäna som förbrukning samt hållbarheten varar längre per maskin, både AC och isåfall storlek eller dela upp det på flera?

Tanken är att klimatet inne ska va under perfeka förhållande hela tiden. Givetvis stängda dörrar och fönster.

 

Finns där någon vinning i att komplettera utrustning med mer än ett kylsystem? (i korta drag)

Alternativet är att ha en stängd avdelning för att minimera.

Jag vet att det inte går att göra det perfekt eller lösa med enkla medel i omöjliga förhållande men skam den som ger sig.

 

Nu fungerar ju den utrustning som finns idag med att reversera (i Sverige) och min fråga var under vilka förhållande fungerar det i Thailand.

PGA kondensering så blir resultatet ej önskvärt enl Er då.

Poängterar då att inneklimatet i huset får räknas som "inte" i Thailand, pga att om nu alla förutsättningar finns att bygga, som vi gör, som dom gör och gör, eller ett hus på månen.

Den bild av hur ser det huset ut då?

Är vi i det läget då du står inne i detta hus, du vet inte i vilket land du e. Ställer jag samma fråga igen omformulerad!, om jag reverserar detta system. kommer vi att får samma resultat med kondensen då? Svar NEJ!

 

Jag var nu inte intresserad av era synpunkter om kondensering eller kostnad.jag har frågat...är det någon som testat?

Om det nu innebär att jag måste gjuta 1 meter eller bygga dubbla väggar eller vad fan jag sysslar med har ju inte med frågan att göra.

Ni har nu svarat med era synpunkter om ämnet...jaja det e för dyrt och möglar och allt annat konstigt...anledningen snarare att det inte testats e ju för om ni nu har det som jobb och redan har en negativ bild av problemet som uppstår men ingen lösning, beror ju snarare på era kunskaper än min fråga...

 

Jag e nöjd med erat svar...som tog en hel eftermiddag att få fram...man ska inte fråga för då får man bara tråkiga svar.

Vill jag veta vad våra leverantörer har för synpunkt ang ämnet ringer jag dom.

Ville veta om någon här testat...det va allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu äntligen kommer något som man kan läsa och förstå, en simpel förklaring till en simpel fråga, Tack!

Nä jag vet inte mer än någon annan och defenitivt inte mer än dig eftersom du nu har det som ett jobb.

 

Då ställer jag en kompettering till dig, om jag nu lägger in denna kylning och samtidigt kompletterar med annan utrustning såsom en helt vanlig AC, kan jag då ha runt 20-26 grader inomhus dygnet runt året om? (klimat typ perfekt)

Tänk inte på kostnaden, tänk på vad kan jag räkna med i att tjäna som förbrukning samt hållbarheten varar längre per maskin, både AC och isåfall storlek eller dela upp det på flera?

Tanken är att klimatet inne ska va under perfeka förhållande hela tiden. Givetvis stängda dörrar och fönster.

 

Finns där någon vinning i att komplettera utrustning med mer än ett kylsystem? (i korta drag)

Alternativet är att ha en stängd avdelning för att minimera.

Jag vet att det inte går att göra det perfekt eller lösa med enkla medel i omöjliga förhållande men skam den som ger sig.

 

Nu fungerar ju den utrustning som finns idag med att reversera (i Sverige) och min fråga var under vilka förhållande fungerar det i Thailand.

PGA kondensering så blir resultatet ej önskvärt enl Er då.

Poängterar då att inneklimatet i huset får räknas som "inte" i Thailand, pga att om nu alla förutsättningar finns att bygga, som vi gör, som dom gör och gör, eller ett hus på månen.

Den bild av hur ser det huset ut då?

Är vi i det läget då du står inne i detta hus, du vet inte i vilket land du e. Ställer jag samma fråga igen omformulerad!, om jag reverserar detta system. kommer vi att får samma resultat med kondensen då? Svar NEJ!

 

Jag var nu inte intresserad av era synpunkter om kondensering eller kostnad.jag har frågat...är det någon som testat?

Om det nu innebär att jag måste gjuta 1 meter eller bygga dubbla väggar eller vad fan jag sysslar med har ju inte med frågan att göra.

Ni har nu svarat med era synpunkter om ämnet...jaja det e för dyrt och möglar och allt annat konstigt...anledningen snarare att det inte testats e ju för om ni nu har det som jobb och redan har en negativ bild av problemet som uppstår men ingen lösning, beror ju snarare på era kunskaper än min fråga...

 

Jag e nöjd med erat svar...som tog en hel eftermiddag att få fram...man ska inte fråga för då får man bara tråkiga svar.

Vill jag veta vad våra leverantörer har för synpunkt ang ämnet ringer jag dom.

Ville veta om någon här testat...det va allt!

 

Du har verkligen lyckats ge ordet rabiat ett ansikte i alla fall :14:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ställer jag en kompettering till dig, om jag nu lägger in denna kylning och samtidigt kompletterar med annan utrustning såsom en helt vanlig AC, kan jag då ha runt 20-26 grader inomhus dygnet runt året om? (klimat typ perfekt) Tänk inte på kostnaden, tänk på vad kan jag räkna med i att tjäna som förbrukning samt hållbarheten varar längre per maskin, både AC och isåfall storlek eller dela upp det på flera? Tanken är att klimatet inne ska va under perfeka förhållande hela tiden. Givetvis stängda dörrar och fönster.

 

Du ställer frågor typ hur långt är ett snöre.

Om du ställer en fråga utan att lägga in dina egna svar som antaganden så kanske det är möjligt att svara på frågan också?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ingen som har några Thaihus att visa upp ? 

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har några Thaihus att visa upp ? 

Måste va fylltråden som flyttat hit!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste va fylltråden som flyttat hit!

Verkar ju vara så då du bidrar med inget med din kommentar :nyam:

 

Fint, dit upp når inte krypen.

 

Thai+House++001.jpg

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har några Thaihus att visa upp ? 

 

Jag antar du menar eget bygge och det har jag inget på bild, men lite tjusiga detaljer...

Besökte nyligen svärdotterns föräldrar i norra Thailand och fick bo i detta krypin.

Två badrum, 3 sovrum, ac överallt och en magnifik trappa upp, och det användes endast som gästhus.

 

 

post-10507-0-25397300-1368304134.jpg

 

 

Flera detaljer utan kommentar.

Golvplanken var nog 40 cm breda.

 

post-10507-0-58254000-1368304197.jpg

 

 

post-10507-0-53042000-1368304226_thumb.j

 

 

post-10507-0-76159600-1368304346.jpg

 

 

post-10507-0-60378700-1368304372.jpg

 

 

 

Hoppas det kan användas som inspiration.

Vilken j..a kvalitet på det bygget.

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej hus på Ko Samui  :)

 

 

640x480_308414-254989-001-1356705848.jpg

 

640x480_308414-254989-002-1356705848.jpg

 

640x480_308414-254989-003-1356705848.jpg

 

640x480_308414-254989-004-1356705848.jpg

 

640x480_308414-254989-005-1356705848.jpg

 

640x480_308414-254989-007-1356705848.jpg

 

640x480_308414-254989-016-1356705848.jpg640x480_308414-254989-031-1356705848.jpg

 

 

640x480_308414-254989-032-1356705848.jpg

 

640x480_308414-254989-034-1356705848.jpg

 

640x480_308414-254989-041-1356705848.jpg

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett huset förut på nätet tror jag men där hade inte vi råd att bo

Link to comment
Dela på andra sajter

800 bilder, grymt fint blev det :)

 

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bygge för ~800.000 kr med land och hus :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=4_niKCtEH1Q

 

Tycker man ofta bygger lite för stort, men vad gör det om man har råd.  

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygge för 700.000 kr + land,

 

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bygge till för ~140,000 kr.

 

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...