Jump to content
IGNORERAD

Hur beter man sig i Hong Kong?


Surin P3

Recommended Posts

Ska på en liten affärsresa till Hong Kong om ett par veckor.

Aldrig varit där förut.

Vad ska jag tänka på när jag besöker banker, går på möte osv...?

Skaka hand eller inte? Klädselkrav?

Vad ska man göra och vad ska man absolut inte göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bibben

    5

  • Surin P3

    3

  • mooton

    1

  • M33

    1

Mest aktiva i denna tråd

En sak du skall tänka på är att överlämna visitkort med båda händerna. Det gäller i hela Kina.

Om du går ut på lunch eller middag med dem du träffar så skall du absolut inte sticka pinnarna i riset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå mat, så ska man inte hälla soya på riset!

(Det gjorde Kungen när han var på bankett i Pkeing, stora rubriker om det!)

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla i HK är vana vid västerlänningars seder och bruk, och många har dessutom själv anpassat sig till vår stil så du behöver inte oroa dig, använd sunt förnuft bara. Vänlig, ödmjuk, brusa inte upp.

Och visst så är det bra om du lämnar över visitkortet med båda händerna och bugar lite grand.

Ja, skaka hand som här, sen visitkortet.

Vad M menar med att sticka pinnarna i riset är att inte "ställa" dem i riset, det är lite oartigt. Lite överkurs, men om du lägger pinnarna på skålen så låt inte pinnarna peka mot någon annan. Ät inte upp allt för då kommer de fortsätta beställa in mer mat. Om du skålar med nån så försök att få ditt glas lite lägre, det visar på respekt. Det där med betalning är lite lurigt men sannolikt så kommer de att betala, lite beroende er relation iofs.

Lite beroende på vem du ska träffa men gärna skjorta och kanske slips samt ett par sjyssta byxor och skor. Kavaj behövs troligen inte nu på sommaren, det kan vara ganska varmt där.

Lycka till.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till. Här får andra gärna hjälpa till lite men jag skulle reka att du har med någon liten present som på nåt sätt representerar dig eller det du gör. Inget stort eller dyrt men mer av symboliskt värde.

Hur det funkar mot en bankkontakt vet jag inte, vad tycker ni andra? Är det litet så lär det ju inte kunna ses som en muta.

När jag jobbade mot HK för länge sen så hade det blivit lite kärvt med en kontakt och då skickade vi honom en liten isbjörn i glas till honom, som en liten "isbrytare" och med den gesten och symboliken så var vi accepterade och blev riktiga vänner. Prylen i sig var ganska oviktig men just tanken och symboliken är viktiga för dem.

I övrigt så brukade jag ha med små presenter, kommer dock inte ihåg vad, men var nog inte lika symboliska tyvärr.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

En sak du skall tänka på är att överlämna visitkort med båda händerna. Det gäller i hela Kina.

Om du går ut på lunch eller middag med dem du träffar så skall du absolut inte sticka pinnarna i riset.

Stoppa mottaget visitkort i bröstficka efter man läst det inte i plånbok i backficka. Ses som förolämpning

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst ska man nog låta visitkortet ligga framme på bordet tills mötet är över, speciellt om man får flera.

Några saker till.

Om du ska träffa några och de ska hämta dig, så rekar jag att du bor på ett någorlunda bra hotell och inte nåt vandrarhem eller så, det ger mer respekt.

Rent praktiskt, skaffa ett Octopuskort (googla) när du kommer dit, gäller som betalning på alla transporter samt 7-11 m m. Taxi är överkomligt i pris men ska du ta dig mellan ön och Kowloon så ta färja eller tunnelbana om du hinner.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

HK ar valdigt vast inspirerat som nagon skrev,ska du aka i affarer ar det Engelsk kladkod som galler,skaka hand ar helt OK,ta airport express in till stan fran flygplatsen,snabbast och bast,har du fixat boende,kan vara bokigt om det pagar nagon aktivitet i stan,jag har fortfarande avtal med nagra bra och prisvarda hotell central i WanChai,ar du intresserad kan du skicka PM till mej for mer info,enl mitt tycke efter manga ar i HK sa ar det WanChai du ska bo med tanke pa nojen,matstallen,shopping osv.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

OK... Tack för svaren hittills. Verkar inte vara nåt direkt knepigt.

Ang. resan dit och boende då?

Ska man boka hotell och flyg tillsammans eller separat?

Flyg ifrån Bangkok är det som gäller alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja p3,

Mitt tips är att gå in på banken med en pistol i byxlinningen det är alltid uppskattat.

På mötet bör du komma orakad och gärna pilla navelludd som du sedan kastar på din möteskollega.

Skaka hand är som i sverige, den som klämmer hårdast vinner.

Klädsel relativt oviktigt men en rishatt och foppatofflor är aldrig helt fel.

Lycka till i hongkong, kommer att gå bra!

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

OK... Tack för svaren hittills. Verkar inte vara nåt direkt knepigt.

Ang. resan dit och boende då?

Ska man boka hotell och flyg tillsammans eller separat?

Flyg ifrån Bangkok är det som gäller alltså.

Air asia bla flyger dit om du vill flyga billigt, hotell bokar du på nätet och som Chan sa wan chai området är bra

gå ej på go go rena lurendrejeriet om du nu skulle få för dig det men det tror jag inte om dig

Hinner du med nöjen och familjen är med så besök Walt disneyland och ta linbanan upp till världens största

bronsbudda , stanley market mm

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

OK... Tack för svaren hittills. Verkar inte vara nåt direkt knepigt.

Ang. resan dit och boende då?

Ska man boka hotell och flyg tillsammans eller separat?

Flyg ifrån Bangkok är det som gäller alltså.

Man brukar kunna köpa hyfsade paket ihop med flygbiljetterna, jag flög med Emirates dit för några år sedan och fick en kanondeal på ett bra hotell i kombination med flygbiljetterna. Hade kostat mig mer med Air Asia och separat bokning på det hotellet. Men annars tycker jag nog seder och bruk påminner om de i Thailand för affärsmöten, det vill säga lämna flip-flops och singhalinne hemma.

En sak till kom jag på, de är punktliga (Brittiska inflytandet?) så det gäller att vara på plats i tid, inte thai-time alltså...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Fisa och rapa vid middagsbordet ska vara fin det betyder att man uppskattar maten även röka en sig medians man äter.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

OK... Tack för svaren hittills. Verkar inte vara nåt direkt knepigt.

Ang. resan dit och boende då?

Ska man boka hotell och flyg tillsammans eller separat?

Flyg ifrån Bangkok är det som gäller alltså.

Om det inte tar imot for mycket och som jag namde kan jag hjalpa dej med kontakter ang. hotell,i HK ar det location och ater location som galler vad det galler hotell,annars kan du hamna skapp ratt at fanderns...ute vid flygplatsen eller langt ut i Kawloon el. annu varre New Territorie,jag har en deal pa ett super bra hotell valdigt centralt i WanChai for runt 800 HK$,far anses som prisvart med det laget,billigt flyg finns alltid mellan BKK-HK.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Fisa och rapa vid middagsbordet ska vara fin det betyder att man uppskattar maten även röka en sig medians man äter.

Ha det

Det ar val inte Kina vi pratar om utan HK
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska till detta område...

Hur ser det ut med hotell däromkring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Jag ska till detta område...

Hur ser det ut med hotell däromkring?

Ska du befinna dej runt Central kan du inte bo battre an det jag namner
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Ska du befinna dej runt Central kan du inte bo battre an det jag namner

Nar du kommer in med airport express(tag) kommer du till Central(andstation),lamnar taget gar bara ratt fram till taxi kon,10 min till Lockhart rd. for en mycket billig peng,nasta lika billigt att aka taxi i HK som i BKK.Nar du sen ska resa tillbaka till Thailand checkar du in pa airport express(Central) tar taget ut till flygplatsen.mycket smidigt.Kan namna att ar man elektronik intresserad har du 5 min gang vag till Computer center,har allt i elektronik och foto,det allra senast till bra priser,samt att du har valdigt bra resturanger och nojen i samma kvarter.Computer center ligger pa gatan ovanfor Lockhart rd,Hennessy rd,bredvid playground.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Det ar val inte Kina vi pratar om utan HK

Det är väl ungefär samma sak

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Det är väl ungefär samma sak

Ha det

Mycket stor skillnad skulle jag vilja pasta,dom seder och bruk du namner galler mojligen inland Kina,sa var det ialla fall for nagra ar sedan,men dom utvecklas val aven dar kanske?

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Mycket stor skillnad skulle jag vilja pasta,dom seder och bruk du namner galler mojligen inland Kina,sa var det ialla fall for nagra ar sedan,men dom utvecklas val aven dar kanske?

mvh

Chan2011

Ja det var ju mest ironi med inlägget

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar du kommer in med airport express(tag) kommer du till Central(andstation),lamnar taget gar bara ratt fram till taxi kon,10 min till Lockhart rd. for en mycket billig peng,nasta lika billigt att aka taxi i HK som i BKK.Nar du sen ska resa tillbaka till Thailand checkar du in pa airport express(Central) tar taget ut till flygplatsen.mycket smidigt.Kan namna att ar man elektronik intresserad har du 5 min gang vag till Computer center,har allt i elektronik och foto,det allra senast till bra priser,samt att du har valdigt bra resturanger och nojen i samma kvarter.Computer center ligger pa gatan ovanfor Lockhart rd,Hennessy rd,bredvid playground.

mvh

Chan2011

Finns mycket elektronik i Mong Kok också, fast är ju en bit från Central.

Håller med om att Wan Chai är bästa området att bo i, och mycket nära Central i ditt fall.

Om du köper en biljett med Airport Express så är jag nästan säker på att det ingår en tunnelbane/buss-resa till slutdestinationen i den biljetten också.

Om du är där en fredag/lördag (kanske inte?) speciellt så tycker jag du ska besöka barområdet Lan Kwai Fong, men det är kanske mycket folk där varje dag?

http://www.lankwaifong.com/index.php?page=home

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du har tid/lust med lite sightseeing men skulle reka det om du aldrig varit där innan. HK är min favvostad, alla kategorier, så är väl lite partisk här :wink:

Peaken är väl nästan ett måste isåfall (fin utsikt om vädret är bra), sen Symphony of Lights (kl. 20.00 tror jag, bäst utsikt vid klocktornet på TST) och sen bara njuta av atmosfären egentligen. Knalla runt i Wan Chai, Central, (Causeway Bay om du hinner) och lite i Tsim Shai Tsui (TST) på Kowloonsidan. Detta hinner du lätt på några timmar. Åka med Star Ferry hör väl till också.

Aberdeen på andra sidan ön med sin hamn kan vara sevärd med sina djonker och sampaner samt flytande restauranger. Där borta ligger också Repulse Bay med en fin strand och ett hus med ett hål för andarna och sen Stanley inte så långt bort. Detta är nästan en dagsutflykt om du slänger på lite besök på nåt/några höghus i Central (IFC 2) och Kowloon (ICC).

När du ändå är där så tycker jag att du ska ta ytterligare en dag, och då till Macau, ett fantastiskt ställe.

Ex.vis så kan du ta färjan dit på morgonen/f.m. och sen direkt från Macau till flygplatsen om du har en kvällsflight tillbaka till BKK, så slipper du ytterligare en övernattning.

Krögarn och jag var där för några år sen och här är några ord om det besöket. Detta är postat på muppforumet reseguiden.se så starkt censurerat men kanske räcker för dig :wink:

Den ocensurerade versionen ligger på ett annat forum.

http://www.reseguide...enrundtur-10315

Ändrades av Bibben

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skall till bank och öppna konto så måste du ha med dig pass, papper med din adress i Thailand i orginal (helst någon räkning eller ännu bättre bank papper) Har du inte med dig det kan du inte öppna konto. Att gå till banken är som att gå till banken hemma. Var hyfsad kläd som Bibben säger.

Om du inte skall till några stor företag utan några exporttörer så räcker det med normal klädsel. Slips och kavaj använder de knappt längre för export företag / fabriker.

Tiden brukar de hålla. Du kan alltid be de som du skall möta boka hotel. Då vet de vad det ligger om de skall hämta dig.

Va bara dig själv så funkar det mesta. Var artig och hälsa på alla chefer som kommer in vid möten etc.

Det är artigt att tacka ja till lunch och middag om de bjuder. Är trevligt ibörjan men tjatigt efter ett tag.

Det är rökning förbjuden i restauranger och barer nu förtiden.

Som de säger så är Wanchai bästa stället att gå ut på men folk går ut sent där. brukar inte vara folk ute förän efter 23.00

Taxi är billigt där. Använd det om du vill. Men har du bråttom så är MTR (tunnelbanan) det bästa, speciellt vid långa sträckor.

Ändrades av mooton
Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till Lan Kwai Fong på after work! Fullpackat med folk.

Köp Octopus card på flygplatsen, finns med t&r på airport express + 3 dagar unlimited lokaltrafit för ca 300 honkisar. Kan även tanka upp mer mer för smidig betalning på 7/11, McD mm

Stor outlet precis vid tung chung? Station, den som ligger vid Ping 360. Ralph Lauren butiken var riktigt bra, ex 400kr för en pike som på Nk kostar 1700kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...