Jump to content
IGNORERAD

båtar


phitsanulok

Recommended Posts

phitsanulok

Kan nån vänlig själ förklara varför båtar har ratten på höger sida.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån vänlig själ förklara varför båtar har ratten på höger sida.

mvh walle

Vänster trafik på sjön ?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån vänlig själ förklara varför båtar har ratten på höger sida.

mvh walle

Hej!

Min har ratten i mitten,(en 9 m fiskebåt)

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Du menar varför fartyg har skeppsratten på styrbord sida?

Jo, enligt grundreglerna gäller högertrafik på sjön och båt som kommer från styrbord ges företräde och upphinnande båt ska väja för den som hinns upp. Från förarplatsen har man då god sikt över mötande...nääää det har man ju inte, hur hänger det här ihop egentligen..?

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Du menar varför fartyg har skeppsratten på styrbord sida?

Jo, enligt grundreglerna gäller högertrafik på sjön och båt som kommer från styrbord ges företräde och upphinnande båt ska väja för den som hinns upp. Från förarplatsen har man då god sikt över mötande...nääää det har man ju inte, hur hänger det här ihop egentligen..?

:-)

klart som korvspad:eller?

letar efter en gammal träbåt på ca 6 m med inombordare och när jag sålde plastliket idag kom jag att tänka på rattplaceringen, därav frågan

Link to comment
Dela på andra sajter

klart som korvspad:eller?

letar efter en gammal träbåt på ca 6 m med inombordare och när jag sålde plastliket idag kom jag att tänka på rattplaceringen, därav frågan

Styråran på gamla fartyg var placerad på högra sidan, därav "styrbord".

Link to comment
Dela på andra sajter

klart som korvspad:eller?

letar efter en gammal träbåt på ca 6 m med inombordare och när jag sålde plastliket idag kom jag att tänka på rattplaceringen, därav frågan

Hej

Tror att det har att. göra med att de flesta är högerhänta,och på grund av detta placerades,styråran på höger sida,detta är vad jag har hört fast helt säker är jag inte,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har att göra med åt vilket håll proppellerns vridning är åt. Är den vriden åt vänster så skall man ha förarplatsen på höger sida, detta för att minska chanserna för att blåsten får båten att gå på grund.

Man bör ha en mast för att man skall synas så bra som möjligt när man är ute på havet.

Man bör inte ge sig ut själv på vattnet då fara kan uppstå.

Vet man innan man ger sig ut att fara inte kommer att uppstå så kan man lugnt sätta sig i båten och åka hur långt man vill.

Även om man är onykter, Det gäller bara att man vet att det inte blir någon fara.

Är man osäker skall man ringa sin granne Leif som gärna ställer upp på att vara kapten.

Vill man lära sig att köra båt är det bäst att först lära sig simma, Gärna när det är kallt ute så att man inte får en chock när man seglar på hösten och det blir en MOB situation.

Själv har jag kört båt dygnet runt i många år utan att sova så vill ni veta något mer om båtar så hör gärna av er.:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har att göra med åt vilket håll proppellerns vridning är åt. Är den vriden åt vänster så skall man ha förarplatsen på höger sida, detta för att minska chanserna för att blåsten får båten att gå på grund.

Man bör ha en mast för att man skall synas så bra som möjligt när man är ute på havet.

Man bör inte ge sig ut själv på vattnet då fara kan uppstå.

Vet man innan man ger sig ut att fara inte kommer att uppstå så kan man lugnt sätta sig i båten och åka hur långt man vill.

Även om man är onykter, Det gäller bara att man vet att det inte blir någon fara.

Är man osäker skall man ringa sin granne Leif som gärna ställer upp på att vara kapten.

Vill man lära sig att köra båt är det bäst att först lära sig simma, Gärna när det är kallt ute så att man inte får en chock när man seglar på hösten och det blir en MOB situation.

Själv har jag kört båt dygnet runt i många år utan att sova så vill ni veta något mer om båtar så hör gärna av er. :)

En sådan Kapten har jag seglat med, engång gick han på grund, i en hamn körde han in i sidan på en båt, och en annan

backade han in i den som låg bakom. Så tack, men jag hör nog inte av mej :)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hända den bäste!! Förr om åren försökte vi på Siljaline slå rekord om vem som kunde lägga till med minst antal " fram-back-fram-bak vrida på ratten bak" Minst manövrering med andra ord.

Slutade med tragedi.

!!!!Läs inte detta om du är känslig!!:

Det var jag som manövrerade Estonia, jag var lite grann på lyset och satt i baren och slog vad med en kollega om att jag skulle köra rutten utan att svänga en enda gång, 10.000SEK stod på spel och jag gick upp till bryggan, Jag visste att någon skulle ingripa mot mina planer på att inte vrida ens en gång på ratten så jag ställde in kompassen på 234.3 grader och ringde upp förste maskininsten och bad honom koppla ur allt som har med rodret att göra utom autopiloten för vi skulle kolla en grej..

Sakt och gjort han kopplade ur alla system utom autopiloten och jag klippte sladden till autopiloten, Det började tjuta nå så för jävligt och maskinisten ringde upp till bryggan, Jag sa att det är bara att "mute:a" larmet.

Han gjorde som så, Jag gick med en flaska kossu mot läpparna och klippte varendaste kabel till alarmen.

Slutade ju med att båten sjönk såklart, Vi skyllde allt på bog-visiret och alla trodde på det.

End of story!!

Har även seglat från Göteborg med en katamaran jag bygge på en vecka bestående utav 3 frigolit bitar och en stor plyfa-skiva och massa nubb,

Slet loss en lyktstolpe ifrån kajen och vände den upp-och-ned och använder lampan som köl och röret som mast, tog sedan 9 lakan och lite sytråd och byggde ett vackert segel, Denna katamaran var snabbast i asien.

Togs efter 3 år som charter-färja upp på varv och plastades och såldes för 56 miljoner baht.

Så vill ni ha några tips om diverse investeringar och underhåll av båtar så kan ni kontakta mig med.:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fler som diskuterat denna fråga

Svaret kommer från vikingaskeppens styråra till höger för att de oftast var högerhänta och behövde mycket kraft att styra båten med

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=179453

Ytterligare bidragande orsaker är att man traditionellt alltid förtöjer fartyg med styrbordssidan mot kaj (styrbord är paradsidan). Då är det praktiskt att stå och manövrera båten nära styrbordssidan så man kan se vad man gör

Och därav kommer babordssidans engelska beteckning (portside) eftersom då babordssidan ligger "ut mot resten av hamnen" när styrbordssidan ligger mot kaj.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerregeln. Du måste väja för de båtar som korsar din färdriktning från höger. (styrbords sida) Den trafiken ser du bäst om du sitter på styrbords sida. Inte minst om det är busväder.

Såvida du inte seglar, då måste motorbåten väja för dig oavsett ifrån vilken riktning han kommer ifrån. Och om det gäller 2 segelbåtar så har den som seglar för styrbords halsar företräde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Kan nån vänlig själ förklara varför båtar har ratten på höger sida.

mvh walle

Nimbus 27 Familja och

Nimbus 280 C

Har ratten på vänstra sida. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Nimbus 27 Familja och

Nimbus 280 C

Har ratten på vänstra sida. :crazy:

Det är nog förklaringen till varför Nimbus nyligen gick i konkurs, båtarna är ju felbyggda! :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog förklaringen till varför Nimbus nyligen gick i konkurs, båtarna är ju felbyggda! :wink:

Folk tyckte dom gick så dåligt i sjön. Kanske var för att dom backade hela tiden :whistle::ironi:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl inget helt rätt svar på denna fråga, jag har ju gått en tid i skola just för att reda ut, och lära mig det om med höger och vänster till sjöss, och senare ha som levebröd att året runt åka och svänga höger och vänster med båtar, och det är inte alltid helt enkelt :)

Ni har säkert alla sett filmen Titanic, om ni har varit uppmärksamma vi kollisionen med isberget så får rorsmannen där order om att gira åt det ena hållet, men på filmen svänger fartyget åt det andra hållet, kommer inte i håg åt vilket det var, det var jävligt störigt iaf före jag fick reda på varför.

Låt säga så här, rorsmannen fick order om att gira styrbord, men fartyget svänger babord, eller vise versa.så är det på filmen!.

-Förklaringen är att på Engelska fartyg var det lite bakvänt ända fram på 1900-talet, man levde kvar i tiden man styrde fartyg med rorkult, så senare när rorsmannen får order om "roder till styrbord", så utgår han från rattens understa pinne(spak heter det på fartygsrattar) och för den ut åt styrbord, varvid fartyget girar babord, man gav ordern bakvänt pga att man förr drog rorkulen åt det ena hållet, varvid fartyget girade åt andra hållet.

Just så var som hände på filmen Titanic, störigt före man viste det, men imponerande av filmskaparna att göra så rätt!

Styråran på gamla fartyg var placerad på högra sidan, därav "styrbord".

Det traditionella riktiga svaret

Högerregeln. Du måste väja för de båtar som korsar din färdriktning från höger. (styrbords sida) Den trafiken ser du bäst om du sitter på styrbords sida. Inte minst om det är busväder.

Såvida du inte seglar, då måste motorbåten väja för dig oavsett ifrån vilken riktning han kommer ifrån. Och om det gäller 2 segelbåtar så har den som seglar för styrbords halsar företräde.

Helt riktigt.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerregeln. Du måste väja för de båtar som korsar din färdriktning från höger. (styrbords sida) Den trafiken ser du bäst om du sitter på styrbords sida. Inte minst om det är busväder.

Såvida du inte seglar, då måste motorbåten väja för dig oavsett ifrån vilken riktning han kommer ifrån. Och om det gäller 2 segelbåtar så har den som seglar för styrbords halsar företräde.

Just det, kommer vinden in i höger öra är det bara att tuta och köra :glasses:

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bryggan på Queen Mary i Long Beach

Allt blir solklart när man ser den bilden :crazy:

post-3404-0-93773000-1341983858_thumb.jp

post-3404-0-93773000-1341983858_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Det är nog förklaringen till varför Nimbus nyligen gick i konkurs, båtarna är ju felbyggda! :wink:

http://www.gp.se/eko...n-sankte-nimbus

Nimbus gick i konkurs pga inkompetens hos ägare och styrelsen och girighet hos risk kapitalister :crazy:

Snart är Nimbus tillbaka med nya ägare och nytt båt program.

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Angående båtar så såg jag följande i en annons.

"lastar över 1 ton i mer än 30 knop"

Det är snabblastning de.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...