Jump to content
IGNORERAD

EN GROTESK KÄLLARHÅLA I AVGAS-OASEN BANGKOK - THERMAE COFFESHOP - DEL 1


Zeke

Recommended Posts

EN GROTESK KÄLLARHÅLA I AVGAS-OASEN Bangkok :diablo:

(handskrivet på rum 221, Privacy Hotel, soi Dgam Duphli, mars 1990)

Klockan är bara halv fyra på morgonen när vi åker till Thermae Coffee shop (det gamla, Sukhumvit Soi 13, revs 1993).

Stället öppnar när allt annat i den vägen håller på att stänga. Natten är alltid lång i Bangkok, och allra längst är den här, en halvtrappa ner på Sukhumvit Road. Herrarnas toalett till vänster, damernas till höger, eller var det tvärtom?

Dörrvakter och VIP –listor har aldrig varit akuellt på Thermae. Hit, till det fuktiga halvmörkret, hittar vi som vill ha mer och som inte har lust att åka hem och sova.

Inte än.

Här trängs aspackade kostymer, pundare, go-go tjejer som gått av kvällsskiftet, män med hästsvansar, fnask som inte ens orkar måla sig sig längre, vanligt folk som bara är ute på en sen bar runda och människor som knappt vet varför dom är här. Eller hur dom har hamnat där.

Det  är tatueringar, sidenslipsar, slippers mot betonggolvet, många skratt, ryggdunkar, desperata ögon, halvblottade hängbröst, och framför allt är det Sang Thip och cola i glasen.

Och svetten rinner.

Bissara dialoger i hettan.

Asiatiska ögon, en kvinna säger:

- Mister, where are you from?

- Sweden.

Inga penga, inge f***a, säger hon på svenska.

Runt  jukeboxen är det alltid bra att stå, pelarna är alltid upptagna. Numera är jukeboxen laddad med CD’s, men den mest spelade låten är fortfarande Madonna’s ”Like a Virgin”. Och det känns rätt på något sätt.

Faranger, västerlänningar, som förlorade sig själva i Bangkok, har alltid haft Thermae som favorithak. Hard-core som livsstil. Någon har sagt att ”här finns allt efter midnatt”. Ingen behöver gå hem ensam.

- I like you like monkey like banana.

Replikerna är korta på Thermae framåt morgonen. Alla vet ändå  varför alla är här. Det är ett sista stopp för den som vill tjäna ett par extra hundra bath

Och de är också ett sista stopp för den vill köpa. Deal?

På någon inderligt sätt blir rollerna klarare ju längre natten går.

Fortsättning följer i fyra Thermea fotöljer...

Har Ni varit Där Under Storhetstiden??

"Zeke" den nattylande Bangkokvargen

"Zeke" Bangkoks ylande nattvarg

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta ställe fyller tydligen ett behov och eftersom så många talar om det men man behöver inte gå dit om man är så klar med vad man vill-Det är ändå fullt kväll efter kväll så håll er borta alla viktigpettrar o ni som avskyr detta-Starbucks kanske är ett roligare alternativ-Eller stadsbiblioteket i Säffle...

Busen susar runt ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeke, ser fram emot mer läsning från det gamla hederliga Thermae  :great:   f-n att man inte har några bilder från den tiden därifrån  :grrrrrr:

Bangkokbusen, är du på det klara med att Zeke snackar om det gamla sen länge rivna stället?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

oj så många gamla minnen som kom fram. Häftigt place, besöktes många gånger på 80 talet.

Vad tror du ZEKE fick george Lucas inspiration av detta ställe till baren I Star Wars filmen

EriK

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frekventerade det stället regelbundet mellan 78-85.

Det var ett bra ställe så länge dom hade "huvudingången" öppen.

Då kunde man ju bestämma träff med en bartjej hennes bar utan att manegern/ägarn blev inblandad.

Mycket billigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Zeke det kan bli rolig läsning om gamla "Gropen" som var ett känt smeknamn på Thermae.

Där hamnade man varje natt när man var i BKK och vi bodde nästan alltid på Miami Hotel,

det låg perfekt till man kunde ju se ner på entren på baksidan. Man har mycket konstiga minnen därifrån också.

Ingången genom den grisiga toaletten ner för trappan och köket där man ofta stötte på nån snut som satt och latade sig.

Snutarna ville gärna bli bjudna på lite Singha så man bjöd dom nån gång, jag och Jerker satt även och drog några bers utanför

på trotoaren nåt natt med dom törstiga snutarna för jobbet kom i andra hand när det vankades bers tydligen. Det var ju enligt

rykten snutar som ägda stället

Den låga takhöjden vid baren som man slog skallen i flera ggr även fast man visste om det.

Sen stöket på parkering utanför toaentren och den mörka gången ut mot Sukkan där det alltid stod en del fula filurer och väntade.

Kör på Zeke

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hej

oj så många gamla minnen som kom fram. Häftigt place, besöktes många gånger på 80 talet.

Vad tror du ZEKE fick george Lucas inspiration av detta ställe till baren I Star Wars filmen

EriK

Tjena Erik!

Absolut fick G Lucas sin inspiration och mkt annat fran Thermae, - mkt skona, konstiga, helsjuka etc manniskor dok ju upp (ner) dar sa varfor aven inte han.

"Zeke"

"Zeke" Bangkoks ylande nattvarg

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeke.Är du säker på att dom rev källarn -93,jag var där -95(är jag ganska säker på)och då var det toa till höger resp.vänster.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Zeke.Är du säker på att dom rev källarn -93,jag var där -95(är jag ganska säker på)och då var det toa till höger resp.vänster.Mvh Måne

Jag var där 96.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista gången jag var där måste varit -95  men minnet är ju inte superbäst längre  :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där sista gången 96 också :bad:

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Var där några gånger på 90-talet. Man tyckte det var häftigt att gå in via toa på baksidan, lite som en lönnkrog.

De få gånger jag hamnar i BKK så försöker jag få med någon kompis och gå till Thermie vid 23-tiden, ta in ett SangSom-set och bara kolla på folket.

Helst knö sig in i ett bås med galanta damer som alltid vill sitta ytterst för att synas. Man kan ha görkul en sådan kväll.

Det är rätt naturligt att det ej finns så många bilder från stället. Det kan vara ohälsosamt att plåta därinne! Inte så många som vill vara med på bild av klientelet där...

Servitörerna är de samma sedan 70-talet...

Beställer man ett glas SangSom soda så får man ett rejält glas, inte den fingerborg man får på andra barer.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

En annan kult-bar för mig var Missisippi Queen på patpong. det var en juste gata innan 89-90 då den

gordes om till gågata o en massa salustånd

Denna sajt vill ha information om platser i Thailand var de olika inspelningarna gjordes av filmen

Deer Hunter

http://www.filminglo...deer_Hunter.htm

längst ner vänster klicka vidare i filmen till thai scenerna

EriK

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Zeke.Är du säker på att dom rev källarn -93,jag var där -95(är jag ganska säker på)och då var det toa till höger resp.vänster.Mvh Måne

Tjena igen

Ja Ni har sakert ratt  :cry:

Kanske blandar ihop det med ett annat kultstalle - GRISTORGET I MABINI, MANILA -  :D

"Zeke"

"Zeke" Bangkoks ylande nattvarg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...