Jump to content
IGNORERAD

Polisingripande-Rättegång-fängelse?Advokat?


cpo

Recommended Posts

Skönt att höra att det löste sig bra till slut! Lite nyfiken - behövde ni inte betala något alls?

Är själv rädd för att jag eller min sambo någon gång kommer att "explodera" när en polis vill ha en muta för ett påhittat brott. Gäller att hålla sig lugn för att inte göra situationen värre - men det kan ju vara lättare sagt än gjort.

Senaste bilresan från Bangkok till Hua Hin stoppades vi av polisen strax utanför Bangkok. Utan någon som helst mätutrustning vidhöll polisen att vi kört 120 på 80-väg och att det var 2 000 Baht i böter samt att de skulle ta min sambos internationella körtort. De påstod att de följt oss hela vägen från flygplatsen vilken naturligtvis var en lögn. Lagom roligt när man just hämtat ut hyrbilen och planerat hela vistelsen den kommande månaden på att hon skulle köra. Trötta från flygresen, stressade och irriterade slutade det med att vi betalade 1 000 baht (jag vet att det är på tok för mycket) direkt till polisen och han lovade att vi hade fri fart resten av dagen. Fick t o m hans kontaktuppgifter så att han skulle lösa eventuella andra fortkörningar efter vägen.

Numera har vi alltid båda två internationella körtkort samt att det råkar finnas pengar instuckna i körkortet. Tragiskt men tyvärr "enklaste" sättet att lösa eventuella "polisproblem".

Smart dock av polisen att stå en bit från flygplatsen och "plocka" turister i hyrbilar som känner sig tvugna att betala för att kunna fortsätta sin semester som planerat. Kanske inte lika bra för turistnäringen men vad spelar det för roll så länge polisen får sina "festpengar inför helgen"

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • cpo

    15

  • Juha

    5

  • måne

    4

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vanligaste orsaken till att jag fått böter, 5 gånger, är att jag kört för länge i högra körfältet på motorvägen, självklart en polislögn.

6:e gången som de tog oss fick Fru Vax utbrott, och att drabbas av hennes onda öga är inte kul, jag vet.

Polisen ville ha 500 baht men fick en enorm utskällning samt veta att ville han ha några pengar så får han släpa med oss till polisstationen.

Han började pruta men Fru Vax var inte på humör att betala något alls, så hon stod på sig, då gick han bara iväg och vi körde vidare.

Inte så konstigt att poliserna beter sig som de gör, för bara en vecka sedan så uppdagades det ju att nyblivna poliser mutat sig igenom slutprovet.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, i vanliga fall betalar vi också vad som sägs, ett par hundra bath eller så. Men denna gång blev alltså hustrun synnerligen arg och det hela startade. Men i slutändan har vi inte betalat mutor, men 20.000 i borgen som vi fått åter. Dock blev domstolens beslut på min fru en månad om något hände inom ettår samt vanliga böter på 5.000 bath. Alltså i slutändan hittills i vart fall inga mutor.

Hela den ursprungliga saken - att jag inte skulle haft säkerhetsbälte på mej - försvann i hanteringen.troligen för att en äldre och högre uppsatt polis sa att "faranger har alltid S-bälte om de har den regeln i sina hemländer, så det är inget jag tror på att han inte skulle ha haft". Så, visst riktiga böter blev det för hennes utbrott mot polisen men i övrigt inget.

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Fy fan vilken pärs, blev alldeles kallsvettig vid tanken. Så otroligt skönt att det löste sig till det bättre om än att domen är vidrig i sig.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack - men som du säkert förstår kunde det ha blivit ännu värre och lett till än mer juridiska bekymmer...

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ja, huga, man får tacka och ta emot när det blev så pass lindrigt. Det är ju polisjäveln som ska ha domen egentligen, tycker jag.

Jaja, vi får tyvärr foga oss efter deras system :(

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, huga, man får tacka och ta emot när det blev så pass lindrigt. Det är ju polisjäveln som ska ha domen egentligen, tycker jag.

Jaja, vi får tyvärr foga oss efter deras system :(

Foga oss, jo för stunden, men om alla faranger gör livet jävligt jobbigt genom att dra ut på tiden och tjafsa hit o dir så timpengen går åt helvete kanske vi kan åstadkomma ett"jävla jobbiga faranger, vi skiter i dom",det skulle vara rätt skönt..

Baa 3 ggr "bötfälld".

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara inte den polisen känner igen er till nästa gång och agerar efter "hämnden är ljuv" eller om han tycker att han fick "lost face"

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Foga oss, jo för stunden, men om alla faranger gör livet jävligt jobbigt genom att dra ut på tiden och tjafsa hit o dir så timpengen går åt helvete kanske vi kan åstadkomma ett"jävla jobbiga faranger, vi skiter i dom",det skulle vara rätt skönt..

Baa 3 ggr "bötfälld".

Herr Baa,haller fullstandigt med,om man vet med sig att man inte har gjort nagot fel finns det ingen som helst anledning att betala ens kaffepengar,neka bestamt men pa ett trevligt satt,da vinner man 9 av 10 grr.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara inte den polisen känner igen er till nästa gång och agerar efter "hämnden är ljuv" eller om han tycker att han fick "lost face"

Risken är nog inte större för det, om man ger sig fan på att prata engelska och blåneka blir det för jobbigt för dom, dessutom missar dom ju en massa andra givmildare "kunder"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nästan så man vill bli stoppad nu för att testa att jävlas tebax men det har aldrig hänt.

Stoppade har vi förstås blivit men alltid vinkats vidare så fort dom såg hur respektabla vi såg ut :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har ju som sagt bara blivit bötfälld en gång på 27 års resor och det var ju förra året i Hua Hin när jag körde mot rött ljus med tre personer utan hjälm på mopeden, och det får man väl säga att jag var värd, i övrigt har jag klarat mig utan böter och så jag har egentligen inget att klaga på, och jag skulle nog också föredra att åka med till polisstationen istället för att betala några hundra baht för något som jag säkert visste att jag var helt oskyldig till, sen får det sluta hur det vill.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan körde jag med bil mellan Koh Chang och SiraCha för att plocka upp fru Singhas barn för att tillbringa loven på elefantön. På vägen blev jag stoppad av polisen för att ha uppehållit mig för länge i högerfilen vilket jag naturligtvis inte har gjort. Och eftersom jag känner till sedvänjor i Thailand betalade jag mina 200 THB utan protester.

På hemvägen samma dag bara några timmar senare närmar vi oss samma ställe igen och vi pratar om att hålla oss i vänsterfilen för att undgå fler onödiga 'omkostnader'. Det hjälpde dock inte och vi blev återigen stoppad men nu på andra sidan. Till min förvåning klev samme polisman fram och påstod att jag hade uppehållit mig i höger körfält för länge. Men då kände han igen mig från tidigare på dagen och svarade med ett förlägset grin "Hehe, You already pay me, Have a nice trip!" och saluterade på det mest undergivna sättet man kan tänka sig.

Man får väl betrakta dessa sporadiska 'insamlingskamanjer' som ett slags vägtull och det är inte enbart faranger som drabbas av dem. Så länge de håller sig på ett rimligt prisnivå och inte anordnas alltför frekvent är väl den enklaste vägen att bara acceptera dem. Allt annat är redan på förhand dömt att misslyckas, tyvärr.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen alla som varit med på denna tråd!

Detta har varit en hemskt nervös dag för mej. Nu fått kontakt med frun och fått reda på vad som just beslutats.

Min fru hade börjat med att säga att jag var fruktansvärt arg på polisens ljugande och att jag nu höll på att koppla in advokat samt svenska ambassaden (vet inte var hon fick det ifrån...). Efter det ändrades tonläget helt - hennes påstådda hårda slag mot polisen lindrades till det som det var - ett hållande och (ganska lätt) dragande i armen. Polisen fick inte alls vittna.

Beslutet blev 1 mån fängelse om ett år - om hon gör ytterligare något, i övrigt inget alls. Liknar väl på sätt och vis det vi kallar villkorlig dom.

Jag frågade om hon var nöjd med det - ja blev svaret. Även jag känner mej nöjd efter hela denna soppa igår och idag.

Ja, nu ska hon få tillbaka borgenssumman och sedan hämta barnen därefter hämta mej och vi åker ut och äter - det behöver vi nog alla efter denna pärs (när man inte är van vid sådant här).

Tack för stödet och hjälpen!!!

Mvh

cpo

Det är ju tyvärr så i Thailand, det är inte vad man vet utan vem man känner som räknas. Lite "name dropping" av diverse välkända polishöjdare, advokater, domare och liknande kan lösa många "omöjliga" situationer, tyvärr...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Det är ju tyvärr så i Thailand, det är inte vad man vet utan vem man känner som räknas. Lite "name dropping" av diverse välkända polishöjdare, advokater, domare och liknande kan lösa många "omöjliga" situationer, tyvärr...

Tror du att det hjälper om du blir stoppad i Udon Thani av polisen och säger att du är kompis/känner Abhisit. Slipper du då böter eller får du ett högre "bötesbelopp"? :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att det hjälper om du blir stoppad i Udon Thani av polisen och säger att du är kompis/känner Abhisit. Slipper du då böter eller får du ett högre "bötesbelopp"? :nono:

Abhisit är verkningslöst men drar du till med Thaksin så faller de på knä och lämnar över dagens alla mutor till dig...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Abhisit är verkningslöst men drar du till med Thaksin så faller de på knä och lämnar över dagens alla mutor till dig...

Thaksin akbar? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att det hjälper om du blir stoppad i Udon Thani av polisen och säger att du är kompis/känner Abhisit. Slipper du då böter eller får du ett högre "bötesbelopp"? :nono:

Nä, men Kwanchai Praipana kan man dra till med i Udon, han kom undan ostraffad med grov misshandel och våldsamt upplopp och eventuellt ett mord. Hans bror är en polischef i Udon och själv så är han en ledande Red-shirt. Har du hans visitkort och flashar det för polisen är det som ett "get out of jail" frikort...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt det ordnade sig :thumbsup: min lilla darling ringde upp(från Sverige) en polis i byn som har krävt mutor för att henes son inte ska fängslas har betalt men ville ha mer.Nu var hon förbanad och väckte honom kl 3 på natten han sov och snackade 20 minuter det kom inga mer krav på pengar.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens kusin är chef för turistpolisen i Pattaya. Hans visitkort är bra att ha i plånboken.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att det löste sig bra till slut! Lite nyfiken - behövde ni inte betala något alls?

Är själv rädd för att jag eller min sambo någon gång kommer att "explodera" när en polis vill ha en muta för ett påhittat brott. Gäller att hålla sig lugn för att inte göra situationen värre - men det kan ju vara lättare sagt än gjort.

Senaste bilresan från Bangkok till Hua Hin stoppades vi av polisen strax utanför Bangkok. Utan någon som helst mätutrustning vidhöll polisen att vi kört 120 på 80-väg och att det var 2 000 Baht i böter samt att de skulle ta min sambos internationella körtort. De påstod att de följt oss hela vägen från flygplatsen vilken naturligtvis var en lögn. Lagom roligt när man just hämtat ut hyrbilen och planerat hela vistelsen den kommande månaden på att hon skulle köra. Trötta från flygresen, stressade och irriterade slutade det med att vi betalade 1 000 baht (jag vet att det är på tok för mycket) direkt till polisen och han lovade att vi hade fri fart resten av dagen. Fick t o m hans kontaktuppgifter så att han skulle lösa eventuella andra fortkörningar efter vägen.

Numera har vi alltid båda två internationella körtkort samt att det råkar finnas pengar instuckna i körkortet. Tragiskt men tyvärr "enklaste" sättet att lösa eventuella "polisproblem".

Smart dock av polisen att stå en bit från flygplatsen och "plocka" turister i hyrbilar som känner sig tvugna att betala för att kunna fortsätta sin semester som planerat. Kanske inte lika bra för turistnäringen men vad spelar det för roll så länge polisen får sina "festpengar inför helgen"

/Krister

Så sluga så sluga, dom vet precis vart dom ska fiska för att få god fångst.

Satt på en liten vägkrog på Koh Chang vid ett tillfälle och kunde studera polisens arbete en bit längre bort där dom stoppade turister och Thailändare utan hjälm på löpande band. Efter avslutat jobb hoppade polisen upp på sina MC och körde iväg varav två körde utan hjälm :)

Ändrades av Blueday
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte rest till Thailand under 27 års tid, men bott här längre än en som har. :)

Har säkert blivit stoppad ca 100 ggr av trafikpolisen, men jag har också kört ca 40.000 mil i landet med bil och en hel del till på moppe.

Två gånger har jag blivit "felstoppad" av polisen och de har begärt att få lite kaffepengar.

En gång för att polisen skulle lämna tillbaka körkortet eftersom han såg att det inte var några fel på ekipaget och en annan gång för avsaknad av säkerhetsbälte, vilket var skitsnack.

Betalade 50 Baht för att få tillbaka körkortet och efter lite tjafs om säkerhetsbältet, gav de sig och vi fortsatte vår resa.

Resten av gångerna har varit helt OK, tycker jag.

Lite fortkärningar, lite för lång körning i högerfilen (dubbelfilig väg), kört i bussfil i BKK, kört över heldragen linje i Khorat, glömt körkort, regskylten syntes inte ordentligt osv...

Jag tror heller inte att det är pga att jag är farang, för de kan ofta inte se vem som sitter i bilen innan man stoppas pga tonade rutor.

Är säker på att många tar för givet att de stoppas pga farangen, men jag är inte så säker. Tror de stoppar vem som helst, när som helst.

Så min statistik är att ca 2% av gångerna har jag blivit stoppad och fått böter felaktigt. Total kostnad 50 Baht.

Det kan jag leva med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har inte rest till Thailand under 27 års tid, men bott här längre än en som har. :)

Har säkert blivit stoppad ca 100 ggr av trafikpolisen, men jag har också kört ca 40.000 mil i landet med bil och en hel del till på moppe.

Två gånger har jag blivit "felstoppad" av polisen och de har begärt att få lite kaffepengar.

En gång för att polisen skulle lämna tillbaka körkortet eftersom han såg att det inte var några fel på ekipaget och en annan gång för avsaknad av säkerhetsbälte, vilket var skitsnack.

Betalade 50 Baht för att få tillbaka körkortet och efter lite tjafs om säkerhetsbältet, gav de sig och vi fortsatte vår resa.

Resten av gångerna har varit helt OK, tycker jag.

Lite fortkärningar, lite för lång körning i högerfilen (dubbelfilig väg), kört i bussfil i BKK, kört över heldragen linje i Khorat, glömt körkort, regskylten syntes inte ordentligt osv...

Jag tror heller inte att det är pga att jag är farang, för de kan ofta inte se vem som sitter i bilen innan man stoppas pga tonade rutor.

Är säker på att många tar för givet att de stoppas pga farangen, men jag är inte så säker. Tror de stoppar vem som helst, när som helst.

Så min statistik är att ca 2% av gångerna har jag blivit stoppad och fått böter felaktigt. Total kostnad 50 Baht.

Det kan jag leva med.

Hej

Jag håller med dig om att utlänningar inte drabbas mer än Thailändare av polisens godtyckliga insamlingar, jag tror faktiskt att vi slipper massor av godtyckliga böter just p.g.a att vi är utlänningar av flera skäl, enligt polisen så tycker dom att utlänningar är jobbiga eftersom dom inte förstår "systemet" och ofta trilskas och att det är lättare att få Thailändare att betala, på landet har fortfarande ganska många poliser en viss respekt för utlänningar, en del tycker att det förstör imagen för Thailand om dom felaktigt kräver böter av turister och är rädda för att dessa inte ska komma tillbaka o.s.v.

Jag har precis som du blivit stoppad massor av gånger och nästan alltid utan hjälm och inte sällan efter några öl, men nästan alltid blir det muntra möten där man skojar, frågar om man äter phla däk, klibbris och gillar lao kao, vilken artist och musik man gillar bäst, förr skojades det mycket om Jonas som ju har svenskt påbrå, dom kanske frågar om man kan bjuda på en sup, eller kika in på stationen någon dag för lite whiskey drickande, så brukar mina kontakter med polisen sluta.

När jag åker med kompisar, släkt som svärfar eller liknande brukar dessa också slippa böter om jag är med, dom är mycket förvånade men glada över detta fenomen, det samma gäller frugan, även i dessa fall riktas all uppmärksamhet mot att det är en falang med i bilen och samtalet blir glatt och vi önskas en trevlig resa och en bra dag, på sin höjd frågar om vi har något att bjuda på ifrån flyget t.ex en sup, precis som dom gjorde när vi blev stoppade på väg till byn ifrån Udon Thani förra året, då jag och en annan svensk som heter Steven satt på flaket.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig blivit stoppad.

Polisen här på Samui stoppar vara folk utan hjälm i fasta kontroller när det är dags för löning.

Jag kör med med min Jofa hjälm från 1974, fungerar bra.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...