Jump to content
IGNORERAD

Polisingripande-Rättegång-fängelse?Advokat?


cpo

Recommended Posts

Har bötat både på polisstn samt rätt ner i fickan på poliserna runt 10-15 ggr totalt under åren. Glömt körkort, lång körning i högerfilen, utan hjälm på mc har anklagelserna lytt vilket alla stämt, samt en gång i Bangkok något som ingen i bilen förstod vad anklagelsen gällde och som jag bara betalde av bekvämlighetsskäl för att slippa krånglet med att polisen ville beslagta mitt internationella körkort ett antal dgr.

Har säkert också blivit stoppad och fått visa körkort 50+ gånger utan att det lett till något alls.

Roligast var den gång när jag, på eget bevåg, föreslog en muta på 200 när jag ej hade något körkort att visa upp vid kontrollen samt sträckte över sedlarna och polisen genast på låtsad upprördhet anklagade mig för bestickning, men sedan sträckte tillbaka ena hundringen och skrattande sa att - 100 räcker.

Vad man kan göra för att klara sig är, precis som några redan påpekat, att helt enkelt bara snällt vägra och låta allt dra ut på tiden. Gör man det förlorar polisen pengar på att de inte har tid att ta in andra trafikanter, lessnar och låter en åka. Känner till en i Thailand boende fransman som körde den taktiken tidigare och alltid blev släppt, han tröttade ut dem om det så än tog flera timmar av hans tid i anspråk.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • cpo

    15

  • Juha

    5

  • måne

    4

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja,

Att hoppa ur bilen och slita tag i en polisman skulle nog ge ett hårdare straff i Sverige än det hon fick.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig om att utlänningar inte drabbas mer än Thailändare av polisens godtyckliga insamlingar, jag tror faktiskt att vi slipper massor av godtyckliga böter just p.g.a att vi är utlänningar av flera skäl, enligt polisen så tycker dom att utlänningar är jobbiga eftersom dom inte förstår "systemet" och ofta trilskas och att det är lättare att få Thailändare att betala, på landet har fortfarande ganska många poliser en viss respekt för utlänningar, en del tycker att det förstör imagen för Thailand om dom felaktigt kräver böter av turister och är rädda för att dessa inte ska komma tillbaka o.s.v.

Jag har precis som du blivit stoppad massor av gånger och nästan alltid utan hjälm och inte sällan efter några öl, men nästan alltid blir det muntra möten där man skojar, frågar om man äter phla däk, klibbris och gillar lao kao, vilken artist och musik man gillar bäst, förr skojades det mycket om Jonas som ju har svenskt påbrå, dom kanske frågar om man kan bjuda på en sup, eller kika in på stationen någon dag för lite whiskey drickande, så brukar mina kontakter med polisen sluta.

När jag åker med kompisar, släkt som svärfar eller liknande brukar dessa också slippa böter om jag är med, dom är mycket förvånade men glada över detta fenomen, det samma gäller frugan, även i dessa fall riktas all uppmärksamhet mot att det är en falang med i bilen och samtalet blir glatt och vi önskas en trevlig resa och en bra dag, på sin höjd frågar om vi har något att bjuda på ifrån flyget t.ex en sup, precis som dom gjorde när vi blev stoppade på väg till byn ifrån Udon Thani förra året, då jag och en annan svensk som heter Steven satt på flaket.

Mvh isan Lover

Skönt att höra att möten med polisen är muntra när man kör omkring rattonykter.. Att du berättar det gör verkligen att jag får ett ännu större förtroende för polisen..

/Krister

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att möten med polisen är muntra när man kör omkring rattonykter.. Att du berättar det gör verkligen att jag får ett ännu större förtroende för polisen..

/Krister

Tjena!

Här ska du få ett ännu värre exempel så ditt förtroende för Polisen minska lite till:

Vi har en Fransman här som är lärare i en skola i Kampeangphet.

Vi var på samma fest. Han blev rätt så packat.

Tog sin mc för att åka hem någon gång på natten.

Blir stoppad av Polisen. Dom tar hans Thai-körkort och talar

om att han måste infinna sig på Polisstationen morgonen efter, för böter och

ev. få tbx. sitt körkort.

Bra packat frågar han snällt: hur ska jag ta mig hem?

Polisen pekar på MC och skrattar: Du har ju en motorcykel eller hur?

Dagen efter kliver han in på stationen med en låda Chang och ett helrör SangSom.

Får tbx sitt körkort och ett stort tack för bärs och wiskey :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Kör aldrig själv i Thailand men två gånger har jag betalat böter.

En gång var jag ensam farang bland massa thai på väg från Korat till Bkk i en Van och chaffisen fick spänna fast min väska på taket. Han fick 500 thb i böter vilket jag betalade till honom fast han inte förväntade sig det.

Nästa gång så var det en taxi som åkte i bussfilen i Bkk och vi var 3 bilar som togs in. Taxichaufören suckade och sa att han ännu inte fått ihop till dagshyran på taxin och blödig som man är så erbjöd jag mig att betala. Han fick ned böterna till 300 thb vilket han fick av mig.

I hembyn så är svågern polis, så där är det aldrig några problem förutom att jag vägrar att åka med honom om han druckit mer än 2 Leo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att möten med polisen är muntra när man kör omkring rattonykter.. Att du berättar det gör verkligen att jag får ett ännu större förtroende för polisen..

/Krister

Bara att höja förtroendet ytterligare.

Sex konstaplar ur Chayjaphum polisen satt och käkade lunch och tar in var sin stor Leo,,,var sin stor Leo,,var sin stor,,,ja det blev fem per man, sen något ostadiga vinglar man ut och startar upp en polispickis och tre mc. Innan man drar så lägger de in sina hjälmar i pickisen, för säkerhets skull så att de inte ska tappa bort dem.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Att hoppa ur bilen och slita tag i en polisman skulle nog ge ett hårdare straff i Sverige än det hon fick.

Erkki

Stämmer Erkki men tveksamt att man skulle bli stoppad av polis som hittar på att du kört utan bälte när du haft det på.så

situationen skulle knappast uppstått här..själv har jag blivitt stoppad ett antal ggr...å då varit skyldig...utom en gång i phuket

då dom nöjde sej med att tulla mina fickor + att jag fick förklara vad snus var...det är väl svart böterna som stört mig mest

fast nu har jag lyckats lära mig lite thaifraser , å med hjälp av det + ett hyggligt bemötande så fick jag schysst rabbat sist... :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit och supit med polisen i byn vid ett flertal tiilfällen,böter vad är det.PS det är jag som betalat fyllorna DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisen har verkligen inte nåt större förtroende hos folk utan ses mest som ett nödvändigt ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skönt att höra att möten med polisen är muntra när man kör omkring rattonykter.. Att du berättar det gör verkligen att jag får ett ännu större förtroende för polisen..

/Krister

Hej

Ja jag har t.o.m blivit beordrad av polisen att köra bil full när min f.d och numera döda svärfar mer eller mindre däckade av i Chon Daen en gång för över 20 år sedan, polisen ville att jag skulle köra hem svärfar med hans bil, jag var själv såpass berusad att jag inte ville, men dom övertalade mig och så blev det, upp med svärfar på flaket där han somnade och jag själv vid ratten, allt gick bra som tur var.

Och vid flera tillfällen har jag sett poliser så fulla att dom nästan har ramlat av sina MC eller trillat ur bilen, det inträffar även att dom hjälper till att få iväg fulla människor på sina MC genom att hålla MC,n upprätt och skyva iväg dom vid starten, både öl och whiskey intas i princip dagligen redan till lunch av många poliser på landet.

Dom enda gånger jag oroar mig är när väldigt fulla poliser vill demonstrera sina vapen eller är på dåligt humör t.ex på barer eller resturanger, då försöker jag undvika deras sällskap.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Polisen har verkligen inte nåt större förtroende hos folk utan ses mest som ett nödvändigt ont.

Hej

Så är det säkert och man får spela med i spelet för att inte få problem och vara säker på att få deras hjälp om det behövs.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

Dom enda gånger jag oroar mig är när väldigt fulla poliser vill demonstrera sina vapen eller är på dåligt humör t.ex på barer eller resturanger, då försöker jag undvika deras sällskap.

Mvh isan Lover

Att undvika sällskap av folk som lekar med skarpladdade vapen när de är berusade

det anser jag är en sund och helt igenom rekommendabel strategi.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

De flesta av er här har mycket längre tids erfarenhet av polisens metoder än jag. Det jag varit med om är nu tre ggr vid de olika tillfällen jag varit här under 1,5 år. Två rena lögner och en korrekt "bötesfällning", fortkörning. Enbart min fru kör bil så det gäller henne i varje fall. Lögnerna = 200 bath per styck, men den senaste blev helt tokig pga fruns spektakulära utbrott. Hormonellt betingad kan jag tillägga idag.. Fortkörningen, rejäl, 140 på motorväg med 100 som gräns tror jag det var. 250 bath i ett kuvert som jag fick inte ont anande som det stod "Happy new year" på. Polisen tjatade hela tiden om "happy new year" trots att det var cirka 3 veckor efter nyår. Tog inte alls själv i pengarna med sin med vithandske beklädda hand utan gav mej inbart kuvertet mot vilket han nickade att jag skulle lägga i pengar och slicka igen kuvertet.alltså en gåva enbart från mej...

Idag har min fru blivit uppringd och erbjudits en betydelsfull sak om en summa pengar gavs anonymt till . på en speciell folktom plats en "...". Detta för att hon inte skulle få problem med .... . .. mer vill jag inte här tala om detta men det gav mej en ännu värre upplevelse av hur det går till. "So the rich always do, they always get away in Thailand you see" var kommentaren min fru gav."and now I am married to a farangman . you understand"?

Jovisst förstår jag, så korkad är jag trots allt inte.Men, rena agentfinalen upplevde jag i denna lilla trista story idag. Detaljer vill jag inte presentera här offentligt, känns helt enkelt för mycket för mej.

PMS är inte bra för kvinnorna!!!!!

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisen har verkligen inte nåt större förtroende hos folk utan ses mest som ett nödvändigt ont.

Thaksin är Polis. (lyckades få in Takki i denna tråd :police: )

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vid ett flertal tillfällen varit med när pistoler kommit fram,eller vad säger Kim och Erkki :crazy: Både i Pattis och andra små byar.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vid ett flertal tillfällen varit med när pistoler kommit fram,eller vad säger Kim och Erkki :crazy: Både i Pattis och andra små byar.

Jo, när man umgås med thaipoliser så brukar pistolerna vara närvarande..

damruat2.jpg

Tillsammans med alkohol är det ibland bara kärvänligt, ibland spårar det ur en aning. ;)

damruat1.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh fan, Erkki hann stjäla min bild först... he he :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vid ett flertal tillfällen varit med när pistoler kommit fram,eller vad säger Kim och Erkki :crazy: Både i Pattis och andra små byar.

Här på Samui har de visat sin vapen när jag suttit och festat med polisen.

I hembyn i Chiang Mai bär de inte ens sina vapen.

De umgås inte med byborna eftersom de inte kommer från byn och anses vara fina nog.

Har man inte suttit och festat med poliser i tjänst har man inte sett Thailand.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu har jag inget minne av att jag själv har blivit stoppad någon gång i LOS, men det var hur som helst roligt att det löste sig utan fängelsedom denna gång för henne.

Kan fullt förstå din frustration. Intressant ämne hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

damruat1.jpg

Nog för att jag inte är blyg, men det klart, kyssa sig fri från fyllkörningen tror jag att jag skiter i, jag hoppas dock att det smakade gott. :nyam:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog för att jag inte är blyg, men det klart, kyssa sig fri från fyllkörningen tror jag att jag skiter i, jag hoppas dock att det smakade gott. :nyam:

Man behöver väl inte vara bög för att släta av en kompis :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver väl inte vara bög för att släta av en kompis :thumbsup:

Njae, drar mig för att släta av någon som bär på en stor eller liten pistol i midjan. :^^:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...