Jump to content
IGNORERAD

Lufttryck i moppedäcken?


Surin P3

Recommended Posts

Ja, vad ska man ha för lufttryck i däcken på moppen?

En vanlig Yamaha Mio är det, men det är väl ganska samma i alla dessa småmoppar.

Tycker de som fyller på och lagar mina däck oftast bara knackar med en skruvmejsel eller nåt på däcket och tycker det blir bra.

Jag vill ha lite mera koll än så.

Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Å så är den stötig som f-n när man lämnar moppechoppen då det brukar vara 3-3,5 kilo i dom

Jag brukar ha i ca.1,8kg beroende på vilken slags väg man åker på

Ca:1,8-2 kg

Link to comment
Dela på andra sajter

njaaaa rent generellt så gäller väl rätt hårt vid torrt väglag å mindre tryck vid regn...men det skulle ju bli ett jävla pumpande...så meken har nog rätt

..det får bli på "kännsla"...själv vill jag inte ha för hårt, blir så jäkla stötigt...kanske någon har exacta psi´n .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Kom att tänka på långaffeln jag hade så körde jag med 2 kg fram å ett 0,7 kilo bak för å ha nån form av fjädring på 225/50-15

men så böt jag däck varje år då däcket vart för varmt på sidorna å käkades upp

så för lite luft är inte heller bra att köra med

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju lite på vad föraren / passageraren-arna väger också :not_i:

normalt bör det väl räcka med 2 kg, men med några fripassagerare så sticker det fort upp till 3 kg

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hej :)

Liknande moppe (Hond Click) kör enligt instruktionsboken:

Fram 29 Psi

Bak 36 Psi

Ha en gör bra dag!

:wai:

Jag har en honda click å jag anser att det är för hårt på farmarvägarna, när man skjutsar det ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Så låg profil som 45-50, bör ha på en bil vet jag 2,8 -3.2. Hojen min skall ha 2,6 bak och då är det 180-70-15 så du låg lågt under medelvärdet.

Det som sker med lågprofil då det är för lite luft är att det blir en slungeffekt på mittensektionen på däcket, så man kan säga att det träffar vägbanan 2-3 ggr per varv, lite svårt att förklara. Körbanan blir som en rund boll om man tittar på den från sidan.

Det bildas g- krafter i mitten körbanan på däcket.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha 2,5 bak och 2 fram annars blir det för stötigt på mindre belagda vägar.

post-3878-0-21263000-1340641608_thumb.jp

post-3878-0-21263000-1340641608_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Så låg profil som 45-50, bör ha på en bil vet jag 2,8 -3.2. Hojen min skall ha 2,6 bak och då är det 180-70-15 så du låg lågt under medelvärdet.

Det som sker med lågprofil då det är för lite luft är att det blir en slungeffekt på mittensektionen på däcket, så man kan säga att det träffar vägbanan 2-3 ggr per varv, lite svårt att förklara. Körbanan blir som en rund boll om man tittar på den från sidan.

Det bildas g- krafter i mitten körbanan på däcket.

Så låg profil som 45-50, bör ha på en bil vet jag 2,8 -3.2.

Det tycker jag var å ta i i tryck 2,4 max på dom däcken annars blir dom livsfarliga

Jobbat med däck i 3,5 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Så låg profil som 45-50, bör ha på en bil vet jag 2,8 -3.2.

Det tycker jag var å ta i i tryck 2,4 max på dom däcken annars blir dom livsfarliga

Jobbat med däck i 3,5 år

Hade på min BMW /740 2000, tror det var 280x45x 18 med specialfälg för att få plats i huset.

Min handlare sa minimum 2,8 -30 annars syns vi snart igen, för då är dom slut.

Som jag skrev i förra inl. att breda däck ger en slungeffekt som sliter ut däcken, själv gillar jag att åka lite mjukare, men då kostar det. Har på Hoj följt tillv, rek, 2,2 fram 2,6 bak vikt 280 kg.

Fram 110x 70x18 bak 170 x 80 x 15

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hade på min BMW /740 2000, tror det var 280x45x 18 med specialfälg för att få plats i huset.

Min handlare sa minimum 2,8 -30 annars syns vi snart igen, för då är dom slut.

Som jag skrev i förra inl. att breda däck ger en slungeffekt som sliter ut däcken, själv gillar jag att åka lite mjukare, men då kostar det. Har på Hoj följt tillv, rek, 2,2 fram 2,6 bak vikt 280 kg.

Fram 110x 70x18 bak 170 x 80 x 15

280 var en ovanlig bredd. 275 eller 295 är väl mycket vanligare?

Måste ha kostat en hel skjortfabrik p.g.a dessa 5mm extra eller 15mm mindre

Link to comment
Dela på andra sajter

280 var en ovanlig bredd. 275 eller 295 är väl mycket vanligare?

Måste ha kostat en hel skjortfabrik p.g.a dessa 5mm extra eller 15mm mindre

Du har nog rätt om måttet, minns inte på millimetern nu, men det bredaste som fanns i Sthhlm på den tiden.

Fick in några extra mm p.g.a. specialfälgarna, centrumet var lite ändrat.

Ja nästa så du har rätt, över 50.000 var det i alla fall men skitsnyggt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du har nog rätt om måttet, minns inte på millimetern nu, men det bredaste som fanns i Sthhlm på den tiden.

Fick in några extra mm p.g.a. specialfälgarna, centrumet var lite ändrat.

Ja nästa så du har rätt, över 50.000 var det i alla fall men skitsnyggt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du hade nog bara ändrad offset på fälgen. Antingen breddad utåt eller inåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...