Jump to content
IGNORERAD

Betr. bilden i mess #226 - Dagens tjej


Jive

Recommended Posts

Jag tycker den här bilden förmedlar en härlig känsla, men...

jag skulle vilja se samma ljus i personernas ansikte, som bakgrunden har.

Det här problemet brukar jag också ha med min kompakta digitalkamera med ungefär liknande bildkomposition.

Kan någon fotokunnig berätta huruvida det går att få samma ljus i förgrund som bakgrund och hur man i så fall gör?

Mvh

Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har en blixt att lätta upp ljuset med så kan du ju alltid fuska lite i något bildbehandlingsprogram.

Ber om ursäkt för lånet av bilden.

Untitled-1.gif

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker den här bilden förmedlar en härlig känsla, men...

jag skulle vilja se samma ljus i personernas ansikte, som bakgrunden har.

Det här problemet brukar jag också ha med min kompakta digitalkamera med ungefär liknande bildkomposition.

Kan någon fotokunnig berätta huruvida det går att få samma ljus i förgrund som bakgrund och hur man i så fall gör?

Mvh

Janne

Att förgrunden är mörkare beror på att bilden är tagen i motljus, dvs solen befinner sig bakom personerna på bilden. Vill man ha en mer jämt ljusfördelad bild så ska man ta bilder i medljus, dvs med solen i ryggen på fotografen och i ansiktet på objekten. Fast på just den här bilden så hade det ju varit svårt för att ta bilden från andra sidan eftersom fotografen då inte fått med utsikten vilket antagligen var meningen. Och då kan man ju t ex istället använda sig av upplättningsblixt, dvs slå på kamerans blixt trots att det är fullt dagsljus ute.

Men som sagt, själva grundproblemet ligger i att fotografen inte har ljuskällan, dvs solen, i ryggen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...