Jump to content
IGNORERAD

Svarten avslöjar!


svarten

Recommended Posts

Hej Magrood. Det är alltid så att när det händer något,

så vet alla andra varför och hur det ska redas ut. INNAN

de vet fakta. Då är alla professorer på det problemet.

Det sitter en person i ett sällskap på 8-10 pers. Den personen

Säger att han har ont någonstans. Genast så vet var och en

vad det är som är fel på personen. DOKTORN HAR FEL.

Dom vet bättre.

Det kommer säkert att lösa sig på ett bra sätt,

försök bara att hålla ut

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    20

  • Magrood

    14

  • Tallviking

    12

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Magrood!

Vilka fina tankar och ord...

.

Vi önskar er all lycka och hoppas att det löser sig till slut

Lyckan kommer lyckan går, den --------------älskar lyckan får.

Mistral.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood. Det är alltid så att när det händer något,

så vet alla andra varför och hur det ska redas ut. INNAN

de vet fakta. Då är alla professorer på det problemet.

Det sitter en person i ett sällskap på 8-10 pers. Den personen

Säger att han har ont någonstans. Genast så vet var och en

vad det är som är fel på personen. DOKTORN HAR FEL.

Dom vet bättre.

Det kommer säkert att lösa sig på ett bra sätt,

försök bara att hålla ut

MVH

Hej Stugan,

Menar inget illa med inlägget.

Jag var medveten om att några med väl vilja kan ta illa upp och tolka inlägget som "kaxig ton".

Men jag tror ändå att det är viktigt att jag säger vad jag tycker och känner.

Jag kommer ihåg vad mina svenska föräldrar sa till mig en gång när jag gjorde fel val (för dem var det säkert rätt så uppenbart att det var fel val).

De sa "Vad du än väljer så finns vi vid din sida"...

Jag tror att maken min fixar detta på ett eller annat sätt.

Han har klarat sig alldeles ensam i 28 år.

Han kommer även att klara det här också - med gam lang jai från sin fru och de närmaste.

Kram

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood!

Vilka fina tankar och ord...

.

Vi önskar er all lycka och hoppas att det löser sig till slut

Lyckan kommer lyckan går, den --------------älskar lyckan får.

Mistral.

Tack Mistral,

Jag har mörka tankar också. De kommer och går precis som lyckan.

Men när mina mörka tankar (som jag vet är tillfälliga) kan påverka de närståendes liv så brukar jag inte publicera dem. Då blir det vänner och familjen som jag ventilera med. :-)

:::

Jag tycker det är mycket omtänksam av dig som skriver:

Lyckan kommer lyckan går, den --------------älskar lyckan får.

Jag var nyfiken på vad ---------- var så jag googlade och hittade den fullständiga texten.

:-)

Det är så fint och omtänksamt av dig.

:::

Jag fick till och med en idé till en egen tråd om just "Lyckan":

"Lyckan kommer, lyckan går

Den som emottar, lyckan får"

:::

Soliga hälsningar,

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till Svarten och Magrood.

Kramar

Lynn

Tack Lynn,

Ha en fin dag!

Kram,

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

//...Hej igen!..

Åh, vad härligt skrivet. Så mycket kärlek. Kände faktiskt en klump i halsen när jag läste dina rader. Inte av sorg utan av glädje, du är stark och har förmåga - om än kanske med lite hjälp - att se moget på det hela och söka kraft att fortsätta.

Jag önskar er allt gott och lycka till!

Vänliga hälsningar från mig, 5 mil söder om er.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Åh, vad härligt skrivet. Så mycket kärlek. Kände faktiskt en klump i halsen när jag läste dina rader. Inte av sorg utan av glädje, du är stark och har förmåga - om än kanske med lite hjälp - att se moget på det hela och söka kraft att fortsätta.

Jag önskar er allt gott och lycka till!

Vänliga hälsningar från mig, 5 mil söder om er.

:-)

Tack Naam Keng!

Jag tänkte faktiskt på om det var någon där som kände mig, som såg mig när jag satte min rumpa direkt på perronggolvet på en station 5 mil söder om Uppsala förra veckan. :-)

Ibland är det skönt att vara ganska vik i kroppen... (och lite knäpp i huvudet för att kunna sitta direkt på perrongen bland främlingar)

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner en hel del i USA och den här sången kan kanske tjäna som en tankeställare till varför så pass många väljer en karriär inom militären, det kan vara grupptryck, en önskan att "göra rätt" och faktiskt en chans till en bättre framtid för den som är fattig.

En riktig tänkvärd text tycker jag...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En del gör det för att det känns rätt..

En del faller för grupptrycket.

Dom flesta faller för guld o gröna skogar..

...

En del kände att dom gjorde rätt..

En del sågde gruppen som dårar.

Dom flesta hamnade i en bakgård o undrade va fan som hände o troligtvist inte kan längre fungera som normala individer efter sina upplevelser,,inte det guld o gröna skogar dom förväntat sig..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag tror du fattade fel i mitt inlägg sist. Det var inget som jag menade var fel från eran sida.

Bara sådana som är duktiga och kan allt.

Jag vet att ni klarar ut det här.

Vad vore forumet utan dig och Svarten. Så många fina inlägg.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner en hel del i USA och den här sången kan kanske tjäna som en tankeställare till varför så pass många väljer en karriär inom militären, det kan vara grupptryck, en önskan att "göra rätt" och faktiskt en chans till en bättre framtid för den som är fattig.

En riktig tänkvärd text tycker jag...

Mycket bra låt. Vad heter filmen i videon ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner en hel del i USA och den här sången kan kanske tjäna som en tankeställare till varför så pass många väljer en karriär inom militären, det kan vara grupptryck, en önskan att "göra rätt" och faktiskt en chans till en bättre framtid för den som är fattig.

En riktig tänkvärd text tycker jag...

Den där texten var ju i och för sig tänkvärd, jag kommer dock tänka på en annan i samma tema som är lite mer "rak på sak".

"I'm really not sure why

But the tv says that you are wrong

Now here we are "

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner en hel del i USA och den här sången kan kanske tjäna som en tankeställare till varför så pass många väljer en karriär inom militären, det kan vara grupptryck, en önskan att "göra rätt" och faktiskt en chans till en bättre framtid för den som är fattig.

En riktig tänkvärd text tycker jag...

Mycket fin låt och text.

:::

Jag har aldrig tagit ställning om militärjobb faktiskt.

Jag växte upp halvtid i en militärbas eftersom min styvpappa är militär.

För mig är det bara ett jobb som alla andra jobb.

I Isan där jag växte upp, utan för militärbasen, så var "militärjobb" en dröm för många risbönder att komma någon vart i livet.

Innan man fick billig sjukvård så var anställning inom staten ett sätt till gratis sjukförsäkring till sina föräldrar, fru och barn och sig själv förstås.

Man fick även andra förmåner t.ex. att man får tillbaka skolavgifter för sina barn.

När man är statlig anställd har man högre ställning socialt också.

Har man gradbeteckning höjs statusen ännu mer.

Eftersom många risbönder i Isan gärna vill göra lumpen och hoppas på att kunna fortsätta bli anställd där och göra "karriär" så öppnas det en lucka för korruption.

Rika bangkokbor som vill slippa göra lumpen flyttar sitt namn till en adress i Isan i anslutning till mönstring.

Det är så liten risk att bangkokborna dra "fel lott" eftersom många isanbor redan har anmält sig frivilligt.

:::

Jag fick en tankeställare när en god vän till oss som är svensk sa när jag berättade för honom att min lillebror skulle göra lumpen "Jag kan inte förstå varför en del vill bli militär"...

"Aha - kan man också tänka så?" - tänkte jag.

Jag som aldrig hade ifrågasatt det yrket.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag tror du fattade fel i mitt inlägg sist. Det var inget som jag menade var fel från eran sida.

Bara sådana som är duktiga och kan allt.

Jag vet att ni klarar ut det här.

Vad vore forumet utan dig och Svarten. Så många fina inlägg.

MVH

Hej Stugan,

Jag fattade dig rätt kha.

Och utvecklade det du skrev ur min egen synpunkt. :-)

:::

Sorry att det blev missförstånd.

:::

Ha en bra dag... för det tänker jag ha. :-)

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fin låt och text.

:::

Jag har aldrig tagit ställning om militärjobb faktiskt.

Jag växte upp halvtid i en militärbas eftersom min styvpappa är militär.

För mig är det bara ett jobb som alla andra jobb.

I Isan där jag växte upp, utan för militärbasen, så var "militärjobb" en dröm för många risbönder att komma någon vart i livet.

Innan man fick billig sjukvård så var anställning inom staten ett sätt till gratis sjukförsäkring till sina föräldrar, fru och barn och sig själv förstås.

Man fick även andra förmåner t.ex. att man får tillbaka skolavgifter för sina barn.

När man är statlig anställd har man högre ställning socialt också.

Har man gradbeteckning höjs statusen ännu mer.

Eftersom många risbönder i Isan gärna vill göra lumpen och hoppas på att kunna fortsätta bli anställd där och göra "karriär" så öppnas det en lucka för korruption.

Rika bangkokbor som vill slippa göra lumpen flyttar sitt namn till en adress i Isan i anslutning till mönstring.

Det är så liten risk att bangkokborna dra "fel lott" eftersom många isanbor redan har anmält sig frivilligt.

:::

Jag fick en tankeställare när en god vän till oss som är svensk sa när jag berättade för honom att min lillebror skulle göra lumpen "Jag kan inte förstå varför en del vill bli militär"...

"Aha - kan man också tänka så?" - tänkte jag.

Jag som aldrig hade ifrågasatt det yrket.

:::

Mvh

Magrood

Hej Magrood,

det är svårt för oss som växte upp med Allmän värnplikt att tänka på militären som en karriärväg, alla mönstrade vid 17-års ålder och sedan fick 75-80% av ungdomarna en mer eller mindra viktig syssla inom militären för en 7-15 månader av sitt liv. Sedan var det MUCK!

...och de flesta av oss skänkte inte militären en tanke förrän det eventuellt var dags för rep-övning och numera är de flesta av oss avskrivna ur de militära rullorna.

I USA som har en värvad armé måste man locka folk med andra saker, en hyfsad lön, ett bra avgångsvederlag när ens kontrakt är slutfört och de fördelar man har som före detta soldat när man söker sig in på olika universitet och högskolor.

Sen finns det också ett ganska stort socialt tryck i USA om att "Försvara landet och livsstilen" då det i de flesta familjer går att hitta släktingar som kämpat som soldater i 2.a världskriget, Koreakriget, Vietnam kriget och Gulfkriget. Man känner sig pressad att göra rätt för sig och vill förmodligen inte göra farfar eller gammelfarfar som kämpade i andra världskriget besviken.

För de som är fattiga eller inte har det bra ställt är en militär karriär ett sätt att säkra sina inkomster och göra en "klassresa" i samhället, något som annars är ganska svårt i USA.

Lite samma sak är det ju i Thailand, kan man göra en karriär inom militären så stiger man ju i aktning hos sin närmaste omgivning och det är ett av de enklare sätten i Thailand att göra en klassresa.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

det är svårt för oss som växte upp med Allmän värnplikt att tänka på militären som en karriärväg, alla mönstrade vid 17-års ålder och sedan fick 75-80% av ungdomarna en mer eller mindra viktig syssla inom militären för en 7-15 månader av sitt liv. Sedan var det MUCK!

...och de flesta av oss skänkte inte militären en tanke förrän det eventuellt var dags för rep-övning och numera är de flesta av oss avskrivna ur de militära rullorna.

I USA som har en värvad armé måste man locka folk med andra saker, en hyfsad lön, ett bra avgångsvederlag när ens kontrakt är slutfört och de fördelar man har som före detta soldat när man söker sig in på olika universitet och högskolor.

Sen finns det också ett ganska stort socialt tryck i USA om att "Försvara landet och livsstilen" då det i de flesta familjer går att hitta släktingar som kämpat som soldater i 2.a världskriget, Koreakriget, Vietnam kriget och Gulfkriget. Man känner sig pressad att göra rätt för sig och vill förmodligen inte göra farfar eller gammelfarfar som kämpade i andra världskriget besviken.

För de som är fattiga eller inte har det bra ställt är en militär karriär ett sätt att säkra sina inkomster och göra en "klassresa" i samhället, något som annars är ganska svårt i USA.

Lite samma sak är det ju i Thailand, kan man göra en karriär inom militären så stiger man ju i aktning hos sin närmaste omgivning och det är ett av de enklare sätten i Thailand att göra en klassresa.

Hej Maichai,

Det förvånar mig väldigt mycket nu under de senaste två månaderna att förstå att USA är mer likt Thailand än Sverige, på gott och ont.

För mig som inte har sett så mycket av världen utanför Thailand blev Sverige representativt för den civiliserade västvärlden

dvs. modernt tänkande, rättssäkerhet (ju mer jag lär mig genom mitt jobb desto mer älskar jag Sverige), individualism osv...

Och jag trodde att USA var ungefär som Sverige.

Men jag verkar ha fel...

:::

Mvh

Magrood

- som kommer ut ur grottan efter en hel vecka med sjuka barn hemma -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det med det hela Svarten?

Hej,

Ursäkta att jag svarar istället för Svarten.

Han har fullt upp så han säger det är ok att jag svarar istället.

:::

Tack för att du frågar.

Det går framåt (annars får vi vända :-)

Vi väntar och ser och under tiden försöker vi leva ett så normalt liv som möjligt.

Men vi uppskattar tillvaron med varandra mer.

:::

För min del är det intressant att uppleva den omvända rollen.

Och nu undrar jag hur han kunde stå ut med mig under alla dessa år då jag alltid var upptagen med allt annat.

:::

Sen så tror jag att verkligheten inte riktigt har hunnit ikapp mig.

Men det kommer när det kommer.

Och man får ta hand om det då.

:::

Det känns trygg att vänner och bekanta och även okända personer har visat sitt stöd.

Då känner man sig inte så ensam.

:::

Soliga hälsningar,

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det går framåt (annars får vi vända :-)

Soliga hälsningar,

Magrood

Är det något Thailändskt uttryck eller en Magroodism?

Är något mycket lättsamt vackert i de få orden.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något Thailändskt uttryck eller en Magroodism?

Är något mycket lättsamt vackert i de få orden.

/Enis

Tack Enis...

Jag kom på det för några år sen när jag pratade i telefon med en svensk kompis.

Jag frågade honom hur det var.

Han sa "Jodå, det går framåt".

"Annars får man ju vända", skojade jag med honom. :-)

Men jag kanske har hört det någonstans ifrån. eller det så kom det bara från min "vilda" fantasi. :-)

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood

Hoppas att löser sig till det bästa.

mvh Håkan som träffa er 5 minuter vid hotell poolen i Roi et för 2 år sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...