Jump to content
IGNORERAD

Svarten avslöjar!


svarten

Recommended Posts

Citat ur Min oskuld och Pearl Harbor av Charles Bukowski...

" Och kriget, alla talade om kriget i Europa. Jag var inte intresserad av världshistorien, bara av min egen historia.

Vilken skit. Ens föräldrar kontrollerade den tid då man växte upp, de pissade ner en fullständigt.

Sen när man var redo att ge sig ut på egen hand ville de andra stoppa in en i en uniform så man kunde få arslet bortskjutet."

"Att dö i krig hindrade aldrig nya krig."

Stå på dig svarten...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    20

  • Magrood

    14

  • Tallviking

    12

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Ju mer jag funderar på Svartens ”komma fram ur garderoben trick”

så blir jag allt mer skeptisk till nyttan av detta.

Jag är också lite fundersam över hur det går till när man som efterlyst desertör från USA´s flyvapen

ska resa från Sverige till Thailand (starkt allierad med USA)?

Följande uppgifter har Svarten delat med sig till oss på Mpr och i media,

och hade han inte det så hade jag aldrig skrivit här om Svarten.

Men nu har ju Svarten själv publicerat sin story och då kan det väl vara ok

att man på forumet ställer några frågor.

Men vill inte Svarten svara så är det upp till honom tycker jag.

1. Svarten är alltså amerikansk medborgare och kom hit på ett amerikanskt pass.

2. Väl här i Sverige så uppgav han för svenska myndigheter att han är schweizare.

3. Något svenskt medborgarskap har han vad jag kan se inte skaffat sig,

men uppehållstillstånd på falska personuppgifter har han fått i Sverige.

4. Frågan är då på vilket pass som han har rest på till exempelvis Thailand,

när han nu har vetat om att han är en efterlyst desertör från USA?

5. Ett amerikanskt pass kan väl knappast vara giltigt i över 25 år, (snarare 10 år)?

6. Har Svarten lyckats med konststycket att få ut ett nytt pass från någon amerikansk ambassad?

7. Har Svarten rest på ett utfärdat främlingspass då han rest till Thailand, eller har han kanske aldrig varit där?

8. Att Svarten har fått ut ett schweiziskt pass tycker jag låter än mer långsökt.

Jag får det liksom inte att gå ihop med den information som du Svarten hittills har delat med dig av,

och hur det mediala snacket i tidningar och i TV ska vara dig och din familj till gagn.

Jag kollade på TVn i morse och hajade inte syftet med din medverkan i den kommersiella kanalen TV4.

Att vilja träffa dina föräldrar kunde väl ordnas här i Sverige i all hemlighet utan att på detta viset bjuda in

nyfikna forumdeltagare, flashbackfantaster, journalister och TV-folk i din familjs liv, kan man tycka?

Men nu har du sagt A, och om du även vill säga B, så hör gärna av dig med en uppföljning om du har lust.

Oavsett vad du svarar så kommer det säkert att bli intressant att läsa, i tidningarna, på TV eller här på Mpr. :thumbsup:

Kanske du går i Magrood´s fotspår och skriver en god bok, och då får vi läsa den? :ok:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte fel att säga "desertör" ? Desertera kan man väl enbart göra om det

är krig, vilket det inte var då Svarten avvek. Den korrekta benämningen torde

vara "olaglig frånvaro" , vilket nog är snäppet bättre än att faktiskt har avvikit under

brinnande krig.

edit.

Jag tänkte på det eventuella straffrättsliga efterspelet,från USA'sida

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Svartens val att gå till pressen är ett stort misstag(gigantiskt), men eftersom han valt att göra detta så stödjer jag hans val och finns där om det behövs hjälp, och om jag kan hjälpa.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja tror nog att Svarten är en Mussatagent som bara lägger ut en rökridå álla Hamilton...

Stå på dig Svarten allt kommer att lösa sig till din fördel

M

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Stå på dig David, det löser sig!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Svartens val att gå till pressen är ett stort misstag(gigantiskt), men eftersom han valt att göra detta så stödjer jag hans val och finns där om det behövs hjälp, och om jag kan hjälpa.

Fullständigt självklart att man stöttar och hjälper sina vänner-oavsett vad man tycker om deras beslut. Svarten vet nog att han har sina vänner bakom sig oavsett vad som sker.

Sen valet att gå ut i media...

Som en i skrået borde jag ju givetvis jublat högt om jag fick en story som Svartens presenterad för mig, den har ju det mesta man kan önska sig och det skulle skapa stora rubriker i flera dagar och mitt namn skulle associeras med detta avslöjande, men jag personligen skulle nog tänka mer på konsekvenserna för Svarten och hans familj. Men sådan är jag.

Kanske agerat som mellanhand mellan Svarten, Ambassaden och US Air Force för att reda ut det hela och kanske sett till att Svarten fick förhandlat fram en bra deal först med USAF. Sedan när allt varit fixat och klart skrivit storyn föräldrarnas besök i Sverige osv. Men så är jag ingen vidare sensationsjournalist heller...

Har sumpat ett par bra storys från Thailand för att jag velat hjälpa folk istället för att jaga kortsiktiga rubriker och få min byline publicerad-men så sover jag också med gott samvete!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte fel att säga "desertör" ? Desertera kan man väl enbart göra om det

är krig, vilket det inte var då Svarten avvek. Den korrekta benämningen torde

vara "olaglig frånvaro" , vilket nog är snäppet bättre än att faktiskt har avvikit under

brinnande krig.

edit.

Jag tänkte på det eventuella straffrättsliga efterspelet,från USA'sida

Absence without leave

In the United Kingdom, United States and Canada, military personnel will become AWOL (/ˈeɪwɔːl/; U.S.: Absence Without Leave[1]) or AWL (pronounced the same; U.K., Canada, and Australia: Absent Without Leave) when they are absent from their post without a valid pass or leave. The United States Marine Corps and United States Navy generally refer to this as Unauthorized Absence, or "UA". Such people are dropped from their unit rolls after 30 days and then listed as deserters. However, as a matter of U.S. military law, desertion is not measured by time away from the unit, but rather:

  • by leaving or remaining absent from their unit, organization, or place of duty, where there has been a determined intent to not return;

  • if that intent is determined to be to avoid hazardous duty or shirk contractual obligation;

  • if they enlist or accept an appointment in the same or another branch of service without disclosing the fact that they have not been properly separated from current service.

People who are away for more than 30 days but return voluntarily or indicate a credible intent to return may still be considered AWOL. Those who are away for fewer than 30 days but can credibly be shown to have no intent to return (for example, by joining the armed forces of another country) may nevertheless be tried for desertion. In rare occasions, they may be tried for treason if enough evidence is found.

In the United States, before the Civil War, deserters from the Army were flogged; while, after 1861, tattoos or branding were also adopted. The maximum U.S. penalty for desertion in wartime remains death, although this punishment was last applied to Eddie Slovik in 1945. No U.S. serviceman has received more than 18 months imprisonment for desertion or missing movement during the Iraq War.[2]

A service member who is AWOL/UA may be punished with non-judicial punishment (NJP), or by Court Martial under Article 86 of the Uniform Code of Military Justice for repeat or more severe offenses.

Also, "Missing Movement" is another term which is used to describe when a particular serviceman fails to arrive at the appointed time to deploy (or "move out") with his assigned unit, ship, or aircraft; in the United States military, it is a violation of the Article 87 of the Uniform Code of Military Justice. The offense is similar to AWOL, but considered more severe.

http://en.wikipedia.e_without_leave

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också lite fundersam över hur det går till när man som efterlyst desertör från USA´s flyvapen

ska resa från Sverige till Thailand (starkt allierad med USA)?

3. Något svenskt medborgarskap har han vad jag kan se inte skaffat sig,

men uppehållstillstånd på falska personuppgifter har han fått i Sverige.

4. Frågan är då på vilket pass som han har rest på till exempelvis Thailand,

när han nu har vetat om att han är en efterlyst desertör från USA?

Vad jag förstår så är det främlingspass som gäller när man kommer utan känd bakgrund.

Efter lång tids vistande i landet med uppehållstillstånd så kan man naturaliseras, trots att ens bakgrund är okänd, och man får då svenskt medborgarskap och pass i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Svartens val att gå till pressen är ett stort misstag(gigantiskt), men eftersom han valt att göra detta så stödjer jag hans val och finns där om det behövs hjälp, och om jag kan hjälpa.

Hej Vaxet!

Din PM-korg är full. :_russian:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Svarten

Jag hoppas precis som alla andra att det går bra för dig och familjen.

Och jag har all förståelse för att du hoppade av, att försvara sitt land och familj när dom attackeras på hemmaplan är en plikt, men att åka jorden runt och orsaka andra onödigt lidande och död av ofta suspekta anledningar är ingen plikt och detta allra minst när det ofta är oskyldiga civila som drabbas, det är något som borde vara kriminellt och det är något som varje normal människa skulle vägra utföra, du gjorde helt rätt som avvek ifrån det militära, och jag förstår att du vill reda upp det här, hoppas dom drar ett streck över det här och att du slipper straff helt efter alla dessa år.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag har all förståelse för att du hoppade av ... att åka jorden runt och orsaka andra onödigt lidande och död av ofta suspekta anledningar är ingen plikt

Aha. Det var alltså det som Svarten gjorde. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vad jag förstår så är det främlingspass som gäller när man kommer utan känd bakgrund.

Efter lång tids vistande i landet med uppehållstillstånd så kan man naturaliseras,

trots att ens bakgrund är okänd, och man får då svenskt medborgarskap och pass i alla fall.

Det låter ju rimligt att det funkar som du skriver.

Men i D.A.H´s (alias Svarten´s) fall så var nog inte bakgrunden okänd,

detta eftersom han till svenska myndigheter har uppgivit att han var från Schweiz.

Och nu har ju hans bakgrund blivit än mer "känd", eftersom han nu säger sig vara från USA.

Dock har han ju spenderat mer tid i Sverige än i något annat land,

så i det hänseendet är han väl mer att betrakta som en svensk snubbe än exempelvis schweizare eller amerikan.

För hans egen och familjs skull får jag hoppas att han reder ut "trasslet" och sedan ansöker om ett svenskt medborgarskap.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ju mer jag funderar på Svartens ”komma fram ur garderoben trick”

så blir jag allt mer skeptisk till nyttan av detta.

Jag är också lite fundersam över hur det går till när man som efterlyst desertör från USA´s flyvapen

ska resa från Sverige till Thailand (starkt allierad med USA)?

Följande uppgifter har Svarten delat med sig till oss på Mpr och i media,

och hade han inte det så hade jag aldrig skrivit här om Svarten.

Men nu har ju Svarten själv publicerat sin story och då kan det väl vara ok

att man på forumet ställer några frågor.

Men vill inte Svarten svara så är det upp till honom tycker jag.

1. Svarten är alltså amerikansk medborgare och kom hit på ett amerikanskt pass.

2. Väl här i Sverige så uppgav han för svenska myndigheter att han är schweizare.

3. Något svenskt medborgarskap har han vad jag kan se inte skaffat sig,

men uppehållstillstånd på falska personuppgifter har han fått i Sverige.

4. Frågan är då på vilket pass som han har rest på till exempelvis Thailand,

när han nu har vetat om att han är en efterlyst desertör från USA?

5. Ett amerikanskt pass kan väl knappast vara giltigt i över 25 år, (snarare 10 år)?

6. Har Svarten lyckats med konststycket att få ut ett nytt pass från någon amerikansk ambassad?

7. Har Svarten rest på ett utfärdat främlingspass då han rest till Thailand, eller har han kanske aldrig varit där?

8. Att Svarten har fått ut ett schweiziskt pass tycker jag låter än mer långsökt.

Jag får det liksom inte att gå ihop med den information som du Svarten hittills har delat med dig av,

och hur det mediala snacket i tidningar och i TV ska vara dig och din familj till gagn.

Jag kollade på TVn i morse och hajade inte syftet med din medverkan i den kommersiella kanalen TV4.

Att vilja träffa dina föräldrar kunde väl ordnas här i Sverige i all hemlighet utan att på detta viset bjuda in

nyfikna forumdeltagare, flashbackfantaster, journalister och TV-folk i din familjs liv, kan man tycka?

Men nu har du sagt A, och om du även vill säga B, så hör gärna av dig med en uppföljning om du har lust.

Oavsett vad du svarar så kommer det säkert att bli intressant att läsa, i tidningarna, på TV eller här på Mpr. :thumbsup:

Kanske du går i Magrood´s fotspår och skriver en god bok, och då får vi läsa den? :ok:

SN

Vad jag förstår så är det främlingspass som gäller när man kommer utan känd bakgrund.

Efter lång tids vistande i landet med uppehållstillstånd så kan man naturaliseras, trots att ens bakgrund är okänd, och man får då svenskt medborgarskap och pass i alla fall.

Det låter ju rimligt att det funkar som du skriver.

Men i D.A.H´s (alias Svarten´s) fall så var nog inte bakgrunden okänd,

detta eftersom han till svenska myndigheter har uppgivit att han var från Schweiz.

Och nu har ju hans bakgrund blivit än mer "känd", eftersom han nu säger sig vara från USA.

Dock har han ju spenderat mer tid i Sverige än i något annat land,

så i det hänseendet är han väl mer att betrakta som en svensk snubbe än exempelvis schweizare eller amerikan.

För hans egen och familjs skull får jag hoppas att han reder ut "trasslet" och sedan ansöker om ett svenskt medborgarskap.

SN

Hej.

I någon av källorna står det att Svarten är/var? registrerad i Sverige som "född i Schweiz men av okänd nationalitet"

Så min gissning är också främlingspass

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej.

I någon av källorna står det att Svarten är/var? registrerad i Sverige som "född i Schweiz men av okänd nationalitet"

Så min gissning är också främlingspass

mvh

Tackar för förtydligandet. Jag hade missat den delen.

Och tydligen får man inte med automatik ett Schweizisk medborgarskap även om man är född där.

Det krävs visst ytterligare parametrar för att få det medborgarskapet.

http://isyours.com/e/immigration/citizenship/birth.html

Svarten visste nog vad han gjorde när han hänvisade till att han var född i Schweiz,

men att han saknade medborgarskap där.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

I någon av källorna står det att Svarten är/var? registrerad i Sverige som "född i Schweiz men av okänd nationalitet"

Så min gissning är också främlingspass

mvh

Ps källa dn.se

With Swedish authorities, David Hemler is registered as a citizen of an unknown country. He was, according to the documents, born in Zürich and immigrated in January 1986. He does not want DN to print the fictitious name he has been using in Sweden, which he created by using an old friend’s surname and the last name of another.

D.s

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Utlänningslag (2005:716) - Se 7 kap,

Jag tolkar det som att "Svarten" rent juridiskt enligt utlänningslagen kan andas ut vad det gäller hans uppehållstillstånd.

En indragning görs bara "om det finns synnerliga skäl för det",

detta även om man har lämnat oriktiga uppgifter för att få tillståndet.

Svarten har även bott i Sverige i många år, vilket också gynnar hans case.

Antar att Sveriges regering inte vill gå Uncle Sam´s ärenden i detta fallet

då det inte gäller att vara "behjälplig" i "The war on terror"?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Utlanningslag-2005716_sfs-2005-716/#K7

7 kap. Återkallelse av tillstånd

1 § Nationell visering, uppehållstillstånd och arbetstillstånd får återkallas för en utlänning

som medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller medvetet har förtigit omständigheter,

som varit av betydelse för att få tillståndet.

I viseringskodexen finns bestämmelser om upphävande och återkallelse av Schengenvisering.

Om utlänningen har vistats här i landet i mer än fyra år med uppehållstillstånd när frågan om

återkallelse prövas av den myndighet som först beslutar i saken, får uppehållstillståndet återkallas

enligt första stycket endast om det finns synnerliga skäl för det. Lag (2011:705).

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att en del kriminella mutat sig till PUT och medborgarskap (?) för några år sedan av en korrupt tjänsteman på Migrationsverket och de inte kunde återkallas så har jag svårt att se hur Svartens uppehållstillstånd skulle kunna återkallas?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Aha. Det var alltså det som Svarten gjorde. :)

Nä men han skulle väl utbildas till det :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett återkallande av uppehållstillstånd är bara att glömma av massor av anledningar. Främst eftersom han är far till 3 svenska barn. :)

Den enda risken som finns är väl att regeringen går med på en amerikansk begäran om utlämning. Och den risken känns ganska minimal den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning,,på ett sätt kan jag förstå att du kliver fram men undra om du inte hade mer o vinna på att bara låta det va,nu har du ju avslöjat dig din ex arbetsgivare kan nu kartlägga dig o ha full koll o verkar som dom vill ha det.

Du har säkert tänkt igenom allt,,i sverige sitter du säkert men vad händer om du rör på dig?slutåkt till Thailand? men sånt där har du säkert tänkt igenom redan.

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...