Jump to content
IGNORERAD

Visa eller Visum?


Joints

Recommended Posts

Ja, vad heter det egentligen? Jag skriver alltid visum men jag har märkt att i stort sett alla andra skriver visa. Har jag som utlandssvensk missat någon slags minireform i det svenska språket eller är det bara ett ytterligare strå till det svenska språkets amerikanisering?

Vill ej leka språkpolis, bara undrar.

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad heter det egentligen? Jag skriver alltid visum men jag har märkt att i stort sett alla andra skriver visa. Har jag som utlandssvensk missat någon slags minireform i det svenska språket eller är det bara ett ytterligare strå till det svenska språkets amerikanisering?

Vill ej leka språkpolis, bara undrar.

Hälsar Joints

[/quot

enl migrationsverket heter det visum

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa är det engelska ordet för svenska ordet visum. Vi svenskar blandar hej vilt numera med svengelska... ;)

Mvh Mr satang

Mr satang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja

Ett visum .. flera visa..

samma pluralform som ett forum ... flera fora,  ett centrum ... flera centra, ett datum ... flera data etc...

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja

Ett visum .. flera visa..

samma pluralform som ett forum ... flera fora,  ett centrum ... flera centra, ett datum ... flera data etc...

mvh LP

ett visum flera visum ,,,, visum på svenska visa på engelska ska det nog vara som mr satang sa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som 113Bom säger låter mest rätt i mina öron. Ett forum, flera fora är något jag aldrig hört talas om. Skriver man Vilka thailandsfora föredrar du? Låter så konstigt så det är väl sant då, antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Svenska Akademiens ordlista 2006 är både visum och visa korrekt. Båda även i plural.

Vad gäller forum så är både forum och fora korrekt pluralform enligt SAOL 2006.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

På immigrationkortet du får på flyget står det att du ska fylla i VISA numret

Jag har MasterCard. Hur gör man då?

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På immigrationkortet du får på flyget står det att du ska fylla i VISA numret

Jag har MasterCard. Hur gör man då?

tar du fram AMEX kortet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja.

OK lite förtydligande.

Angående visum - visa.

Ursprunget är singular resp pluralform. Denna böjningsform används för många substantiv av med ursprung i latinet.

tex datum .. data, centrum .. centra, forum .. fora. etc.

Sedan ett bra tag är singularformen för orden även godkända som pluralform, både i vardagsspråket och enl SAOL.

Naturligtvis. Men ursprunget till orden visa, visum är pl. resp sing. -form.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej LP,

Visst är det som du skriver. Det verkar dock som att Svenska Akademien i viss mån anpassar sin ordlista efter hur ord används i praktiken, i vardagslivet. På gott och ont.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Horace skulle vara makta imponerad om han visste vilka kunskaper om det svenska spraket som vissa personer har pa forumet besitter  :yes:

Tror inte han skulle vara lika nojd med att flera med mig har rationaliserat bort 3 av det svenska sprakets bokstaver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Fodervärdarna borde bestämma att vi här på forumet använder den kortare varianten, visa, då den är mer miljövänlig.

[move]Miljökämpen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Atom,

Faktum ar att Horace och ovriga medlemmar i akademien overvager att slopa aao, ordlistan borjar namligen bli val tjock. Tryckkostnaderna borjar skena ivag, och man maste ju ha tillrackligt med pengar till Nobelpriset.

Dessutom raknar man med att datorindustrin kan spara stora pengar da man slipper ha speciella tangentbord for Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...