Jump to content
IGNORERAD

Förlängning av 2x turist visa


pinklao

Recommended Posts

Hej

Är det någon som har förlängt första inresan på ett 2x turist visa efter 60 dagar med 30 dag ?

Ambassaden säger att dom var osäkra på om jag kunde förlänga första inresan men att andra inresan var ok att förlänga

Mvh Pinklao

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lauri

    6

  • Bengt-Erik

    4

  • bob_builder

    3

  • pinklao

    2

Mest aktiva i denna tråd

Kopierade texten ifrån thaiambassaden

B. Dubbellt Inresevisum

Ansökningsavgift: SEK 400 per person.

Visumet utfärdas med 2 inresor (60+60 dagar). För varje inresa får man stanna i Thailand 60 dagar från inresedagen. Det innebär att man får stanna 60 dagar i Thailand och därefter måste man lämna landet minst 24 timmar för att få ytterligare 60 dagarsturistvisum. Båda inresor måste ske inom 180 dagar från utfärdat datumet.

Förlängningen av ytterligare max 30 dagar kan möjligt beviljas av migrationpolisen i Thailand. Avgiften är 1900 baht.

Skriv DOUBLE ENTRY när TURISTVISUM markeras på blanketten och skicka in den ifyllda blanketten ca. 3 veckor i förväg.

Kontrollera er vistelselängd på inresestämpel vid pass kontrollen på flygplatsen.

Sökanden är inte tilllåten att utföra arbete eller anställning i Thailand under visumperioden.

Anmärkning

Utöver de 38 länder och 2 regioner som inte inkluderas i turistvisumet, gäller följande regler :

Visum kan endast beviljas för max 30 dagar.

Förlängningen av ytterligare 30 dagarsturistvisum kan möjligt beviljas av migrationpolisen i Thailand med sammanlagt 90 dagar från första inresedagen.

Avgiften är 1900 baht.

--------------------------------------------------------------------------------

Vad jag förstår efter att läst texten

så måste du ut ur landet efter 60 dagar för att få nästa 60 dagars visa

som du sedan kan förlänga 30 dagar

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Måste man kunna visa upp tur och retur biljett för sex månader eller ett år vid ansökan?

Är det möjligt att flika in en visa resa för att få ytterligare en månad innan man förlänger hos immigration?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte hittills varit några som helst problem att förlänga med trettio dagar på båda entryn, enda som jag har hört kan orsaka problem med den senare entryn är att visumet bör fortfarande vara giltigt när man ansöker om förlängning. Så det lönar sig att söka visum så nära utresan hemifrån som möjligt.

Quote

Måste man kunna visa upp tur och retur biljett för sex månader eller ett år vid ansökan?

Är det möjligt att flika in en visa resa för att få ytterligare en månad innan man förlänger hos immigration?

BTT

När du söker turistvisum finns det numera en bestämmelse enligt vilken du måste kunna visa utresebiljett från Thailand, om detta gäller även vid förlängning är mer osäkert, men om du har biljett underlättar det säkert. Då vet dom att dom blir av med dig.  ;)  

Quote

2. TOURIST VISA

  1. REQUIREMENT

 

    This type of visa is issued to applicants who wish to enter the Kingdom for tourism purposes .

 

 

2. DOCUMENTS REQUIRED

 

  - Passport or travel document with validity not less than 6 months

  - Visa application form completely filled out

  - Recent( 4 x 6 cm.) photograph of the applicant

  - Evidence of travel from Thailand (air ticket paid in full)

  - Evidence of adequate finance (10,000 Baht per person and 20,000 Baht per family)

  - Consular officers reserve the rights to request additional documents as deemed necessary

http://www.mfa.go.th...482.php?id=2489

Nej, det är inte möjligt att flika in resa "mitt i visumet" utan att använda den andra (eller tredje) entryn. Däremot så kan du göra en visarun och få dina 30 visumfria dagar efter vistelsen med visumet har tagit slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

enda som jag har hört kan orsaka problem med den senare entryn är att visumet bör fortfarande vara giltigt när man ansöker om förlängning. Så det lönar sig att söka visum så nära utresan hemifrån som möjligt.

Menar du då att visats giltighet inte fått gå ut ? även fast du gjort andra inresan ? vad spelar det för roll om du redan gjort båda inresorna, har det löst sig för dom endå eller fick dom ingen förlängning ?

Mvh Pinklao

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året en bekant till mig försökte förlänga i Ranong, giltighetstiden på visumet hade gått ut, men ingen overstay dock och han lyckades inte, utan fick göra visarun till den Burmesiska sidan och nöja sig i stället med 30 visumfria dagar som han fick när han återvände till Ranong och samma immigration. När han frågade varför, var svaret: " You can´t extend a visa that has expired". Låter i och för sig logiskt.  :crazy:

Men, det här är den enda gången jag har hört om detta, har inte själv varit på samma sits, utan ansökt om förlängning i god tid och då har jag inte stött på några problem.

Bra att minnas att även i lagtexten står det följande:

Quote

The extension of stay as well as the change of certain type of visa is solely at the discretion of the Immigration officer..
Dvs. immigrationsmyndigheten kan bestämma vad och hur dom vill, oavsett visum man har. :gasp:
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så för att sammanfatta det hela så kan man alltså gå till väga på följande sätt för att kunna stanna 6 månader i Thailand utan att återvända till Sverige:

1 Skaffa ett dubbelt inresevisum från någon thaiambassad utanför Thailand. Då kan man göra två inresor på vardera 60 dagar med enbart 48 timmar utanför Thailand.

Alltså 4 månader sammanlagt.

2 När detta visum gått ut kan man göra en visarun och få ytterligare en månad. Alltså 5 månader sammanlagt.

3 Slutligen kan man ansöka om ytterligare 1 månad hos immigration. Då har man sina 6 månader.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Skaffa 2x visum i Sverige för 400kr. Visumet gäller 6 månader, förut tror jag det var kortare giltighetstid.

I Thailand förlänger ni med 30 dagar för 1900B innan dom första 60 dagarna gått ut.

När det sedan närmar sig 90 dagar ( dvs 30 till ) så åker ni en visa run över närmaste gräns.

Själv åker jag till Ranong och över till Burma och tillbaka. Det kostar 1500B, ingår 2 måltider och tar från morgon till kvällen ca 1900.

Då får ni 60 dagar ( 30 + 30 på andra visumet ) och kan sedan förlänga igen med 30 dagar för 1900B.

Efter det så kan ni göra 2st visa run till med 30 dagar på varje. Visa run kan ni göra sista dagen.

Då har ni ca 8 månader utan större krångel. ( fungerade våren 2008 i alla fall )

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skaffar dig en turistvisum med två entries, 60 + 60 dagar, ansöker om förlängning för 30 dagar innan dom första 60 dagarna är slut och när förlängningen tar slut gör du en visarun, behöver inte stanna borta 24 timmar ( jag vet inte varifrån ambassaden i Stockholm har fått sig detta med 24 timmar) kommer tillbaka till Thailand, får nya 60 dagar vid gränskontrollen och ansöker igen för 30 dagars förlängning hos den lokala immigrationen var du nu än befinner dig i Thailand. Således 60 + 30 dagar på första entryn, visarun, och 60 + 30 dagar på den andra och ut ur landet. Efter detta kan du utnyttja möjligheten till visumfri vistelse för 90 dagar med visarun var trettionde dag eller ansöka för en ny turistvisum i någon av grannländerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl ungefär som jag skrev, men i min beräkning så går det bort en visa run vid trippen mellan visumen.

Sedan efter andra förlängningen så kan man göra 2st visa run till. = 90 dagar inom 180 dagar.

Det går alltid att ansöka om visum på en thailändsk ambassad i ett annat land.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur funkar dessa metoder nu när det är nya regler för visum osv?

Kan man fortfarande tex åka över till Malayisa själv och ansöka ett 60+60 där och förlänga med 30dagar vardera eller om man åker så bör man anlita en "visa agent"  på plats som hjälper dig med alla papper och ser till att det löser sig?

Jag var uppe på ambassaden i sthlm igår men hade missat att man var tvungen att ha biljetten med sig... fick tag på odenresor först efter 13.00 så jag åkte tillbaks med min bror 14.00 och försökte ändå... men fick då svaret NEJ du får komma tillbaka imorgon. även fast under den tid vi väntat 10min så såg jag hur hon tog imot en thaidams pass,visumansökan och foton...

Jag ska vara nere i 7månader för övrigt så det vore bra om man kunde få ett par tips angående detta hehe

Om det finns någon kanske vill dela med sig av en bra Visa Agent så kan jag gärna ta ett PM med det om ni inte vill slänga ut det här!

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du skaffar dig en turistvisum med två entries, 60 + 60 dagar, ansöker om förlängning för 30 dagar innan dom första 60 dagarna är slut och när förlängningen tar slut gör du en visarun, behöver inte stanna borta 24 timmar ( jag vet inte varifrån ambassaden i Stockholm har fått sig detta med 24 timmar) kommer tillbaka till Thailand, får nya 60 dagar vid gränskontrollen och ansöker igen för 30 dagars förlängning hos den lokala immigrationen var du nu än befinner dig i Thailand. Således 60 + 30 dagar på första entryn, visarun, och 60 + 30 dagar på den andra och ut ur landet. Efter detta kan du utnyttja möjligheten till visumfri vistelse för 90 dagar med visarun var trettionde dag eller ansöka för en ny turistvisum i någon av grannländerna.

Bra skrivet Lauri, enkelt och bra förklarat!  :clapping:

Tycker många krånglar till det mer än nödvändigt med visareglerna.

Viktigt är att göra andra inresan innan visumet går ut.

Nu när 30 dagars visa exemption bytts mot 15 dagars, så blir det ju genast mindre

attraktivt med dessa border runs.

Bättre att ta en T/R med Air Asia till Penang och fixa nytt turistvisa istället.

Enligt de senaste reglerna så gå turistvisat att fixa samma dag som man ansöker, i alla

fall i Penang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur funkar dessa metoder nu när det är nya regler för visum osv?

Kan man fortfarande tex åka över till Malayisa själv och ansöka ett 60+60 där och förlänga med 30dagar vardera eller om man åker så bör man anlita en "visa agent"  på plats som hjälper dig med alla papper och ser till att det löser sig?

Jag var uppe på ambassaden i sthlm igår men hade missat att man var tvungen att ha biljetten med sig... fick tag på odenresor först efter 13.00 så jag åkte tillbaks med min bror 14.00 och försökte ändå... men fick då svaret NEJ du får komma tillbaka imorgon. även fast under den tid vi väntat 10min så såg jag hur hon tog imot en thaidams pass,visumansökan och foton...

Jag ska vara nere i 7månader för övrigt så det vore bra om man kunde få ett par tips angående detta hehe

Om det finns någon kanske vill dela med sig av en bra Visa Agent så kan jag gärna ta ett PM med det om ni inte vill slänga ut det här!

Tyvärr verkar det bara vara Thailändska ambassaden i Vientiane som utfärdar turistvisum med double entry i grannländerna. I Malaysia och Singapore är det turistvisum med bara en entry som verkar vara möjlig. Jag skulle inte anlita någon "visa-agent", att ansöka om visum själv är ganska så enkelt på egen hand, förutsatt att man läser instruktionerna i förväg.  ;)

Dom nya reglerna gör det ganska bökigt med visa run över landgränserna utan visum, bara 15 visumfria dagar åt gången, vid flygplatserna är det fortfarande 30 som gäller.

Så i ditt fall, bob builder, kommer du att få 30 dagar när du kommer till Thailand. Sen är det en smaksak om du vill söka dubbelentry turistvisum i Vientiane och gör en visarun till vilken gräns / grannland som helst efter dina första nittio dagar (60+30) och får nya 60 (+30, 1900 baht och besök på immigration) vid återkomst, eller om du ansöker först på Penang (eller något annat ställe med Thailändskt ambassad eller konsulat), får en turistvisum med en entry (60+30) och gör sedan en resa till, t.ex. till Singapore och en ny turistvisum där.

Allt detta förutsatt att dom släpper dig in på planet i Arlanda, i och med att du saknar visum eller biljett ut ur Thailand inom 30 dagar. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !!

Denna förlängning verkar vara mycket godtycklig.I våras kom jag tillbaka efetr vistelse i Laos och gick för att ansöka om ytterligare 10 dagar för att inte få overstay. Du kan aldrig få mer an 7 dagar svarade man och tog 1900 tbh för detta så för mej blev det ytterligare 1500 tbh och overstay vid utresan.Detta var i Pattaya Jomten soi 5 vill jag minnas.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att du inte hade visum, utan var i landet visumfritt, dvs. med stämpeln man får vid gränsen om man inte har ansökt visum i förväg utanför Thailand, om inte så låter det som en ovanligt grinig immigrationstjänsteman.   :blink::grrrrrr:;)

7 dagar är det man brukar få för förlängning på visa exemption om inte särskilda skäl (sjukdom) föreligger, 30 dagar för turistvisum brukar det sällan vara några problem med. Annars så är det faktiskt helt och hållet i den individuella immigrationstjänstemannens godtycke hur mycket eller lite förlängning han ger. Det finns riktlinjer, men den enskilda immigrationspolisen är den som bestämmer.

Quote

The extension of stay as well as the change of certain type of visa is solely at the discretion of the Immigration officer.

http://www.mfa.go.th...482.php?id=2489

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tyvärr verkar det bara vara Thailändska ambassaden i Vientiane som utfärdar turistvisum med double entry i grannländerna. I Malaysia och Singapore är det turistvisum med bara en entry som verkar vara möjlig. Jag skulle inte anlita någon "visa-agent", att ansöka om visum själv är ganska så enkelt på egen hand, förutsatt att man läser instruktionerna i förväg.  ;)

Dom nya reglerna gör det ganska bökigt med visa run över landgränserna utan visum, bara 15 visumfria dagar åt gången, vid flygplatserna är det fortfarande 30 som gäller.

Så i ditt fall, bob builder, kommer du att få 30 dagar när du kommer till Thailand. Sen är det en smaksak om du vill söka dubbelentry turistvisum i Vientiane och gör en visarun till vilken gräns / grannland som helst efter dina första nittio dagar (60+30) och får nya 60 (+30, 1900 baht och besök på immigration) vid återkomst, eller om du ansöker först på Penang (eller något annat ställe med Thailändskt ambassad eller konsulat), får en turistvisum med en entry (60+30) och gör sedan en resa till, t.ex. till Singapore och en ny turistvisum där.

Allt detta förutsatt att dom släpper dig in på planet i Arlanda, i och med att du saknar visum eller biljett ut ur Thailand inom 30 dagar. ;)

Okej så det är bara i Laos det finns en chans att få 60+60, men om jag tar mig till penang och ansöker om 60dagar så ska det inte vara några problem alltså. Om jag tar mig till Penang måste detta göras via flyg eller går det lika bra med buss? Hörde av en kamrat som sa att Penang ska gå att åka via Buss fortfarande men jag vet inte.

Och vad går en resa till Penang på ungefär i bath? Flyg eller buss?

/danne

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Air Asia är nog billigast av flygbolagen, skulle gissa på ca. 4000 t/r från Bangkok, tåg BKK - Butterworth (färjeläget till Penang) ca. 1200 baht enkelbiljett i 2 klass sovvagn, om bussarna vet jag inget. Naturligtvis går det lika bra att ta sig från/till Penang med buss eller tåg som att flyga, finns inga hinder för det, och dom nya reglerna om bara 15 dagar vid landgränserna till Thailand gäller bara dom utan visum. Har du visum så skall du ha det antal dagar som ditt berättigar dig till, oavsett om du kommer med flyg eller buss. Boende finns i Georgtown från väldigt billigt och sunkigt till lyxigt och dyrt. Trevlig stad för övrigt, mycket att se, god mat (speciellt Indiskt) etc. Du blir nog tvungen att övernatta åtminstone, att få visumet brukar ta ett dygn. Pröva att ansöka om double entry, går det så går det.

http://www.airasia.c...reference=7thTH

http://www.seat61.co...d.htm#Singapore

http://wikitravel.or...etown_(Malaysia)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Air Asia är nog billigast av flygbolagen, skulle gissa på ca. 4000 t/r från Bangkok, tåg BKK - Butterworth (färjeläget till Penang) ca. 1200 baht enkelbiljett i 2 klass sovvagn, om bussarna vet jag inget. Naturligtvis går det lika bra att ta sig från/till Penang med buss eller tåg som att flyga, finns inga hinder för det, och dom nya reglerna om bara 15 dagar vid landgränserna till Thailand gäller bara dom utan visum. Har du visum så skall du ha det antal dagar som ditt berättigar dig till, oavsett om du kommer med flyg eller buss. Boende finns i Georgtown från väldigt billigt och sunkigt till lyxigt och dyrt. Trevlig stad för övrigt, mycket att se, god mat (speciellt Indiskt) etc. Du blir nog tvungen att övernatta åtminstone, att få visumet brukar ta ett dygn. Pröva att ansöka om double entry, går det så går det.

http://www.airasia.c...reference=7thTH

http://www.seat61.co...d.htm#Singapore

http://wikitravel.or...etown_(Malaysia)

Jätte tack för all info! Kommer nog att åka från Phuket dock men det borde ju bara bli billigare eftersom det är närmare!

Får se om det blir en busstur och tjejen får följa med eller om jag åker själv över en natt o löser det!

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med visumregler för pensionärer?

Har liksom för mig att det är lättare för pensionärer att få visa som räcker länge, förutsatt att man kan visa ( t.ex med utbetalningsavi från försäkringskassan) att man har en inkomst som når upp till en viss nivå alternativt att man har en viss summa på ett bank konto.

Av vissa inlägg framkommer att man måste ha en giltig biljett för att kunna ansöka om visum. Är det rätt uppfattat?

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När det gäller marriagevisum Non-Imm O finns det dels den vanliga 90-dagars varianten med single eller multiple entry. Söker du detta visum med ett multiple entry måste du lämna landet efter 90 dagar och göra en visa run för att få 90 nya dagar. När du söker detta visum behöver du inte visa upp någon inkomster. Därutöver finns Non-Imm O "extension of stay 1 year" som du söker hos Immigration i Thailand. Visumet ger dig rätt att stanna i Thailand under 1 år men du måste inställa dig var 90:de dag hos Immigration för rapportering. Här måste du även visa upp en inkomst motsvarande 40.000 bath per månad eller 400.000 bath på en thailändsk bank. Vanligt pensionärsvisum Non-Imm O från 55 år, fungerar på liknande sätt. Du kan välja single eller multiple entry. Efter 90 dagar i Thailand vid multiple entry, måste du göra en visa run över gränsen för att få 90 nya dagar. För detta visum krävs en inkomst för 55-60 åringar motsvarande 11.000 SEK per månad och för 60 åringar och uppåt 4.000 SEK per månad. Inkomsterna ska vara efter skatteavdrag - nettoinkomsten. En annan variant är Non-Imm long stay från 50 år. Här krävs lite fler dokument och en inkomst morsvarande 65.000 bath per månad eller 800.000 bath på en thailändsk bank. Vid denna typ av visum råder även en rapportskyldighet hos Immigration i Thailand var 90:de dag. Vanligt turistvisum fungerar som vanligt. Man kan få 60 eller 120 dagar. Förlängning med 30 dagar gör man hos Immigartions i Thailand. Därefter måste man ut ur landet på en visa run för att få 60 nya dagar som man sedan åter kan förlänga med 30 dagar hos Immigration. Här är det viktigt att man har koll på de olika giltighetstiderna så man kan ytnyttja visumtiderna maximalt. Vid visumfria inresor får man som svensk 30 dagar som kan förlängas via en visa run med nya 30 dagar. Enligt de nya reglerna får man enbart 15 dagar om man gör en visa run landvägen. Däremot med flyg får man 30 nya dagar. Man kan i princip hålla på att förlänga tills man kommit upp till totalt 90 dagar under en 180 dagars period. Därefter måste man ut ur ländet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bengt-Erik,

"Man kan i princip hålla på att förlänga tills man kommit upp till totalt 90 dagar under en 180 dagars period."

Va, jag trodde man just ändrat detta i samband med att 15 dagar infördes? Dvs, ingen 90/180 regel längre?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Herr Chang

Kopierade detta brev från en thai konsult,

hoppas att han har rätt, om inte  :kort:

Undrar vem som har rätt thaikonsult eller Phuket Immigration  :dance:

HUKET CITY: At a press conference held late yesterday, Phuket Immigration confirmed that foreigners arriving without visas at any of Thailand’s non-airport immigration checkpoints will be granted permits-to-stay of only 15 days, half the former number.

The conference was led by Phuket Immigration Superintendent Chanatpol Yongbunjerd, who also confirmed that the former rule limiting foreigners entering on “visa exemptions” from staying more than 90 days over a 180-day period was no longer in effect.

As a result, foreigners from any of the 40 countries eligible for “visa exemptions” can now legally reside in Thailand year-round, provided they don’t mind making a “visa run” every 15 days (30 days if by air) and abide by all other laws and regulations.


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...