Jump to content
IGNORERAD

Mprsnillen spekulerar! vad var det som hände egentligen?


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Guest borichiangmai

Något jag funderat över, aldrig fått något svar på det heller. Ja det hela började med att jag var på semester i Kroatien bilat ner från Sverige hade en fattigmans MERCEDES-BENZ C180 Classic 2004 helt ny.Så det var några år sedan skulle köra upp på ett berg serpentinvägar smala branta sidor dåligt med vägräcken kom upp till en skyllt som det stod 1000 meter över halsnivå på, ja då hände det, kopplingen bara försvann ja den ramlade ner i golvet! fans ingen möjlighet att stanna eller vända smalt som bara den,låg väl i tvåan det var manuell låda så det var bara att köra vidare till toppen på berget.Där det fanns en parkering, stanna bilen med en tvärnit vända på den börja rulla och in med en växel tvåan. Motorbromsa hela vägen ner igen kom till 1000 märket passerade och vipps så fungerade kopplingen igen. Mercedes kollade bilen inga fel sade dom dom hittade ingenting hade aldrig hört talas om detta tidigare kan man lita på det?

Nu kommer frågan till alla MPR snillen som jag tror har kunskap i det mesta. Vad var det som hände med kopplingen den fungerade utmärkt när jag passerade 1000 meter skylten på väg ner och ett par år till så länge jag ägde bilen.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bibben

    7

  • andrejsdenruskige

    5

  • jocko53

    4

  • Ducati

    4

Mest aktiva i denna tråd

Något jag funderat över, aldrig fått något svar på det heller. Ja det hela började med att jag var på semester i Kroatien bilat ner från Sverige hade en fattigmans MERCEDES-BENZ C180 Classic 2004 helt ny.Så det var några år sedan skulle köra upp på ett berg serpentinvägar smala branta sidor dåligt med vägräcken kom upp till en skyllt som det stod 1000 meter över halsnivå på, ja då hände det, kopplingen bara försvann ja den ramlade ner i golvet! fans ingen möjlighet att stanna eller vända smalt som bara den,låg väl i tvåan det var manuell låda så det var bara att köra vidare till toppen på berget.Där det fanns en parkering, stanna bilen med en tvärnit vända på den börja rulla och in med en växel tvåan. Motorbromsa hela vägen ner igen kom till 1000 märket passerade och vipps så fungerade kopplingen igen. Mercedes kollade bilen inga fel sade dom dom hittade ingenting hade aldrig hört talas om detta tidigare kan man lita på det?

Nu kommer frågan till alla MPR snillen som jag tror har kunskap i det mesta. Vad var det som hände med kopplingen den fungerade utmärkt när jag passerade 1000 meter skylten på väg ner och ett par år till så länge jag ägde bilen.

Ha det

Om det finns ett svar så kanske det är följande: 1000 meter är väldigt högt över havet, och om jag har en susning om detta så tror jag att lufttrycket har påverkat din kopplingscylinder.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Om det finns ett svar så kanske det är följande: 1000 meter är väldigt högt över havet, och om jag har en susning om detta så tror jag att lufttrycket har påverkat din kopplingscylinder.

Så du menar att har man en Mercedes så kör inte högre än tusen meter över havet för då slutar kopplingen att fungera .Jag sade det till dom med.

(Ett tillägg i instruktionsboken denna bil kan endast nyttjas på max 1000 meter över havet, fungerar bäst på stranden.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi får vänta på att stjp ger oss rätt svar.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi får vänta på att stjp ger oss rätt svar.

Han har varit osynlig ett tag men en bilfråga kan han nog inte motstå att besvara :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns ett svar så kanske det är följande: 1000 meter är väldigt högt över havet, och om jag har en susning om detta så tror jag att lufttrycket har påverkat din kopplingscylinder.

Om man skall spekulera , tack för trådtiteln, så kan man antaga att kopplingen styrs hydraliskt och om då oljan av någon anledning innehåller för mycket vatten kan det börja koka.

Vattnets kokpunkt sjunker med ökad höjd, lägre tryck, och om nu systemet av någon anledning var överhettat kan 1000 meters nivån vara gränsen för när det började koka vilket gör att systemet tappar allt tryck.

Som sagt, spekulationer :crazy:

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Om man skall spekulera , tack för trådtiteln, så kan man antaga att kopplingen styrs hydraliskt och om då oljan av någon anledning innehåller för mycket vatten kan det börja koka.

Vattnets kokpunkt sjunker med ökad höjd, lägre tryck, och om nu systemet av någon anledning var överhettat kan 1000 meters nivån vara gränsen för när det började koka vilket gör att systemet tappar allt tryck.

Som sagt, spekulationer :crazy:

Ducati

Ja det var ett bra svar, borde dom inte veta sådant på aktualiserade verkstäder för Mercedes bens? vatten i olian på en helt ny bil?

Ändrades av borichiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var ett bra svar, borde dom inte veta sådant på aktualiserade verkstäder för Mercedes bens? vatten i olian på en helt ny bil?

Vissa hydraloljor typ bromsolja är hydroskopiska ( tar upp vatten från luften ) och om man inte är noga med att använda friskt material eller är kunnig i hur man hanterar oljorna som finns i lager kan man få denna typ av problem.

Har kört motorcykel på > 2500 meter höjd och var noga med att kombinera motorbroms och den hydraliska bromsen då det bar utför trots ny olja i systemet. 2 personer med full packning lastar duktigt på bromsen i alpernas serpentiner.

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag litar inte på nåt innan jag har hört STJP:s åsikt om detta.

Han får berätta hur det faktiskt är så slipper vi dessa självutnämmda s k snillen som inte vet nåt alls. idi*ter spekulerar kanske borde varit mer passande? ;)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorgligt, det finns inga riktiga mekar längre. Det enda de kan, är att rådfråga datorfelsökningen.

Får de inget svar där så kan de inte tänka själva vad det kan vara för fel. Bilmekaniker är fel

benämning på de här herrarna, reservdelsbytare är närmare sanningen. Felet är att de får inte

lära sig att tänka i yrkesskolorna. De får inte lära sig varför ett fel uppstår. Det renoveras

inget längre, det bara byts delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag litar inte på nåt innan jag har hört STJP:s åsikt om detta.

Han får berätta hur det faktiskt är så slipper vi dessa självutnämmda s k snillen som inte vet nåt alls. idi*ter spekulerar kanske borde varit mer passande? :wink:

Visst han är otroligt duktig, Men han är inte ensam här i värden som begriper mer än "svensson". För det behöver du inte misscreditera hela MPR.

Det finns många här som är duktiga. Men som inte vill skriva här på grund av såna som dig som nervärderar folk i allmänhet.

För du bör väl också inkluderas i idi*ter.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Av många idi*tiska ide'er blir det oftast en toppen id'e. Tror inte att värdens snille jobbar helt

ensamma. Dom sappar uppett och annat av andra.

Det är vad jag tror. Tror jag fel så får ni rätta mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zlatan..

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Visst han är otroligt duktig, Men han är inte ensam här i värden som begriper mer än "svensson". För det behöver du inte misscreditera hela MPR.

Det finns många här som är duktiga. Men som inte vill skriva här på grund av såna som dig som nervärderar folk i allmänhet.

För du bör väl också inkluderas i idi*ter.

MVH

Hela tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skall spekulera , tack för trådtiteln, så kan man antaga att kopplingen styrs hydraliskt och om då oljan av någon anledning innehåller för mycket vatten kan det börja koka.

Vattnets kokpunkt sjunker med ökad höjd, lägre tryck, och om nu systemet av någon anledning var överhettat kan 1000 meters nivån vara gränsen för när det började koka vilket gör att systemet tappar allt tryck.

Som sagt, spekulationer :crazy:

Ducati

Hej!

Om det är som du spekulerar,så skulle det inte fungera i 2 år efter händelsen ,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att detta är något av ett tanke fel.det var inte kopplingen..

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om det är som du spekulerar,så skulle det inte fungera i 2 år efter händelsen ,

MVH//Jocko

Hej!

Lite beroende på fabrikat av oljan finns det en mättndasgräns av hur mycket vatten ( fukt ) som kan absorberas i polymeren ( Oljan ).

Oljorna är ofta syntetiskt framställda ( eller mix där av ) och den gängse metodiken är via olika esterreaktioner ( syra / alkohol ) generera en lämplig polymer.

Har man en ester baserad oljad som hydralolja ber jag till alla mekanikers gud att man kontrollerar denna med en lämplig periodicitet.

De finns en maximal mättnadsgräns ( löslighet ) för halten H2O i baserat på vilka typer av polymer/monomer som valts och eventuella förekommande substituenter i form av bla. OH grupper.

Dock är esterbindningar ostabila om det finns katalysatorer ( metaller) och vatten tillgängligt och byte av "oljorna" bör ske enligt leverantörens anvisning.

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lite beroende på fabrikat av oljan finns det en mättndasgräns av hur mycket vatten ( fukt ) som kan absorberas i polymeren ( Oljan ).

Oljorna är ofta syntetiskt framställda ( eller mix där av ) och den gängse metodiken är via olika esterreaktioner ( syra / alkohol ) generera en lämplig polymer.

Har man en ester baserad oljad som hydralolja ber jag till alla mekanikers gud att man kontrollerar denna med en lämplig periodicitet.

De finns en maximal mättnadsgräns ( löslighet ) för halten H2O i baserat på vilka typer av polymer/monomer som valts och eventuella förekommande substituenter i form av bla. OH grupper.

Dock är esterbindningar ostabila om det finns katalysatorer ( metaller) och vatten tillgängligt och byte av "oljorna" bör ske enligt leverantörens anvisning.

Ducati

Hej!

Men av någon okänd anledning,,,så tror jag på mitt andra förslag,(inte koppling) Jag vill på stå att jag är 100% säker, :nyam:

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lite beroende på fabrikat av oljan finns det en mättndasgräns av hur mycket vatten ( fukt ) som kan absorberas i polymeren ( Oljan ).

Oljorna är ofta syntetiskt framställda ( eller mix där av ) och den gängse metodiken är via olika esterreaktioner ( syra / alkohol ) generera en lämplig polymer.

Har man en ester baserad oljad som hydralolja ber jag till alla mekanikers gud att man kontrollerar denna med en lämplig periodicitet.

De finns en maximal mättnadsgräns ( löslighet ) för halten H2O i baserat på vilka typer av polymer/monomer som valts och eventuella förekommande substituenter i form av bla. OH grupper.

Dock är esterbindningar ostabila om det finns katalysatorer ( metaller) och vatten tillgängligt och byte av "oljorna" bör ske enligt leverantörens anvisning.

Ducati

Hej!

Vilket underbart inlägg, :14:

MVH//jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är vattenpumpen jag... bara att ringa hem till gerd . eller så är det vevstakslagret på en skoda 1500LS

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Köp en japanare så slipper man såna problem. :thumbsup::crazy:

Ja efter två år blev det en Japanare kombi

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Nja inte för att jag är något snille när det kommer till bilar men att vatten i bromsvätskan skulle vara orsaken har jag svårt att tro, skulle snarare tro på att det var en luftläcka i systemet som orsakades av just att det förändrade lufttrycket gjorde att en packning någonstans i systemet inte orkade göra sitt jobb att täta och där med släppte in luft i systemet.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller testa en automat.

Snake

Ändrades av Babysnake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...