Jump to content
IGNORERAD

Mprsnillen spekulerar! vad var det som hände egentligen?


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Guest borichiangmai

1000 meter är ju ingen höjd att prata om,

Vad var temperaturen ute ?

tie

Kroatien är ju varmt på sommaren Nere vid havet ska jag tro att vi hade runt 27-29 grader på tusen meter 5 grader svalare

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bibben

    7

  • andrejsdenruskige

    5

  • Singha711

    4

  • Ducati

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag har en MB C240 och drabbades faktiskt av något liknande förra sommaren. Den har visserligen automatlåda men av någon anledning ville den inte växla, varken neråt eller uppåt, när den hade uppnått en viss temperatur (?).

Det visade sig då att ett oljeläckage från ett annat system hade påverkat en styrenhet/givare/sensor (?) till automatkopplingen så att den inte kunde utföra sitt jobb. Dvs olja hade droppat ner på den så att den blev 'tokigt'.

Det var i sista stund som MB-teknikerna upptäckte denna orsak och enbart med hjälp av flera datordiagnoser. Det tackar jag för än i dag eftersom jag slapp undan med en kostnad på bara 6500 kr istället för ett onödigt byte av automatlådan för så där 40000-60000 kr.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag råkade också ut för ett allvarligt fel på en automatlåda

Dock ej sånt typ av fel som ni råkade ut för men jag kan berätta det ändå även om det off-topic

Jordkabeln mellan automatlådans elektonikbox och chassiet gick av (dom vet ännu inte varför) så automatlådans dator fick helt fel spänningsnivåer

Det resulterade i att den försökte lägga i växlar som inte fanns typ 2,5 eller liknande så alla lamellerna som skall smita in mellan varandra möttes istället head-to-head men en häftig lamellsallad som resultat

Första samtalet från verkarn på märkesverkstaden var "sitter du ner" och sedan prisförslag på 80.000 kr inkl moms för en ny låda. Bilen var importerad och med 10,400 mil på mätaren var garantier och försäkringsersättning bortom alla möjligheter

Slutade totalt på 32000 kr eftersom jag hittade en nästan ny låda i Uppsala som jag hämtade själv (utan converter) och jag flyttade över convertern från min gamla låda

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade också ut för ett allvarligt fel på en automatlåda

Dock ej sånt typ av fel som ni råkade ut för men jag kan berätta det ändå även om det off-topic

Jordkabeln mellan automatlådans elektonikbox och chassiet gick av (dom vet ännu inte varför) så automatlådans dator fick helt fel spänningsnivåer

Det resulterade i att den försökte lägga i växlar som inte fanns typ 2,5 eller liknande så alla lamellerna som skall smita in mellan varandra möttes istället head-to-head men en häftig lamellsallad som resultat

Första samtalet från verkarn på märkesverkstaden var "sitter du ner" och sedan prisförslag på 80.000 kr inkl moms för en ny låda. Bilen var importerad och med 10,400 mil på mätaren var garantier och försäkringsersättning bortom alla möjligheter

Slutade totalt på 32000 kr eftersom jag hittade en nästan ny låda i Uppsala som jag hämtade själv (utan converter) och jag flyttade över convertern från min gamla låda

Vad var det för bil? 80 loppor för att byta till en ny låda,fy fan :ahh: .

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Vad var det för bil? 80 loppor för att byta till en ny låda,fy fan :ahh: .

Mvh Hn

SAAB 9-5 Aero Kombi 2005 med steptronic-låda

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att jag då är en oerfaren mekaniker och hojbyggare och hot rod byggare är helt bakom flötet som inte kan ett skit om bilar? ??????

Jag har hållit på med bilar från scratch till färdiga byggen, rivit å satt ihop all som har med hjul å gra

Du sitter å säger att du kan inte ett skit om bilar så varför då yttra sig å lägga sig i tråden om inte intresse finns

Vill du bara komma in å klampa på oss som inte kan ett skit enligt dig

Fan va trtt jag är på dig å dina sarkastiska inlägg, forumhaverist är vad du är

Jag vet efter en tid att du kommer spy galla på det jag skriver, har lärt mig hur du fungerar nu

Om inte stjp kan förklara fenomenet så kvarstår det att vi inte kan ett skit om fordon i dina ögon

Mvh 30 års erfarenhet av bilar

Jag skrev:

Om stjp bekräftar nån av de teorier som nån skrivit här så kommer jag att erkänna att den personen hade rätt, givetvis. Jag kan absolut inget om bilar, har jag sagt annat?

Jag har inte sagt att ni övriga inte kan nåt om bilar men jag anser att stjp är den som är bäst på det här, så i min värld så är hans ord lag angående bilar och dess hälsa.

Om du läser vad jag skrev en gång till så kanske det klarnar. Jag sade inte att du, eller nån annan, inte kan nåt om bilar men jag anser fortfarande att STJP är bäste man att förklara vad som hände, om ens han kan?

Visst, många har meckat, byggt bilar etc. men stjp har jobbat med service och underhåll av bilar i hela sitt liv. Antagligen på en mer teoretisk nivå men han har gjort ett mycket proffsigt intryck på mig och jag litar på vad han säger.

Vem skulle du själv lita mest på då det gäller att diagnostisera en sjukdom, en professor/överläkare eller sjuksköterskan?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

SAAB 9-5 Aero Kombi 2005 med steptronic-låda

Hoppas jag slipper det felet på min 9-3:a då :av-109998:

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Vem skulle du själv lita mest på då det gäller att diagnostisera en sjukdom, en professor/överläkare eller sjuksköterskan?

Det finns dom som kan mer än den andre även den som är i lägre rang

Har jobbat på V.A.G plus andra verkstäder med service å felsökningar på bilar och på motorcyclar

Orkar inte tjafsa me dig för jag kan inget alls

Slutjafsat nu bibben

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev:

Om du läser vad jag skrev en gång till så kanske det klarnar. Jag sade inte att du, eller nån annan, inte kan nåt om bilar men jag anser fortfarande att STJP är bäste man att förklara vad som hände, om ens han kan?

Visst, många har meckat, byggt bilar etc. men stjp har jobbat med service och underhåll av bilar i hela sitt liv. Antagligen på en mer teoretisk nivå men han har gjort ett mycket proffsigt intryck på mig och jag litar på vad han säger.

Vem skulle du själv lita mest på då det gäller att diagnostisera en sjukdom, en professor/överläkare eller sjuksköterskan?

Det värsta som kan hända en expert är att bli helgonförklarat av en 'dillettant' på området (googla så får du se vad det betyder).

Vore jag STJP skulle jag genast dra öron åt mig och undanber mig denna form av idi*tförklaring och ber om ursäkt åt 'dilettantens' vägnar.

Du säger ju själv att du inte har den minsta aningen när det gäller bilars 'inre värld' och funktion. Hur kan du då avgöra vem som är expert på ett område som du tydligen inte ha någon kunskap om?

Inser inte du att det är en omöjlighet att uttala sig om expertis inom ett område utan att ha motsvarande kunskaper? Och det gäller i alla kunskapsområden, inte bara bilar..

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta som kan hända en expert är att bli helgonförklarat av en 'dillettant' på området (googla så får du se vad det betyder).

Vore jag STJP skulle jag genast dra öron åt mig och undanber mig denna form av idi*tförklaring och ber om ursäkt åt 'dilettantens' vägnar.

Du säger ju själv att du inte har den minsta aningen när det gäller bilars 'inre värld' och funktion. Hur kan du då avgöra vem som är expert på ett område som du tydligen inte ha någon kunskap om?

Inser inte du att det är en omöjlighet att uttala sig om expertis inom ett område utan att ha motsvarande kunskaper? Och det gäller i alla kunskapsområden, inte bara bilar..

//Singha711

Det känns ju lite konstigt att man bara ska kunna få (enligt dig) uttala sig om andras kunskap om de måste kunna lika mycket (eller mindre).

Då ska man alltså aldrig få tycka att nån har goda kunskaper, god smak, etc. som överstiger det jag själv har..

Om jag skulle anse att du har goda datorkunskaper så får jag alltså inte säga det då?

PS, tur att google förstår felstavade ord ;)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det värsta som kan hända en expert är att bli helgonförklarat av en 'dillettant' på området (googla så får du se vad det betyder).

Vore jag STJP skulle jag genast dra öron åt mig och undanber mig denna form av idi*tförklaring och ber om ursäkt åt 'dilettantens' vägnar.

Du säger ju själv att du inte har den minsta aningen när det gäller bilars 'inre värld' och funktion. Hur kan du då avgöra vem som är expert på ett område som du tydligen inte ha någon kunskap om?

Inser inte du att det är en omöjlighet att uttala sig om expertis inom ett område utan att ha motsvarande kunskaper? Och det gäller i alla kunskapsområden, inte bara bilar..

//Singha711

Ehhh, sista raden. Hur lät det i ditt huvud när du knåpade ner den?

Kanske du borde läsa igen och eventuellt tänka två gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns ju lite konstigt att man bara ska kunna få (enligt dig) uttala sig om andras kunskap om de måste kunna lika mycket (eller mindre).

Då ska man alltså aldrig få tycka att nån har goda kunskaper, god smak, etc. som överstiger det jag själv har..

Om jag skulle anse att du har goda datorkunskaper så får jag alltså inte säga det då?

PS, tur att google förstår felstavade ord :wink:

Så som du framförde ditt första uttalande så får du räkna med att du blir sågad jäms med fotknölarna,

om ens där. Titta på det uttalandet innan du fortsätter att tjafsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Gnäll och gnat och förstöra trådar är han bra på

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns ju lite konstigt att man bara ska kunna få (enligt dig) uttala sig om andras kunskap om de måste kunna lika mycket (eller mindre).

Då ska man alltså aldrig få tycka att nån har goda kunskaper, god smak, etc. som överstiger det jag själv har..

Om jag skulle anse att du har goda datorkunskaper så får jag alltså inte säga det då?

PS, tur att google förstår felstavade ord :wink:

Som alla andra får även du uttala dig om precis allt du vill. Saknas bara annat!

Men du får räkna, som alla andra, med att bli emotsagd eller kritiserad för din argumentation eller bättre sagt brist på argumentation. Det är det som det handlar om här.

Och tror mig, normalt hade ingen bryt sig om vad du har att bidra med i ett ämne där du efter egen utsago inte besitter någon

kompetens. Men av någon anledning (som är nog ganska karakteristiskt för dig) formulerade du din 'expertkommentar' så att den lätt kan tolkas som en idi*tförklaring av alla andra mer eller mindre kunniga på området som alla bara ville hjälpa till att förklara 'mysteriet'.

Jag har svårt att se att du inte kan vara medveten om detta. I annat fall har vi nog grundläggande skillnader i verklighetsuppfattning. Eller det rör sig om ytterligare ett fall av 'blackout' som du bjuder på med en viss regelbunden 'periodicitet'.

//Singha711

P.S. Avsiktlig felstavning (dille-ttant), passar nog bättre i sammanhanget...

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Så som du framförde ditt första uttalande så får du räkna med att du blir sågad jäms med fotknölarna,

om ens där. Titta på det uttalandet innan du fortsätter att tjafsa.

Tror vi får vänta på att stjp ger oss rätt svar.

Känns väl inte så kontroversiellt tycker jag. Har sett mycket värre här, och av många andra.

Känner mig på intet sätt sågad någonstans faktiskt. :)

Förstår inte riktigt varför min lilla ödmjuka åsikt har upprört såpass många här? Det är väl bara att fortsätta gissa varför kopplingen falerade.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhh, sista raden. Hur lät det i ditt huvud när du knåpade ner den?

Kanske du borde läsa igen och eventuellt tänka två gånger.

Kanske även du borde läsa först och förstå vad som står där och vad som inte står där.

Ett litet tips: fundera vad ordet 'motsvarande' egentligen betyder genom att lägga det i sina beståndsdelar. Ok?

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hoppas jag slipper det felet på min 9-3:a då :av-109998:

Mvh Hn

:mda:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kanske även du borde läsa först och förstå vad som står där och vad som inte står där.

Ett litet tips: fundera vad ordet 'motsvarande' egentligen betyder genom att lägga det i sina beståndsdelar. Ok?

//Singha711

Jo, jag förstod vad du menade med det.

Men jag tror mycket väl, i detta fall, att Bibben kan ha en åsikt om expertis utan att vara expert på expertisen inom just detta område.

Eftersom du säkert läst igenom tråden (eller har du bara stalkat Bibben) så har du sett alla möjliga kvalificerade och okvalificerade gissningar. Den ena värre än den andra...

Och då blir konklutionen den att det är bättre att vänta på stjp's svar, om det nu kommer något sådant.

OCH jag är benägen att hålla med Bibben i den saken.

Vad är det som får dig att skriva i tråden? Vad vet du och vad kan du om detta?

Eller ville du bara leka Bibbens pappa och slå honom på fingrarna för att han har varit stygg?

MVH

En med fordonsteknisk utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Luft i systemet? :crazy:

För tunn luft kanske, men problem var det verkar vara svårt att lösa?

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

stjp har ju inte yttrat sig än så jag med andra väntar med spänning på resultatet

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog en okänd naturlag som gör att flesta trådar slutar så här?.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Han får se till att nollställa adaptionen för kopplingsstyrenheten först bara genom att den nu är klar för att hantera även 1000+ meter fint och galant. Enklast är att koppla loss batteriet under minst 20 minuter om man inte har tillgång till rätt diagnosvektyg :music:

Det är besvärande för Mercedes som premiumbil att det inte gjordes någon åtgärd. Speciellt som bilen var ny och kopplingen är trafiksäkerhetspåverkande. För att det inte skulle riskera bli besvärande även för mig skulle jag ha bett dem byta kopplingshydraulikens huvuvud- och slavcylinder. Genom att kopplingen fortfarande drev bilen (eller medgav motorbroms) var det inget mekaniskt fel på den, utan istället problem med hydrauliken som påverkades av NÅGOT. Såvida det inte inträffade kramt i TS ben vid 1000 möh efter det ständiga växlandet upp och ner, som krävs med en C180 på serpentinväg med stigande elevation när den sakta men säkert arbetar sig uppåt likt en Panzer Tank..

Om det inte är något känt typfel på modellen är det näst intill omöjligt att fastställa felorsaken i efterhand. Något har troligen gått fel INNAN 1000 möh, kanske p.g.a. att kopplingen användes mer än normalt och sedan lagade felet sig själv efter vila. Den kan vara en spricka i någon del, något som inte låg inom rätt tolerans eller något skit som fanns kvar efter tillverkningen i Mercedes sunkiga lokaler :crazy: .

stjp har ju inte yttrat sig än så jag med andra väntar med spänning på resultatet

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...