Jump to content
IGNORERAD

PUT (permanent uppehållstillstånd)

Sheriffen
 Dela

Recommended Posts

Börjar bli dags för oss att söka PUTUT närmar sitt slut.

Hur är det igentligen, när får man tidigast söka PUT? Vad jag förstått så fyller man i samma blanket för PUT som UT?

En annan sak jag tänkte på är hur man går tillväga, skickar man iväg ansökan om PUT till migrationsverket eller beställer man tid alternativt besöker dem någon dag med ansökan om PUT? Bör man kontakta någon på migrationsverket innan mitt besök?

Skulle vara mycket tacksam om någon har svar på mina frågor. Andra tips och råd är jag även tacksam för. Min tjejs UT går ut i februari men då hela familjen tänkt resa tilll Dubai (också det i februari strax innan UT går ut) vill jag så snabbt som möjligt efter man ordnat PUT ta nästa steg för att söka visum för tjejen till Dubai.

Ha en bra dag och helg.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Dela på andra sajter

• Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Sheriffen

12

• Herr Chang

5

• islander

5

• McTwist

3

Mest aktiva i denna tråd

Hej Sheriffen,

"när får man tidigast söka PUT?"

Varierar från ort till ort. Men om du har speciella skäl kan du nog lämna in tidigare.

"Vad jag förstått så fyller man i samma blanket för PUT som UT?"

Ja. Ingen tidsbeställning. Du behöver inte kontakta någon på Migrationsverket i förväg.

Ansökan kan skickas till Migrationsverket. Det finns också en avgift på 500 kronor som ska betalas, vet inte om dom skickar ut inbetalningskort. Fru Chang lämnade in sin ansökan på plats och betalade avgiften där.

Vad gäller PUT så varierar det nog kraftigt med avseende på vilket Migrationsverk din dam "tillhör". I Göteborg var det augusti 2007 meningslöst att lämna in ansökan tidigt. Ansökan måste förvisso lämnas in innan UT upphör, men i Göteborg dröjde det tre månader innan PUT beviljades. Man får stanna i Sverige medan ansökan om förnyat UT behandlas, men det blir ju lite svårt att resa utomlands eftersom UT i passet har gått ut.

Hoppas du bor någon annanstans, går tydligen mycket snabbare på vissa andra ställen. Du bör nog ringa ditt Migrationsverk och fråga vad som gäller.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

För att vara petig, så ansöker man väl inte om PUT, utan om förlängning av UT. Därför är det samma papper.

Sedan får man ett tidsbegränsat UT eller PUT beroende på vilka kriterier man uppfyller - t ex att man haft UT i två år.

Dela på andra sajter

HMM! "Tidsbegränsat" Permanent uppehållstillstånd  PUT  HMM!  :bs_quesexclaim:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Hur är det igentligen, när får man tidigast söka PUT? Vad jag förstått så fyller man i samma blanket för PUT som UT?

Ha en bra dag och helg.

Vi fick beskedet att man fick söka "förlängning av UT" (som blir PUT), tidigast 2 månader innan UT går ut.

Detta var i Västerås.

Dela på andra sajter

Helt riktigt att man inte ansöker om PUT, man ansöker om förlängning av UT.

När Migrationsverket observerar att sökanden redan varit i Sverige i två år kan man istället utfärda PUT. Om man känner för det. Vet inte om det finns några tvingande förordningar här.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Tjena ..ca 30 min på Mig Solna

mvh Repe  :wai:

Bajen_Kopia.png
Dela på andra sajter

Hej larbejo,

De flesta får väl vänta i två år på PUT i Sverige. Om det finns barn med svenske partnern inblandade kan det tydligen gå kvickare.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hej Sheriffen,

"när får man tidigast söka PUT?"

Varierar från ort till ort. Men om du har speciella skäl kan du nog lämna in tidigare.

"Vad jag förstått så fyller man i samma blanket för PUT som UT?"

Ja. Ingen tidsbeställning. Du behöver inte kontakta någon på Migrationsverket i förväg.

Ansökan kan skickas till Migrationsverket. Det finns också en avgift på 500 kronor som ska betalas, vet inte om dom skickar ut inbetalningskort. Fru Chang lämnade in sin ansökan på plats och betalade avgiften där.

Vad gäller PUT så varierar det nog kraftigt med avseende på vilket Migrationsverk din dam "tillhör". I Göteborg var det augusti 2007 meningslöst att lämna in ansökan tidigt. Ansökan måste förvisso lämnas in innan UT upphör, men i Göteborg dröjde det tre månader innan PUT beviljades. Man får stanna i Sverige medan ansökan om förnyat UT behandlas, men det blir ju lite svårt att resa utomlands eftersom UT i passet har gått ut.

Hoppas du bor någon annanstans, går tydligen mycket snabbare på vissa andra ställen. Du bör nog ringa ditt Migrationsverk och fråga vad som gäller.

Herr Chang har talat.

Tack för alla svaren Herr Chang. Vi har Norrköping som närmsta migrationsverk. Jag har varit i kontakt med migrationsverket i Norrköping och fick då följande svar:

Ett permanent uppehållstillstånd kan utföras när man har varit

stadigvarande bosatt i Sverige under 2 års tid.

Lämna in en förlängningsansökan några månader innan din flickväns

uppehållstillstånd löper ut och meddela handläggaren att ni behöver

tillståndet för att resa, kan ni säkert få hjälp med detta.

Med vänlig hälsning

Camilla Idenås

Upplysningen

Migrationsverket"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dela på andra sajter

Fick följande svar om PUT från migrationsverket idag:

tack för ditt mail.

Man kan inte ansöka om ett Permanent Uppehållstillstånd, man ansöker om

en förlängning av det nuvarande uppehållstillståndet och det är sedan

handläggaren som avgör om det ska vara ett PUT eller ej.

Om ni fortfarande lever tillsammans när hon har haft tidsbegränsade

uppehållstillstånd i två år blir hon förmodligen beviljad ett permanent

uppehållstillstånd.

Ansökningsblanketten din flickvän ska använda har nummer, 114021.

Man kan inte bli beviljad ett PUT innan man har haft sin  bosättning i

Sverige under 2 år.

Ansökningsblanketten, en kopia på passet och ett personbevis var på den

sökande och den person man söker anknytning till ska skickas eller

lämnas in till Migrationsverket.

Personbeviset som ska bifogas kallas för *Familjebevis*.

Ansökan kostar 500 kronor. Avgiften kan betalas på plats när ansökan

lämnas in eller via plusgiro 445 58 15-3. Ange då personnummer, för

den person som ansökan avser, på inbetalningskortet och bifoga en kopia

på kvittot av betalningen med ansökan.

Våra adresser och öppettider finns på vår webbplats under rubriken

"Adresser och öppettider*.

Ansökan om förlängning bör lämnas in c:a en månad innan det nuvarande

tillståndet går ut.

Med vänlig hälsning

Migrationsverket

Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja.

Svaret från din handläggare ...

"Man kan inte ansöka om ett Permanent Uppehållstillstånd, man ansöker om

en förlängning av det nuvarande uppehållstillståndet och det är sedan

handläggaren som avgör om det ska vara ett PUT eller ej.

Om ni fortfarande lever tillsammans när hon har haft tidsbegränsade

uppehållstillstånd i två år blir hon förmodligen beviljad ett permanent

uppehållstillstånd."

...liknar nästan ordagrant ett inlägg på gamla TT i samma fråga.

Slump? eller läser mig verket TT?

mvh LP

Dela på andra sajter

Hej LP,

Tja, den texten är antagligen klipp och klistrad många gånger. Ursprunget torde vara svårt att avgöra.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Fick följande svar om PUT från migrationsverket idag:

...

Man kan inte bli beviljad ett PUT innan man har haft sin  bosättning i

Sverige under 2 år

...

Då har reglerna ändrats - jag vill alldeles bestämt minnas att det kan gå hur bra som helst att få PUT redan från början, exempelvis om man bott tillsammans länge i utlandet eller har barn ihop. Eller så menar de bara just i det här fallet (vet inte hur er situation ser ut).

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Vi var idag och ansökte om PUT på migrationsverket i Norrköping och tänkte dela med mig hur det hela gick. Förväntansfulla gick vi dit då de öppnade. Vi hade fyllt igenom PUT-blanketten noga och hade övriga bilagor med. Vi fick vänta några "könummer" innan det var vår tur. Vi lämnade ansökan och betalade avgiften för ansökan på 500:-.

Det var en äldre dam som hjälpte oss och hon förklarade att man först sökde om förläggning och att det var handläggarens beslut att ta om man får PUT eller förlängning. Innan hade vi hoppats på att få PUT redan idag då jag läst att på många andra migrationsverk i Sverige så har andra fått det. Besvikna över att få informationen att "vi (migrationsverket" skickar vidare besket på posten". Jag förklarde artigt att vi hade en resa med hela familjen inplanerad till Dubai i närheten till själva uppehållstillståndet går ut och önskade därmed få besked om PUT så fort som möjligt. Då fick vi svar att det måste gå MINST 2 år som tjejen vistas i Sverige innan migrationsverket kan få PUT. Däremot lovade de att vi skulle få "förtur" med vårt ärende. Vi blev både besvikna och lite arga över servicen men vi var artiga genom hela mötet.

Min slutsats är väl att vi kanske var ute i tidigaste laget om ansökan om PUT (?), då tjejens UT går först ut om ca 3 månader. Anledningen vi söker redan nu är för att vi lyckas ordna/söka visum för tjejens inresa och utresa till Dubai krävs att vi ordnar visum där med. Det jag menade med besvikelse ovan är att de inte visade någon som helst medmänsklighet angående våra "speciella skäl" att få PUT direkt. Hade varit skönt att fått PUT idag för att sedan kunna ordna med visum till tjejen för vistelse i Dubai så man vet att allt är grönt. Vore kul att veta hur det gått för andra som sökt PUT i Norrköping. Har ni också fått vänta eller fått PUT direkt? Som jag skrev ovan har jag läst att det behandlas olika på migrationsverket runt om i Sverige, vissa får PUT samma dag ansökans lämnas in medan andra får vänta (som i vårt fall). Detta tycker jag är konstigt då det är samma sorts myndighet och då ska väl samma lagar och regler följas?

Dela på andra sajter

Hej Sheriffen,

Visst är det frustrerande att inte kunna planera några resor i samband med att UT upphör.

Å andra sidan hade jag nog i din situation accepterat ytterligare två års UT om dom kunde ge det snabbt. Efter tre år i Sverige kan man ju söka om svenskt medborgarskap, och får man det spelar det ju ingen roll om man sitter med UT eller PUT då. I varje fall kan jag inte påminna mig att det är något speciellt med PUT jämfört med UT bortsett från giltighetstiden. Fast jag har kanske fel.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hej Sheriffen,

Visst är det frustrerande att inte kunna planera några resor i samband med att UT upphör.

Å andra sidan hade jag nog i din situation accepterat ytterligare två års UT om dom kunde ge det snabbt. Efter tre år i Sverige kan man ju söka om svenskt medborgarskap, och får man det spelar det ju ingen roll om man sitter med UT eller PUT då. I varje fall kan jag inte påminna mig att det är något speciellt med PUT jämfört med UT bortsett från giltighetstiden. Fast jag har kanske fel.

Herr Chang har talat.

Den stora skillnaden är väl mest ifall nu relationen tar slut och tjejen bara sitter med ett vanligt UT.

Då åker hon ut ur landet när det upphör.

Sitter hon med ett PUT har hon ju rätten att stanna kvar och sen ansöka om medborgarskap och allt.

Vad gäller vad det tar i tid att få PUT beviljat så är jag ganska så säker på att vi fick det beviljat samtidigt som vi var i Malmö och ansökte om det...

Några enkla frågor och konstaterande att tjejen var gravid i 6e mån så var det beviljat, och minns jag inte helt fel så var det någon vecka innan UT skulle upphört att gälla.

Mvh Greven

Dela på andra sajter

??? ?

Lite om visum!

Svenska medborgare får stanna upp till 30 dagar utan visum. Många har genom åren utnyttjat detta och åker var 30:e dag en kort tur över gränsen och får på så sätt 30 nya dagar. Detta går inte längre att göra i lika stor utsträckning, fr.o.m. 1 oktober 2006 får man bara göra två turer över gränsen, alltså kan man stanna i högst 90 dagar. Sedan måste man vänta i 90 dagar utanför thailands gräns innan man kan göra samma sväng igen. Visum för 2 inresor. Ett re-entry visum fås på Immigration och det ger dig rätt att lämna landet och sedan komma tillbaka. Med detta visum får du endast stanna till det datum som det ursprungliga visumet medgav. Immigrant/Resident Visa, ett visum för alla som har varit minst 3 år i Thailand med 1:års visum. För att få ett Resident visum måste man först ha ett Non-Immigrant visum. Det är som bekant numera möjligt att ändra sin visumstatus inne i Thailand om man uppfyller de villkor som ställs för den aktuella visumtypen.

Dela på andra sajter

Tantens 2års UT gick ut i torsdag.Så åkte till migrationsverket i Malmö för att få PUT.Tog en kölapp 30 före oss,tog 3timmar.Vår tur kom 10min senare så var det klart Put i passet.

Dela på andra sajter

Tantens 2års UT gick ut i torsdag.Så åkte till migrationsverket i Malmö för att få PUT.Tog en kölapp 30 före oss,tog 3timmar.Vår tur kom 10min senare så var det klart Put i passet.

Precis så var det för oss med förutom att vi var där en halvtimme innan de öppnade och hade då bara 5st före oss i kön, så vi slapp väntetiden...  :morgon:

Mvh Greven

Dela på andra sajter

Ni var ju ute för tidigt för det första, sen kan man som "HC" konstaterar inte planera några resor i samband med man söker PUT, i de flesta fall får man ju det direkt på plats men är något oklart så kan det ta flera månader eftersom man får stanna här under tiden. Enklast är väl att be att få UT igen så ni kan genomföra resan, det räcker ju med 6 månader så ni inte hamnar i samma sits nästa vinter...

Dela på andra sajter

Hej Sheriffen,

Herr Chang har talat.

Ok, ska fundera ett tag och sedan se vad som är bäst för vår egna situation. Men jag tänkte på det, på UT får väl inte tjejen något bidrag men om hon har PUT får hon bidrag, har jag rätt? En annan sak, går det om man har UT att söka medborgarskap och "hoppa över steget" PUT?

Dela på andra sajter

Men jag tänkte på det, på UT får väl inte tjejen något bidrag men om hon har PUT får hon bidrag, har jag rätt? En annan sak, går det om man har UT att söka medborgarskap och "hoppa över steget" PUT?

Tror det är nåt med studiebidrag, nåt annat ska inte skilja. Man kan inte hoppa över PUT, men det finns nog inget krav på hur länge man måste ha haft det... Allting står på migrationsverkets hemsida..

Dela på andra sajter

Tror det är nåt med studiebidrag, nåt annat ska inte skilja. Man kan inte hoppa över PUT, men det finns nog inget krav på hur länge man måste ha haft det... Allting står på migrationsverkets hemsida..

OK. Jag tänkte på det, kan det vara till fördel att ligga på så mitt ärende handläggs fortare (då det är under handläggning förtillfället på migrationsverket). Hur brukar ni göra? Hur vet man vem som handlägger just mitt egna ärende? Tacksam för tips och råd.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...