Jump to content
IGNORERAD

MIG Solna


barkarve

Recommended Posts

Hej,

Det verkar nästan som att MIG Solna har gått i ide. Inget har hänt på drygt fyra månader. Harr någon möjligen kännnedom eller vetskap?

barkarve

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Hilding

    3

  • GammalDansken

    3

  • Adistrats

    3

  • seanr22a

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest gurragul

De har investerat alla avgifter för visumansökningar på Island, MIG lämnade in konkursansökan i morse, sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Fick denna vecka höra av en handläggare på MIG i Solna att de just nu håller på med ärenden som lämnades in i juli.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ringde Solna idag och dom skall börja med augusti ansökningarna nu. Många ansökningar inlämnade då

enligt min kontaktperson där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är från UT-ansökans inlämningsdatum på ambassaden som

Migrationsverket har målet att ha maximalt 6 månaders handläggningstid.

Hittade följande information på Migrationsverkets Delsårsrapport för första halvåret 2008

"Inom verksamhetsområdet besök- och bosättning har antalet ansökningar från personer som

vill förenas med en nära anhörig i Sverige ökat jämfört med samma period föregående år.

Ökningen är störst i kategorin etablerad anknytning där antalet ansökningar ökade med 43

procent till närmare 4 800 under första halvåret. Antalet ansökningar som avser nyetablerade

relationer ökade med 30 procent till cirka 13 000. Ökningen hänger samman med den

tidigare uppgången i antalet asylsökande, vilket leder till följdinvandring av nära anhöriga."

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Quote

Ja, det är från UT-ansökans inlämningsdatum på ambassaden som

Migrationsverket har målet att ha maximalt 6 månaders handläggningstid.

Hittade följande information på Migrationsverkets Delsårsrapport för första halvåret 2008

"Inom verksamhetsområdet besök- och bosättning har antalet ansökningar från personer som

vill förenas med en nära anhörig i Sverige ökat jämfört med samma period föregående år.

Ökningen är störst i kategorin etablerad anknytning där antalet ansökningar ökade med 43

procent till närmare 4 800 under första halvåret. Antalet ansökningar som avser nyetablerade

relationer ökade med 30 procent till cirka 13 000. Ökningen hänger samman med den

tidigare uppgången i antalet asylsökande, vilket leder till följdinvandring av nära anhöriga."

Är det två separata köer beroende på om man tillhör kategorin etablerad anknytning eller nyetablerade relationer?

Tillhör Solna själv och tjejen lämnade in UT ansökan 14 nov. Vi har dryga 3 månader tillsammans i Asien samt 5 månader i Sverige under de 2 år som vi varit ett par...skall jag sätta en etikett på oss så blir det etablerad relation..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Quote

Ringde Solna idag och dom skall börja med augusti ansökningarna nu. Många ansökningar inlämnade då

enligt min kontaktperson där.

Hej,

Var under dagarna i kontakt med migrationsverket, ringde i upplysningssyfte då jag inte hört något från dem sedan jag skickat in min del av frågeformuläret för ca. 3 månader sedan. Handläggaren går på offensiven på en gång och upplyser mig om att här är det banne mig 6 månaders väntetid och att jag inte ska förvänta mig något innan dess. Upplyste handläggaren om att jag snarare tolkat det som att ärenden ska handläggas så snabbt som möjligt där målet är att max 6 månaders handläggningstid ska få ske. Handläggaren ansåg att det var min fria tolkning och nämnde sedan att just nu går de igenom ansökningarna för juli månad (!?!), det påståendet går rakt emot den information som MickeN påstår ha fått.

Frågade om det gick att handlägga mitt ärende skyndsamt eftersom vi haft ett dokumenterat förhållande i över 4 år. Iskallt svar: NEJ, alla ärenden är lika enkla som ditt förutom de 13% som får avslag! Dock går det att få förtur om din flickvän är gravid.

Nu är jag jäkligt besviken på MIG, känns verkligen som de inte ens kisat på mina papper utan rutinmässigt lagt det på hög. Vet inte om just min handläggare haft en dålig morgon men bemötandet var riktigt illa från dennes sida. Någon som känner till ifall det på något sätt går att skynda på processen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej redbullie

Förstår din frustration men ta kontakt med Thaikonsult brukar finnas här ibland så tror jag du får hjälp de har kunskapen och kan hjälpa dig/er.

Jag håller tummarna.

Cherokee1971

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nu är det säkert körd men vad skulle hända om man påstår att tjejen är gravid?

I 3 månad, "så det syns inte än".

Mycket kan ju hända - och fort - som t.ex. en "skonsam, ofrivillig abort"

(Inget att skoja med men i teorin :-) )

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Som måne sager,

Quote

De begär säkert intyg om man uppger graviditet.Mvh Måne  :clapping:

Sa ar det!  :yes:

Blir nu bara varre om man ljuger.  :nono:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

I en annan tråd skrivs följande...

Quote

Som många av er andra så satt jag och väntade förgäves i månader på MIG Solna, inte ens en handläggare hade man fått tilldelad när man ringde och frågade dag ut och dag in.

Men efter att jag kontaktade en handläggare på annan "mindre belastad ort" och bad om att flytta mitt ärende dit blev hela ärendet avklarat på 3 dagar!!!

Jag kan bara rekommendera er andra att göra likadant.

Vet ej om det funkar att länka  - men den andra tråden borde finnas här...

Fixa ert UT på 3 dagar .

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej redbullie

Förstår din frustration men ta kontakt med Thaikonsult brukar finnas här ibland så tror jag du får hjälp de har kunskapen och kan hjälpa dig/er.

Jag håller tummarna.

Cherokee1971

Tack, brukar läsa hans nyhetsbrev som ofta innehåller matnyttig information. Ska kontakta honom.

Quote

Som måne sager,

Quote

De begär säkert intyg om man uppger graviditet.Mvh Måne  :clapping:

Sa ar det!  :yes:

Blir nu bara varre om man ljuger.  :nono:

Mvh

Kimmo

Att "trolla" fram ett graviditetsintyg lär ju inte vara det svåraste i Thailand, går säkert att ordna för en rimlig summa pengar om man vänder sig till rätt läkare. Dock föredrar jag en hederlig lösning eftersom fusk möjligtvis kan innebära eventuella konsekvenser om det skulle uppdagas senare. Synd bara att MIG Solna inte ger intryck av att vara lika hederliga i sin verksamhet.

Ska i första hand se till att lyfta över ärendet till en annan ort, tips på bra orter?

Mvh

Bullie

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

... cut ...

Ska i första hand se till att lyfta över ärendet till en annan ort, tips på bra orter?

Finns, som sagt, en hel del tips här:

i den gamla tråden om samma ämne  - även förslag på ort och lite ljug om varför man vill byta från MIG i Solna

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Pratade med MIG i Solna i förra veckan. Jag fick också samma tråkiga besked att det är intervjuer från juli som de tittar på nu.. Lät tveksamt om de ens skulle kunna hålla tidsramen på 6 månader

Link to comment
Dela på andra sajter

Se ljuset i tunneln,om de tittar på juli nu så är det er tur snart,den som väntar på något gott väntar aldrig för länge,förstår om det kan vara svårt att vara särad från sin partner men hav förtröstan  :wai: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er trevliga nyhetter MIG i Uppsala ringde i dag alla papper var klara fattas bara en stämpel från domstolen i Buriram på dotterns papper får den på måndag via fax sen får jag hem min fru och dotter jag ringde runt till olika MIG i sverige och lysnade vad jag skulle göra för att få hitt dom så fort som möjligt prata med en trevlig herre på MIG i karlstad som hjälpte mej med MIG i uppsala har bara fått vänta i 3.5 mån efter litte hårda ord växlingar med enhets cheffen så gick de så smort med pappers exercisen MVH Lappen1

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Är ju helt sjukt system, har dom ingen jävla ordning på MIG, varierar mellan några veckor till 6 månader eller mer beroende på var man bor. Sjukt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Lämnade in papper för UT mitten av september i Uppsala har ej hört något än.

Vet inte vad man ska göra vi sökte på grund av att min tjej vart gravid men det verkar inte hjälpa.

Tyvärr fick vi missfall. (Men vi jobbar vidare på nytt barn.)

Nu har vi gift oss (4 januari) och hoppas att hon slipper åka och söka UT i Thailand pga av det.

MVH Nalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om Migrationsverket i Göteborg är lika sega som i Solna?

Blir alla UT-ansökningar hos ett kontor ihopbuntade till en hög eller går det snabbare/långsammare om man t.ex. är här på studerandevisum, är gift, har barn eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det någon som vet om Migrationsverket i Göteborg är lika sega som i Solna?

Blir alla UT-ansökningar hos ett kontor ihopbuntade till en hög eller går det snabbare/långsammare om man t.ex. är här på studerandevisum, är gift, har barn eller liknande?

Ingen aning hur långt tid dem tar på sig nu, men i Maj förra året så fick min tjej UT på 6 1/2 månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det någon som vet om Migrationsverket i Göteborg är lika sega som i Solna?

Blir alla UT-ansökningar hos ett kontor ihopbuntade till en hög eller går det snabbare/långsammare om man t.ex. är här på studerandevisum, är gift, har barn eller liknande?

intervjun i bkk 11/11 08. MIG i gbg klartecken 13/01 09

fredda

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det någon som vet om Migrationsverket i Göteborg är lika sega som i Solna?

Blir alla UT-ansökningar hos ett kontor ihopbuntade till en hög eller går det snabbare/långsammare om man t.ex. är här på studerandevisum, är gift, har barn eller liknande?

Ja, dom är sega i Göteborg också. Min teori är att bemanningen på migrationsverken runt om i Sverige icke motsvarar den mängd ärenden som respektive verk har att behandla. Vi har dock också fenomenet att vissa invandrargrupper som är svåra att utreda söker sig till Sveriges större städer.

Idealt sett borde ett UT-ärende ta lika lång tid att behandla oavsett var man bor i Sverige. Men så är det inte.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju helt sjukt att det tar så lång tid på vissa kontor, arbetsfördelning vore ett bra ord att slå upp för byrokraterna. Jag hade tur att mitt ärende hamnade i Umeå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...