Jump to content
IGNORERAD

Dagens Hundtips


janne_h

Recommended Posts

Då jag som många vet skaffat en Schäfervalp här i Thailand. Så tänkte jag att det finns enorm kunskap om hundträning på forumet förmodligen?

Och därmed tänkte jag att vi får dela med oss av denna enorma kunskap.

Själv tänkte jag börja med ett litet knep för att lära in hunden att gå fot.

Om man har en liten plastflaska typ vattenflaska eller dyl. Så försöker man få hunden att konsentrera sig på flaskan. det lekerb man in genm att låta hunden bita och dra i flaskan. Då en mjuk plastflaska är mycket bitvänlig.

När man sedan håller flaskan enligt filmen så släpper man flaskan till hunden för lite lek med flaskan som belöning.

[media=]

Är det för övrigt någon som vet vad kommandot heter på Thai för att få hunden att gå fot?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att hunden ska leka under tiden den ska lära sig gå "fot"

den hunden kommer aldrig att gå fot,

ett evigt hoppande och lekande får man med det sättet,

nej bestämt koppel under tiden hunden ska lär sig gå fot,

är det enda rätta,

och efter det lek & belöning

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Då jag som många vet skaffat en Schäfervalp här i Thailand. Så tänkte jag att det finns enorm kunskap om hundträning på forumet förmodligen?

Och därmed tänkte jag att vi får dela med oss av denna enorma kunskap.

Själv tänkte jag börja med ett litet knep för att lära in hunden att gå fot.

Om man har en liten plastflaska typ vattenflaska eller dyl. Så försöker man få hunden att konsentrera sig på flaskan. det lekerb man in genm att låta hunden bita och dra i flaskan. Då en mjuk plastflaska är mycket bitvänlig.

När man sedan håller flaskan enligt filmen så släpper man flaskan till hunden för lite lek med flaskan som belöning.

[media=]

Är det för övrigt någon som vet vad kommandot heter på Thai för att få hunden att gå fot?

Mvh Janne

Kang kang skall vist vara fot komando på thai

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att hunden ska leka under tiden den ska lära sig gå "fot"

den hunden kommer aldrig att gå fot,

ett evigt hoppande och lekande får man med det sättet,

nej bestämt koppel under tiden hunden ska lär sig gå fot,

är det enda rätta,

och efter det lek & belöning

Enligt dom senaste rönen så är det mest effektivt att leka in kommandon.

Man börjar med lek för att sen övergå till mera krav mot hunden.

Då en hund nästan aldrig har nånting emot att göra som man vill. Bara den förstår och är motiverad. Just leken höjer motivationen. så att hunden minns det hela som något positivt.

Handfast koppel vilket jag tolkar som du menar ryck korrigerings metoden(rätta mig gärna om jag missuppfattat dig?) fungerar inte så bra vid inlärning och kan ge motsatt effekt.

Och som du ser på filmen så handlar det om en valp. Försök å få denna att gå fot genom bestämt koppel så får du se hur lätt det är?

En gammal hund möjligen. Men den är ju å andra sidan ännu mindre motiverad för nya saker ju äldre den är.

Och jag grundar även min åsikt på att jag tidigare haft schäfer och har lärt mig vad som inte fungerar så bra.

När jag var hundförare i flygvapnet på 80 talet fick vi lära oss metoden som du förespråkar.

Brukshundsvärlden har sedan dess utvecklats. Och man har kommit underfund med att den mjukare motiverande linjen som motiverar hunden är effektivare.

Om man läser ledande svenska hundpsykologer (har glömt namnet just nu) så är det väldigt många hundar som har ryggkoteproblem på grund av metoden du förespråkar.

Som att jämföra en gammal bil med förgasarmotor mot en dito ny med insprutning. Utvecklingen rör på sig.

Sen är jag inte så stursk och påstår att du har fel. det finns många vägar till rom. Vissa längre vissa kortare.

Så länge hund och hundägare är lyckliga med vad dom nu håller på med så är det ju bra!

mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej absolut inte ryck och slit, hunden måste också må bra, utan endast handfast koppel, nu tror jag just din valp är för liten än så länge, men om några månader så är det nog dags.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej absolut inte ryck och slit, hunden måste också må bra, utan endast handfast koppel, nu tror jag just din valp är för liten än så länge, men om några månader så är det nog dags.

Det roliga är att genom min lekträning så går viper om än långt bortom perfekt i rätt position när han går med mig utan koppel trots att han inte är 3 månader ännu. Då flaskträning samt godis motiverat honom.

Och det enda hoppande då är naturligt valpskuttande.

Att han sen slår dövörat till när någon annan hund distrahera är som alla andra barn.

Så vi får se hur det utvecklar sig?

Mvh Janne

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att genom min lekträning så går viper om än långt bortom perfekt i rätt position när han går med mig utan koppel trots att han inte är 3 månader ännu. Då flaskträning samt godis motiverat honom.

Och det enda hoppande då är naturligt valpskuttande.

Att han sen slår dövörat till när någon annan hund distrahera är som alla andra barn.

Så vi får se hur det utvecklar sig?

Mvh Janne

Mvh Janne

Ja det kan vara rätt väg för just din valp. Öva upp föremålsintresset och belöna med lite socialkamp.

Det är flera faktorer som man får ta hänsyn till vid lydnadsträning. Det är stor skillnad på lydnadsträning för hundtyp,

hårdhet, socialkamplust, och för hundens arbetsändamål. I ditt fall kan godis vara till stor hjälp också.

Odla mycket socialkamp på en hund som du förmodligen inte har "heltid" Speciellt i Thailand kan vara lite riskabelt.

Men visst går det det har jag egen erfarenhet av. Tyvärr blev min hund påkörd av en bil.

Utanför Nakorn Ratshashima finns arme´ns hundskola. Där är dom rätt kunniga på hundträning.

Jag har arbetat där som konsult gällande vår svenska modell av skyddsträning.

Mvh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan vara rätt väg för just din valp. Öva upp föremålsintresset och belöna med lite socialkamp.

Det är flera faktorer som man får ta hänsyn till vid lydnadsträning. Det är stor skillnad på lydnadsträning för hundtyp,

hårdhet, socialkamplust, och för hundens arbetsändamål. I ditt fall kan godis vara till stor hjälp också.

Odla mycket socialkamp på en hund som du förmodligen inte har "heltid" Speciellt i Thailand kan vara lite riskabelt.

Men visst går det det har jag egen erfarenhet av. Tyvärr blev min hund påkörd av en bil.

Utanför Nakorn Ratshashima finns arme´ns hundskola. Där är dom rätt kunniga på hundträning.

Jag har arbetat där som konsult gällande vår svenska modell av skyddsträning.

Mvh BanFang

Jag funderar faktiskt på att åka dit då jag är mycket intresserad av detta.

Är det den som ligger bredvid motorvägen?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar faktiskt på att åka dit då jag är mycket intresserad av detta.

Är det den som ligger bredvid motorvägen?

Mvh Janne

Ja precis. Nu för tiden så tränar dom mestadels narkotika och bombhundar där.

Men även en del skydd.

Det kan vara lite svårt för en utomstående att få tillträde dit men jag kan hjälpa dig. Om intresse finns.

Mvh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Nu för tiden så tränar dom mestadels narkotika och bombhundar där.

Men även en del skydd.

Det kan vara lite svårt för en utomstående att få tillträde dit men jag kan hjälpa dig. Om intresse finns.

Mvh BanFang

Självklart finns det intresse!

När var hur

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne ser ut att vara en fin valp du har köpt.Men blir det inte väldigt varmt för en schäfer i Thailand.eller får dom mindre underull där?

Sen är ju alla hundar olika individer och bör därför fostras på det sätt sätt som passar just den individen bäst,och det får man väl tro att husse eller matte vet bäst.Det enda jag vet som är bra det är att vara väldigt konsekvent och att och att inte säga något typ sitt ligg hit om man inte kan lyckas.För ett misslyckande tar ofta många lyckande att ta igen.MMen rätt morot ger mer än fel piska det kan du vara övertygad om.

Mvh Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne ser ut att vara en fin valp du har köpt.Men blir det inte väldigt varmt för en schäfer i Thailand.eller får dom mindre underull där?

Sen är ju alla hundar olika individer och bör därför fostras på det sätt sätt som passar just den individen bäst,och det får man väl tro att husse eller matte vet bäst.Det enda jag vet som är bra det är att vara väldigt konsekvent och att och att inte säga något typ sitt ligg hit om man inte kan lyckas.För ett misslyckande tar ofta många lyckande att ta igen.MMen rätt morot ger mer än fel piska det kan du vara övertygad om.

Mvh Leadbelly

Han är ju född i Thailand så han vet inget annat. Schäfer är fantastisk i det att underullen skyddar även mot värme liksom kyla. Men att motivera träning på dagen när det är varmt är nog mer eller mindre döfött. Då han liksom dom flesta hundar i Thailand ligger och sover mest då. Han älskar naturligtvis att komma in i AC emellanåt.

Precis som du säger så är det mycket viktig att vara konsekvent i det mesta med en hund. När jag tränar med honom brukar jag köra korta stunder och sluta när det är som roligast. Då sitter det vi tränade som ett positivt minne i skallen på honom. Sen låter träna så alvarligt. Det handlar ju faktiskt om att leka in saker på hans nivå.

Mycket beröm och godis.

mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

härligt med schäfer janne...ja även hundar utvecklas, inte bara barn som dom vill sätta i skola allt tidigare ...förr itiden skulle man inte börja dressera

förrän vid 10-12 månaders ålder...utvecklingen går framåt även om det finns en å annan belackare ...absolut bra att leka fram kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Då kör vi igång tråden igen.

Många kanske har hundar som är lite väl ivriga när man ska ut.

Jagar katter eller dyl. Eller när matskålen är på gång. Och hunden lyssnar dåligt över huvud taget.

För att göra en kontakt övning så gör på följande vis. När ni ska gå ut så kommendera hunden sitt.

Kan den inte det kommandot så ta en godisbit och sätt den framför nosen på hunden samtidigt som du säger sitt och höjer handen med godisbiten. Då nosen åker upp med godisbiten blir det naturligt att hunden sätter sig. Ge godisbiten samtidigt som baken når golvet, använd gärna en klicker. Efter ett antal gånger förstår hunden att koppla ordet sitt med att sätta sig. Avveckla gradvis godisbelöningen när hunden är mera säker.

Vid dörren kommendera sitt. Och vänta till hunden tittar på dig. Då kan du öppna dörren och låta den gå ut.

Vartefter ökar du tiden och låter hunden sitta en stund innan den får gå ut. Varje gång efter att den sökt ögonkontakt och frågat om lov. Och när hunden är tillräckligt säker går du själv till utsidan och väntar tills hunden söker kontakt och frågar. Då låter du hunden gå.

Låt även hunden gå ut genom dörren sist då i hundvärlden alfaledaren det vill säga du, går först.

Applicera liknande teknik vid utfodring och diverse situationer som kan uppkomma. Efter att ha kört detta ett tag så kommer ni se att ni har en hund som frågar om lov innan han / hon springer efter första bästa katt den ser, samt att den blir allmänt mera lyhörd.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du lära din hund att hitta kantareller?

Hundars näsor är otroligt mycket bättre än människor. Hundar tycker även att det är roligt med övningar där näsan är inblandad.

 

Börja med 3 stycken plast muggar som du vänder upp och ner på.

Sedan tar du hundens favoritgodis och visar för hunden och lägger under någon av muggarna.

Vispa sen runt muggarna så att hunden ej visuellt kan hitta godisbiten. Och säg sök och peka så hunden förstår att leta efter godisbiten.

Det kommer med största sannolikhet inter ta så lång tid innan hunden förstår att sök betyder leta godis.

Utöka sedan sök i huset till olika platser runt om. När hunden är någorlunda säker på sin sak så lägger du godis samt en kantarellbit vid söket tillsammans. Och vartefter minskar du godisstorleken och får hunden att förstå att det är svampen den letar efter. Mycket viktigt med belöningen när den hittar svampen godiset.

Gradvis sen kan man gå över till att hunden får leka med sin favoritleksak istället för godis när den hittat svampen (kantarellbiten som du gömt)

När du tycker att det verka sitta någorlunda. Så ta med hunden ut i skogen och kommendera sök (under rätt årstid) så får du med stor sannolikhet ett ganska bra resultat.

Då man inte kanske vill släppa hunden lös själv i skogen så kan man ha en sele med en 10-15 meter lång lina kopplad till hunden. På så sätt kan hunden söka ostört på lite avstånd från föraren. Beröm hunden även här när den hittar kantareller samt belöna hunden t.ex med lite rolig lek som hunden gillar.

Jag tror att det är ganska lagom period att börja snart med övningarna så har man en färdig kantarellhund lagom till svampsäsongen.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man färsk kantarell så här års att träna hunden med eller går det lika bra med torkad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man färsk kantarell så här års att träna hunden med eller går det lika bra med torkad?

Det går säkert att köpa kantareller i träningssyfte.

Sen är det ju så dags att börja träna detta när svampsäsongen startat redan.

Det går i princip att få en hund att hitta vad som helst på detta vis. Så man kan översätta kantareller till något annat om man vill. Är egentligen bara fantasin som sätter gränsen.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en hund som drar i kopplet när ni går ut.

I många fall så kan det vara en dragkamp mellan hundägare och hund. Och man rycker i kopplet och det blir inte bättre.

I dom flesta av dessa fall (inte alla). Så upplever hunden hundägaren som en ganska tråkig och medioker typ.

Hunden ser en bild av att det är så roligt i hundgården, eller på ängen som jag får springa fritt på eller var man nu brukar gå. Så hunden har ju jättebråttom dit och bryr sig inte ett dugg om att lyssna på hundägaren då hunden är fokuserad på annat.

Hur löser man nu detta?

Man måste försöka hamna i ett läge där hunden prioriterar mig framför andra saker. När man går ut. Ta med nån attiralj för att ha någon dragkampslek eller något annat roligt. Lek med hunden korta stunder några gånger på promenaden.

När man kört detta ett tag så kommer man uppleva både en positivare hund på promenader samt en hund som slutar och dra. Då du är roligare än slutmålet som tidigare var det viktiga då du bara upplevdes som en bifigur av hunden .

 

När du sedan kört detta ett tag. försök att skapa lek utan leksaker. då detta skapar bättre kontakt mellan förare och hund.

Och tänk på att det är du som bestämmer när leken börjar och slutar. Det är viktigt att man är tydlig mot hunden i detta.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du lära din hund att hitta kantareller?

Hundars näsor är otroligt mycket bättre än människor. Hundar tycker även att det är roligt med övningar där näsan är inblandad.

 

Börja med 3 stycken plast muggar som du vänder upp och ner på.

Sedan tar du hundens favoritgodis och visar för hunden och lägger under någon av muggarna.

Vispa sen runt muggarna så att hunden ej visuellt kan hitta godisbiten. Och säg sök och peka så hunden förstår att leta efter godisbiten.

Det kommer med största sannolikhet inter ta så lång tid innan hunden förstår att sök betyder leta godis.

Utöka sedan sök i huset till olika platser runt om. När hunden är någorlunda säker på sin sak så lägger du godis samt en kantarellbit vid söket tillsammans. Och vartefter minskar du godisstorleken och får hunden att förstå att det är svampen den letar efter. Mycket viktigt med belöningen när den hittar svampen godiset.

Gradvis sen kan man gå över till att hunden får leka med sin favoritleksak istället för godis när den hittat svampen (kantarellbiten som du gömt)

När du tycker att det verka sitta någorlunda. Så ta med hunden ut i skogen och kommendera sök (under rätt årstid) så får du med stor sannolikhet ett ganska bra resultat.

Då man inte kanske vill släppa hunden lös själv i skogen så kan man ha en sele med en 10-15 meter lång lina kopplad till hunden. På så sätt kan hunden söka ostört på lite avstånd från föraren. Beröm hunden även här när den hittar kantareller samt belöna hunden t.ex med lite rolig lek som hunden gillar.

Jag tror att det är ganska lagom period att börja snart med övningarna så har man en färdig kantarellhund lagom till svampsäsongen.

 

Jag missade att skriva det. Använd alltid samma mugg och lägg godiset i.

Då det annars finns risk för att man smittar dom andra muggarna med lukt som försvårar övningen i onödan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Då lyfter vi tråden med ytterligare ett tips är din hund orolig i vissa situationer?

Den kanske är rädd för åskan?

Eller någon annan situation som gör hunden rädd?

Eftersom hundar reagerar ofta på människor. Så är det inte omöjligt att människan skapat situationen.

Om man springer fram och ojar när nånting händer. Så lär sig hunden vilken situation den ska vara rädd i från människan.

Så om hunden till exempel är åskrädd. Så prova att visa hunden att du gäspar. Då detta är lugnande för hunden. Och om hunden ser att du gäspar så förstår hunden att åska är en situation där ledaren är lugn. Således bör hunden agera likadant. Om du däremot själv är rädd för åska så ser hunden detta och tar efter ledaren.

Samma vid avsked. Stå inte och gulla med hunden innan du till exempel går till jobbet. Då hunden då med stor sannolikhet kommer att stå och skälla efter dig medans du är borta om den är ensam till grannarnas förtret.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vill du lära din hund att stänga dörrar?

Här är en video från Youtube som visar hur man kan lära hunden detta.

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har du problem med att din hund är ute och går med dig istället för tvärtom? Eller är omgivningen intressantare än dig?

 

Helst ska hunden gå bredvid dig inte 2 steg framför som i dom flesta fall.

 

Och att slita och dra i hundens koppel ger sällan bra resultat. Man använder sig av en klicker.

Klickerträning går ut på att visa hunden att den gör rätt i precis det ögonblick som den gör det man vill.

Detta för att hundar lever i nuet bokstavligt talat. Och vet inte vad som hände för en stund sen. Och kan ta till sig det som en människa kan.

 man ej tränat med klicker så är det bara att ladda upp med hundgodis. Och ett antal gånger klicka och sen ge godis. Tills hunden lär sig att koppla ihop klicket med att belöningen.

När hunden förstår detta, så tar man med klicker samt hundgodis på promenaden (se till att ej vara stressad). När hunden går framför dig så stannar du. Troligtvis vill hunden framåt? Dra ej i kopplet utan håll endast emot och blockera så att hunden inte kommer vidare. huka dig ner. Och vänta (det kan ta en stund). Prata inte med hunden och var helt lugn. Så fort hunden vänder sig och tittar på dig så klickar du och belönar sedan med godis direkt efter. Om hunden inte funkar bra på godis kan en leksak t.ex  användas istället.

Dock bör det inte vara en leksak som höjer intensitetsnivån på hunden.

Då detta är en kontakt övning så lär du hunden genom detta att istället för att focusera på allt intressant i omgivningen som barn bilar katter o.s.v. så blir du medelpunkten i promenaden istället. Och hunden frågar dig vad ni ska istället för att den anser att den kan besluta det själv.

Då du är alfa ledare så ska inte hunden heller lära sig gå före dig. Då är det lätt att hunden anser sig själv vara alfa ledare om du inte är tillräckligt tydlig.

Fortsätt denna övning tills du anser att den ger resultat. Och beröm sedan hunden när den håller kontakt med dig hela tiden vartefter när det sitter.

 

Samma sak när ni går in och ut genom en dörr så går du först. Jag har lärt Viper in ritual varje gång vi ska gå ut. När jag tar fram kopplet så sätter han sig ner. Och sitter kvar tills jag gått ut genom dörren och ger honom ok att komma ut.

På så sätt förhindrar jag att han springer ut bl,a för att någon öppnar ytterdörren. Samt att man ökar kontakten mellan hund och förare på det viset. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du problem med att din hund är ute och går med dig istället för tvärtom? Eller är omgivningen intressantare än dig?

 

Helst ska hunden gå bredvid dig inte 2 steg framför som i dom flesta fall.

 

Och att slita och dra i hundens koppel ger sällan bra resultat. Man använder sig av en klicker.

Klickerträning går ut på att visa hunden att den gör rätt i precis det ögonblick som den gör det man vill.

Detta för att hundar lever i nuet bokstavligt talat. Och vet inte vad som hände för en stund sen. Och kan ta till sig det som en människa kan.

 man ej tränat med klicker så är det bara att ladda upp med hundgodis. Och ett antal gånger klicka och sen ge godis. Tills hunden lär sig att koppla ihop klicket med att belöningen.

När hunden förstår detta, så tar man med klicker samt hundgodis på promenaden (se till att ej vara stressad). När hunden går framför dig så stannar du. Troligtvis vill hunden framåt? Dra ej i kopplet utan håll endast emot och blockera så att hunden inte kommer vidare. huka dig ner. Och vänta (det kan ta en stund). Prata inte med hunden och var helt lugn. Så fort hunden vänder sig och tittar på dig så klickar du och belönar sedan med godis direkt efter. Om hunden inte funkar bra på godis kan en leksak t.ex  användas istället.

Dock bör det inte vara en leksak som höjer intensitetsnivån på hunden.

Då detta är en kontakt övning så lär du hunden genom detta att istället för att focusera på allt intressant i omgivningen som barn bilar katter o.s.v. så blir du medelpunkten i promenaden istället. Och hunden frågar dig vad ni ska istället för att den anser att den kan besluta det själv.

Då du är alfa ledare så ska inte hunden heller lära sig gå före dig. Då är det lätt att hunden anser sig själv vara alfa ledare om du inte är tillräckligt tydlig.

Fortsätt denna övning tills du anser att den ger resultat. Och beröm sedan hunden när den håller kontakt med dig hela tiden vartefter när det sitter.

 

Samma sak när ni går in och ut genom en dörr så går du först. Jag har lärt Viper in ritual varje gång vi ska gå ut. När jag tar fram kopplet så sätter han sig ner. Och sitter kvar tills jag gått ut genom dörren och ger honom ok att komma ut.

På så sätt förhindrar jag att han springer ut bl,a för att någon öppnar ytterdörren. Samt att man ökar kontakten mellan hund och förare på det viset. 

 

 

Skall jag testa... på frugan :thumbsup:

 

Skämt och sido. när jag besökte polarens djurbutik idag var det en äldre farbror som inte hade koll på din jycke. sade desperat nej flera gånger och fick sedan dra jycken genom butiken mot klo/hår-klippning

 

 

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall jag testa... på frugan :thumbsup:

 

Skämt och sido. när jag besökte polarens djurbutik idag var det en äldre farbror som inte hade koll på din jycke. sade desperat nej flera gånger och fick sedan dra jycken genom butiken mot klo/hår-klippning

 

 

/Enis

 

Det där är en ganska intressant grej du skrev.

Många tror att om man ska gå till veterinären med hunden så ska man hålla i hunden HÅRT medans veterinären undersöker hunden. Tror fan att hunden stretar emot när man sen ska till veterinären. Då Veterinären är i sig en obehaglig upplevelse där man spänns fast.

Själv kör jag med godis och klappar om Viper när han är hos veterinären. Och håller honom aldrig hårt. Dom gånger han får sprutor så märker han det inte ens när det sker innan det är klart.

Hunden kommer naturligtvis ihåg att det gjorde ont när dom klippte klorna sist. Eller så hände nånting annat som gav hunden ett negativt minne av stället från sist dom var där?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...