Jump to content
IGNORERAD

ID-KORT??????


karlarpsmetz

Recommended Posts

karlarpsmetz

var på min bank idag men dom har slutat att ordna id-kort hänvisade till polisen, ringde dit och får höra att eftersom hon inte är svensk medborgare så går inte det och hänvisar vidare till migrationsverket "SUCK PUST STÖN"  och dom har inte öppet vid denna tiden på dygnet så dit får jag ringa imorgon "jag blir trött" känner på mig att dom också kommer att hänvisa vidare!!!

VAD SKA MAN GÖRA? ??? ? ??? ?? HJÄLP!!!

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

            Ursäkta vilken bank har du ? Kauphting Bank ?  Har hon UT ?

                                mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej karlarpsmetz,

Detta är ett stort problem. Är ni inte gifta så är det upp till banken om dom vill utfärda ID-kort.

Det finns ett förslag i riksdagen om att Skatteverket ska kunna utfärda ID-kort till personer med UT, men det kan träda ikraft tidigast 1 juni 2009.

Jag känner med er. Svenskt ID-kort är mycket användbart i en del sammanhang, thaipasset duger inte alltid. Du skulle ju kunna prova en annan bank och se vad dom säger om du flyttar alla dina bankaffärer dit. Alternativt hota din befintliga bank att du lämnar om din dam inte får ID-kort. Eventuella hot bör förstås framföras vänligt med ett leende. Thai style finns det en del att lära sig från...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

Hej Herr Chang min bank utfärdar inte id-kort till någon längre så hot hjälper inte och polisen påstår att hon inte kan få id-kort pga att hon inte är svensk medborgare

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick igenom detta för 1 år sedan och det var inga problem.

Gå till skatteverkets hemsida när hon har fått personnummer.

http://www.skattever...bc80003671.html

Beställ hem personbevis för Id-kort och när detta kommer hem gå till Swedbank gärna på samma ort ni bor och öppna ett konto.

Samtidigt så vill ni beställa Id-kort och lägger fram personbeviset som är skickat från skatteverket.

BB

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

men hon har redan konto i min bank så det känns onödigt att skaffa ett till

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på biblioteket nyss med min sambo, hon fick inget lånekort. Nej det går inte utan idkort fick jag till svar. Frågade om hon tar med ett personbevis, fungerar det då då? -Nja nääh hon måste ha id-kort. Förklarade sedan för bibliotekssärringen hur jäkla omständigt det är att få ut ett id-kort. - Ok det går bra om hon har med ett personbevis men då måste du gå i god för henne.   :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

ANG swebank ..

Vill ge mycket beröm till Swedbank där jag bor så är det den enda banken

som fixar detta omgående och utan några som helst problem alls ...

Att detta inte skulle funka på andra bank kontor som swedbank har tycker jag är märkligt.

// Mile

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har också Swedbank...Fungerar perfekt..

Tjejen fick ID, utan några frågor, fast detta är 3 år sedan..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare karlarpsmetz...

Håller med Herr Chang.om ni inte får ett ID-kort, be dom dra åt nåt varmare ställe och byt bank.I Arvika på Sparbanken var det i alla fall inga problem med ID-kort.öppnade konto samtidigt åt Salisa.och även till hennes son...men dom kanske har ändrat spelreglerna igen...men prova en gång till.

Hoppas att det ordnar sig för Er...

Kolla det här också;

Har du en giltig ID-handling enligt ovan ska den alltid uppvisas vid beställningen, gäller även ungdomar.

När giltig ID-handling saknas:

Saknar du en giltig ID-handling måste du styrka din identitet och uppvisa de handlingar som banken begär. Ta med dig följande vid ditt första besök:

Personbevis, som är högst en månad gammalt (beställs hos Skattemyndigheten)

Passhandling

Uppehållstillstånd eller Uppehållskort

Intygsgivare (se nedan)

Banken kan be dig om mer underlag och då måste du återkomma med detta innan banken kan godkänna din beställning.

Intygsgivare

Om du inte har en godkänd ID-handling ska intygsgivare vara med när du gör din beställning. Intygsgivareen ska intyga din identitet och lämna de referenser som banker ber om.

Intygsgivaren ska ha giltig ID-handling (enligt ovan).

Intygsgivaren ska vara vara kund eller väl känd av banken.

Intygsgivaren ska vara nära anhörig till dig eller annan person som känner dig väl.

hälsningar

Carl o Salisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

men hon har redan konto i min bank så det känns onödigt att skaffa ett till

Hur har ni lyckats öppna konto utan ID...

Fråga dem på Finn hur hon ska kunna legitimera sig vid kontantuttag, och ifall de har nåt tips.

Vi har med Finn, men löste ID på kassaservice för ett par år sedan.

Polisen har ju helt fel...

ID-kort kan du skaffa så fort du har ett svenskt personnummer... problemet är byråkratin...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för många svar!

Polisen hänvisade ju till att migrationsverket ordnade med id-kort för folk med UT, så idag 

ringde jag dit och hörde med dom men detta har dom ej med att göra så nu prövar vi med kassaservice hoppas att dom finns kvar!

snart får dom ta in mig på psyket jag blir  :crazy::crazy::crazy:

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fixade på SEB där jag har konto. Öppnade ett konto åt tanten och beställde ID-kort på samma gång. Helt problemfritt. Byt bank.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett helvete om man själv inte är kund hos nån av de tröga storbankerna, vi måste vänta på att polisen ska ta över eller tills frugan får sitt medborgarskap. Otroligt korkat att en nyanländ inte kan identifiera sig med ett svenskt id-kort.  :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag fixade åt damen på Nordea jag var ej kund där

jag mailade och frågade om hon fick öppna konto där

dom svarade inga problem då frågade jag om id-kort med

svaret var vi fixar det när konto öppnas

2 veckor senare fick hon sitt id

peppenor

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon nu har konto på var det sparbanken .

Hur gör hon när hon skall ta ut pengar på samma bank?

Måste hon inte visa Leg?

Eller visar hon THAi passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

hon visade ingen legitimation överhuvdtaget när vi skaffade kontot men det kanske beror på att dom känner igen mig som kund i banken

visade inga papper som helst på att hon den hon är

går nog med thai passet skulle jag tro

men ska ordna svenskt id på något sätt

ligger lågt just nu jobbar natt  nu så man e inte i stöt

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...