Jump to content
IGNORERAD

Hur lång är handläggningstiden i Malmö?


Kitung

Recommended Posts

Hej

Jag har idag fått reda på att älsklingens UT-ansökan har kommit till kontoret i Malmö idag, och ligger på registraturen för komplettering av handlingar från huvuddossien i Norrköping. När jag pratade med chefen Marlene Andersson, så sa hon att de har väldigt mycket ansökningar. De jobbar kvällar och helger, och når inte upp till målet om 6 månaders handläggning. Nu ligger de på ca: 75% av ärendena som handläggs inom 6 månader.

Finns det någon här på forumet som nyligen fått UT genom Malmö, och där ärendet är "enkelt", dvs gift par, inga barn, och inga andra konstigheter? Hur lång tid tog det då för er från det att ärendet hamnat på kontoret i Malmö?

Jag skulle verkligen uppskatta era erfarenheter, så jag vet vad jag ska försöka ställa in mig på.

Hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Be och få papprerna flyttade till en annan enhet med mindre att göra.

Vet att det går har två arbetskompisar som bla flyttade på papprerna från Göteborg till Jönkping.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta bör Malmö klara av inom 3 månader när ni är registrerat gifta utan barn. Är ett ganska enkelt ärende och det finns ingen anledning att lägga det på hög.

Citerar deras juridiska expert, Lena eriksson:

"Jag arbetar som expert i staben för verksamhetsområde Besök och

bosättning och svarar på uppdrag av Christina Werner.

När det gäller anknytningsärenden har vi inom verksamhetsområdet ett

mål att avgöra dessa inom sex månader. Precis som du säger kan

handläggningstiden variera beroende på ärendets beskaffenhet. När ett

ärende inkommer till respektive enhet kontrolleras ärendet och man avgör

vilken typ av utredning som behöver göras i ärendet. Om det är ett

ärende där man bedömer att någon muntlig utredning eller någon annan

komplettering inte är nödvändig kan handläggningstiden av ärendet vara

betydligt kortare än sex månader"

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar ThaiJanne och Thaikonsult.

Kom på en annan lösning, vad tror ni om detta:

Älsklingen hade tre månaders besöksvisum 2008-03-06 till 2008-06-06. Fick temporärt uppehållstillstånd för besök tom. 2008-09-04, men åkte tillbaka till Thailand för att söka ut 2008-08-30. Kan hon efter 3 mänader i Thailand söka nytt tremånadersvisum, dvs. i början av december, och vara hos mig i Sverige medan Migränverket handlägger hennes ansökan om UT?

Så här skriver Migränverket om reglerna för visum:

"Ett visum är tidsbegränsat och gäller under högst tre månader per halvår. Det innebär att om du vistats tre månader inom Schengenområdet måste du vara utrest tre månader för att få ett nytt Schengenvisum. Om du har särskilda skäl kan du få ett visum för längre tid – högst ett år – men då gäller visumet endast inresa och vistelse i Sverige. "

De skriver inte vad som gäller om man förlängt visumet med ett temporärt uppehållstillstånd för besök , någon som vet om det påverkar tiden innan man kan få visum igen?

Hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä, se det går inte alls låter migränverket meddela när jag ringde och frågade idag. Varken visum eller tidsbegränsat UT för besök beviljas då hon lämnat in ansökan om UT.

Varför frågar jag

Det står så i faktabladet svarar människan i andra änden av tråden. Den sökande ska invänta besked om UT i annat land än i Sverige. Jamen tycker jag, hon kan väl få komma hit och hälsa på sin make i tre månader och sedan åka tillbaka och slutföra resten av väntandet i Thailand? Nej, när hon sökt UT har hon visat att hon vill bosätta sig i Sverige, och då är risken stor att hon inte åker tillbaka när visumet går ut, och så kan vi ju inte ha det. Att både jag och älsklingen (mest jag) mår skitdåligt av saknaden efter min älskling, det tar man ingen hänsyn till. Det som gör mig så galen är att denna typen av återföreningsärenden av makar borde kunna direkthandläggas på 20 minuter, för så lång tid tog det för handläggningen när vi sökte UT som förlängning av tremånadersvisumet.

Jag ska ringa till ambassaden i Bankgkok och lyssna om de har samma inställnng som migränverket, men idag gick det inte att komma fram på den timmes telefontid som man höll öppet.

Jag fyller på när jag får fram ett svar från ambassaden.

Hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

låter mycket märkligt att din tjej inte kan komma hit på turistvisa medan hon väntar. har flera kompisar som haft sina flickvänner här på turistvisa medans de väntat på UT. har själv vid mina kontakter med migrationsverket flera gånger stött på anställda som inte haft en aning vad de pratat om. man kan inte lita på något förrän man fått samma svar från tre olika personer på migrationsverket.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant att ambassaden i Bangkok på eget bevåg (reglerna var ej ändrade) beviljat besöksvisum till personer som redan lämnat in ansökan om UT. Fru Chang fick det 2005, fast då var förstås beräknad väntetid 12-14 månader för UT.

Nu med beräknad väntetid 6 månader tycker man väl att det går att vänta den tiden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har nu fått ett svar från en trevlig kille på ambassaden i Bangkok. Det stämmer som Mr. Chang skriver, att förr när handläggningstiderna var väldigt långa, så beviljades visum för besök under väntetiden. Men nu när tiderna är nere i 6 månader så gör de inte det längre. Jag upplyste honom om att Malmö inte klarar av målet till mer än 75%, och frågade om det var någon idé att älsklingen söker. Ja, han kunde inte lova något, men tyckte att vi skulle lämna in en ansökan, och vara tydliga på att handläggningstiden i Sverige för UT kan ta mer än 6 månader.

Jag vet inte hur vi ska göra, det är ju rätt mycket arbete och kostnader för en visumansökan oxå .

Hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...