Jump to content
IGNORERAD

Samboförhållande grund nog för UT?


Adistrats

Recommended Posts

Jag har blivit något förvirrad när det kommer till frågan om att söka UT i Sverige. Kan man verkligen få UT beviljat enbart grundat på att man är sambo i Sverige med en svensk? Om man läser på migrationsverkets hemsida och tittar på deras blanketter så får man nästan den bilden.

I mitt fall är jag sambo med min flickvän som är här på ett studerandevisum då hon läser sin masterutbildning i Sverige. Hon får sin examen nästa sommar men eftersom arbetsmarknaden förmodligen inte kommer att vara nådig vid den tiden är våra förhoppningar att hon skall få jobb och arbetstillstånd här ganska små.

Tidigare har jag trott att för att få UT skall man antingen ha ett erbjudande om jobb i Sverige, man skall vara gift med en svensk, man skall ha barn med en Svensk osv. Tycker verkligen migrationsverket att ett samboförhållande är grund nog för ett UT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar: Ja, dvs ni behöver inte ha arbete, vara gifta eller ha barn. Det enda som eg behövs är ett etablerat förhållande som bedöms vara seriöst.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

"Kan man verkligen få UT beviljat enbart grundat på att man är sambo i Sverige med en svensk? "

Svar JA. Man kan till och med få UT beviljat enbart grundat på INTENTIONEN att bli sambo i Sverige med en svensk.

Om förhållandet bedöms seriöst av mig. verket. ´

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Det går bra!!

Kan ta lite länger tid att få!

Nitt och jag är det sedan 2003.

pigge01

PS/ inlägg 100 //

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, absolut!

Nu vet jag inte om ni är folkbokförda på samma adress, det skulle hur som helst öka trovärdigheten i UT-ansökan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, absolut!

Nu vet jag inte om ni är folkbokförda på samma adress, det skulle hur som helst öka trovärdigheten i UT-ansökan.

Herr Chang har talat.

Folkbokföring kommer efter UT beviljas och tjejen har kommit till Sverige.

I-samband med personnummer.

Nej det ar så att registrerad vigda par har vis förtur på mig.

pigge01 :glasses:

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,

En utlänning som studerar i Sverige borde väl ha någon form av personnummer, möjligen bara temporärt. Och det personnumret torde väl vara kopplat till en adress i Sverige? Men jag har kanske fel.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...