Jump to content
IGNORERAD

Vilket Visa behöver jag?


SatanG

Recommended Posts

Hejsan

Jag har försökt läsa mig till vilket Visa jag ska ansöka om men känns inte som de passar in på mig.

Jag har hittills åkt in och ut på VOA, Visa On Arrival, men fick sist veta att jag inte kommer in på det innan 16 nov då det var min tredje resa på 180 dagar. Min planerade resa är dock 29 okt och jag hinner besöka sverige en vecka innan avresan och hade då hoppats på att hinna ordna rätt visa för mig.

Jag arbetar normalt 6 veckor i europa och är sedan ledig lika länge och då är jag i min hyreslägenhet i bkk. Har fast flickvän men ej gifta, än så länge.

Är det Turistvisa, multiple entry jag bör ansöka om?

Hade hoppats på ett längre visum då jag sällan kommer förbi sverige och jag har fått för mig att det är där vi svenskar lättast får visum.

Tacksam för svar / S

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej SatanG,

Visst är det turistvisum 60+60 dagar du bör söka. Det kan ju räcka för två av dina ledigheter, fast jag är lite osäker på hur länge man kan vara borta innan man aktiverar den andra visumperioden. Vad jag vet finns det inga begränsningar för hur många sådana visum man kan ha haft under en viss tidsperiod till skillnad från visa on arrival.

En vecka i Sverige bör räcka för att få detta visum om du kan besöka Stockholm eller Göteborg.

Herr Chang har talat.

P.S. En del påstår att man numera kan söka 60+60+60, dvs tre visum i ett. Granska blanketten noga och fråga personalen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Double entry turist visum är giltig 180 dagar, dvs. båda entries måste användas under giltighetsperioden.

http://www.thaiembas...isa.php#tourist

Åtminstone Thailands ambassad i Helsingfors beviljar numera även triple entry turistvisum, så det skulle inte förvåna mig om även ambassaden i Stockholm beviljade dom.

Sen en pro forma grej: Stämplet svenskarna ( och 38 andra nationaliteter ) får vid ankomst till Thailand utan visum är inte visa on arrival ( VOA ), utan  en visa exemption, dvs. man får vistas utan visum i Thailand maximalt 30 dagar. Visa on arrival gäller för vissa andra nationaliteter och är oftast bara för 15 dagar och måste ansökas om vid ankomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lauri,

"Double entry turist visum är giltig 180 dagar, dvs. båda entries måste användas under giltighetsperioden."

Jamen, då funkar det ju för SatanG. Han vill vara i Thailand 42 dagar, i Europa 42 dagar och sen ytterligare 42 dagar i Thailand, Blir ju bara 126 dagar totalt!

"Stämplet svenskarna ( och 38 andra nationaliteter ) får vid ankomst till Thailand utan visum är inte visa on arrival ( VOA ), utan  en visa exemption"

Jag vet att du har rätt, men jag orkar inte skriva så varje gång det är aktuellt. Fast för all del, "visa exemption" är ju inte svårare än "visa on arrival". Ändrar mig troligen nästa gång jag skriver om detta!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lauri och Hr Chang

Tack för svaren, det får bli ett turistvisa så länge. Jag ska fråga på

ambassaden om det är möjligt med tripple.

Hlsn / S

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...