Jump to content
IGNORERAD

100.000 Baht i bidrag!


thomas001

Recommended Posts

Tjena!

Vi har funderat ett tag på att köpa en bil till frugan. Vi har varit runt och kollat.

Fastnat för en FORD Fiesta 5-Dr 1.5L 6-Speed Automatic.

Döm om min förvåning när jag fick reda på att vi får 100.000 Baht i bidrag från Thailändska staten.

Så här fick jag det förklarat:

Hon måste vara först-bilsköpare(det löser vi genom att skriva bilen på hennes syster)

Min bil står ju på henne idag.

Betala minst 25% i handpenning.

Betala bilen på 2-6 år. Ränta 2.5%

Efter exakt ett år får hon utbetalt 100.000 Baht i cash från staten.

Hela upplägget låter dyrt för Thailand men vi kommer att buga och ta emot :thumbsup::14:

P.s Gäller tydligen året ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    14

  • Baa

    10

  • andersbangkok

    6

  • Surin P3

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, dumheterna vet inga gränser med Thaksin vid rodret!!

Sanslöst!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tjena!

Vi har funderat ett tag på att köpa en bil till frugan. Vi har varit runt och kollat.

Fastnat för en FORD Fiesta 5-Dr 1.5L 6-Speed Automatic.

Döm om min förvåning när jag fick reda på att vi får 100.000 Baht i bidrag från Thailändska staten.

Så här fick jag det förklarat:

Hon måste vara först-bilsköpare(det löser vi genom att skriva bilen på hennes syster)

Min bil står ju på henne idag.

Betala minst 25% i handpenning.

Betala bilen på 2-6 år. Ränta 2.5%

Efter exakt ett år får hon utbetalt 100.000 Baht i cash från staten.

Hela upplägget låter dyrt för Thailand men vi kommer att buga och ta emot :thumbsup::14:

P.s Gäller tydligen året ut.

Tycker att det låter vettigt och inte alls orimligt med tanke på den trevliga skatten som ligger på vanliga bilar som har en allt för stor del av icke-Thai tillverkade delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det var inte dåligt.

Hur resonerar staten - finns detta att läsa om någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tjena!

Vi har funderat ett tag på att köpa en bil till frugan. Vi har varit runt och kollat.

Fastnat för en FORD Fiesta 5-Dr 1.5L 6-Speed Automatic.

Döm om min förvåning när jag fick reda på att vi får 100.000 Baht i bidrag från Thailändska staten.

Så här fick jag det förklarat:

Hon måste vara först-bilsköpare(det löser vi genom att skriva bilen på hennes syster)

Min bil står ju på henne idag.

Betala minst 25% i handpenning.

Betala bilen på 2-6 år. Ränta 2.5%

Efter exakt ett år får hon utbetalt 100.000 Baht i cash från staten.

Hela upplägget låter dyrt för Thailand men vi kommer att buga och ta emot :thumbsup::14:

P.s Gäller tydligen året ut.

Jag har just gjort exakt som du. Vi köpte en Mazda 2 kontant. Om ett år kan vi hämta ut 100 000thb

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

100000 får man endast om skatten ("excise tax" (=accis?)) uppgår till det.

Dessutom är det ett villkor att man behåller bilen i minst 5 år.

Ett bra sätt, kan man tycka, att stimulera ekonomin.

Sådanna tilltag skulle den svenska avundsjukan snart sätta stopp för här.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jodå, det är ju hyggligt med återbäring.

På den billigaste bilen blir det nästan 20 procent tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just gjort exakt som du. Vi köpte en Mazda 2 kontant. Om ett år kan vi hämta ut 100 000thb

Tjena!

Vi var och kollade Mazda men frugan blev kär i Ford :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tjena!

Vi var och kollade Mazda men frugan blev kär i Ford :thumbsup:

Vi var och tittade på Ford men frugan ville ha Mazda. Smaken är som baken. :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är när jag läser sådant här som jag inser att jag aldrig kommer att förstå logiken i Thailand.

Röster köps alltså med bidrag som ska finansieras via högre skatter för bilindustrin? Fast det kommer ändå att kosta skattebetalarna 25 mdr Baht 2013? Dessutom med ett komplicerat regelverk som är omöjligt att administrera och kontrollera. Fast det är klart att det för många är intressant att bygga upp ett bidragssystem som men lite kreativitet och rymligt samvete kan används för att tjäna ordentligt med pengar på andras bekostnad.

Ser t ex framför mig att alla möjliga kreativa finansieringsupplägg kommer att erbjudas som gör att ett stort antal av bilköparna kommer att hamna i en skuldfälla.

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vi var och tittade på Ford men frugan ville ha Mazda. Smaken är som baken. :-)

Är det inte då enklast att byta fru. Det är ju jobbigt att släpa sig mellan bilförsäljarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Vad finns det för garantier att detta bidrag inte tas bort inom ett år, när det sålts en väldigt massa bilar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för garantier att detta bidrag inte tas bort inom ett år, när det sålts en väldigt massa bilar.

Du har ju Yinglucks ord på det. Och vad kan väl vara tryggare än det. Hon har väl aldrig ljugit. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för garantier att detta bidrag inte tas bort inom ett år, när det sålts en väldigt massa bilar.

Tjena!

Om jag har fattat allt rätt...pengarna låses på ett konto i köparens namn och dennes bank i princip samma dag som

köpet görs upp. Efter ett år hävs spärren. Jag är inte hundra säker på detta. Vi får all info imorgon.

Thailand kan ju gå i konkurs inom ett år :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Om jag har fattat allt rätt...pengarna låses på ett konto i köparens namn och dennes bank i princip samma dag som

köpet görs upp. Efter ett år hävs spärren. Jag är inte hundra säker på detta. Vi får all info imorgon.

Thailand kan ju gå i konkurs inom ett år :thumbsup:

Spelar väl ingen roll du har ju bilen kvar.Eller räknar du med bilköp med förtjänst?

Det är ju väldigt ovanligt i så fall.

Mvh Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte göra samma sak när vi köpte vår Toyota Avanza för tre månader sedan.

Svärmor var för gammal för att få bidraget sa bilförsäljaren och att skriva bilen på fruns bror köndes inte riktigt bra.

De ett 100,000 kommer då till honom

Sedan står ju bilen skriven på honom i minst fem år...

Man vet fan inte om man kan lita på folk när det gäller pengar.

Ändrades av PeterA
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Tjena!

Vi var och kollade Mazda men frugan blev kär i Ford :thumbsup:

Vi var och tittade på Ford men frugan ville ha Mazda. Smaken är som baken. :-)

Är det inte då enklast att byta fru. Det är ju jobbigt att släpa sig mellan bilförsäljarna.

Allra enklast är väl att de byter fruar med varandra? :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl ingen roll du har ju bilen kvar.Eller räknar du med bilköp med förtjänst?

Det är ju väldigt ovanligt i så fall.

Mvh Leadbelly

Tjena!

Jag hade aldrig hört talas om detta innan vi kom till bilfirman. Och bra bilaffärer har jag inte lyckats med på 35 år.

Tanken var ju att köpa en ny bil...oavsett bidrag eller ej.

Men man är väl inte vid sina fulla sinnen om man inte tackar ja till 100 lök. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Är det inte då enklast att byta fru. Det är ju jobbigt att släpa sig mellan bilförsäljarna.

Har redan bytt men fr.o.m nu så åker jag mer än gärna till flera bilföräljare än byter fru :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan bytt men fr.o.m nu så åker jag mer än gärna till flera bilföräljare än byter fru :-)

Tjena!

Och visst fan är det roligare och kolla in nya bilar än att gå med frugan och kolla kläder o skor(pest och pina) :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Och visst fan är det roligare och kolla in nya bilar än att gå med frugan och kolla kläder o skor(pest och pina) :thumbsup:

Men det är, bidrag till trots, något billigare i skoaffären!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är, bidrag till trots, något billigare i skoaffären!

Tjena!

Håller med men bil köps ju med några års intervaller. Skor däremot verkar det som att det går att handla dagligen :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...