Jump to content
IGNORERAD

100.000 Baht i bidrag!


thomas001

Recommended Posts

Tjena!

Vi har funderat ett tag på att köpa en bil till frugan. Vi har varit runt och kollat.

Fastnat för en FORD Fiesta 5-Dr 1.5L 6-Speed Automatic.

Döm om min förvåning när jag fick reda på att vi får 100.000 Baht i bidrag från Thailändska staten.

Så här fick jag det förklarat:

Hon måste vara först-bilsköpare(det löser vi genom att skriva bilen på hennes syster)

Min bil står ju på henne idag.

Betala minst 25% i handpenning.

Betala bilen på 2-6 år. Ränta 2.5%

Efter exakt ett år får hon utbetalt 100.000 Baht i cash från staten.

Hela upplägget låter dyrt för Thailand men vi kommer att buga och ta emot :thumbsup::14:

P.s Gäller tydligen året ut.

Thomas va kostar bilen då

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    14

  • Baa

    10

  • andersbangkok

    6

  • hamnoi

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte för intet som stockholmare kallas för 99:or :giggle::wink: .

Trevlig dag/Hn

Inte för intet som stockholmare kallas för 99:or :giggle::wink: .

Trevlig dag/Hn

Nytt för mig, trodde 08 va det som använts om oss!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt för mig, trodde 08 va det som använts om oss!

99= inte helt 100 :wink:

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas va kostar bilen då

Tjena!

Den vi har köpt kostar 699.000 Baht. Tyvärr vill frugan nödvändigtvis ha en röd...leverans i början

av Augusti. Vit eller svart omgående. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt tre nya bilar i Thailand.

I alla de tre fallen har säljaren varit riktigt kunnig och duktig.

Han har sagt rätt pris på bilen och beställt rätt färg och modell.

Vad mer kan (eller bör) man begära av en bilförsäljare? :)

Tjena!

Vi har oxså köpt tre nya bilar under åren här i Thailand. Har funkat klockrent. Sådan service,vänligt bemötande har jag

aldrig upplevt i en svensk bilhall :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

99= inte helt 100 :wink:

Mvh Hn

Inte helt hundra som sagt. :wink:

inte-helt-hundra-kungen-99-carl-xvi-gustaf-den-motvillige-monarken_150667808.jpg

Edit: Ooops hoppas den där JonasN inte stänger av mig nu för att jag länkade en bild till kvinnans man var vi tvistar om vad hon är och har varit ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Den vi har köpt kostar 699.000 Baht. Tyvärr vill frugan nödvändigtvis ha en röd...leverans i början

av Augusti. Vit eller svart omgående. :thumbsup:

Jag skall hjälpa dej med ett seriöst argument för vit:

Röd kulör är den svåraste av alla att få god utomhusbeständighet på. Det finns bra röda pigment, men de är skitdyra.

Om du får en skada på en del av karossen efter ett år eller så på den röda, så är risken stor att den omlackerade skadan inte får exakt samma utseende som originalkulören, som då troligtvis har ändrat kulör och glans något.

En vit kulör har betydligt bättre förutsättningar att klara beständigheten i många år (glans och kulör) och kulöravvikelser från originalkulören vid omlackering är lättare att undvika.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återknyta till Topic, så är det nog att inse att småbilar verkligen har blivit populära nu.bara att ta en runda på stan/byn så ser man några flångnya, jag vet inte om det är 100K-bidraget som gjort de populära den senaste tiden eller om det är de kraftigt höjda bränslepriserna, givetvis så spelar den allmänna standardhöjning i landet in, många har nog möjlighet att köpa en bil för mindre än 500K

Lite lustigt att denna tråd dök upp, för vi har också nämligen varit och tittat på en småbil, dels för att spara lite pengar i "kortkörning", det blir ju dyrt att köra med stor bil korta resor, samt för att ersätta moppekörning i den mån det går, jag tänker mest på skaderisken där. Och då är ju en summa på ca 500K en ganska låg summa med tanke på hur mycket mindre skaderisk det är i en småbil jämfört med en moppe.

Vi har tittat och fastnat för Mitsubishi Mirage priserna börjar på ca 380K till en full utrustad auto etc etc för ca 540K, det får ses som billigt, och en billig extra olycksfallsförsäkring för frugan och barnen kontra moppeåkande till skola etc etc.

Tyvärr kan vi nog inte utnyttja 100K bidraget, men jag tycker nog det är prisvärt ändå.

mitsubishi-mirage-1.jpg

Prislista, i min värld verkligen prisvärt.om man så vill en bil från 380K eller en fullt utrustad drygt 540K.

Skrmavbild2012-05-18kl102741.png

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återknyta till Topic, så är det nog att inse att småbilar verkligen har blivit populära nu.bara att ta en runda på stan/byn så ser man några flångnya, jag vet inte om det är 100K-bidraget som gjort de populära den senaste tiden eller om det är de kraftigt höjda bränslepriserna, givetvis så spelar den allmänna standardhöjning i landet in, många har nog möjlighet att köpa en bil för mindre än 500K

Lite lustigt att denna tråd dök upp, för vi har också nämligen varit och tittat på en småbil, dels för att spara lite pengar i "kortkörning", det blir ju dyrt att köra med stor bil korta resor, samt för att ersätta moppekörning i den mån det går, jag tänker mest på skaderisken där. Och då är ju en summa på ca 500K en ganska låg summa med tanke på hur mycket mindre skaderisk det är i en småbil jämfört med en moppe.

Vi har tittat och fastnat för Mitsubishi Mirage priserna börjar på ca 380K till en full utrustad auto etc etc för ca 540K, det får ses som billigt, och en billig extra olycksfallsförsäkring för frugan och barnen kontra moppeåkande till skola etc etc.

Tyvärr kan vi nog inte utnyttja 100K bidraget, men jag tycker nog det är prisvärt ändå.

mitsubishi-mirage-1.jpg

Jag bytte min Fortuner till en ny Camry för ett år sedan och ångrar idag att jag inte bytte ner mej i storlek. Jag kör nästan uteslutande korta sträckor i Pattisområdet och då det är ju löjligt för två personer att åka runt i en stor bil (bränslekostnader och starkt begränsade parkeringsutrymmen).

Finns ju idag en mängd olika småbilar med bra kvalitet och hyfsat innerutrymme och till halva Camrypriset.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall hjälpa dej med ett seriöst argument för vit:

Röd kulör är den svåraste av alla att få god utomhusbeständighet på. Det finns bra röda pigment, men de är skitdyra.

Om du får en skada på en del av karossen efter ett år eller så på den röda, så är risken stor att den omlackerade skadan inte får exakt samma utseende som originalkulören, som då troligtvis har ändrat kulör och glans något.

En vit kulör har betydligt bättre förutsättningar att klara beständigheten i många år (glans och kulör) och kulöravvikelser från originalkulören vid omlackering är lättare att undvika.

Tjena!

Nu är det ju inte jag som bestämmer färg på bilen. Frugan vill ha en röd..då blir det en röd.

:thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återknyta till Topic, så är det nog att inse att småbilar verkligen har blivit populära nu.bara att ta en runda på stan/byn så ser man några flångnya, jag vet inte om det är 100K-bidraget som gjort de populära den senaste tiden eller om det är de kraftigt höjda bränslepriserna, givetvis så spelar den allmänna standardhöjning i landet in, många har nog möjlighet att köpa en bil för mindre än 500K

Lite lustigt att denna tråd dök upp, för vi har också nämligen varit och tittat på en småbil, dels för att spara lite pengar i "kortkörning", det blir ju dyrt att köra med stor bil korta resor, samt för att ersätta moppekörning i den mån det går, jag tänker mest på skaderisken där. Och då är ju en summa på ca 500K en ganska låg summa med tanke på hur mycket mindre skaderisk det är i en småbil jämfört med en moppe.

Vi har tittat och fastnat för Mitsubishi Mirage priserna börjar på ca 380K till en full utrustad auto etc etc för ca 540K, det får ses som billigt, och en billig extra olycksfallsförsäkring för frugan och barnen kontra moppeåkande till skola etc etc.

Tyvärr kan vi nog inte utnyttja 100K bidraget, men jag tycker nog det är prisvärt ändå.

mitsubishi-mirage-1.jpg

Prislista, i min värld verkligen prisvärt.om man så vill en bil från 380K eller en fullt utrustad drygt 540K.

Skrmavbild2012-05-18kl102741.png

Tjena!

Stämmer nog. Såg i någon artikel i veckan att nybilsförsäljningen har gått upp över 30% i April 2012 jämnfört

med April 2011 :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en Malaysisk kärra som heter Proton, hyrde en dylik i KL och blev impad över detaljarbetena, samma klass som japsen!

Prismässigt så inbillar jag mig att dom promotar rätt rejält för dyra är dom inte, verkar vara ett vettigt alternativ om man vill ha nåt billigt i alla fall.

En som gjort heltom, från Vios till Vigo !

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en Malaysisk kärra som heter Proton, hyrde en dylik i KL och blev impad över detaljarbetena, samma klass som japsen!

Prismässigt så inbillar jag mig att dom promotar rätt rejält för dyra är dom inte, verkar vara ett vettigt alternativ om man vill ha nåt billigt i alla fall.

En som gjort heltom, från Vios till Vigo !

Och om man inte tänker på säkerheten alls, så kan man välja Proton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man inte tänker på säkerheten alls, så kan man välja Proton.

Nja, väljer man en liten personbil i Thailand väljer man bort säkerheten i vilket fall, Nya Proton har en massa kuddar o tjafs, precis som Toyota under Camry, inget vidare, eller småhondorna! Dessutom har dom snott lite motorteknologi från japparna i sina nya modeller! Deras lilla skrutt med en 1,2 lit motor är riktigt pigg, fast jag ville inte ha en i alla fall, gillar dieselstånkan bättre!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, väljer man en liten personbil i Thailand väljer man bort säkerheten i vilket fall, Nya Proton har en massa kuddar o tjafs, precis som Toyota under Camry, inget vidare, eller småhondorna! Dessutom har dom snott lite motorteknologi från japparna i sina nya modeller! Deras lilla skrutt med en 1,2 lit motor är riktigt pigg, fast jag ville inte ha en i alla fall, gillar dieselstånkan bättre!

Enligt Ncap så har Protons testade modeller mellan en och tre stjärnor. Medan Toyota har minst fyra stjärnor med väldigt få undantag som har tre.

Det har inte alltid med antal kuddar att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Ncap så har Protons testade modeller mellan en och tre stjärnor. Medan Toyota har minst fyra stjärnor med väldigt få undantag som har tre.

Det har inte alltid med antal kuddar att göra.

5555, tänkte på helt andra "kuddar"!!!!

Den testen är inte gjord på nya modellen vad jag har fått för mig i alla fall, men skit detsamma, en "liten" personbil contra Pickis.no thanks!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Nu är det ju inte jag som bestämmer färg på bilen. Frugan vill ha en röd..då blir det en röd.

:thumbsup:

Aj si!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Finns en Malaysisk kärra som heter Proton, hyrde en dylik i KL och blev impad över detaljarbetena, samma klass som japsen!

Prismässigt så inbillar jag mig att dom promotar rätt rejält för dyra är dom inte, verkar vara ett vettigt alternativ om man vill ha nåt billigt i alla fall.

En som gjort heltom, från Vios till Vigo !

Proton är resultatet av en Mitsubishi-fabrik som köptes mitten 90-talet.

När jag bodde i KL 2000-2002 så hade jag en Proton Perdana. Kanonbra bil!

Proton är helt i klass med motsvarande japanska och europeiska bilmärken tycker jag.

Klart prisvärd.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

5555, tänkte på helt andra "kuddar"!!!!

Den testen är inte gjord på nya modellen vad jag har fått för mig i alla fall, men skit detsamma, en "liten" personbil contra Pickis.no thanks!

Hehe...

Jag tror inte det är nåt fel alls på Proton bilarna, förutom just när det gäller säkerheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Så kom den äntligen efter 3-4 månaders väntan, frugans 30-års present, tänkt för att ersätta moppekörning, med ungar till skola etc och kortkörning hemmavid.men den lille funkar nog också längre sträckor också om man inte är så många i bilen.så då återstår det att se om återbäringen dyker upp om 5 år :)

Glad fru i Korat

post-3210-0-16458300-1350721458.jpg

Hemma men den lille.

post-3210-0-37821000-1350721485.jpg

post-3210-0-22259200-1350721593.jpg

post-3210-0-87669900-1350721598.jpg

post-3210-0-88790700-1350721512.jpg

post-3210-0-51886400-1350721517.jpg

post-3210-0-16458300-1350721458.jpg

post-3210-0-37821000-1350721485.jpg

post-3210-0-88790700-1350721512.jpg

post-3210-0-51886400-1350721517.jpg

post-3210-0-22259200-1350721593.jpg

post-3210-0-87669900-1350721598.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kom den äntligen efter 3-4 månaders väntan

Förväntar mej "konsumentraport" framöver, gärna bilder av bagageutrymme odyl. Jag är på

väg att köpa en "lilbil", men vill nog ha en som man kan köra lite längre sträckor med också.

Det bör väl den här funka till eller hur ?

540 fullmatat inklusive automat ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Förväntar mej "konsumentraport" framöver, gärna bilder av bagageutrymme odyl. Jag är på

väg att köpa en "lilbil", men vill nog ha en som man kan köra lite längre sträckor med också.

Det bör väl den här funka till eller hur ?

540 fullmatat inklusive automat ?

Jag har personligen inte provkört bilen ännu, med dock torrkört lite då vi beställde den, och jag som är 186cm +100 fick bra plats i den, så för två pers lär den ju också fungera på långkörning...man reser ju billigt isof.

Best först en enklare, men ändrade sen till den fullutrustade som du nämner...

"konsument rapport kommer" :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Så kom den äntligen efter 3-4 månaders väntan, frugans 30-års present, tänkt för att ersätta moppekörning, med ungar till skola etc och kortkörning hemmavid.men den lille funkar nog också längre sträckor också om man inte är så många i bilen.så då återstår det att se om återbäringen dyker upp om 5 år :)

Glad fru i Korat

post-3210-0-16458300-1350721458.jpg

Hemma men den lille.

post-3210-0-37821000-1350721485.jpg

post-3210-0-22259200-1350721593.jpg

post-3210-0-87669900-1350721598.jpg

post-3210-0-88790700-1350721512.jpg

post-3210-0-51886400-1350721517.jpg

Försök skaffa ordinarie registreringsskyltar ASAP. Det är från registreringsdatumet dom räknar ett år innan man får 100 000 THB (om det nu är tillämpbart för dig)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök skaffa ordinarie registreringsskyltar ASAP. Det är från registreringsdatumet dom räknar ett år innan man får 100 000 THB (om det nu är tillämpbart för dig)

Tydligen lång väntetid nu för ordinarie skyltar, men frugan har full koll på hur det med återbäringen fungerar och den exakta summan :).det är inte exakt 100k det varierar med inköpspriset tydligen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tydligen lång väntetid nu för ordinarie skyltar, men frugan har full koll på hur det med återbäringen fungerar och den exakta summan :).det är inte exakt 100k det varierar med inköpspriset tydligen.

Det tog oss nästan tre månader att få dessa skyltar :-( . Summan du får beror på inköpspriset. Med vår Mazda2 så blev det 100k THB

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...