Jump to content
IGNORERAD

Hur står det till med svenska skolan?


Rogigoal

Recommended Posts

Hur står det till med svensk skola?,,inte bra tydligen..

Nu har dotterns(styvdotter) skola fått mig att koka igen och anledningen är deras tänk.

Dottern är ju Thai i grunden,kom till sverige när hon var 6 och nu är 14 och har alltså gått i svensk grundskola från start och gått ett år i typ förskoleverksamhet i Thailand.

Nu har skolan uppmärksammat att hon har svårt med att förstå vissa svåra svenska ord o vad dom betyder,mest inom no/so ämnena.

Nu har nån snilleblixt i skolan bestämmt,utan att prata med oss,att det skulle va bättre om hon får förklarat på thailänska vad dom svåra svenska orden betyder och det som x lektioner utöver vanlig skoltid.

Hur kommer man fram till det??bott första sex åren i Thailand,,hela skolgången i sverige,,vad får dom o tro att hon skulle förstå bättre på thai.

Dottern förstår inget och är mycket ledsen över deras tänk,,som hon sa idag,,jag pratar,tänker,drömmer,skiter,pissar som en svensk,,varför kan dom inte förklara på svenska för mig..

Tydligen klarar dom inte av o förklara på svenska så man undrar hur det står till med den pedagogiska utbildingen av svenska lärare?..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rogigoal

    13

  • Wangthong

    6

  • Neil

    3

  • Magrood

    2

Mest aktiva i denna tråd

Dottern förstår inget och är mycket ledsen över deras tänk,,som hon sa idag,,jag pratar,tänker,drömmer,skiter,pissar som en svensk,,varför kan dom inte förklara på svenska för mig..

Stackars tjej.

De vill nog bara väl. Men det blir så fel när man inte har tagit reda på mer.

Hoppas ni kan få dem att förstå läget och ändra sin uppfattning så fort som möjligt - för flickans bästa.

Hoppas också att de hör det här från dottern din: jag pratar,tänker,drömmer,skiter,pissar som en svensk,,varför kan dom inte förklara på svenska för mig..

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest piipe

Tror också att skolan vill väl, faktum är att många människor med utländsk härkomst och om dom fortfarande pratar modersmålet i hemmet kan mycket fortare förstå många saker o begrepp med detta än med svenskan.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackars tjej.

De vill nog bara väl. Men det blir så fel när man inte har tagit reda på mer.

Hoppas ni kan få dem att förstå läget och ändra sin uppfattning så fort som möjligt - för flickans bästa.

Hoppas också att de hör det här från dottern din: jag pratar,tänker,drömmer,skiter,pissar som en svensk,,varför kan dom inte förklara på svenska för mig..

Mvh

Magrood

Att dom vill väl kanske dom vill,,men är rätt övertygad om att andra orsaker ligger bakom..

Men en sak är säkert,,jag kommer på måndag infinna mig på skolan o ställa dom mot väggen med ett antal frågetecken att reda ut

...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest piipe

Att dom vill väl kanske dom vill,,men är rätt övertygad om att andra orsaker ligger bakom..

Men en sak är säkert,,jag kommer på måndag infinna mig på skolan o ställa dom mot väggen med ett antal frågetecken att reda ut

...

Intressant det där ! Vilka orsaker tror du ligger bakom månne ?

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att skolan vill väl, faktum är att många människor med utländsk härkomst och om dom fortfarande pratar modersmålet i hemmet kan mycket fortare förstå många saker o begrepp med detta än med svenskan.

//piipe

Visst kan det va så,,men då är det i regel personer som haft skolgång i sitt hemland...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant det där ! Vilka orsaker tror du ligger bakom månne ?

//piipe

Inte helt hundra än,men luskar vidare,,kan ha ekonomiska intressen inblandat...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dom vill väl kanske dom vill,,men är rätt övertygad om att andra orsaker ligger bakom..

Men en sak är säkert,,jag kommer på måndag infinna mig på skolan o ställa dom mot väggen med ett antal frågetecken att reda ut

...

Håller tummarna för tjejens skull kha.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt hundra än,men luskar vidare,,kan ha ekonomiska intressen inblandat...

Svenska skolans generalfel är ju att de sparar med att sätta in resurser till det blir för sent. Man hoppas att problem av förståelsekaraktär eller andra bekymmer som t.ex läsförståelse eller diskalkulus löser sig senare.

Får man upp elever från lågstadiet til nästa stadie, eller mellanstadie till högstadie, eller från grundskola till gymnasium, så är det någon annans problem. Därmed har man sparat pengar till den egna enheten och skyfflat problemen högre upp i hirarkien. Någon annan får ta kostnaden och dom tidigare kan få löneförhöjning för att klarat sin uppgift att producera så många godkända som möjligt.

Alla är nöjda, vem vill bli underkänd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att dom vill väl kanske dom vill,,men är rätt övertygad om att andra orsaker ligger bakom..

Men en sak är säkert,,jag kommer på måndag infinna mig på skolan o ställa dom mot väggen med ett antal frågetecken att reda ut

...

Varför skall du "ställa skolan mot väggen"? Studiehandledning är i allra högsta grad frivilligt. Föräldrar kan artigt tacka nej om man inte vill utnyttja möjligheten.

Vad skulle deras ekonomiska motiv vara? Att de gärna vill betala extra för studiehandledningstid? Det eventuella bidrag man kan få för nyanlända elever sträcker sig knappast över 6 år utan brukar handla om de 2-3 första åren. Dessutom täcker det bidraget sällan den faktiska kostnaden för studiehandledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska skolans generalfel är ju att de sparar med att sätta in resurser till det blir för sent. Man hoppas att problem av förståelsekaraktär eller andra bekymmer som t.ex läsförståelse eller diskalkulus löser sig senare.

Får man upp elever från lågstadiet til nästa stadie, eller mellanstadie till högstadie, eller från grundskola till gymnasium, så är det någon annans problem. Därmed har man sparat pengar till den egna enheten och skyfflat problemen högre upp i hirarkien. Någon annan får ta kostnaden och dom tidigare kan få löneförhöjning för att klarat sin uppgift att producera så många godkända som möjligt.

Alla är nöjda, vem vill bli underkänd?

Menar du att det finns en uppdelning mellan lågstadie,mellanstadie o högstadie i hur skolpeng fördelas??.

Själv har jag uppfattat som så att när det gäller modersmålundervisning så går den kostnaden utanför och dom skolor som tillhandhåller det får yttligare bidrag för detta från kommunen..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall du "ställa skolan mot väggen"? Studiehandledning är i allra högsta grad frivilligt. Föräldrar kan artigt tacka nej om man inte vill utnyttja möjligheten.

Vad skulle deras ekonomiska motiv vara? Att de gärna vill betala extra för studiehandledningstid? Det eventuella bidrag man kan få för nyanlända elever sträcker sig knappast över 6 år utan brukar handla om de 2-3 första åren. Dessutom täcker det bidraget sällan den faktiska kostnaden för studiehandledningen.

Varför inte,,ska jag inte kunna ställa krav att svenska lärare ska kunna förklara svenska ord på svenska till en som gått i svenskgrundskola från start???

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Menar du att det finns en uppdelning mellan lågstadie,mellanstadie o högstadie i hur skolpeng fördelas??.

Själv har jag uppfattat som så att när det gäller modersmålundervisning så går den kostnaden utanför och dom skolor som tillhandhåller det får yttligare bidrag för detta från kommunen..

En majoritet av alla kommuner fördelar skolpengen olika mellan de olika stadierna. Skolor får dessutom olika tilldelning beroende på upptagningsområdets socio-ekonomiska karaktär. Många kommuner använder den s:k SALSA-modellen för fördelning av skolpengen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Varför inte,,ska jag inte kunna ställa krav att svenska lärare ska kunna förklara svenska ord på svenska till en som gått i svenskgrundskola från start???

Självklart skall man ställa krav. Men utgångspunkten är ju att skolan föreslår att ge din dotter extra stöd. Det är ju onekligen en bra utgångspunkt. De har uppmärksammat att hon kan få problem med måluppfyllnaden och ämnar göra något åt det. Sen kanske du anser att hon inte är betjänt av det de erbjuder men då kan man ju föreslå något annat. Studiehandledning av den ordinarie ämnesläraren som ger henne extra tid utanför ordinarie undervisning kanske kan vara något att föreslå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det finns en uppdelning mellan lågstadie,mellanstadie o högstadie i hur skolpeng fördelas??.

Själv har jag uppfattat som så att när det gäller modersmålundervisning så går den kostnaden utanför och dom skolor som tillhandhåller det får yttligare bidrag för detta från kommunen..

Uppdelningen behöver inte vara så! Det gäller att spara pengar för den egna enheten. Även om det är kommunen som betalar så gäller det som enhet att vara så kostnadseffektiv som möjligt. Kan man visa ett bra resultat är det plus i kanten! Som lärare kan du genom att visa bra resultat kanske få prio i lönesamtalen. Sedan ska ju varje enhetschef visa hur kostnadseffektiva man kan vara. Extra stöd kostar pengar. Kan någon annan få dom kostnaderna ligger du plus!

Det gäller att veta vad man ska kräva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart skall man ställa krav. Men utgångspunkten är ju att skolan föreslår att ge din dotter extra stöd. Det är ju onekligen en bra utgångspunkt. De har uppmärksammat att hon kan få problem med måluppfyllnaden och ämnar göra något åt det. Sen kanske du anser att hon inte är betjänt av det de erbjuder men då kan man ju föreslå något annat. Studiehandledning av den ordinarie ämnesläraren som ger henne extra tid utanför ordinarie undervisning kanske kan vara något att föreslå.

Japp,,visst behöver hon extra stöd med en del ordförståelse,,men det gör man inte igenom att gå tillbaks til thai för en som haft det till 6 års åldern och efter det haft svenska som sitt dagliga språk,,hon har kännts sig som svensk tills idag men nu börjar hon tvivla.

Nu går hon i sjuan,,vi valde bort extra språk som spanska o andra för extra svenska 3 timmar mer i veckan..

Gott betyg åt svenska lärare..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Japp,,visst behöver hon extra stöd med en del ordförståelse,,men det gör man inte igenom att gå tillbaks til thai för en som haft det till 6 års åldern och efter det haft svenska som sitt dagliga språk,,hon har kännts sig som svensk tills idag men nu börjar hon tvivla.

Nu går hon i sjuan,,vi valde bort extra språk som spanska o andra för extra svenska 3 timmar mer i veckan..

Gott betyg åt svenska lärare..

Målen är ju formulerade utifrån förväntade kunskaper för elever som har bott hela sitt liv i Sverige. Tyvärr klarar inte svenska skolan att kompensera för de elever som kommer till Svergie senare och som sedan får jobba i uppförsbacke de första 5-10 åren innan de kommit upp på en språknivå som gör att de kan hänga med i alla delar av undervisningen. När de väl kommit ikapp med språket så får all energi läggas på att fylla igen en del av de luckor som de har sedan de tidigare åren då språket gjorde det svårt att tillgodogöra sig undervisningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dom vill väl kanske dom vill,,men är rätt övertygad om att andra orsaker ligger bakom..

Men en sak är säkert,,jag kommer på måndag infinna mig på skolan o ställa dom mot väggen med ett antal frågetecken att reda ut

...

Hur är det med hemspråksundervisning?

Kan det vara så att hemspråksläraren inte har full tjänst, medans svensklärarna är i brist. Hemspråksläraren är säkert också sämre betald.

Men du kan inte prata i de termerna vid samtalen, utan du måste veta vad hon har för rättigheter till stöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp,,visst behöver hon extra stöd med en del ordförståelse,,men det gör man inte igenom att gå tillbaks til thai för en som haft det till 6 års åldern och efter det haft svenska som sitt dagliga språk,,hon har kännts sig som svensk tills idag men nu börjar hon tvivla.

Nu går hon i sjuan,,vi valde bort extra språk som spanska o andra för extra svenska 3 timmar mer i veckan..

Gott betyg åt svenska lärare..

Hur stora framsteg har hon gjort med dessa tre extra timmar i veckan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Målen är ju formulerade utifrån förväntade kunskaper för elever som har bott hela sitt liv i Sverige. Tyvärr klarar inte svenska skolan att kompensera för de elever som kommer till Svergie senare och som sedan får jobba i uppförsbacke de första 5-10 åren innan de kommit upp på en språknivå som gör att de kan hänga med i alla delar av undervisningen. När de väl kommit ikapp med språket så får all energi läggas på att fylla igen en del av de luckor som de har sedan de tidigare åren då språket gjorde det svårt att tillgodogöra sig undervisningen.

Alltså,,svenska skolan är till för infödda,,ställ dig sist i kön om du inte är född på sös,,inte riktigt den skolan den skolan jag känner igen från min skoltid.

Men hur som helst kommer jag ställa dom mot väggen o fråga varför dom inte har utbildad personal som kan förklara svenska svåra ord på lite enklare svenska,,kan man inte det så ska man fan inte få kalla sig LÄRARE..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemspråksundervisning är aldrig fel. Nyttigt på många sätt men visst borde TS dotter kunna få hjälp att ta in kunskaperna ändå.

Att det är något fel på svensk skola kan väl inte undgå någon. Det finns förstås många orsaker till detta men den största orsaken är att elever, föräldrar, lärare och myndigheter har en förvrängd uppfattning om vad skolans funktion skall vara. Det centrala borde vara undervisningen men tyvärr så verkar inte någon av de inblandade förstå detta utan mycket av tiden läggs på socialt trams som borde ligga utanför skolan. Lärare borde helt få inrikta sig påundervisning, eleverna borde lägga sin tid på studier iställer för tjafs, mobiler, kuratorbesök etc., myndigheterna borde inte lägga mer uppdrag på skolan än de som syftar till ren undervisning och föräldrar borde förstå att skolan inte är till för att lösa alla problem och istället peppa sina barn till bättre prestationer.

Många elever i svensk skola har idag en nästan pinsamt låg nivå på sina kunskaper samtidigt som staten genom ny läroplan och kursplan skärper kunskapskraven ordentligt. Höjda kunskapskrav är förvisso bra men jag kan inte se hur det hela skall gå ihop med den slappa inställning till utbildning som råder i Sverige. Det första som borde göras är förstås att ta bort alla de arbetsuppgifter som ligger utanför undervisningensom lärare har idag. Då kommer undervisningen att bli bättre och mer hinner göras. För det andra så måste elever, föräldrar och samhället i stort inse att skall man ta in kunskaper så måste man arbeta i skolan och hemma. 2 timmar per vardag i hemarbete efter skolan låter rimligt. Det tredje som måste förbättras är förstås lärarutbildningen som under lång tid varit rena skämtet. Det fjärde som måste göras är att höja lärarnas status dels genom högre löner för att attrahera bra folk men också genom att ge skolan diciplinära åtgärder att ta till mot buslivet. Det borde också utgå tydliga direktiv från myndigheterna om när och hur dessa konskvenser skall användas så mjäkiga rektorer och lärare får eld ibaken och faktiskt vågar ta tag i saker.

Ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså,,svenska skolan är till för infödda,,ställ dig sist i kön om du inte är född på sös,,inte riktigt den skolan den skolan jag känner igen från min skoltid.

Men hur som helst kommer jag ställa dom mot väggen o fråga varför dom inte har utbildad personal som kan förklara svenska svåra ord på lite enklare svenska,,kan man inte det så ska man fan inte få kalla sig LÄRARE..

Jag tror inte riktigt att du kommer så långt framåt med den inställningen! Det blir förmodligen kontraproduktivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med hemspråksundervisning?

Kan det vara så att hemspråksläraren inte har full tjänst, medans svensklärarna är i brist. Hemspråksläraren är säkert också sämre betald.

Men du kan inte prata i de termerna vid samtalen, utan du måste veta vad hon har för rättigheter till stöd.

80 minuter i veckan och det håller inte skolan och två månader i höstas la dom in den på lunchrasten så hon fick käka på 20 minuter..

Hur stora framsteg har hon gjort med dessa tre extra timmar i veckan?

Mycket med det dagliga språket,,telefonsamtal med henne o du skulle aldrig ana att hon var Thai

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Alltså,,svenska skolan är till för infödda,,ställ dig sist i kön om du inte är född på sös,,inte riktigt den skolan den skolan jag känner igen från min skoltid.

Men hur som helst kommer jag ställa dom mot väggen o fråga varför dom inte har utbildad personal som kan förklara svenska svåra ord på lite enklare svenska,,kan man inte det så ska man fan inte få kalla sig LÄRARE..

Det leder kanske att du får utlopp för lite frustration men det lär knappast hjälpa din dotter. Fundera istället ut vad du som förälder vill att de skall erbjuda i form av extra stöd så har du nog större chans till lyckat resultat av ditt besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte riktigt att du kommer så långt framåt med den inställningen! Det blir förmodligen kontraproduktivt.

Var mest ett svar till Wille som troligtvist har nått med yrket att göra..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...