Jump to content
IGNORERAD

Hej jag heter Viper


janne_h

Recommended Posts

Hej jag heter Viper och är en renrasig Schäferhundsvalp på 10 veckor.

Då kjell åkt hem till Sverige så tänkte jag ta ledartröjan så länge vad gäller hundrapporteringen.

Jag kommer från en hundkennel som heter Nan and Nice och ligger i Pak Chong www.nanandnice.com.

Jag tänkte att jag emellanåt skulle komma in här på forumet och berätta vad som händer mig

När min nya husse kom och hämtade mig hos Nan and Nice så upptäckte jag att bilar var svala med aircondition. Så det var skönt att nästan hela resan ligga i Jannes knä.

Men jag måste i alla fall ibland ut och kissa. Så vi stannade på en mack för detta

post-3145-0-15703000-1336205654_thumb.jp

Janne lydnadstränar mig en hel del. Jag har redan lärt mig på 5 dagar att lyssna till mitt namn, sitta på kommando samt ligga på kommando samt tala om när jag vill gå ut och kissa. Så efter detta så är det ganska skönt att ligga och vila på det kalla stengolvet.

post-3145-0-89324500-1336205768_thumb.jp

Man blir ju även hungrig ibland efter alla upplevelser.

post-3145-0-02805400-1336205793_thumb.jp

Det är skönt att vila efter middagen. Helt ok enligt Janne.

post-3145-0-69099700-1336205818_thumb.jp

Jag fick även vara med på en födelsedagsfest. Tror ni snåljåparna bjöd lilla mig på tårta? Det var bara människor som fick tårta.

post-3145-0-42546800-1336205717_thumb.jp

Jag återkommer med flera bilder och berättelser om vad jag gör i framtiden.

Just nu är jag i Bangkok. Men om lite mer än en vecka så ska vi åka till Yasothon där jag tydligen ska bo. det blir spännande!

Mvh Viper

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    109

  • audirs2

    21

  • BBJ

    8

  • Robbanthai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fan va cool du är, lycka till Viper och blir drummeln till husse för elak så säg till, då kommer jag o husse Baa och spöar skiten ur de elaka!

Bästa hälsningar från din icke lika renrasiga men dock polare Tiger!

post-3426-0-66538600-1336215504_thumb.jp

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Viper,

Du kommer att bli en ståtlig schäfer att döma av storleken på dina tassar. Just nu lite oproportionerligt men jättecharmigt.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hej jag heter Viper och är en renrasig Schäferhundsvalp på 10 veckor.

Då kjell åkt hem till Sverige så tänkte jag ta ledartröjan så länge vad gäller hundrapporteringen.

Jag kommer från en hundkennel som heter Nan and Nice och ligger i Pak Chong www.nanandnice.com.

Jag fick även vara med på en födelsedagsfest. Tror ni snåljåparna bjöd lilla mig på tårta? Det var bara människor som fick tårta.

post-3145-0-42546800-1336205717_thumb.jp

Jag återkommer med flera bilder och berättelser om vad jag gör i framtiden.

Just nu är jag i Bangkok. Men om lite mer än en vecka så ska vi åka till Yasothon där jag tydligen ska bo. det blir spännande!

Mvh Viper

Hej Viper välkommen till forumet , ang tårtan missade du inget thaitårtor är oätliga he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Viper,

Du kommer att bli en ståtlig schäfer att döma av storleken på dina tassar. Just nu lite oproportionerligt men jättecharmigt.

Hej Sarne. Man får tacka!

Jag visar väl då en bild först på min Pappa Indo

1001601.jpg

Och sen på min mamma Sindy

601707.jpg

Mvh Viper

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

glimten66

Snygga föräldrar du ha du kommer att bli en vacker sak när du blir stor

post-5373-0-26638100-1336223485_thumb.jp

post-5373-0-91623600-1336223511_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Snygga föräldrar du ha du kommer att bli en vacker sak när du blir stor

Den där var inte heller så pjåkig.

Hur gammal är han där?

Ser att han har valpstryp på sig?

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

fint!! Skot om husse val sa han ser till att fa ut dom basta egenskaperna ur dej. Och det ar manga.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Hejsan Viper!! Har du sovit klart snart så att vi hinner leka lite, jag får inte vara uppe så länge till :^^:

Link to comment
Dela på andra sajter

fint!! Skot om husse val sa han ser till att fa ut dom basta egenskaperna ur dej. Och det ar manga.

Jag har redan börjat hans lydnadsträning enligt klickermetoden. Då jag är gammal militär hundförare så har jag hållt på mycket med lydnad tidigare. Men det har kommit nya metoder som är bättre. Så man får utveckla sig själv ochså.

För den som inte vet vad klickermetoden går ut på? Så fungerar den i korta drag på följande vis. Hundar lever i nuet. Så det som hände för några sekunder sedan minns dom inte. Därav om man vill koppla berömmet till händelscen och göra en assosiation. så bör man agera i samma sekund som hunden gör rätt. Därav kan det som exempel vara svårt att langa fram en godisbit i rätt sekund när hundeen gör rätt för att göra sammankopplingen. För att få den förstå att den gjort det man vill den ska göra. Alltså använder man en klicker. Och lär hunden att när man klickar på den så är belöning på väg. typ godis leka med boll eller annat som hunden upplever som positivt. Om man vill lära hunden att sitta så klickar man sen i samma stund som hunden slår rumpan i backen. Och hunden gör sedan sammankopplingen med kommandot för sitt och att sitta snabbare.

Det går med andra ord ut på att koncentrera sig på vad hunden gör bra vid rätt tillfälle och berömma istället för att i första hand korrigera när hunden gör fel. Allt för att få en lycklig och välbalanserad hund.

Jag kör träningen när tid och tillfälle ges löpande. jag ska sedan utbilda min fru,s systerdotter att bibehålla den dagliga träningen när vi är i Sverige. Så att han får sin dagliga dos av lydnadsträning.

Målet om lydnadsträningen fallit ut till 100% om något år? är att gå vidare och utbilda Viper till skyddshund.

Detta för att jag tycker att det är en trevlig sport. Och ska på intet sätt missupfattas att jag vill utveckla hans vaktegenskaper som vakthund, då jag faktiskt inte är i behov av en vakthund. Och skulle bli mycket olycklig om han bet någon . Då skydds i första hand går ut på att ha kontroll på hunden. Och att bita kan vilken hundbyracka som helst lära sig. Men att släppa på kommando. Eller inte göra nånting. Om inte föraren ger kommando. Är konsten som detta går ut på. Vid träning använder naturligtvis figuranten skyddsutrustning som i vilken sport som helst.

Det är med andra ord ett måste med lydnad till 100% om jag ens ska börja med skydds med honom i framtiden Vilket vi inte vet innan vi är framme där.

Hursomhelst så är det viktigaste. Att han emellanåt får vara bara hund och sitta under korkeken och lukta på blommor och må bra.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är jag och en släktings hund som heter Dexing. När vi leker.

Och nu ska jag sova.

Om jag orkar återkommer jag med nya upptåg i morgon.

Mvh Viper

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Dexing är lite besvärad av ditt "valpiga" uppträdande. bara att stå på sig.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan börjat hans lydnadsträning enligt klickermetoden. Då jag är gammal militär hundförare så har jag hållt på mycket med lydnad tidigare. Men det har kommit nya metoder som är bättre. Så man får utveckla sig själv ochså.

För den som inte vet vad klickermetoden går ut på? Så fungerar den i korta drag på följande vis. Hundar lever i nuet. Så det som hände för några sekunder sedan minns dom inte. Därav om man vill koppla berömmet till händelscen och göra en assosiation. så bör man agera i samma sekund som hunden gör rätt. Därav kan det som exempel vara svårt att langa fram en godisbit i rätt sekund när hundeen gör rätt för att göra sammankopplingen. För att få den förstå att den gjort det man vill den ska göra. Alltså använder man en klicker. Och lär hunden att när man klickar på den så är belöning på väg. typ godis leka med boll eller annat som hunden upplever som positivt. Om man vill lära hunden att sitta så klickar man sen i samma stund som hunden slår rumpan i backen. Och hunden gör sedan sammankopplingen med kommandot för sitt och att sitta snabbare.

Det går med andra ord ut på att koncentrera sig på vad hunden gör bra vid rätt tillfälle och berömma istället för att i första hand korrigera när hunden gör fel. Allt för att få en lycklig och välbalanserad hund.

Jag kör träningen när tid och tillfälle ges löpande. jag ska sedan utbilda min fru,s systerdotter att bibehålla den dagliga träningen när vi är i Sverige. Så att han får sin dagliga dos av lydnadsträning.

Målet om lydnadsträningen fallit ut till 100% om något år? är att gå vidare och utbilda Viper till skyddshund.

Detta för att jag tycker att det är en trevlig sport. Och ska på intet sätt missupfattas att jag vill utveckla hans vaktegenskaper som vakthund, då jag faktiskt inte är i behov av en vakthund. Och skulle bli mycket olycklig om han bet någon . Då skydds i första hand går ut på att ha kontroll på hunden. Och att bita kan vilken hundbyracka som helst lära sig. Men att släppa på kommando. Eller inte göra nånting. Om inte föraren ger kommando. Är konsten som detta går ut på. Vid träning använder naturligtvis figuranten skyddsutrustning som i vilken sport som helst.

Det är med andra ord ett måste med lydnad till 100% om jag ens ska börja med skydds med honom i framtiden Vilket vi inte vet innan vi är framme där.

Hursomhelst så är det viktigaste. Att han emellanåt får vara bara hund och sitta under korkeken och lukta på blommor och må bra.

Mvh Janne

Lydnad vid 10 veckors ålder?

Förmodligen är jag gammaldags konservativ, men det är väl för tidigt.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte Hundar men men osv?????????????????

post-4567-0-10610100-1336238781_thumb.jp

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan börjat hans lydnadsträning enligt klickermetoden. Då jag är gammal militär hundförare så har jag hållt på mycket med lydnad tidigare. Men det har kommit nya metoder som är bättre. Så man får utveckla sig själv ochså.

För den som inte vet vad klickermetoden går ut på? Så fungerar den i korta drag på följande vis. Hundar lever i nuet. Så det som hände för några sekunder sedan minns dom inte. Därav om man vill koppla berömmet till händelscen och göra en assosiation. så bör man agera i samma sekund som hunden gör rätt. Därav kan det som exempel vara svårt att langa fram en godisbit i rätt sekund när hundeen gör rätt för att göra sammankopplingen. För att få den förstå att den gjort det man vill den ska göra. Alltså använder man en klicker. Och lär hunden att när man klickar på den så är belöning på väg. typ godis leka med boll eller annat som hunden upplever som positivt. Om man vill lära hunden att sitta så klickar man sen i samma stund som hunden slår rumpan i backen. Och hunden gör sedan sammankopplingen med kommandot för sitt och att sitta snabbare.

Det går med andra ord ut på att koncentrera sig på vad hunden gör bra vid rätt tillfälle och berömma istället för att i första hand korrigera när hunden gör fel. Allt för att få en lycklig och välbalanserad hund.

Jag kör träningen när tid och tillfälle ges löpande. jag ska sedan utbilda min fru,s systerdotter att bibehålla den dagliga träningen när vi är i Sverige. Så att han får sin dagliga dos av lydnadsträning.

Målet om lydnadsträningen fallit ut till 100% om något år? är att gå vidare och utbilda Viper till skyddshund.

Detta för att jag tycker att det är en trevlig sport. Och ska på intet sätt missupfattas att jag vill utveckla hans vaktegenskaper som vakthund, då jag faktiskt inte är i behov av en vakthund. Och skulle bli mycket olycklig om han bet någon . Då skydds i första hand går ut på att ha kontroll på hunden. Och att bita kan vilken hundbyracka som helst lära sig. Men att släppa på kommando. Eller inte göra nånting. Om inte föraren ger kommando. Är konsten som detta går ut på. Vid träning använder naturligtvis figuranten skyddsutrustning som i vilken sport som helst.

Det är med andra ord ett måste med lydnad till 100% om jag ens ska börja med skydds med honom i framtiden Vilket vi inte vet innan vi är framme där.

Hursomhelst så är det viktigaste. Att han emellanåt får vara bara hund och sitta under korkeken och lukta på blommor och må bra.

Mvh Janne

Vad använder husse för språk när du ska bli lydig, du är ju Thaischäfer, är det ?

Thai ?

Tyska ?

Engelska ?

Svenska ?

Kroppspråk ?

Vad fick husse betala för att du skulle följa med han hem ?

Smilet

post-6877-0-86959400-1336240506_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Lydnad vid 10 veckors ålder?

Förmodligen är jag gammaldags konservativ, men det är väl för tidigt.

Hmmmm,,mamma hund börjar lära dom redan vid dag 1! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Viper. Jag tycker att din pappa ser väldigt bra ut. Kan du skicka hans tel.nr. Jag kan tänka mig att smita från husse någon timme och träffa din pappa på tu man hand.

Ps. Om du inte vore så ung så skulle jag bjuda med dig också lite äventyr :crazy:

post-8715-0-04968000-1336246213_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

scorpio63

schäfrar är ju dessutom extremt tacksamma att träna. Grattis.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Nu orkar jag inte vänta längre Viper för jag har blivit jättetrött och måste sova . Idag nådde alla fyra benen ner till marken nästan hela tiden så det är jättekul att springa och busa nu när man inte vickar omkull så ofta !

Link to comment
Dela på andra sajter

V

Lydnad vid 10 veckors ålder?

Förmodligen är jag gammaldags konservativ, men det är väl för tidigt.

Inte alls!

Det handlar bara om att ta det på rätt nivå och leka in lydnaden.

Gammeldags sätt att se på lydnad är att mycket korrigera in lydnad. vilket defenitivt inte fungerar. Men så länge Viper tycker att det är roligt och det inte är tvinngande, så är det ju lek o kul.

Som exempel som när han nu sätter sig på kommando så gör jag ingen stor grej av att han inte sitter kvar länge. Då jag vet att en sån liten hund inte har samma tålamod som en vuxen hund. Jag kör heller inga långpasss. Utan tar det när det kommer naturligt.

Viper tycker då att övningarna i sig är ganska kul och stimulerande.

Ju tidigare man börjar desto bättre resultat får man i slutänden.

Jag har i alla fall en hund som inte verkar tycka övningarna är tråkiga!

Och det viktiga är beröm beröm och åter beröm. På så sätt får man en lycklig hund.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

V

Gammeldags sätt att se på lydnad är att mycket korrigera in lydnad. vilket defenitivt inte fungerar.

Mvh Janne

Det fungerade förr,varför tro att det senaste är allenarådande om några år är det också gammeldags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder husse för språk när du ska bli lydig, du är ju Thaischäfer, är det ?

Thai ?

Tyska ?

Engelska ?

Svenska ?

Kroppspråk ?

Vad fick husse betala för att du skulle följa med han hem ?

Smilet

Jag använder Thai. Detta för att även familjen och speciellt min fru,s systerdotter ska kunna vara delaktig i träningen.

Men jag funderar på att lära honom även svenska så han kan båda.

Nan And Nice tar 8000 om det är en tik och 12000 för hanvalpar. Vi kom i kontakt med dom då schäferhundsklubben i Bangkok rekomenderade dom. Dom verkar seriösa. Och utför nödvändiga vaccinationer innan man hämtar hunden.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerade förr,varför tro att det senaste är allenarådande om några år är det också gammeldags.

Därför att ledande forskare samt bruksfolk ö.h.t kommit på att klickermetoden är mera effektiv än äldre metoder.

Vilket tror du fungerar bäst? managment by fear eller positiv inlärning understödjande? Som företagsledare så vet jag att det senare fungerar alldeles ypperligt på människor. Dom anställda är mera lojala och företaget producerar mera. Ungefär lika enkelt för hundar.

Har väl tagit ungefär lika lång tid för hundvärlden att komma underfund med detta som för företagsledare runt om i världen.

En glad anställd är en bra anställd. En glad hund är en bra hund.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

V

Inte alls!

Det handlar bara om att ta det på rätt nivå och leka in lydnaden.

Gammeldags sätt att se på lydnad är att mycket korrigera in lydnad. vilket defenitivt inte fungerar. Men så länge Viper tycker att det är roligt och det inte är tvinngande, så är det ju lek o kul.

Som exempel som när han nu sätter sig på kommando så gör jag ingen stor grej av att han inte sitter kvar länge. Då jag vet att en sån liten hund inte har samma tålamod som en vuxen hund. Jag kör heller inga långpasss. Utan tar det när det kommer naturligt.

Viper tycker då att övningarna i sig är ganska kul och stimulerande.

Ju tidigare man börjar desto bättre resultat får man i slutänden.

Jag har i alla fall en hund som inte verkar tycka övningarna är tråkiga!

Och det viktiga är beröm beröm och åter beröm. På så sätt får man en lycklig hund.

Mvh Janne

Intressant!

Tydligen har det hänt en del sedan kurserna hos brukshundsklubben på 1970-talet.

Skall titta närmare på Klickermetoden. Får väl Googla till att börja med :-)

En annan fundering till er som har hund i Thailand.

Hur hanterar ni ohyra-problemet?

-Er hund får aldrig träffa andra hundar?

Att inte låta ens egen hund få träffa andra hundar känns fel, hunden är ju ett flockdjur.

-Tvättar hunden regelbundet med "avlusnings-schampoo"? Mår hundens päls bra av det.

- Finns det flera metoder?

Som hundvän lider man då ser alla hundar som är helt eller delvis är skabb angripna.

Jag vill skaffa hund, gärna en schäfer (haft flera tidigare) när jag flyttar till Thailand nästa år.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...