Jump to content
IGNORERAD

Hej jag heter Viper


janne_h

Recommended Posts

Kan inte erinra mig ha sett en så stor schäfer tidigare. Han torde väl vara uppåt 60-70

 

Vi kom hem precis. Och jag mätte då upp mankhöjden till 69 cm och vikten 38 Kg

För en 3 veckor sedan så var han magsjuk och åt knappt nånting på en vecka. Han gick då ner till 30Kg men har lyckats äta upp sig en del efter det.

Innan han vart magsjuk vägde han 40Kg Normalvikt vuxen Schäferhane ligger mellan 40-45 och tik 35-40

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    109

  • audirs2

    21

  • BBJ

    8

  • Robbanthai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur går det till att ta en hund till Sverige från Thailand, med karantän, veterinär-papper osv?

 

Kul för Viper att flytta till husse i Svearnas rike!

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det till att ta en hund till Sverige från Thailand, med karantän, veterinär-papper osv?

 

Kul för Viper att flytta till husse i Svearnas rike!

 

MVH Tommy

Inga problem Karantänstvånget är borttaget sen 2012-01-01.

Flytta? Nej Viper ska bara på semester i Sverige. Han åker med mig tillbaka till Thailand på nästa resa.

Men efter att han varit i Sverige så får han hundpass och kan således åka fram och tillbaka som det mig behagar.

Dock är priserna för flyg inte att leka med om man går till fel bolag. Dyrast Thai med 55 dollar per kilo 40 kilo hund + hundbur = ca 3000 dollar

KLM fast pris oavsett vikt 200 Euro.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då har vi varit och handlat en stor bur till mig. Ligger kanonskönt nu i buren i bilen på vägen hem. Kan sträcka ut benen rakt när jag ligger.

post-3145-1365147976,46_thumb.jpg

Mvh Viper

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycklig resa Viper :thumbsup:

 

Få inte fnatt nu om du får se något vitt o kallt på marken när du kommer till Sverige, det är snö och gillas skarpt av många hundar i Sverige.

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Småkusinerna Castro och Tilla önskar Viper en trevlig resa :D

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycklig resa Viper :thumbsup:

 

Få inte fnatt nu om du får se något vitt o kallt på marken när du kommer till Sverige, det är snö och gillas skarpt av många hundar i Sverige.

 

Mvh

BBJ

:wai:

Jag åker inte förens i juni. Janne säger att snön är borta då. Så jag får se om det kommer snö (vad nu det är för något) innan jag åker tillbaka till Thailand?

Buren har vi köpt nu för att jag ska känna mig hemma när jag reser.

Mvh Viper

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Småkusinerna Castro och Tilla önskar Viper en trevlig resa :D

Du får väl också se till att dom får en semesterresa till Sverige så småningom.

Jag ska så fort jag orkar sammanställa en komplett checklista vad som krävs hur det går till. Mycket går att läsa sig till på Jordbruksverkets sida. Men inte allt.

Beräknad tid från tanke till möjlig införsel första gången ca 4 månader.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har alltid gillat dina inlägg ang. hundar. Själv har jag i Thailand en schäfer och en blandras. Har haft hund sedan jag var barn.

Fodervärd åt blivande polis o knarkhund i Sverige m.m. Att ta din Viper till Sverige för att stanna där det köper jag.

Men endast ta Viper för lite semester..tror du han fattar det???? Verkar mest som om du ska visa upp att du har en hund från Thailand. Gå på stan,få frågan var har du köpt dina fina hund? Viper är köpt i Thailand och är här på semester!!

Är övertygad om att viper klarar en resa. Men lycka till när du ska försöka med andra resan tbx från sin semester.

Tror du inte han minns.skitnödig,vill pissa och ingen husse som kommer ner i bagage-utrymmet för att hjälpa mig.

En resa ok...men ha inte hunden som en mänsklig varelse.

 

Oavsett vilket,det är din hund! Så lycka till. Hoppas han viftar på svansen när han får sitt hund-pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har alltid gillat dina inlägg ang. hundar. Själv har jag i Thailand en schäfer och en blandras. Har haft hund sedan jag var barn.

Fodervärd åt blivande polis o knarkhund i Sverige m.m. Att ta din Viper till Sverige för att stanna där det köper jag.

Men endast ta Viper för lite semester..tror du han fattar det???? Verkar mest som om du ska visa upp att du har en hund från Thailand. Gå på stan,få frågan var har du köpt dina fina hund? Viper är köpt i Thailand och är här på semester!!

Är övertygad om att viper klarar en resa. Men lycka till när du ska försöka med andra resan tbx från sin semester.

Tror du inte han minns.skitnödig,vill pissa och ingen husse som kommer ner i bagage-utrymmet för att hjälpa mig.

En resa ok...men ha inte hunden som en mänsklig varelse.

 

Oavsett vilket,det är din hund! Så lycka till. Hoppas han viftar på svansen när han får sitt hund-pass.

Jag tror du fått allt om bakfoten!!

Till och börja med så tror jag nog inte dom flesta skaffar hund från början (inklusive dig själv) för hundens skull? Utan det handlar om att man är genuint intresserad av hundar själv. Och det utvecklar sig till en vänskap.

Då jag av praktiska skäl befinner mig stora delar av året i Sverige. Så är det naturligt att jag längtar efter min vän även när jag är i Sverige.

Och ditt påstående om att han skulle vara någon typ av utsmyckning från Thailand. Är ju lika befängt som att tro att du gör dig märkvärdig för att du bor i Thailand.

Jag förutsätter att utomstående inte ställer frågor om vad en renrasig schäfer i Sverige kommer ifrån?

Och det är riktigt det är min hund och jag tar han världen runt om jag vill med eller utan ditt gillande!!!!

Jag förutsätter att du har erfarenhet av hund o resande, med dom starka orden? Eller spekulerar du bara efter ett par öl?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu! Janne..man slutar aldrig att förvånas hur en del får till det. ???

 

Thomas inlägg går raka vägen ned i  :out:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du fått allt om bakfoten!!

Till och börja med så tror jag nog inte dom flesta skaffar hund från början (inklusive dig själv) för hundens skull? Utan det handlar om att man är genuint intresserad av hundar själv. Och det utvecklar sig till en vänskap.

Då jag av praktiska skäl befinner mig stora delar av året i Sverige. Så är det naturligt att jag längtar efter min vän även när jag är i Sverige.

Och ditt påstående om att han skulle vara någon typ av utsmyckning från Thailand. Är ju lika befängt som att tro att du gör dig märkvärdig för att du bor i Thailand.

Jag förutsätter att utomstående inte ställer frågor om vad en renrasig schäfer i Sverige kommer ifrån?

Och det är riktigt det är min hund och jag tar han världen runt om jag vill med eller utan ditt gillande!!!!

Jag förutsätter att du har erfarenhet av hund o resande, med dom starka orden? Eller spekulerar du bara efter ett par öl?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Gör en Clirre och citerar mig själv.

I början av 90 talet lämnade jag brukshundsklubben just av det skälet att det fanns där för mycket pekpinnsmentalitet. Man har uppfostrat ett par hundar vilket gör en till världspolis över alla andra hundägare. Att jag där ens nämnde att jag var före detta hundförare i flygvapnet stack bevisligen vissa i ögonen.

Jag likställer inte Thomas med dessa brudar. Men barn och hundar verkar göra många till experter.

Konstigt nog verkar det som dom flesta som kommer med kritik verkar om man skrapar på ytan ha sina egna problem.

Det värsta var väl ett hundtjänstbiträde (från brukshundsklubben) på en repövning som tyckte att jag skulle bre hennes mackor för att hon råkat uppnå korpralsgrad.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får inte bli tråkig stämning nu pojkar o tjejer.

Jag ligger o myser på golvet o tuggar tuggben. Vad gör ni andra så här på eftermiddagen kvällen?

post-3145-1365166697,35_thumb.jpg

Mvh Viper

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå allihopa!

Just nu sitter jag o Janne o väntar på Noy som tränar på fitness focus club. En trappa upp.

post-3145-1365426170,26_thumb.jpg

Mvh Viper

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Checklista för att ta hund till Sverige

 

1: Gå till veterinär och chipmärka hunden. Chipet ska vara av ISO typ.

 

2: Rabies vaccinera hunden. I intyget ska Chip numret framgå.

Se till att det är någon av dom godkända vaccinerna.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.4a5ab4ad13995c173f280001092/Godk%C3%A4nda+vacciner+2012+september.pdf

 

3: Vänta 1 månad innan blodprov kan skickas till SVA

 

4: Minst en månad har gått sedan vaccination. Gå till din veterinär i Thailand som låter ta blodprov på hunden. Blodprovet ska sedan slungas till serum och skickas till SVA som serum Mycket viktigt.

Fyll i remiss http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Analyser_och_produkter/Remisser/VIP/VIR/Rabiesremiss_engelsk.pdf

och  bifoga detta med blodprovet. (veterinären fyller i) Chipnummer mycket viktigt.

Adress till SVA (Statens veterinärmedicinska laberatorium)

Man får sedan svar per mail på den adressen som man angivit

5: Hunden har om blodprovet ger godkänt antal antikroppar i blodet mot rabies rätt att äntra europa 90 dagar från dess att man tog blodprovet hos veterinären.

 

6: Inom loppet av 3 dagar innan  ankomst till Europa ska hunden veterinärbesiktigas av den statliga veterinär som finns på flygplatsen i Bangkok eller den avrese ort man flyger ifrån.

Han utfärdar ett intyg som man ska visa upp vid ankomst till Sverige

 

7: När man ankommer med hunden till slutdestinationen så går man på rött i Tullen och uppvisar alla papper på hunden. Vid mellanlandning så behandlas hunden som Transit. Den tas om hand av personal på flygplatsen vid mellanlandningen. Lyssna med flygbolaget vad som gäller.

 

8: Hunden skall om den inte är liten och kan transporteras i väska i kabinen. Åka i luftkonditionerat bagageutrymme. Den skall iså fall sitta i en IATA godkänd bur. Vatten måste kunna fyllas på utifrån.

Måtten som gäller enligt gällande djurskyddsbestämmelser

Minsta mått

 Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,

  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att skriva det. Om man flyger med hunden själv så beställer man kostnadsfritt från jordbruksverket denna broschyren som veterinären på avreseflygplatsen fyller i.

http://webbutiken.jordbruksverket.se/shop?funk=gor_sokning&Sokfalt=Artnr&Sokordning=Artnr&term=E9.163

 

Ska man skicka hunden (vilket är jätte dyrt) så är det denna broschyr som gäller

 

http://webbutiken.jordbruksverket.se/shop?funk=gor_sokning&Sokfalt=Artnr&Sokordning=Artnr&term=E9.164

 

Lite priser flygbolag om man hunden åker med som extra bagage när man flyger själv.

 

Thai Airways 55 USD per kilo inklusive bur.

Finnair 30 Euro per kilo inklusive bur Max 50 kilo

Lufthansa Små hundar i kabinen 70 Euro Mellanstora hundar i bagageutrymme 150 Euro Stora hundar i bagageutrymme 300 Euro dom kan om man vill tillhandahålla bur

Austrian Airlines Samma pris som Lufthansa

KLM Fast pris 200 Euro dock om väntetiden i Amsterdam är mer än 3 timmar så utgår en extra avgift på 150 Euro. Max 75 kilo

 

Flygfrakt hunden flyger själv som cargo. Dyrt som fan. Ca 480 baht per kilo. Man får kontakta lokal speditör i Bangkok. Man ska vara medveten om att dom beräknar ej verkliga kilo utan kilo per volym. Vilket gör det till bra mycket mera i kilo räknat en vad det väger i verkligheten.

Det hamnar i slutänden i samma prisklass som Thai om man flyger med själv.

För Viper skulle flygfrakt gå på ca 1600 Euro.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Allihop igen.

Nu är vi på en resort vid Samut Songkram. Vi bor vid en liten flod som flyter förbi rummet

post-3145-1365592728,84_thumb.jpgpost-3145-1365592778,11_thumb.jpg

Vi har idag varit o tittat på lite turistgrejer bland annat ett tempel som hade en massa urtida soldat statyer.

post-3145-1365592987,36_thumb.jpg

Där var det 3 hundar som var ganska aggresiva. Men Janne har lärt mig att anfall är bästa försvar mot andra hundar. Så jag skrämde iväg dom.

Vi var även och tittade på ett ställe som var mer som en park där Rama II bott tidigare. Och när vi skulle betala för att gå in så flög det fram en hund som började morra åt mig. Då skrämde jag även iväg honom genom att morra och skälla tillbaka.

Och när vi skulle åka sa den hunden inte ett ljud.

post-3145-1365593115,25_thumb.jpg

Just nu ligger jag på verandan på resorten o vilar

post-3145-1365593573,96_thumb.jpg

Mvh Viper.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

post-3145-1365592852,6_thumb.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu är det kväll och jätteskönt på verandan vid floden.

post-3145-1365599970_thumb.jpg

Mvh Viper

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, svärföräldrarna bor bara nån eller ett par kilometer ifrån templet på bild nr 3, vad heter resorten?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, svärföräldrarna bor bara nån eller ett par kilometer ifrån templet på bild nr 3, vad heter resorten?

Ban Suan Lillawadee

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Allihopa.

I torsdags var vi och tittade på en marknad som ligger på ett tågspår.

Och när tåget kommer så flyttar dom på sig en stund

 

post-3145-0-52379600-1365820194.jpg

 

Med vänlig hälsning Viper

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt trevlig tråd. Väntar på hur det går i fortsättningen.

Kep on Viper.  MVH stugan5

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa! <br />Idag har jag varit hos en MPR kändis i Chaochengsao. post-3145-1365853899,82_thumb.jpg<br /><br />post-3145-1365853955,27_thumb.jpg<br /><br />Jag bara tittade på poolen. Och tittade på Atom när hon simmade. <br /><br />Mvh Viper <br />

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa!

Ikväll har Janne tränat mig att gå in i buren. Jag fick äta en massa godis i buren.

y8y9y9ad.jpg

Sen har jag Janne och Noy gått till lilla affären och köpt dricka och öl. Men det är varmt nu så när vi kom hem så la jag mig på det svala stengolvet och vilar med AC på.

post-3145-1366290307,74_thumb.jpg

Mvh Viper

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag varit med matte och husse till veterinären. Det var äntligen dags för min årliga kontroll. De vägde mig och jag hade gått upp ynka 1 kg från förra året trots att husse gör sitt bästa att motionera mig.Själv tror jag att det är muskler av träningen men matte såg tvivlande ut.  Mindre roligt var  att få den årliga sprutan, förstås men jag litar på min husse så det gick bra i år också.

 

Viper, hoppas vi syns snart igen

 

Vov,vov

 

Gucci 

post-4345-0-27163800-1366296697_thumb.jp

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...