Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag kan inte minnas hur många av de senaste åren som jag har hört eller läst detta och den faller ganska fritt fortfarande......

Nu är det ju vad jag tror vi landar till hösten. 

Det är ju naturligtvis omöjligt att precist debattera om förutsägelser. 

 

Men att den tidigare skulle fallit fritt vet jag inte? 

Även om kronan inte varit den bästa mot Baht på flera år. Så har den legat ganska stabilt tidigare. Jag har semestrat i Europa ett antal år nu. Och den har hela tiden förutom i år legat runt 10 kronor för en euro. 

Det är väl mera Baht som åkt upp och ner gentemot dollar och euro. Snarare än att kronan åkt jojo mot euro. 

I år säger alla experter att man anser att kronan är undervärderad. Då det är oroligt så vill dom som spekulerar i valutor gå mot dom stora valutorna. Och framför allt så är både norska och danska kronan utsatt för samma sak. Vilket motsäger det du skriver. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev janne_h:

Om inget drastiskt händer (typ Putin smäller av en atombomb eller nåt). Så är jag tämligen säker på att kronan kommer stärkas en hel del mot THB till hösten. Detta av följande skäl. Kronan är tämligen undervärderad som det är nu. Och när man kommit på att svenska bolånetagare inte är så illa ute som man trott. Så kommer suget efter SEK öka. I Thailand har man just uteslutit Pita ur parlamentet.

Därav ser jag ytterligare en tid av politisk turbulens i Thailand som kommer att sänka värdet på THB.

Då thailändska politiker återigen visar att långsiktighet inte är deras grej. Så kommer det att minska utländska investerare att investera i Thailand.

Hade MF kunnat ta makten i parlamentet. Så hade nog tvärtom THB stärkts. Men nu är det åter en tid framöver att räkna med. Där militära pajaser kastar pajer. Och skapar oreda i Thailands finanser.

Men den som lever får se.

Ett önsketänkande tyvärr.

På kort sikt, ja kanske SEK stärks mot THB.

Annars är kronans utveckling rätt tydlig de senaste 10-15 åren, tyvärr lär inte det vändas.

Men omöjligt att spekulera om valutor, och brukar oftast bli tvärtom mot vad jag tror…

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev janne_h:

Nu är det ju vad jag tror vi landar till hösten. 

Det är ju naturligtvis omöjligt att precist debattera om förutsägelser. 

 

Men att den tidigare skulle fallit fritt vet jag inte? 

Även om kronan inte varit den bästa mot Baht på flera år. Så har den legat ganska stabilt tidigare. Jag har semestrat i Europa ett antal år nu. Och den har hela tiden förutom i år legat runt 10 kronor för en euro. 

Det är väl mera Baht som åkt upp och ner gentemot dollar och euro. Snarare än att kronan åkt jojo mot euro. 

I år säger alla experter att man anser att kronan är undervärderad. Då det är oroligt så vill dom som spekulerar i valutor gå mot dom stora valutorna. Och framför allt så är både norska och danska kronan utsatt för samma sak. Vilket motsäger det du skriver. 

 

Jag tycker att "experterna" de senaste runt 10 åren har snackat om just en undervärderad krona och inte fan har den blivit starkare mot de flesta andra valutor.

Som väl är så har vi sedan ett antal år en bra slant på thaibanken efter en markförsäljning och jag hyr ut stugorna i € så jag klarar mej ganska bra valutamässigt, vi ska kolla med banken om det finns möjlighet att ha ett "Euro-konto".

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag kan inte minnas hur många av de senaste åren som jag har hört eller läst detta och den faller ganska fritt fortfarande......

Man måste höja blicken och kolla över 20 år. Då syns cyklerna same same 2001 och 2022.

 

Period Grupp Serie Medel

1998 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,9516

1999 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,2671

2000 Valutor mot svenska kronor 1 USD 9,1718

2001 Valutor mot svenska kronor 1 USD 10,326

2002 Valutor mot svenska kronor 1 USD 9,7243

2003 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,0894

2004 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,3496

2005 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,4775

2006 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,3766

2007 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,7607

2008 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,5808

2009 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,6457

2010 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,2049

2011 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,4969

2012 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,7754

2013 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,514

2014 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,8577

2015 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,435

2016 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,5613

2017 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,538

2018 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,6921

2019 Valutor mot svenska kronor 1 USD 9,4604

2020 Valutor mot svenska kronor 1 USD 9,2037

2021 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,5815

2022 Valutor mot svenska kronor 1 USD 10,1245

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Man måste höja blicken och kolla över 20 år. Då syns cyklerna same same 2001 och 2022.

 

Period Grupp Serie Medel

1998 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,9516

1999 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,2671

2000 Valutor mot svenska kronor 1 USD 9,1718

2001 Valutor mot svenska kronor 1 USD 10,326

2002 Valutor mot svenska kronor 1 USD 9,7243

2003 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,0894

2004 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,3496

2005 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,4775

2006 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,3766

2007 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,7607

2008 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,5808

2009 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,6457

2010 Valutor mot svenska kronor 1 USD 7,2049

2011 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,4969

2012 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,7754

2013 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,514

2014 Valutor mot svenska kronor 1 USD 6,8577

2015 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,435

2016 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,5613

2017 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,538

2018 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,6921

2019 Valutor mot svenska kronor 1 USD 9,4604

2020 Valutor mot svenska kronor 1 USD 9,2037

2021 Valutor mot svenska kronor 1 USD 8,5815

2022 Valutor mot svenska kronor 1 USD 10,1245

 

Vad jag minns så kostade en $ ca 4,50 i mitten av det glada -70 talet.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad jag minns så kostade en $ ca 4,50 i mitten av det glada -70 talet.

1864 kostade en amerikansk dollar bara 1,78 Riksdaler. 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev apknug:

1864 kostade en amerikansk dollar bara 1,78 Riksdaler. 

 

Mmmm, då levde inte jag.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vad är det för tomtar som sköter Sveriges ekonomi. Riksbanken har för någon vecka sedan börjat köpa tillbaka SEK genom att sälja USD och EUR. Samtidigt så håller Riksgälden på med att sälja SEK 🥸 Vilka nötter.

 

https://cicerofonder.se/news/veckobrev-v-40-riksbanken-och-riksgalden-drar-kronan-at-olika-hall/

 

Som vi skrev förra veckan har Riksbanken nu börjat avveckla sin valutaexponering och köper sedan i måndags förra veckan kronor då man anser den undervärderad och att det därför är en god idé att stänga delar av sin utländska valutaexponering. Riksgälden drar motsatt slutsats.

Igår lämnade Riksbanken sitt remissvar om Riksgäldskontorets förslag till riktlinjer för statsskuldens förvaltning (att köpa tillbaka de utländska lånen). Föga förvånande tycker Riksbanken att det är olyckligt att Riksgälden i dagsläget, med en svag krona som gör det svårare för Riksbanken att nå inflationsmålet, fortsätter att avveckla statsskuldens valutaexponering (dvs kontinuerligt säljer kronor). Vi håller med Riksbanken om att investerare kan ha svårt att förstå varför Riksgälden säljer svenska kronor samtidigt som Riksbanken köper. Signalvärdet blir otydligt i en tid när Riksbanken i sin kommunikation själva är tydliga med att de tror på och, nu med sina kronköp, även agerar på ett sätt som kan stärka den svenska kronan.

Vi hoppas att Riksgälden tar åt sig av budskapet och ändrar sina riktlinjer innan politikerna ska fatta beslut i frågan om en månad.

  • Haha 7

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag snackade lite med en kompis idag och en av hans kollegor skulle till Thailand i vinter och hade då frågat vilket som var bäst, att växla i Sverige, att växla i Thailand eller att ta ut med kortet i Thai ATM?

Det borde väl vara att ta ut i Thai ATM?

Ska man fortfarande välja "Whitout conversion"?

Att ha bankkonto på plats gör att jag har ingen koll på detta längre liksom kompisen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag snackade lite med en kompis idag och en av hans kollegor skulle till Thailand i vinter och hade då frågat vilket som var bäst, att växla i Sverige, att växla i Thailand eller att ta ut med kortet i Thai ATM?

Det borde väl vara att ta ut i Thai ATM?

Ska man fortfarande välja "Whitout conversion"?

Att ha bankkonto på plats gör att jag har ingen koll på detta längre liksom kompisen.

Har också thaibank..men som du skriver bästa är att ta ut i atm och välja whitout conversion..möjligt man slipper uttagsavgift om man går in på bankkontoret? 🤔

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Naam jai:

Har också thaibank..men som du skriver bästa är att ta ut i atm och välja whitout conversion..möjligt man slipper uttagsavgift om man går in på bankkontoret? 🤔

 

Det funkade förr på Aeon men idag så riskerar man kanske att få en skojerikurs för sitt uttag.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Det funkade förr på Aeon men idag så riskerar man kanske att få en skojerikurs för sitt uttag.

Nää bara vid kontant växling, vad jag vet.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Det funkade förr på Aeon men idag så riskerar man kanske att få en skojerikurs för sitt uttag.

Frugan brukade förut gå upp på lokala BKK-bankkontoret och ta ut pengar. Det går mycket fortare än att överföra pengar till den thailändska banken. De var inte så glada i det men då sa hon att kortet inte fungerade i ATM. Vitsen med att ta ut på banken är att du kan ta ut större belopp än vad ATM medger och att den enda avgiften du betalar är den svenska bankavgiften (var då 35kr i HB). En bättre kurs än ATM blev det också. Det varierar mycket mellan olika ATM och oftast ser man inte vilken kurs man fått i ATM förrän man har pengarna i handen. Nu har bankkontoret tagit bort den svenska kursen från tavlan med växelkurser. Frågar man tittar de i datorn så får mn reda på den. 

 

Numera så flyttar vi alltid pengar till den thailändska banken så man har en buffert.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Frugan brukade förut gå upp på lokala BKK-bankkontoret och ta ut pengar. Det går mycket fortare än att överföra pengar till den thailändska banken. De var inte så glada i det men då sa hon att kortet inte fungerade i ATM. Vitsen med att ta ut på banken är att du kan ta ut större belopp än vad ATM medger och att den enda avgiften du betalar är den svenska bankavgiften (var då 35kr i HB). En bättre kurs än ATM blev det också. Det varierar mycket mellan olika ATM och oftast ser man inte vilken kurs man fått i ATM förrän man har pengarna i handen. Nu har bankkontoret tagit bort den svenska kursen från tavlan med växelkurser. Frågar man tittar de i datorn så får mn reda på den. 

 

Numera så flyttar vi alltid pengar till den thailändska banken så man har en buffert.

Med wise kan man i princip få pengarna överförda på sekunden till thaikontot om man vill. När det gäller ATM och svenska kort så ska vad jag känner till inte kursen variera mellan olika ATM om man just säger nej till den erbjudna kursen ”whitoit comversion”. Då får man istället beroende på vilket kort man har oftast Mastercard eller visas officiella kurs. 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 7

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inget svenskt kort utan uttagsavgift och utan Valutapåslag så kan det faktiskt ofta vara billigare att skicka till sig själv med Western Union. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Har man inget svenskt kort utan uttagsavgift och utan Valutapåslag så kan det faktiskt ofta vara billigare att skicka till sig själv med Western Union. 

 

Hur funkar detta?

Legitimerar man sej med passet eller har man någon kod att uppge?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Hur funkar detta?

Legitimerar man sej med passet eller har man någon kod att uppge?

Har inte testat själv tyvärr men en kod plus ID kort / pass har jag läst. 

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag snackade lite med en kompis idag och en av hans kollegor skulle till Thailand i vinter och hade då frågat vilket som var bäst, att växla i Sverige, att växla i Thailand eller att ta ut med kortet i Thai ATM?

Det borde väl vara att ta ut i Thai ATM?

Ska man fortfarande välja "Whitout conversion"?

Att ha bankkonto på plats gör att jag har ingen koll på detta längre liksom kompisen.

OBS Gubbgissningar!!! (dock inte helt grundlösa)

Borde vara liknande att ta ut i ATM och växla på plats. Se t.ex. Visa TTExcange. Både cash och kort är säkrast.

För att växla i Sverige borde det vara minst dåligt med Loomis

Självklart skall man välja without så inte fler än nödvändigt ska profiter på mina sura peningar (Fler än Visa/Mastercard, svensk kortutgivare och thailändsk atm ägare)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag snackade lite med en kompis idag och en av hans kollegor skulle till Thailand i vinter och hade då frågat vilket som var bäst, att växla i Sverige, att växla i Thailand eller att ta ut med kortet i Thai ATM?

Det borde väl vara att ta ut i Thai ATM?

Ska man fortfarande välja "Whitout conversion"?

Att ha bankkonto på plats gör att jag har ingen koll på detta längre liksom kompisen.

Tipsa polarna om att skaffa ett svenskt kort utan uttagsavgift och valutapåslag, då kan de både betala med kortet och ta ut till rätt pris och kurs. 

 

https://www.northmill.com/se/

 

Är gratis och uppfyller ovan. INGEN bör använda gammelbanken i Thailand.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
8 minuter sedan, skrev p125:

OBS Gubbgissningar!!! (dock inte helt grundlösa)

Borde vara liknande att ta ut i ATM och växla på plats. Se t.ex. Visa TTExcange. Både cash och kort är säkrast.

För att växla i Sverige borde det vara minst dåligt med Loomis

Självklart skall man välja without så inte fler än nödvändigt ska profiter på mina sura peningar (Fler än Visa/Mastercard, svensk kortutgivare och thailändsk atm ägare)

 

Hej, nej det skiljer. Vid uttag av THB med kort i ATM så är det inga fysiska SEK inblandade. När du ger växelkontor kontanter i SEK, i utbyte mot THB, så måste växelkontoret/banken skicka dom till en Svensk bank för att få THB. Det är där problemet ligger.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev p125:

OBS Gubbgissningar!!! (dock inte helt grundlösa)

Borde vara liknande att ta ut i ATM och växla på plats. Se t.ex. Visa TTExcange. Både cash och kort är säkrast.

För att växla i Sverige borde det vara minst dåligt med Loomis

Självklart skall man välja without så inte fler än nödvändigt ska profiter på mina sura peningar (Fler än Visa/Mastercard, svensk kortutgivare och thailändsk atm ägare)

 

 

Jag kollade på Icabankens hemsida: https://www.icabanken.se/kundservice/fragor-och-svar/kort/vad-ar-det-for-vaxlingskurs-nar-jag-handlar-utomlands-med-mitt-kort/   

 

I valutaräknaren där så påstås det att en THB idag kostar 0,3080 SEK vilket verkar vara en ok kurs. 

 

När jag kollade på både Superrich Thailand och Grand Superrich så får man idag 2,60 Thb/SEK vilket inte är bra.

https://www.superrichthailand.com/#!/en/exchange#rate-section 

 

https://www.grandsuperrich.com/index.php?languageID=49&pageID=1&newsID=

 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev apknug:

Tipsa polarna om att skaffa ett svenskt kort utan uttagsavgift och valutapåslag, då kan de både betala med kortet och ta ut till rätt pris och kurs. 

 

https://www.northmill.com/se/

 

Är gratis och uppfyller ovan. INGEN bör använda gammelbanken i Thailand.

Att observera är uttagsgränserna för Northmill. Nämnt i ett tidigare inlägg. om det var 5k per uttag 10k per vecka och 15k per månad.
(Gammelbankerna bör undvikas även i sverige)

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag kollade på Icabankens hemsida: https://www.icabanken.se/kundservice/fragor-och-svar/kort/vad-ar-det-for-vaxlingskurs-nar-jag-handlar-utomlands-med-mitt-kort/   

 

I valutaräknaren där så påstås det att en THB idag kostar 0,3080 SEK vilket verkar vara en ok kurs.

Allt är relativt men 5% bättre kurs med ex Wise. Det blir 5% mer baht i plånboken....

 

 

Screenshot_2023-12-10-16-41-51-874.thumb.jpeg.c87be48f0b5acb41f2510aa51fc07304.jpeg

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Allt är relativt men 5% bättre kurs med ex Wise. Det blir 5% mer baht i plånboken....

 

 

Screenshot_2023-12-10-16-41-51-874.thumb.jpeg.c87be48f0b5acb41f2510aa51fc07304.jpeg

 

 

 

Med Wise så gissar jag att pengarna måste skickas till ett befintligt konto i landet?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev p125:

Att observera är uttagsgränserna för Northmill. Nämnt i ett tidigare inlägg. om det var 5k per uttag 10k per vecka och 15k per månad.
(Gammelbankerna bör undvikas även i sverige)

Helt rätt alla kort har gränser men Northmills ligger högst av alla som har vettiga villkor. Vad jag vet, just nu.

 

Har man behov av mer kontanter, vilket man kan ha, krävs andra lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...