Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Min Windows Vista omräknare ger 100 SEK = 445,261 THB idag

  :clown: gubben  :clown:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Jag sitter i en rätt tråkig sits då jag flyger ner i mitten på december och ska betala resten på huset jag får byggt.

Om jag skulle betalt idag skulle jag förlora 49000 kr jämfört med mars månad då jag var nere sist.

Jag får loss en bunke pengar nästa vecka och frågan är om jag ska skicka över pengar direkt eller vänta tills december

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej alla!

Jag sitter i en rätt tråkig sits då jag flyger ner i mitten på december och ska betala resten på huset jag får byggt.

Om jag skulle betalt idag skulle jag förlora 49000 kr jämfört med mars månad då jag var nere sist.

Jag får loss en bunke pengar nästa vecka och frågan är om jag ska skicka över pengar direkt eller vänta tills december


Vänta tills december det skulle jag gjort iaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Vetefan om jag har nerver till o vänta. Kom gärna med snabba kloka svar annars för jag nog över rubbet till mitt konto i Thailand imorgon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om hälften nu, och andra hälften i december? Hur man än vrider sig har man ändan bak ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att råda andra när det gäller ekonomi..och fram för allt kursspekulationer.  :no:

Jag tycker att sv kronan har stabiliserats sig något dom sista 2 veckorna...och det kanske

fortsätter så in i december....vem vet.

Gå på din magkänsla...eller prata med din svenska bank och få ett råd. :yes:

Vad och hur du än gör, så lycka till!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

  :morgon:   409,67 på Forex i förmiddags  :aww:   Det e då som det stora vemodet rullar in  :cry: , och från Tyskland hämtar vi om lördag mera gin  :drunk:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Lönekontot fullt med lånade pengar som bara väntar på att försvinna till Thailand. Bestämde mig för att lyssna på Mr Chang och föra över hälften av pengarna nu och vänta med resten tills jag kommer ner.

Matade in alla uppgifter om mottagarbank, mitt namn, kontonummer och bestämde mig för o slänga över 700.000 THB och blev då ombedd att fylla i en flik från riksskatteverket som dök upp.

Backade ett steg och valde 600.000 istället och då slapp jag skatteverket. Läste det finstilta och man är skyldig att berätta var pengarna kommer ifrån, ska användas till osv. Hursomhelst, läste på ett tag och bestämde mig iaf. för 600.000 men då var klockan för mycket för valutaräkning.

Det är kanske meningen jag ska ligga lågt ett tag?

4,09 gör mig iaf. jävligt nervös. Har ringt Thailand idag och avbeställt köket tillsvidare.

Det får duga med uteköket tillsvidare.

Om man ska vara optimist och alltid se saker från "the bright side" så har jag skickat 180.000 kr tidigare i år till gynsamma kurser

Link to comment
Dela på andra sajter

Pikelocator.

Angende överföringar från svensk bank till Thailändsk bank. Blir inte kursen bättre om du överför SEK, inte baht?

Så vill jag minnas att läget var då jag själv förde över lite större summor. Rätta mig någon om jag har fel. :rules:

 

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Helt klart...

Poängen är att skicka ner svenska kronor så att du får den thailändska bankens kurs...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Enligt Swedbank, så slipper man någon "straffavgift" i den mottagande thai banken om man för in någon annan valuta än THB. låter troligt då dom säkert vill tjäna på "växlingen". En annan detalj jag blev upplyst om var att man skall kryssa i "avsändaren betalar mottagande banks kostnader" för överföringen. Thai banker i allmänhet tar ut gigantiska avgifter om de får möjlighet. svenska banker har någon form av garanterat maxbelopp för internationella överföringar. mao. banken får betala mellanskillnaden, hehe.. detta vill de gärna inte erkänna, men efter lite lirkande kom det dock fram. Allt detta enligt en anställd på Swedbank.

MVH

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ett gott råd gå runt bland bankerna o förhandla om valutakurs o avgifter. det går att förhandla fram bättre avtal

än den officiella prislistan. Det är ju lätt att byta bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har konto på Bangkok Bank i Phuket.

När jag via Svensk Kassaservice(om dom fortfarande finns kvar?)fört över tex 100000Kr.

Så har jag ALDRIG behövt betala några straffavgifter i Thailand.Bara 150SKr i nån avgift..

Men då har jag fört över svenska pengar.Och fått bra kurs..

Har gjort detta vid ett 40tal tillfällen och det har fungerat klockrent.

Mvh Basse www.victoriapatong.com  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

På forex nu  :mdr:

Thailand THB 1 - 0,1799 0,1961 - 509,94

Måste vara något fel..för på Xe  100.00 SEK = 444.595 THB

"Jag äter kött i protest mot att veganerna äter upp djurens mat"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kurs på Forex idag:  :cry:

Datum:2008-11-16

FOREX säljkurs: 0,2357

Resultat 

 

  235,70 SEK  ger dig  1 000,00 THB   

 

  1 000,00 SEK  ger dig  4 242,68 THB   

Lathund:

1  svenska Kronor  =  4,24  thailändska Baht

5  svenska Kronor  =  21,21  thailändska Baht

10  svenska Kronor  =  42,43  thailändska Baht

25  svenska Kronor  =  106,07  thailändska Baht

50  svenska Kronor  =  212,13  thailändska Baht

100  svenska Kronor  =  424,27  thailändska Baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har tappat ca 1000 bath sedan jag var på plats i Aug 2008. En viss skillnad. Men vi alla hoppas på en vändning. Annars får Thailand ännu mer problem. Jag har läst att Thailand tappat mycket turister. :cry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ganska rättvisande vad ICA-kortet ger, betydligt bättre än Forex och andra "hål i väggen"

081115.jpg

/T.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska kronan kommer nog inte hämta sig mot USD innan det stabiliserar sig på börsen. Ganska neutralt just nu enligt interbankhandlare.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Har denna vecka tagit ut 20 000 baht ur ATM i Thailand två ggr med mitt skandiabankenkort och har fått en växlingskurs på 4,234 samt 4,274. Konstaterar att ett uttag på just 20 000 baht kostar ca 700-800 kr mer än när jag sist var i Thailand förra vintern. Kommer förstås innebära en ganska stor extrakostnad totalt på dom 2,5 månad vi stannar här. Sometimes you win, sometimes you lose, bara att bita i det sura äpplet.

Känner personligen till åtminstone en svensk familj som ställer in den planerade Thailandssemestern pga fördyringen. Och dom har ändå pengar så inåt helvete, men tydligen räcker känslan av att det kostar så mycket mer för att folk ska avboka.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pratat med många som är fundersamma över kronans ras mot bathen,den har ju sjunkit med nära 30% sen i juli,så visst märks det i lädret men vad att göra när den svenska vintern är pest (tycker jag)sitter hellre och tar en chang på verandan än att skrapa rutor varje morgon.Mvh Måne PS f-n vad jag är avundsjuk på KIM.DS  :party:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...