Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Det blir nog tufft för turistmarknaden i Thailand ett tag framöver.

Engelsmännen får idag betala 17 pund för 1000 baht, mot för någon månad sedan 13 pund.

Dessutom har turismen från asiatiska länder (Kina, Taiwan, Sydkorea, Vietnam och Hong Kong) gått ner med 80 %.

Men, men..

Vid ett möte i Pattaya city hall häromdan kom man fram till lösningen på problemet:

När turisterna kommer till Suvvan, skall de få ett litet paket som innehåller lite olika folders för attraktiva paketresor inom Thailand, samt en detaljerad karta över Pattaya. :lol:

Kanske paketet t o m är gratis. Nja det vore nog att ta i.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade med hjälpa av Oanda jag har tappat 20% av min lön på 2 månader iom kronraset :diablo:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Forex idag 4,21. Är vi snart nere vid 4,00, månne ?  :Drogar-Mad(LBG):


Den svenska (och även den norska) kronan fortsätter att snabbt minska i värde. Riksbankens sänkning av räntan förstärker värdesförminskningen. Dessvärre kan det bli som Lion Woods befarar. De säger att kan dröja till år 2010 innan kronan har återhämtat sig.

Hälsning
Svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Svarten, Nu såg jag att det är ju en MPR-medlem.

Men du kanske kan utveckla motiven till det här scenariot (-2010).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sorry Svarten, Nu såg jag att det är ju en MPR-medlem.

Men du kanske kan utveckla motiven till det här scenariot (-2010).


Hej Jive!

Anledningen till att kronan sjunker är att i tider av oro flyttas kapital från länder med små valutor till länder med starkare valutor för att försäkra sig mot värdesminskning. Denna effekt brukar inte vara bestående för Sveriges del. När den globala finanssituation är stabil brukar förtroendet för kronan återupprättas. Dessutom stiger efterfrågan på kronan när Sveriges exportvaror är billiga.

Denna gång beräknas denna process dröja till år 2010 enligt den valutaexpert som intervjuades i SvD:s näringsliv.

Hälsning
Svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Svarten!

Det får väl bli nudelsoppa i väntan på bättre tider. :lol:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa med alla sk experter om det nu är inom Aktier-Valutakurser-Bankräntor-Värdestegring på fastigheter eller råvaror så brukar det efter deras utalanden gå åt andra hållet tillslut-Bara en erfarenhetsreflektering från en gammal buse som varit med om detta förr.

Så satsa mot strömmen är min filosofi.

Lever fortfarande..i Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken jäkla tur att jag byggde och slutbetalade huset när kronan var stark gentemot Bathen.Satt och räknade ut att mitt hus om jag byggt idag och skulle batalt idag hade fått betala nästan 230000 kronor mer.Ja med facit i hand hade det varit mycket  bättre om vi hade haft euron istället för kronan. Thailändska exporten blir ju betydligt dyrare vilket gör att exportföretagen får svårare att få avsättning för sina produkter.

Nu åker jag idag ned till Thailand skall bli skönt att komma ner igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej PK132,

Ja, för alla som röstade nej till euro i Sverige torde det vara klädsamt att inte gnälla nu...

Jag röstade ja, men förstår fortfarande inte riktigt varför det skulle folkomröstas om detta? Låt oss säga att 90% av de röstande antagligen ej är kapabla att sätta sig in i denna fråga. Typiskt nog landar valresultatet på nära 50% för båda sidor. Dvs folk vet egentligen inte hur dom ska rösta, och då blir det slumpen som avgör. Samma kan sägas om folkomröstningen om EU-medlemskap.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej PK132,



Ja, för alla som röstade nej till euro i Sverige torde det vara klädsamt att inte gnälla nu...



Jag röstade ja, men förstår fortfarande inte riktigt varför det skulle folkomröstas om detta? Låt oss säga att 90% av de röstande antagligen ej är kapabla att sätta sig in i denna fråga. Typiskt nog landar valresultatet på nära 50% för båda sidor. Dvs folk vet egentligen inte hur dom ska rösta, och då blir det slumpen som avgör. Samma kan sägas om folkomröstningen om EU-medlemskap.



Herr Chang har talat.


Hmmm...

O andra sidan euro har tappat nästan lika mycket mot bahten som kronan, så vi kanske borde ha bytt till dollarn i stället?  :lol:
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

... Låt oss säga att 90% av de röstande antagligen ej är kapabla att sätta sig in i denna fråga.

Vet inte riktigt vilken typ av profession som skall "äga" den frågan? Bland fristående ekonomomer, t ex årets nobelpristagare Krugman (handelsteori), så är man minst sagt tveksamma till en sådan dinosaurie som EMU. Troligtvis leder en gemensam valuta till något ökad handel - allt annat lika. Men de spänningar som byggs upp inom en sådan här disparat union kostar enorma belopp att neutralisera. Sossarnas transfereringssamhälle framstår som en fis i vinden mot de belopp som skyfflas runt i EU-byråkratin.

Men som ett bygge för maktkoncentration så torde ju EU, med en gemensam valuta, fungera alldeles ypperligt. Någonting som ligger många politiker varmt om hjärtat, då de oftast tror mer på sin egen förmåga än på marknaden.

Annars kan väl tilläggas att det som sker med kronan nu är precis det som en rörlig växelkurs skall göra - fungera som en airbag och ta upp makroekonomiska chocker. Vi har nu möjlighet att t ex sänka räntan, något som inte Danmark kan göra.

Låt vara att det blir dyrare att åka till Thailand, men frågan är om ni hade kunnat göra det på A-kasseersättningen?

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vet inte riktigt vilken typ av profession som skall "äga" den frågan? Bland fristående ekonomomer, t ex årets nobelpristagare Krugman (handelsteori), så är man minst sagt tveksamma till en sådan dinosaurie som EMU. Troligtvis leder en gemensam valuta till något ökad handel - allt annat lika. Men de spänningar som byggs upp inom en sådan här disparat union kostar enorma belopp att neutralisera. Sossarnas transfereringssamhälle framstår som en fis i vinden mot de belopp som skyfflas runt i EU-byråkratin.


Jag rostade ja till Euron men utan nagon storre overtygelse. Med tanke pa mitt jobb och att jag dessutom last en del nationalekonomi sa borde jag tillhora de 10% som HC tillater rosta  ;) men jag kan inte pasta att jag anda riktigt forstar fragan. Om det bara ar 10% av alla svenskar som ar "kapabla" att satta sig in i en sa isolerad fragestallning som for eller emot Euro sa ar fragan hur manga som ar "kapabla" att satta sig in i en sa komplicerad fraga som vilka som ska fa styra vart land. PAD kanske inte ar helt fel ute anda  :whistle:
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Live rates at 2008.10.27 07:38:19 UTC 

Notice: The THB rate shown below is the international rate. Rates used within Thailand may vary.

1,000.00 SEK = 4,333.42 THB

Sweden Kronor    Thailand Baht 

1 SEK = 4.33342 THB  1 THB = 0.230765 SEK

www.xe.com

/anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Fodervärd, att Ni inte förstod vad Ni röstade på innebär ju inte att de övriga svenskarna skulle ha samma mentala begränsning.

[move]Obegränsade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa Forumister, snart drabbas även Asien av lågkonjuktur, finansiell volatilitet och elände.

Då kan Ni åter dricka billig grogg ur kokosnötter, håll ut!

[move]Domedagsprofeten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu... jag har inte hävdat att endast 10% borde haft rösträtt i folkomröstningen. Blir det folkomröstning ska givetvis alla få rösta.

Men jag tycker det var fegt av politikerna att låta frågan avgöras i folkomröstning, dvs lotteri. I andra länder har man infört euro utan folkomröstning, så varför inte bara ta ett beslut i riksdagen?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vänta lite nu... jag har inte hävdat att endast 10% borde haft rösträtt i folkomröstningen. Blir det folkomröstning ska givetvis alla få rösta.



Men jag tycker det var fegt av politikerna att låta frågan avgöras i folkomröstning, dvs lotteri. I andra länder har man infört euro utan folkomröstning, så varför inte bara ta ett beslut i riksdagen?



Herr Chang har talat.


Alldeles riktigt HC, i en demokratisk stat som Sverige dar vi har en folkvald regering borde dessa ta sitt ansvar och  genomfora det man jobbat med under valpropagandan och inte skylla pa den enskilde (i deras ogon) obildade medborgaren.
Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilka verktyg som finns att tillgå,men hörde idag att det tidigare har hänt att Thb har justerats ned med 15 % när den rusat iväg.

Någon som kan kommentera?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...