Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Exakt men så är det i hela Västeuropa och även i USA. Ingen liten osäkerhetsfaktor när det gäller ett lands kommande ekonomiska förutsättningar.

Osäkerhet är ekonomernas största oroshärd därav garderar dessa sig oftast då genom att nedvärdera landets valuta - i Thailand finns för nuvarande inte denna osäkerhetsfaktor.

Sverige står inför ett val och där är osäkerhetsfaktorn väldigt hög mot vad som kommer att ske efter detta val - vilka får makten och hur kommer landets finanspolitik att se ut.

Vilket lands finansiärer vill köpa svensk valuta enär framtiden är osäker, därav den låga värderingen.

Sveriges BNP ökar men minskar per individ vilket absolut inte gynnar valutan. Svensk regering har inget emot att svensk valuta nedvärderas - tvärtom detta gynnar svensk ekonomi inte minst blir handelsöverskottet ännu mer positivt vilket i sin tur gör att regeringen kan komma med fler utfästelser om förmåner (bidrag) + höja skattetrycket lite till.

Nackdelen blir att vi turister får lite mindre att röra oss med när vi är på utlandssemester men det drabbar bara den enskilde.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Vad du kan :-)

 

/ SatanG

Betyg 5 i geografi när det begav sig. :look_down:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-05 at 13:05, skrev evert 1:

 

Sverige står inför ett val och där är osäkerhetsfaktorn väldigt hög mot vad som kommer att ske efter detta val - vilka får makten och hur kommer landets finanspolitik att se ut.

 

Osäkerheten inför valet beror på att Sverige åter kommer att få en svag regering iom att inget av blocken kommer att få egen majoritet. För att få bort osäkerheten skulle det behövas en stark regering, dvs en regering med egen majoritet, vilket känns ganska avlägset just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Dagens kurs på Swedbank 3,69

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Osäkerheten inför valet beror på att Sverige åter kommer att få en svag regering iom att inget av blocken kommer att få egen majoritet. För att få bort osäkerheten skulle det behövas en stark regering, dvs en regering med egen majoritet, vilket känns ganska avlägset just nu.

Så är det, och det påverkar givetvis omvärldens förtroende för den svenska kronan.

Så satans oansvarigt av de stora partierna att inte kunna enas om någon typ av blocköverskridande regering, de egna principerna blir tydligen viktigare än Sveriges väl.

Sen att bathen är rekordhög mot bla. USD, gör ju det inte bättre för dem som ska köpa baht.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får vara lite mer strategiska.

Första ggn jag besökte Filipinerna så stod Bahten i drygt 5 och Peson i ca 6 per krona, de var ganska lika

Och idag står Bahten i 3,70 och Peson i 6,20 per krona.

Vad gör en rutinerad HP som Leifen då, så att pensionen skall räcka till när valutan ändras?

Jo han byter fru,bostadsort och land naturligtvis :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Ni får vara lite mer strategiska.

Första ggn jag besökte Filipinerna så stod Bahten i drygt 5 och Peson i ca 6 per krona, de var ganska lika

Och idag står Bahten i 3,70 och Peson i 6,20 per krona.

Vad gör en rutinerad HP som Leifen då, så att pensionen skall räcka till när valutan ändras?

Jo han byter fru,bostadsort och land naturligtvis :D 

Klok man, den där Leifen!

Skall kolla med frugan om vad jag skall tycka om en flytt till Filippinerna!

 

Förresten CM, det stavas inte Filipinerna, utan Filippinerna :embarrassed:

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Ni får vara lite mer strategiska.

Första ggn jag besökte Filipinerna så stod Bahten i drygt 5 och Peson i ca 6 per krona, de var ganska lika

Och idag står Bahten i 3,70 och Peson i 6,20 per krona.

Vad gör en rutinerad HP som Leifen då, så att pensionen skall räcka till när valutan ändras?

Jo han byter fru,bostadsort och land naturligtvis :D 

Lite som Thaiairways och ICA-korts älskaren!

 

Vilka föregångsmän män!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-06 at 13:32, skrev Soengsang:

Så är det, och det påverkar givetvis omvärldens förtroende för den svenska kronan.

Så satans oansvarigt av de stora partierna att inte kunna enas om någon typ av blocköverskridande regering, de egna principerna blir tydligen viktigare än Sveriges väl.

Sen att bathen är rekordhög mot bla. USD, gör ju det inte bättre för dem som ska köpa baht.

Det behövs ingen blocköverskridande regering. Det är en borgerlig majoritet i riksdagen, varför använder man inte den? Det är svenska folkets val!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs ingen blocköverskridande regering. Det är en borgerlig majoritet i riksdagen, varför använder man inte den? Det är svenska folkets val!
Nja....är nog ingen borgerlig majoritet.
Vad jag är rätt säker på så identifierar sig inte SD med borgarna, de har ju vart rätt tydliga med det.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske blir en liten ljusning nu

 

A seasonal downturn in the baht driven by dividend outflows and a lack of tourists could be worse than usual this year amid rising global bond yields and less liquidity, according to Kasikornbank.
 

https://www.bangkokpost.com/business/news/1443458/cruelest-month-for-baht-could-be-worse-than-usual-this-year

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
23 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

10-års lägsta.

Får se var det slutar idag.

 

Skönt att det bara handlar om pengar iallafall. 😀

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Skönt att det bara handlar om pengar iallafall. [emoji3]


I slutändan så handlar det ju om hur mycket öl man får per arbetad timme. Så pengarna i sig är ju sekundärt.
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


I slutändan så handlar det ju om hur mycket öl man får per arbetad timme. Så pengarna i sig är ju sekundärt.

 

Väldigt sant, bättre att räkna i antal öl istället för pengar. Öl är viktigt, det är inte pengar.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde nyss på Nyheterna att Riksbanken väljer att behålla styrräntan på minus 0.50...tills slutet av året....shit happens.

 

          https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2018/reporantan-oforandrad-pa-050-procent-hojning-vantas-forst-mot-slutet-av-aret/                  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska åka till Thailand i slutet av Augusti, bör man växla till sig baht redan nu? Känns som om krona/baht kursen kommer fortsätta sin neråtspiral fram till Aug?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev mleow:

Jag ska åka till Thailand i slutet av Augusti, bör man växla till sig baht redan nu? Känns som om krona/baht kursen kommer fortsätta sin neråtspiral fram till Aug?

Om några satang hit eller dit är avgörande för dig och du vill känna dig säker på hur många bath du får för dina SEK så gör det. Det kan lika väl gå åt andra hållet..

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev mleow:

Jag ska åka till Thailand i slutet av Augusti, bör man växla till sig baht redan nu? Känns som om krona/baht kursen kommer fortsätta sin neråtspiral fram till Aug?

Med facit i hand så borde du ha växlat för flera år sedan.

Hade vi vetat så hade vi varit miljonärer hela bunten, då vi alltid hade skickat när kronan var "hög" och skickat tillbaka när den var "låg".

 

Som jag ser det så spenderar man alltid samma belopp i Sek. Frågan är bara hur mycket onödigt man får för pengarna.

Har man budget på 100.000Sek så gör man av med det. Om kursen är gynnsam så blir det fler öl och en massa onödigt krimskrams. Om kursen är dålig så slipper man köpa en massa skräp och fokuserar på öl och mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på är att om Sverige hade infört EUR efter folkomröstningen för några år sen sa hade vi fått motsvarande 4,47 Baht per sek (0,22 öre)

( Vi hade gått med i EUR på nivån 8,50 kr per EUR och 1 EUR ger 38 baht nu)

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev mleow:

Jag ska åka till Thailand i slutet av Augusti, bör man växla till sig baht redan nu? Känns som om krona/baht kursen kommer fortsätta sin neråtspiral fram till Aug?

Ja varför inte, kronan brukar väl att försvagas innan det är val i Sverige.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl det Tuk tuk skriver att man kan leva bättre i Thai på inte så mycke Svenska pengar ????
Jo men dom flesta åker nog hit för att leva bättre på samma pengar
Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på är att om Sverige hade infört EUR efter folkomröstningen för några år sen sa hade vi fått motsvarande 4,47 Baht per sek (0,22 öre)

( Vi hade gått med i EUR på nivån 8,50 kr per EUR och 1 EUR ger 38 baht nu)

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk


Finns något fler konsekvenser av att gå med i Euron än växelkursen...
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
andrejsdenruskige

Trenden visar en ny dip för Sek. 

Kan vi vara påväg mot en kurs under 3,50 inom snar framtid?

Kanske en bankkris 2017 väntas i framtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Trenden visar en ny dip för Sek. 

Kan vi vara påväg mot en kurs under 3,50 inom snar framtid?

Kanske en bankkris 2017 väntas i framtiden

Nu verkar ju Riksgälden reagera åtminstone. Kan man hoppas att fler börjar inse det barrocka i nuvarande kronkurs?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...