Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

14 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

25000 svenska kronor i månaden är väl inte så mycket i Sverige men jag trodde i min enfald att dom flesta expats flyttar till Thailand för att få bättre köpkraft och om man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden.

 

BTT

Enligt EU:s definition är man fattigpensionär om man har mindre än 12 000 kronor netto i månaden som ensamstående.

Vill minnas att 25 % av dom svenska pensionärerna ligger under fattigdomsgränsen och många överlever för dom lever på potatis och vegetabiliskt protein samt att dom får hyresbidrag.

Är  man fattigpensionär så får man inte 1-årsvisa till Thailand. Försäkringskassan är dock så hyggliga att  dom uppger bruttopension så därför får även många fattigpensionärer ettårsvisa.

 

Fattigpensionären Born41 som bara har råd att vistas en månad åt gången i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev born41:

Enligt EU:s definition är man fattigpensionär om man har mindre än 12 000 kronor netto i månaden som ensamstående.

Vill minnas att 25 % av dom svenska pensionärerna ligger under fattigdomsgränsen och många överlever för dom lever på potatis och vegetabiliskt protein samt att dom får hyresbidrag.

Är  man fattigpensionär så får man inte 1-årsvisa till Thailand. Försäkringskassan är dock så hyggliga att  dom uppger bruttopension så därför får även många fattigpensionärer ettårsvisa.

 

Fattigpensionären Born41 som bara har råd att vistas en månad åt gången i Thailand.

Brutto, inte netto vad jag förstått.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
25000 svenska kronor i månaden är väl inte så mycket i Sverige men jag trodde i min enfald att dom flesta expats flyttar till Thailand för att få bättre köpkraft och om man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden.
 
BTT


Klarar sig?
Man är inte i Thailand för att överleva, man är där för att leva.
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Det är inte riktat mot dig men jag vet att ett antal medlemmar, långliggare har berättat att dom spenderar ca 100.000 baht i månaden vilket jag tycker är åt helvete för mycket.
 
Då kan man lika gärna bo kvar i Sverige med god livskvalite.
 
BTT
Avundsjuk?
Link to comment
Dela på andra sajter

 
25000 svenska kronor i månaden är väl inte så mycket i Sverige men jag trodde i min enfald att dom flesta expats flyttar till Thailand för att få bättre köpkraft och om man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden.
 
BTT
Själv trodde jag att folk flyttade hit för att leva lite bättre på sina pengar
Link to comment
Dela på andra sajter

Sista tidens krondipp beror mycket på att det är utdelningssäsong på börsen och många stora utländska ägare hämtar hem utdelningen, borde rätta till sig lite i Maj.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Är det inte minusräntan som vi har i Sverige som är en bidragande till marknadens ointresse för den svenska valutan och därav den låga kronkursen?  Sedan tror jag, OBS tror, att Thailand liksom Sverige inte kan devalvera sin valuta utan i stället får fibbla med reporäntan och möjligtvis andra schackdrag för att höja eller sänka värdet på sin valuta.

 

Fritz..

Pastorn har rätt. Här finns mycket som den inte insatte förstår, både i Sverige och Thailand. Frågan är; är det någon som över huvud taget förstår? 

 

Jaja, Konken och någon fler kanske....Bilderberggruppen och bitcoin...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Klarar sig?
Man är inte i Thailand för att överleva, man är där för att leva.

 

Finns många nyanser av brunt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Klarar sig?
Man är inte i Thailand för att överleva, man är där för att leva.

 

 

Jo men man kan leva ganska gott i Thailand på två pensioner.

 

Om du och frugan har 20.000 svenska kronor ihop så har ni alltså 40.000 bahtingar i månaden att leva på vilket gör att ni kan bo i en lägenhet för ca 10.000 baht, äta ute tre gånger per dygn och ändå få pengar över till utflykter och annat som berikar livet.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo men man kan leva ganska gott i Thailand på två pensioner.

 

Om du och frugan har 20.000 svenska kronor ihop så har ni alltså 40.000 bahtingar i månaden att leva på vilket gör att ni kan bo i en lägenhet för ca 10.000 baht, äta ute tre gånger per dygn och ändå få pengar över till utflykter och annat som berikar livet.

 

BTT

Det var en dålig växlingskurs du fick på Google-exchange ;)

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Benjamas:

Sista tidens krondipp beror mycket på att det är utdelningssäsong på börsen och många stora utländska ägare hämtar hem utdelningen, borde rätta till sig lite i Maj.

Det låter som en mycket rimlig förklaring, tack för det. Då leverhoppet fortfarande om en återgång till 4,5 :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Benjamas:

Sista tidens krondipp beror mycket på att det är utdelningssäsong på börsen och många stora utländska ägare hämtar hem utdelningen, borde rätta till sig lite i Maj.

Jag hoppas innerligt att du har rätt men borde det inte vara som du beskriver varje år i så fall? Jag har kikat lite hur valutakurserna sett ut dom senaste 10 åren och hittar inget som styrker din teori. I denna artikel påstås det att orsaken till kronans fall är att inflationen inte blev den förväntade.

https://www.expressen.se/dinapengar/efter-inflationssmallen-mot-ingves-kronan-i-brant-fall/

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag hoppas innerligt att du har rätt men borde det inte vara som du beskriver varje år i så fall? Jag har kikat lite hur valutakurserna sett ut dom senaste 10 åren och hittar inget som styrker din teori. I denna artikel påstås det att orsaken till kronans fall är att inflationen inte blev den förväntade.

https://www.expressen.se/dinapengar/efter-inflationssmallen-mot-ingves-kronan-i-brant-fall/

 

Fritz..

Förmodligen har ni båda rätt. Det är nog diverse saker som påverkar, så även Sveriges framtida ekonomi? Mörkt ser det ut iaf. Det enda positiva är väl att alla som ser en orsak förmodligen har rätt :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
8 timmar sedan, skrev Wanchai:

Pastorn har rätt. Här finns mycket som den inte insatte förstår, både i Sverige och Thailand. Frågan är; är det någon som över huvud taget förstår? 

 

Jaja, Konken och någon fler kanske....Bilderberggruppen och bitcoin...

Du har helt rätt. Ni andra är odugliga. Bara jag förstår allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
Jo men man kan leva ganska gott i Thailand på två pensioner.
 
Om du och frugan har 20.000 svenska kronor ihop så har ni alltså 40.000 bahtingar i månaden att leva på vilket gör att ni kan bo i en lägenhet för ca 10.000 baht, äta ute tre gånger per dygn och ändå få pengar över till utflykter och annat som berikar livet.
 
BTT


Jag förstår att du inte vågar åka till Thailand.
Med en sådan kurs så blir det få förunnat att släppa lös ordentligt.

Varför skulle jag bo i en lägenhet för 10000thb?

Vad kostar en bil?
Vad kostar ett hus?
Varför ska jag nöja mig med lägre standard på hus och bil i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo men man kan leva ganska gott i Thailand på två pensioner.

BTT

Jag misstänker att i dom flesta fall så är det En gubbe som har pension från Sverige.Har han en "tant" som kommer från Thailand, så är förmodligen hennes pension ganska blygsam. då hon har kort intjänandetid i Sverige eller ingen als om darlingen har hittats i LOS då gubben är till åren kommen.

Har fått ett flertal erbjudande av damer med hus.Dom vill ha 20 000 Thb per månad för "all inklusv"

Fattigpensionären har då 20 000 Thb kvar till sjukförsäkring och övriga omkostnader och nöjen.

Frånsett ett varmt klimat så blir standarden vesentligt lägre än i Sverige. Jag måste erkänna att "all inklusiv" lockar:dribble:

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag hoppas innerligt att du har rätt men borde det inte vara som du beskriver varje år i så fall? Jag har kikat lite hur valutakurserna sett ut dom senaste 10 åren och hittar inget som styrker din teori. I denna artikel påstås det att orsaken till kronans fall är att inflationen inte blev den förväntade.

https://www.expressen.se/dinapengar/efter-inflationssmallen-mot-ingves-kronan-i-brant-fall/

 

Fritz..

Det Pjamas skriver fans att läsa på på DI här om dagen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det Pjamas skriver fans att läsa på på DI här om dagen.

OK men jag tycker fortfarande att det är konstigt att i alla fall jag inte ser den tendensen i valutakurserna tidigare år, men ingen skulle bli gladare än jag om DI och Benjamas har rätt i sina förutsägelser att kronan snart stiger i värde.

 

Fritz,,

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

OK men jag tycker fortfarande att det är konstigt att i alla fall jag inte ser den tendensen i valutakurserna tidigare år, men ingen skulle bli gladare än jag om DI och Benjamas har rätt i sina förutsägelser att kronan snart stiger i värde.

 

Fritz,,

Kan möjligen vara så att utländska aktörer är betydligt mindre intresserade av att ligga kvar  med pengarna i Sverige inför valet och dom bekymmer som stundar och därför tar hem kulorna. Tidigare år har man kanske tyckt at det inte såg lika mörkt ut.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Jag förstår att du inte vågar åka till Thailand.
Med en sådan kurs så blir det få förunnat att släppa lös ordentligt.

Varför skulle jag bo i en lägenhet för 10000thb?

Vad kostar en bil?
Vad kostar ett hus?
Varför ska jag nöja mig med lägre standard på hus och bil i Thailand?
 

 

Det är ju upp till dej, vill du leva som en miljonär ,gör det men gnäll inte om du inte har råd

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Benjamas:
23 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:
 
25000 svenska kronor i månaden är väl inte så mycket i Sverige men jag trodde i min enfald att dom flesta expats flyttar till Thailand för att få bättre köpkraft och om man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden.
 
BTT

Visa mer  

Själv trodde jag att folk flyttade hit för att leva lite bättre på sina pengar

Det är väl det Tuk tuk skriver att man kan leva bättre i Thai på inte så mycke Svenska pengar ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det väl så har man inte sett om sin ekonmi i Sverige ska man inte flytta nån stans utomlands och vänta att Svenska kronan blir starkare

Ni som flyttat har gjort ert val så gnäll inte för blir ni sjuka flyttar ni tillbakas till Sverige och använder sjukvården. Vet inte men hur många

som jobbar på båtar skattar i Sverige men ändå har möjlighet att utnyttja svensk sjukvård, en fråga bara

Ändrades av Boa52
fel
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Sen är det väl så har man inte sett om sin ekonmi i Sverige ska man inte flytta nån stans utomlands och vänta att Svenska kronan blir starkare

Ni som flyttat har gjort ert val så gnäll inte för blir ni sjuka flyttar ni tillbakas till Sverige och använder sjukvården. Vet inte men hur många

som jobbar på båtar skattar i Sverige men ändå har möjlighet att utnyttja svensk sjukvård, en fråga bara

Vart har du fått det i från att man måste jobba på båt för att ha rätt till Svensk sjukvård, det har alla Svenska medborgare än var, vart om med vad du jobbat.

Ibland(läs oftast) har du verkligen otur när du tänker.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Sen är det väl så har man inte sett om sin ekonmi i Sverige ska man inte flytta nån stans utomlands och vänta att Svenska kronan blir starkare

Ni som flyttat har gjort ert val så gnäll inte för blir ni sjuka flyttar ni tillbakas till Sverige och använder sjukvården. Vet inte men hur många

som jobbar på båtar skattar i Sverige men ändå har möjlighet att utnyttja svensk sjukvård, en fråga bara

Jobbar vi på svenska båtar och bor utanför EU så kan vi välja att sinkskatta 15% eller skatta som alla andra svenskar efter tabell.

Jobbar vi på utländska rederier/båtar så skattar vi efter dom regler som gäller där. Jag jobbar t.ex. för danska Maersk och får därmed gå efter danska regler, vare sig jag bor i Sverige eller inte.

 

Oroa dig inte för min sjukvård, jag bor i Thailand och arbetsgivaren försäkrar hela familjen. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...