Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Varför ? Jag köpte ny bil där förra året och är jättenöjd skulle jag köpt iår så skulle det blitt

mycket dyrare.

Betalar 28000 bath i månaden oavsett kurs.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Bensin i HBG idag, 12,69

I Frankfurt igår tankade jag super som motsvarar 95 oktan i Sverige för 1,29 € liter. 

Diesel kostade 1.11 Liter

Idag tankade jag kundens båt i Traben med marin diesel ( färgad ) för 0,90 € 

Kan användas i bilar men kan bli mycket dyrt vid kontroll eller rättare sagt enormt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Äntligen hoppade Nok över 1,10.

Inget vidare, men dock inte så bedrövligt som tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen hoppade Nok över 1,10.

Inget vidare, men dock inte så bedrövligt som tidigare.

Svenskarna är Norrmännens Polacker :im_happy:  :im_happy:  :im_happy:

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som köpt hus nyligen i Thailand  gråter :not_i:

Skönt att man betalade kontant för 10 år sedan! :ok:

Våra svenska pesetas var lite starkare, och sen har värdet 3-faldigats, i Thai Bath :drinks:

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Svenskarna är Norrmännens Polacker :im_happy:  :im_happy:  :im_happy:

 

 

MVH Tommy

 

Och på svenskarna, ser norsk-svenskarna, på samma sätt som rumänerna ser på zigenarna.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta bådar inte gott, kanske dags att skippa Thailand ett par år.

 

"SEB:s ekonomer räknar med att Riksbanken kommer att sänka styrräntan med 0,15 procentenheter till minus 0,40 procent och öka sina köp av statspapper, så kallade kvantitativa lättnader, med ytterligare 50 miljarder kronor för att nå målet om 2 procents inflation.

- Enkelt uttryckt ökar Riksbanken hastigheten på sedelpressarna, säger Bergqvist.

Men han är samtidigt skeptisk till Riksbankens utsikter att lyckas. Sveriges ekonomi påverkas mycket starkt av utvecklingen i omvärlden eftersom export utgör en så relativt stor andel av ekonomin, vår hemmamarknad är så liten att utländska faktorer spelar en större roll än för andra länder.

- Riksbanken har en övertro på vad man kan åstadkomma med räntan, säger Robert Bergqvist."

 

http://www.svd.se/naringsliv/svag-inflation-kan-ge-rantesankning_4483317.svd

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Svenskarna är Norrmännens Polacker :im_happy:  :im_happy:  :im_happy:

 

 

MVH Tommy

och vad är alla polacker som jobbar i Norge för ngt då,det är massor av dem i norge

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

och vad är alla polacker som jobbar i Norge för ngt då,det är massor av dem i norge

Svenskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta bådar inte gott, kanske dags att skippa Thailand ett par år.

 

"SEB:s ekonomer räknar med att Riksbanken kommer att sänka styrräntan med 0,15 procentenheter till minus 0,40 procent och öka sina köp av statspapper, så kallade kvantitativa lättnader, med ytterligare 50 miljarder kronor för att nå målet om 2 procents inflation.

- Enkelt uttryckt ökar Riksbanken hastigheten på sedelpressarna, säger Bergqvist.

Men han är samtidigt skeptisk till Riksbankens utsikter att lyckas. Sveriges ekonomi påverkas mycket starkt av utvecklingen i omvärlden eftersom export utgör en så relativt stor andel av ekonomin, vår hemmamarknad är så liten att utländska faktorer spelar en större roll än för andra länder.

- Riksbanken har en övertro på vad man kan åstadkomma med räntan, säger Robert Bergqvist."

 

http://www.svd.se/naringsliv/svag-inflation-kan-ge-rantesankning_4483317.svd

 

 

Svenska börsen fortsätter uppåt och utländska fonder/aktier, speciellt med valutor som går uppåt som Thailand, Usa, Japan m.fl, blir intressanta investeringsobjekt. 

 

Lite spekulation kan alla göra med sina pensionspengar eller sparpengar om man har modet och tjäna pengar för framtiden.

 

Det gäller att se möjligheterna och inte förblindas av det negativa!   :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska börsen fortsätter uppåt och utländska fonder/aktier, speciellt med valutor som går uppåt som Thailand, Usa, Japan m.fl, blir intressanta investeringsobjekt. 

 

Lite spekulation kan alla göra med sina pensionspengar eller sparpengar om man har modet och tjäna pengar för framtiden.

 

Det gäller att se möjligheterna och inte förblindas av det negativa!   :good:

 

Jag ser möjligheten att inte åka till Thailand under ett par år till dess att Thb/Sek kursen har blivit fördelaktigare för mej och att under tiden låta mitt kapital stanna i de fonder/aktier som jag placerar i.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre leva snålt i Thailand än i Sverige som det ser ut idag, en dag i Thailand är fortfarande trevligare än en här i det numera konstiga landet Sverige.

Så känner jag det i allafall. Men man kan ju hoppas det vänder så man för lite mer för sina kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre leva snålt i Thailand än i Sverige som det ser ut idag, en dag i Thailand är fortfarande trevligare än en här i det numera konstiga landet Sverige.

Så känner jag det i allafall. Men man kan ju hoppas det vänder så man för lite mer för sina kronor.

Är du tålig mot värme? Jag tycker det är underbart att kunna gå ut, ta en promenad eller göra något fysiskt ute utan att känna att det  är tungt att andas och svetten rinna.

Hörde att det var 41 grader häromdagen, det är iaf 10 grader för mycket för mig.

Ändrades av Rave on
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du tålig mot värme? Jag tycker det är underbart att kunna gå ut, ta en promenad eller göra något fysiskt ute utan att känna att det  är tungt att andas och svetten rinna.

Hörde att det var 41 grader häromdagen, det är iaf 10 grader för mycket för mig.

Dessutom hävdar ju den svenska polisen att vissa fysiska aktiviteter är lagliga i skogen http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2693999-polisen-lagligt-ha-sex-i-skogen undrar vad BiB tycker om sånt?

Kanske ingen risk vid 41graders värme?

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom hävdar ju den svenska polisen att vissa fysiska aktiviteter är lagliga i skogen http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2693999-polisen-lagligt-ha-sex-i-skogen undrar vad BiB tycker om sånt?

Kanske ingen risk vid 41graders värme?

 

 

MVH Tommy

Jo fast jag tänkte på en löp eller cykelrunda, tennis. I Thailand skulle jag inte ens kunna spela golf utan att bli för varm

Link to comment
Dela på andra sajter

och vad är alla polacker som jobbar i Norge för ngt då,det är massor av dem i norge

Filippinare.

De skall visst köra riktigt bra och snackar oftast bättre engelska än polacker!

Bara att vänta in det som drabbat den svenska sjöfarten för läääänge sedan.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Filippinare.

De skall visst köra riktigt bra och snackar oftast bättre engelska än polacker!

Bara att vänta in det som drabbat den svenska sjöfarten för läääänge sedan.

 

 

MVH Tommy

Till och med Filippinerna börjar anses som dyra.

Här om dagen kom det in en Holländsk på till Finland där vi låg, där var manskapet från Indonesien, en var så fattig så han bra hade ETT namn, inget för och efternamn alltså, tydligen får de betala för sina namn där, de absolut fattigaste har ofta bara ett namn.

 

Annars är ju också Ukrainare populära, de är beredda på att ta dubbelt så långa kontrakt som tex Ryssar och Ester för halva lönen!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Filippinare.

De skall visst köra riktigt bra och snackar oftast bättre engelska än polacker!

Bara att vänta in det som drabbat den svenska sjöfarten för läääänge sedan.

 

 

MVH Tommy

Polacker I Norge stöter man på överallt på företagen

 

Det svenska sjöfarten blev drabbad av ,blev transportnäringen drabbad av redan när vi gick med eu och eskalerade när Rumänien och Bulgarien kom med i eu

Fillipinarna är redan här och kör ,njae går väl inte så bra för dom  i det nordiska vinterklimatet för dom,,   

Det bor ett gäng utanför Karlstad så dom parkerar där med dinotrans bilar och när dom ska iväg så backar dom ut på huvudled istället för att åka 150 m och vända på en stor asfaltsplan ,så är nog lite olika kulturella skillnader

,,

http://www.stoppafusket.se/2013/08/18/sanningen-om-akeriet-dinotrans-loner-chaufforerna-jobbar-for-slavlon/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kronan och även euron gjorde ju ett litet hopp igår, kan ju vara bra att ha nått att "ta av" till nästa sänkning av räntan.

Bara att inse att hoppet står till att Thailand vidtar åtgärder för att drastiskt sänka bahten, med de verktyg de har för det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas att Bahten rättar till sig innan sommaren..

Kan bli dyrt annars.

Jaja. Får väl spara in på glassen, för dottern :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...