Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Jag kan säga att jag förlorade ca 7,500SEK kr på den här kursen , mot beräknad kurs.

 

Shit happens:))

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och nu trycker EU en satans massa låtsaspengar under ett halvår... Är det bara jag som får vibbar från -30 talet...

Tur man äger lite mark, med sötvattensjöar...

Mvh. borje222

Det är ju fittan också.

Blir till och revidera diverse planer och ersätta sangsomen med lakao!

När jag för tre år sedan började jobba ickesvenskt hade jag valet att få lönen i Euro eller dollar, just nu känns valet surt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det är ju fittan också.

Blir till och revidera diverse planer och ersätta sangsomen med lakao!

När jag för tre år sedan började jobba ickesvenskt hade jag valet att få lönen i Euro eller dollar, just nu känns valet surt!

Båda dom dryckerna skulle förbjudas, eller säljas som flytande råttgift.

Ja du kan inte tjäna mycket när du inte har råd till att dricka riktigt importerat brännvin...

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

Men serru att det tror inte jag. Anledningen till detta mitt troende är att falanger med väldigt dålig ekonomi och som dessutom bränt sina broar till hemlandet inte har så mycket  att välja på. Bor dom i Pattaya och pengarna inte räcker till så är valet att antingen "hoppa från balkongen" eller att flytta ut till nån by där pengarna åtminstonde räcker till överlevnad. Naturligtvis så väljer då dom flesta alternativ två.

 

Fritz..

Inytessant ämne, nu finns det ju inihelsike många byar att gömma sig iom man skulle få för sig det, men det är nog lättare att försvinna i mängden om det finns 200 000 faranger än 3.

Sen bör man i en by ha nånstans att bo, tror det är lite svårt om man inte kan betala för sig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda dom dryckerna skulle förbjudas, eller säljas som flytande råttgift.

Ja du kan inte tjäna mycket när du inte har råd till att dricka riktigt importerat brännvin...

Näfan, har typ förlorat ca 100 000bth per månad i lön på eurons sänkning sen i våras. Så nu är det fan knapert.

Så i dag blir det att åka till grossisten o köpa en låda laokao, storpack spar man lite på och.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kanske behandlar dig illa. Men inte mig.

Billigare bank kan jag inte hitta.

Har det gått din näsa förbi att aktiespararna ska eller har inlett rättslig prövning mot Swedbank för flera tusen

fondköpare p.g.a.bedräglig prissättning i ROBUR FONDER.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då som du ser här så har dom flesta banker en växlingsavgift

vi kan ta som exempel SEB som tar 35 kr per uttag + 1,65 % i växlingsavgift :good:

på 20000 baht blir det 330 baht +140 baht(35kr)= 470 baht dyrare än med ica bankens kort och har man vägen förbi soi cowboy kan man ju ta ut  på citi banks atm där som inte tar ngn uttagsavgift så sparar man 180 baht till

 

 

 

http://www.bankkort.se/

 

 

 

 

 

 

Företag/Kontonamn Årsavgift Bankomatuttag i Sverige/EU (SEK/Euro) Bankomatuttag utanför EU/inom EU (om ej euro) A Växlingsavgift för uttag/köp utomlands   Danske Bank

Intercard (Mastercard) 400 kr 1 0 kr 35 kr 1 %  

Danske Bank

Privatkort (VISA Electron) 400 kr 1 0 kr 2 35 kr 1 %  

FOREX Bank

Bankkort (VISA) 225 kr 20 0 kr 2 %, minst 30 kr 1 %

 

  GE Money Bank

Mastercard bankkort 0 kr 12 fria uttag/år 3 12 fria uttag/år 3 0 %

  Handelsbanken

Bankkort Maestro 150 kr 0 kr 35 kr 1,5 %  

Handelsbanken

Bankkort Mastercard/VISA 250 kr 21 0 kr 35 kr 1,5 %  

Handelsbanken

Frikort Maestro 0 kr 10 kr 13 35 kr 1,5 %  

ICA Banken

ICA Bankkort (Mastercard) 240 kr 0 kr 0 kr 0 %  

ICA Banken

ICA Bankkort Online (Maestro) 240 kr 0 kr 0 kr 0 %  

Kaupthing Bank

Bankkort 250 kr 0 kr 40 kr 1 % inom Europa

2 % utom Europa  

Länsförsäkringar Bank

Bankkort Mastercard 225 kr 0 kr 35 kr resp 0 kr 1,5 %  

Nordea

Bankkort Mastercard/VISA 288 kr 4 0 kr 5 40 kr 5 1,48 %

  Nordea

Electron 288 kr 9 0 kr 5 40 kr 5 1,48 %

  Nordnet

Asset Card 0 kr 15 kr 7 40 kr 8 0 %

  Parex Bank

Maestro Bankkort 150 kr 12 0 kr 0 kr 4,3 %  

SEB

Bankkort VISA 250 kr 0 kr 35 kr 6 1,65 %  

SEB

Maestro 180 kr 10 0 kr 10 kr 6 1,65 %  

Skandiabanken

VISA Electronkort 230 kr 11 0 kr 0 kr 1,65 %  

Skandiabanken

VISA Bankkort 230 kr 0 kr 0 kr 1,65 %  

Swedbank

Bankkort Maestro 195 kr 0 kr 25 kr 1,5 %  

Swedbank

Bankkort Visa 250 kr 14 0 kr 35 kr 1,5 %  

Swedbank

Bankkort Visa 2 50 kr 12 fria uttag/år 15 12 fria uttag/år 15 1,5 %  

Swedbank

Bankkort Visa Ung 0 kr 17 12 fria uttag/år 16 12 fria uttag/år 16 1,5 %

  Swedbank

Världsnaturkortet Maestro 220 kr 18 0 kr 19 25 kr 19 1,5 %  

© Bankkort.se - Använd gärna materialet, men länka till källan.

 

Det blir en ihop blandning av begrepp här.

 

Bankkort-MC/Visa  eller/och Kreditkort-MC/Visa

 

Växlingsavgift vid köp med kort utomlands. + 1,65%

 

Uttagsavgift minst 35kr eller 3% brukar det vara och man får Mastercards kurs med kreditkort.

Denna uttagsavgift åker man också på i Sverige vid uttag av kontanter i Svenska ATM med ett kreditkort men inte med bankkortet om det dras från kontot.

 

Man åker inte på både uttagsavgift och växlingsavgift när man tar ut pengar i Thailand, men det är ingen bra affär att ta ut med ett kreditkort.

 

Faktiskt bättre att använda vid köp och betala med 1,65% mot minst 35kr + 180bath för kontanterna.

Ett uttag med kreditkort på 20.000bath kostar ca. 150kr + 180bath i normalfallet

 

Det som rör till det mer är om det är kopplat till ditt konto eller det blir via månadsfaktura. ( man måste välja i ATM)

 

Korten är bara goda reserver för mig då jag har bankkonto i Thailand.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir en ihop blandning av begrepp här.

 

Bankkort-MC/Visa  eller/och Kreditkort-MC/Visa

 

Växlingsavgift vid köp med kort utomlands. + 1,65%

 

Uttagsavgift minst 35kr eller 3% brukar det vara och man får Mastercards kurs med kreditkort.

Denna uttagsavgift åker man också på i Sverige vid uttag av kontanter i Svenska ATM med ett kreditkort men inte med bankkortet om det dras från kontot.

 

Man åker inte på både uttagsavgift och växlingsavgift när man tar ut pengar i Thailand, men det är ingen bra affär att ta ut med ett kreditkort.

 

Faktiskt bättre att använda vid köp och betala med 1,65% mot minst 35kr + 180bath för kontanterna.

Ett uttag med kreditkort på 20.000bath kostar ca. 150kr + 180bath i normalfallet

 

Det som rör till det mer är om det är kopplat till ditt konto eller det blir via månadsfaktura. ( man måste välja i ATM)

 

Korten är bara goda reserver för mig då jag har bankkonto i Thailand.

 

 

Snick-snack!!

När jag hade SEB så kostade uttagen i ATM/på Bank BÅDE 35kr+1,65% i avgift!

När hade du ett sådant kort?

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Snick-snack!!

När jag hade SEB så kostade uttagen i ATN/på Bank BÅDE 35kr+1,65% i avgift!

När hade du ett sådant kort?

Stämmer, blev av minnesproblem i hjärnbarken tvungen att använda Nordea och fick 1,55 valutapåslag på den svenska valutan samt 40 riksdaler i extra uttagsavgift!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir en ihop blandning av begrepp här.

 

Bankkort-MC/Visa  eller/och Kreditkort-MC/Visa

 

Växlingsavgift vid köp med kort utomlands. + 1,65%

 

Uttagsavgift minst 35kr eller 3% brukar det vara och man får Mastercards kurs med kreditkort.

Denna uttagsavgift åker man också på i Sverige vid uttag av kontanter i Svenska ATM med ett kreditkort men inte med bankkortet om det dras från kontot.

 

Man åker inte på både uttagsavgift och växlingsavgift när man tar ut pengar i Thailand, men det är ingen bra affär att ta ut med ett kreditkort.

 

Faktiskt bättre att använda vid köp och betala med 1,65% mot minst 35kr + 180bath för kontanterna.

Ett uttag med kreditkort på 20.000bath kostar ca. 150kr + 180bath i normalfallet

 

Det som rör till det mer är om det är kopplat till ditt konto eller det blir via månadsfaktura. ( man måste välja i ATM)

 

Korten är bara goda reserver för mig då jag har bankkonto i Thailand.

 

jag vet inte varför du blandar in kreditkort ,nu pratar vi om vanliga bankort knutna till mastercard,visa och maestro ,som är dom mest vanliga för svenskar och då har dom flesta både uttagsavgift och valutaväxlingsavgift Ica har ingetdera ,Scandiabanken har bara valutaväxlingspåslag som tex

Link to comment
Dela på andra sajter

Snick-snack!!

När jag hade SEB så kostade uttagen i ATM/på Bank BÅDE 35kr+1,65% i avgift!

När hade du ett sådant kort?

Stämmer

 

Stämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte varför du blandar in kreditkort ,nu pratar vi om vanliga bankort knutna till mastercard,visa och maestro ,som är dom mest vanliga för svenskar och då har dom flesta både uttagsavgift och valutaväxlingsavgift Ica har ingetdera ,Scandiabanken har bara valutaväxlingspåslag som tex

Jag blandar in kreditkort för jag har två sådana, ett SAS Eurobonus/Mastercard och ett Statoil/Mastercard utöver mitt Swedbank/Mastercard.

 

Tror att många fler än mig har sådana och jag vet att många som turistar utomlands använder kreditkorten. 

 

Har vänner som bara använder kreditkort med köpgräns på semestern för rädslan att få sitt kort bankkort skimmat eller stulet och ett tömt konto.

Kan finnas sådana som läser på MPR också.

 

 

Jag köper alla mina flygbiljetter, betalar hotell ibland med kreditkort men tar inte ut i ATM då jag har "thaikort"

 

Vi får väl prata om olika saker på ett forum anser jag eller har du annan uppfattning?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

:good: 

Jag blandar in kreditkort för jag har två sådana, ett SAS Eurobonus/Mastercard och ett Statoil/Mastercard utöver mitt Swedbank/Mastercard.

 

Tror att många fler än mig har sådana och jag vet att många som turistar utomlands använder kreditkorten. 

 

Har vänner som bara använder kreditkort med köpgräns på semestern för rädslan att få sitt kort bankkort skimmat eller stulet och ett tömt konto.

Kan finnas sådana som läser på MPR också.

 

 

Jag köper alla mina flygbiljetter, betalar hotell ibland med kreditkort men tar inte ut i ATM då jag har "thaikort"

 

Vi får väl prata om olika saker på ett forum anser jag eller har du annan uppfattning?

klart du får ,men eftersom du inte tar ut i atm med bankort ,kan du ju starta en tråd ang kreditkort ,så slipper man vilseleda forumisterna ,ses snart ,blir väl bättre när du fått pluggen och täppt till hålen hi hi

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

klart du får ,men eftersom du inte tar ut i atm med bankort ,kan du ju starta en tråd ang kreditkort ,så slipper man vilseleda forumisterna ,ses snart ,blir väl bättre när du fått pluggen och täppt till hålen hi hi

Det och en ny tråd om kontantväxling känns angeläget.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det och en ny tråd om kontantväxling känns angeläget.

Japp på tisdag ska det växlas Cash[emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Kreditkort med Mastercard är det vanligaste här i köping och det gäller alla banker utom Länsförsäkringar de använder sig av Visa. så nästan alla får hem en faktura månaden efter sina inköp. Metall skickar även de ur reklam med sitt kreditkort med Mastercard som är så bra! Själv så vägrade jag ta emot ett sådant kort och fick motvilligt ta emot ett Mastercard i stället för Visa kopplat till kontot, för köper jag något så vill jag betala direkt och inte månaden efter. 

 

Sista resan så fick jag problem med mitt Mastercard när jag skulle ta ut pengar till ett köp av en motorcykel. Fick ut 20 000Thb men när jag skulle ta ut lika mycket till så var det tvärnit. Försökte på varenda maskin i byn men nada, Ringde till personlig service i Swedala men de kunde inte se något fel. När jag kom hem så fick de veta hut :girl_dev: och det var tydligen inga problem att få till baka Visakort istället. Tidigare gick det inte för de hade bytt till det bättre Mastercard. 

 

Lite onödig kuriosa men det jag ville ha sagt är att det är mycket vanligare med kreditkort här i köping. Säger du inte till och står på dig så får du ett Mastercard med kredit..Så varför skulle man inte kunna blanda in kreditkort?  

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som i runda slängar kan upplysa om skillnaden mellan uttag automat och växling med kontanta medel på växlingskontor.

Vintern 2014 fick man över 5  bath per krona på vissa kontor men i ATM maskinerna låg kursen runt 4,6-4,8.

 

Kanske en färsk dagsrapport?   :hi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som i runda slängar kan upplysa om skillnaden mellan uttag automat och växling med kontanta medel på växlingskontor.

Vintern 2014 fick man över 5  bath per krona på vissa kontor men i ATM maskinerna låg kursen runt 4,6-4,8.

 

Kanske en färsk dagsrapport?   :hi:

Stämmer väl på ett ung.

Här kan du kolla Notes contra TT

 

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny "milstolpe" passerad på vägen mot undergång!

 

Average bank exchange rate from data above: 1 SEK = 3.8960438 THB TT

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta valutor förutom USD och Swiss Franc har tappat rejält mot bahten. Jag tycker att det känns bättare att det inte bara är vi svenskar som förlorat köpkraft :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att konstatera att bankerna snor en på det dom vill ha.Mitt sved-master får bli räddaren i nöden.

Men för oss som bor i paradiset är det intressant att försöka hitta billigaste överföringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreditkort med Mastercard är det vanligaste här i köping och det gäller alla banker utom Länsförsäkringar de använder sig av Visa. så nästan alla får hem en faktura månaden efter sina inköp. Metall skickar även de ur reklam med sitt kreditkort med Mastercard som är så bra! Själv så vägrade jag ta emot ett sådant kort och fick motvilligt ta emot ett Mastercard i stället för Visa kopplat till kontot, för köper jag något så vill jag betala direkt och inte månaden efter. 

 

Sista resan så fick jag problem med mitt Mastercard när jag skulle ta ut pengar till ett köp av en motorcykel. Fick ut 20 000Thb men när jag skulle ta ut lika mycket till så var det tvärnit. Försökte på varenda maskin i byn men nada, Ringde till personlig service i Swedala men de kunde inte se något fel. När jag kom hem så fick de veta hut :girl_dev: och det var tydligen inga problem att få till baka Visakort istället. Tidigare gick det inte för de hade bytt till det bättre Mastercard. 

 

Lite onödig kuriosa men det jag ville ha sagt är att det är mycket vanligare med kreditkort här i köping. Säger du inte till och står på dig så får du ett Mastercard med kredit..Så varför skulle man inte kunna blanda in kreditkort?  

Jag har då aldrig behövt stått på mig för att få ett bankkort. Även om jag kan ha en viss del kredit på kontot det är kopplat till så är det fortfarande ett bankkort. Kreditkort är väl mer som ett komplement. Dessa kort kan vara bra för kortköp men att ta ut kontanter med dem är i regel ganska dyrt så det ska man nog undvika.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan någon förstå varför jag inte kunde få ett ica-kort när nu tydligen somalier och syrier har det

för sina bidrag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...