Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

a fan det blir mycket fan room, hong tong, ris o freelansare för 6000 bath om dagen. Sen efter två dar måste vi gamlingar återhämta oss en vecka. Drar ner snitt spenderingen så att säga. Hehe.

Ris ?Ska du äta oxå  :meuh:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inte mycket studier eller? 

Multitasking, men just nu så preppar jag andra burken inför resan så det blir nog inte mer för i kväll.

 

Har en polare som varit i Thai på 80-talet och han hade samma uppfattning om att för 1000B så levde man i lyx.

Därför tyckte jag det var intressant att försöka räkna ut vad det skulle motsvara idag.

 

På 80-talet så hade jag inte ens fått lämna landet utan föräldrnas tillstånd. Första gången i Thai -95 så jag uppskattar lite feedback på om beräkningarna/uppskattningarna stämmer.

Det jag inte vet är ju om hur prisutvecklingen i Thailand sett ut, eller jag ides inte gräva i det.

 

Men jag antar att gammelrävarna kan relatera till vad man fick för pengarna nu och då. Jag kan det inte för jag var inte där då. I Sverige har priserna stigit i takt med lönen så realinkomsten är i snitt konstant. Dock har "man" (dvs alla som reste dit på 80-talet) själv som person troligen rört sig från nybörjare till senior inom yrket och då förändras det ju en del som jag inte kan kompensera för.

 

Kanske barnen flugit ut och lånen på kåken har man betalt, 2 inkomster och hur mycket pengar som helst. Sånt går inte att skatta enligt dom snittsiffrorna jag tog fram.

 

Kanske "lyxliv" har ändrat sig åxå... Jag var nöjd med en bunge för 300B och billig öl när jag var ner första gången. Nu trivdes jag med under 5kB i månaden för boendet men när jag ser vissa reseberättelser så anar jag att jag kanske inte är en "stekare" i alla fall.  Även om jag käkade ute varje dag och drack buteljerat vatten. :wink:

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jo jo, men vad hade du i lön år 1977 ?

 

Barekonomen Fritz..

Lönen hadde ingen som helst betydelse på den tiden, man låg till sjöss 9 månader och sparat allt utom knullepengarna  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick 7.16 på skickade stålar.Det har jag inte glömt,trots åldern

o vi fick 7.05 som bäst på den resan, har för mig att bahten stod i 5.50 när vi anlände Thailand det året!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hotel Palm Villa 400 bath/dygn Bartjej 300b hel natt Currywurst 150bath portion en liten Singa 50b

I dag Månadspris Marin Place 11000 till 12000 Ink. el vatten Har hört Tjej shorttime 1000>

Priserna har stått still utom brudar Däremot borde S-lönen ökat

Min Tax ink.

1984 124 958 Till resa 2 mån 1200 kr = 40 00bath Hôtel omk 24 000 Till mat nöje drygt 18 000 Bath

1989 133 779 Hade familj då Ej relevant ( Nöjen mm )

1994 258 288 Ner med barn Bodde på Apex Ej dyrt små rum

1999 224 900 ej ner

2005 257 230 Var ner Bodde på Marin p Tjej då upp till 1000 ej shorttime Thaislafs som idag

2014 299 000

Den stora skillnaden i lön mellan 89 till 1994 Bra bet på posten för reklamutdelning och skaffade extraknäck Unt

Har alla deklarationerna sedan 59 men hittar inga äldre Ligger i förråd

Lien hjälp om reallöner?

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

4,38... Tror jag...

 

Mvh. borje222

Det får vi för guds skull hoppas!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får vi för guds skull hoppas!

//S

 

Jo, jo..Jag satt i flappeland -92, med en en "fru" och vårt förstfödda, med en del kontanter, och mitt bankinnehav var ett skämt...

SEK, växlas inte...

 

( Snart är vi väl där igen...)

 

Mvh. borje222 

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har en länk till aktuella kursen se - thb  använder ica kort.

https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/index.html

 

Idag 5 nov 1 SEK = 4.36 THB.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inkl ringsignal, men sanningen i en atm.

c74afa3e94c19d7ba9027f1cb2f00a47.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok bank i chum Phae tar inte utländska kort för tillfället. Min dam försökte ta ut pengar på sitt ica kort i går det gick inte. I dag gick till bankkontoret då förklarade dom varför det inte gick. Hon gick till farmer bank där var det inga problem.

อิสานแมงกระพรุน ชุมแพ

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok bank i chum Phae tar inte utländska kort för tillfället. Min dam försökte ta ut pengar på sitt ica kort i går det gick inte. I dag gick till bankkontoret då förklarade dom varför det inte gick. Hon gick till farmer bank där var det inga problem.

Fick du någon förklaring till detta

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick du någon förklaring till detta

Orka gå in på det med tjejen det viktiga hon kunde ta ut pengar hon ska flyga till Sverige på fredag. Väldigt märkligt hur stor bank göra så, min dam var säker på dom inte skulle hjälpa henne pgr inte är ett Thailändskt kort fick övertyga henne gå in på banken fråga.

อิสานแมงกระพรุน ชุมแพ

Link to comment
Dela på andra sajter

Orka gå in på det med tjejen det viktiga hon kunde ta ut pengar hon ska flyga till Sverige på fredag. Väldigt märkligt hur stor bank göra så, min dam var säker på dom inte skulle hjälpa henne pgr inte är ett Thailändskt kort fick övertyga henne gå in på banken fråga.

Skulle vara mycket glad om banken ifrågasatte en thaidam som kom på banken med kort utfärdade på mig utan att reagera.

 

Däremot i ATM med min pinkod så är det ok.

 

Kanske beloppet var för stort för ATM, de flesta har max om 20.000bath.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara mycket glad om banken ifrågasatte en thaidam som kom på banken med kort utfärdade på mig utan att reagera.

 

Däremot i ATM med min pinkod så är det ok.

 

Kanske beloppet var för stort för ATM, de flesta har max om 20.000bath.

Tror du läste lite fort där

"Min dam försökte ta ut pengar på sitt ica kort i går det gick inte".

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du läste lite fort där

"Min dam försökte ta ut pengar på sitt ica kort i går det gick inte".

Kan det vara så att en thailändska som vill ta ut pengar på ett utländskt bankkort betraktas som mysko?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade 2500 kr på fredag från Handelsbanken idag konfirmerade frugans bror att han fått 10 700 bth. 4.28 får jag det till, då har jag dessutom betalt 40 kr i överföringsavgift. Så det kostade mig 2540kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att en thailändska som vill ta ut pengar på ett utländskt bankkort betraktas som mysko?

Nä,det snarare att min dam gillar inte klaga på banken ... Ica kortet skrivet på min dam och svärmor har den när tjejen är i Sverige.

อิสานแมงกระพรุน ชุมแพ

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Idag så rusade kronan enligt dagens industri. Från 4.07 till 4.11, och nu 4.09. Jippiii vilken förbättring, imorgon 4.07 igen. Ryska rubeln sjönk 6% så de finns de som har det värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag så rusade kronan enligt dagens industri. Från 4.07 till 4.11, och nu 4.09. Jippiii vilken förbättring, imorgon 4.07 igen. Ryska rubeln sjönk 6% så de finns de som har det värre.

Manipulerat som allt annat. Hälsningar foliehatten  :hi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...