Jump to content
IGNORERAD

SAAB 9-3


hamnoi

Recommended Posts

Hej.

Jag går i bilbytar tankar och har snöat in på Saab 9-3 Sedan Biopower 1,8t eller 2,0t med Vectorpaket och automat. En 2010 eller 11.

En av anledningarna till att jag kollar på Saab är att du kan få en automat med 200hp (etanol )som är miljöbilsklassad.

Jag får med andra ord fri boendeparkering och skattebefriad till 2015. vilket gör en ansenlig summa på 3 år för mig.

Har provkört en 1,8t med automat och det gav mersmak .Tyvärr såldes den idag innan jag han slå till.

Det känns som mycket bil för pengarna.

Nu till frågan: Är det någon som har erfarenhet av denna modellen eller nyare Saab bilar överhuvudtaget.

Tänker på kvalitet, vanliga fel mm.

Tyck till om vad ni vet och vad ni tror :wink:

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 217
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hamnoi

    40

  • Tallviking

    36

  • Inaktiv Medlem

    17

  • bond1

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Snöat in på saab?

Har det undgått dig att dom inte finns längre, inga underleverantörer och inga reservdelar då allt som finns nu tar slut.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du hört den sagan om resevdelar ?

Att inga nya tillverkas och säljs är sant. Reservdels-enheten inom företaget lever och frodas och går med vinst. Ägs numera av staten.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 9-3 vector kombi aut diesel 2007 som jag är väldigt nöjd med

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Snöat in på saab?

Har det undgått dig att dom inte finns längre, inga underleverantörer och inga reservdelar då allt som finns nu tar slut.

Åfan, har dom kursat eller :ahh: .

Tror nog att det finns någon som vill göra sej en hacka på reservdelar, blir nog många 1000 saabar som blockerar vägarna snart annars :whoco5:

Tack för tipsen :thumbsup: /Hn

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 9-3 vector kombi aut diesel 2007 som jag är väldigt nöjd med

Haft den länge? Några problem??

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Haft den ett år. Inga problem än så länge.

Dom nya modeller du är intresserad av är det nog inte direkt några fel på. Modellen har ju funnit några år så alla "barnsjukdomar" är borta

Och faceliften 2008 är klart snygg. Jag har samma inredning i min men inte samma front/bakände som kom året efter

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hej.

Jag går i bilbytar tankar och har snöat in på Saab 9-3 Sedan Biopower 1,8t eller 2,0t med Vectorpaket och automat. En 2010 eller 11.

En av anledningarna till att jag kollar på Saab är att du kan få en automat med 200hp (etanol )som är miljöbilsklassad.

Jag får med andra ord fri boendeparkering och skattebefriad till 2015. vilket gör en ansenlig summa på 3 år för mig.

Har provkört en 1,8t med automat och det gav mersmak .Tyvärr såldes den idag innan jag han slå till.

Det känns som mycket bil för pengarna.

Nu till frågan: Är det någon som har erfarenhet av denna modellen eller nyare Saab bilar överhuvudtaget.

Tänker på kvalitet, vanliga fel mm.

Tyck till om vad ni vet och vad ni tror :wink:

Mvh Hn

Skippa Saaben och köp en miljödiesel. Då spar du en hel del på soppakontot också och får en bil med bra andrahandsvärde. Men det blir kanske svårt att hitta en automat om det är ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag beställde en 9:5 som jag aldrig fick tyvärr. Nu har man blivet tvingad till BMW träsket. :) hade jag inte tjänstebil så skulle en beg. 9:3 vara ett prisvärt alternativ. Har svårt att tro att det kommer att bli brist på reservdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En nyare begagnad saab är extremt mycket bra bil för pengarna jämfört med andra alternativ

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilarna i sig är det säkert inget fel på. Men man ska nog inte förringa risken med att det kan bli rejält svårt med vissa delar till dem.

Slitagedelar kommer det att finnas gott om under bra många år med tanke på hur många Saabar som rullar i Sverige.

De delar som inte är av den typen är det redan nu svårt att få fram till vissa modeller.Läs gärna artikel i Vi bilägare (mars numret tror jag det var) finns verkstäder som haft bilar stående i månader p.g.a att delar ej gått att få fram.

Ändrades av nikkala

huvet ner i sanden och rumpan upp i skyn

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa Saaben och köp en miljödiesel. Då spar du en hel del på soppakontot också och får en bil med bra andrahandsvärde. Men det blir kanske svårt att hitta en automat om det är ett måste.

Förstår hur du tänker, men automat är ett krav och då klarar inte dieseln miljökraven som också är ett krav :) .

Finns visserligen nya BMW320 med 184hp turbodiesel och 8-stegat automat för runt 350 loppor med lite utrustning på <_< som klarar kraven.

Finns andra dieslar med aut som klarar kraven men dom automatlåorna är ingen höjdare, jag har provat.

Har haft miljödiesel innan(peugeot 207),men jag kör knappt 1000 mil på året, inte det ultimata för en diesel.

Precis som TV skriver så har jag svårt att finna en bättre bil för dom pengarna 160-180k.

Då räknar jag in utseende,motor,miljöklass,utrustning,komfort,körupplevelse och totalkostnad för mig.

Bara miljöklassningen(skatt o parkering) gör ca 22-25k under 3 år framåt.

Men tack för tipset /Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Nyare Saab 9-3 är mycket fina bilar. Den första Saaben som har en väldigt lyckad design, bättre än det mesta som rullar på vägarna tycker t.o.m. jag som inte är någon Saab-fantast.

Nya 9-5 är ett 3e klassen ryssbygge som ser helt grotesk ut, påminner mest om en husbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Snöat in på saab?

Har det undgått dig att dom inte finns längre, inga underleverantörer och inga reservdelar då allt som finns nu tar slut.

Och garantier är indragna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och garantier är indragna också.

Vagnskada till årskiftet och 6 mån garanti på bilen, vissa har 12 månader.

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyare Saab 9-3 är mycket fina bilar. Den första Saaben som har en väldigt lyckad design, bättre än det mesta som rullar på vägarna tycker t.o.m. jag som inte är någon Saab-fantast.

Nya 9-5 är ett 3e klassen ryssbygge som ser helt grotesk ut, påminner mest om en husbil.

Kan inte mer än o skriva under på varenda ord :thumbsup: . Har aldrig varit ett Saab fan men jag gillar 9-3an skarpt.

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Vagnskada till årskiftet och 6 mån garanti på bilen, vissa har 12 månader.

Mvh Hn

Det är garantier som du får av försäljaren inte från tillverkaren.

Men ändå kräver de full pris för kvarvarande bilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Jag minns när jag såg en ny 9-3 i ögonvrån för några år sedan på en parkering. Jag var tvungen att gå fram och titta vad det var för bil för den var supersnygg och jag såg inte direkt vad det var för märke. När jag såg att det var en Saab blej jag häpen över hur fint allt hängde ihop designmässigt. Jag skulle inte ha ett dugg emot att äga en sådan om de är bra att köra också, jag har aldrig provat någon så jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är garantier som du får av försäljaren inte från tillverkaren.

Men ändå kräver de full pris för kvarvarande bilar.

Pris är alltid förhandlingsbart, och dom har väl redan gått ned en del.Men visst ,det är väl inget + om man säger så.

Har du försökt o köpa en Saab nyligen?

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är garantier som du får av försäljaren inte från tillverkaren.

Men ändå kräver de full pris för kvarvarande bilar.

Vem kräver fullt pris för en Saab idag! Och vad är fullt pris?

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Pris är alltid förhandlingsbart, och dom har väl redan gått ned en del.Men visst ,det är väl inget + om man säger så.

Har du försökt o köpa en Saab nyligen?

Mvh Hn

Jag ville inte köpa men var hos bilsäljaren och kollade på Mitsubishi, säljaren har 4 stycken SAAB ar kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Min har rullat drygt 10000 mil och känns fortfarande som ny. Lite "hård" i fjädringen med 17-tumsfälgarna kan man tycka ibland men går som på räls och en extremt bra väghållning

Har haft massor av bilar genom åren (haft bilar som hobby) och denna är en av dom bästa jag haft.

Dieseln är på 150 hk och ett "jäkla" drag i. Kombinationen med den 6-växlade automatlådan är kanon.

När jag körde upp från Linköping drog den 0.48 l/mil i motorvägsfart+.

Ligger på drygt 1500 varv i 120 km/h.

post-3404-0-01908400-1335856288_thumb.jp

post-3404-0-41780900-1335856355_thumb.jp

post-3404-0-01908400-1335856288_thumb.jp

post-3404-0-41780900-1335856355_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns när jag såg en ny 9-3 i ögonvrån för några år sedan på en parkering. Jag var tvungen att gå fram och titta vad det var för bil för den var supersnygg och jag såg inte direkt vad det var för märke. När jag såg att det var en Saab blej jag häpen över hur fint allt hängde ihop designmässigt. Jag skulle inte ha ett dugg emot att äga en sådan om de är bra att köra också, jag har aldrig provat någon så jag vet inte.

Synd att dom inte kommde med quatro och V8 osså!Samt intrument panelen kunde ha varit lite snyggare!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min har rullat drygt 10000 mil och känns fortfarande som ny. Lite "hård" i fjädringen med 17-tumsfälgarna kan man tycka ibland men går som på räls och en extremt bra väghållning

Har haft massor av bilar genom åren (haft bilar som hobby) och denna är en av dom bästa jag haft.

Dieseln är på 150 hk och ett "jäkla" drag i. Kombinationen med den 6-växlade automatlådan är kanon.

När jag körde upp från Linköping drog den 0.48 l/mil i motorvägsfart+.

Ligger på drygt 1500 varv i 120 km/h.

post-3404-0-01908400-1335856288_thumb.jp

post-3404-0-41780900-1335856355_thumb.jp

Tack TV.

Ligger o funderar över den här, blir lite dyrare i försäkring än vector iofs.

http://www.bytbil.com/bilar/saab/9-3/avqks4ag/cUkBUDIAAY3Zf2i.uQ0MNQhpYagACYAA!

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...