Jump to content
IGNORERAD

SAAB 9-3


hamnoi

Recommended Posts

Varför är automat ett krav, har ni götlaborgare problem med koordinationsförmågan? :giggle:

Dels det och dels så leker vi med en annan spak så det räcker :nyam: .

Automat is da shit :shout: .

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 217
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hamnoi

    40

  • Tallviking

    36

  • Inaktiv Medlem

    17

  • bond1

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inaktiv Medlem

Automat är OK om den går att styra manuellt med paddlar på ratten :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Automat är för dom som prioriterar annat än att sitta och röra i bensinen

Saker som t.ex uppmärksamhet i trafiken etc

Varför belasta hjärnan med onödiga moment som teknik kan sköta åt en ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Automat är för dom som prioriterar annat än att sitta och röra i bensinen

Saker som t.ex uppmärksamhet i trafiken etc

Varför belasta hjärnan med onödiga moment som teknik kan sköta åt en ?

För att inte tala om att behöva släppa "tio i två-greppet" på ratten vid växling.. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

För att inte tala om att behöva släppa "tio i två-greppet" på ratten vid växling.. :rotfl:

Har du inte släppt det än ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte släppt det än ?

Beror nog på att det gamla skrället han kör inte har airbag :giggle: .

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Att växla en manuell bil belastar inte hjärnan så hårt. Efter några tusen gånger sitter det i muskelminnet och sedan går det av sig själv precis som att man kan gå utan att tänka på det eller äta utan att sticka kniven i ögat. Det är bara i början det känns som en svår uppgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att växla en manuell bil belastar inte hjärnan så hårt. Efter några tusen gånger sitter det i muskelminnet och sedan går det av sig själv precis som att man kan gå utan att tänka på det eller äta utan att sticka kniven i ögat. Det är bara i början det känns som en svår uppgift.

Nja reptilminnet är nog ett bättre epitet...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har du inte släppt det än ?

Det höll jag för sista gången på uppkörningen.. Men om man inte klarar av att växla utan att överanstränga hjärnan så bör nog inte det greppet släppas :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lever vi på 2000talet vi har mobiler som kan boka flybiljetter fota med filma porrsurfa säg vad den inte kan..

Ska man då rycka i en spak för att ta sig fortare framåt, automatbil till folket...

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det höll jag för sista gången på uppkörningen.. Men om man inte klarar av att växla utan att överanstränga hjärnan så bör nog inte det greppet släppas :)

ja va f-n ska man med tangentbord till, det finns ju bläck och gåsfjädrar... Jaala bakåtsträvare

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det höll jag för sista gången på uppkörningen.. Men om man inte klarar av att växla utan att överanstränga hjärnan så bör nog inte det greppet släppas :)

Växlar du med lillhjärnan mellan benen eller ?

Eller vilken kroppsdel belastar du med den manuella växlingen ?

Det är så "cro-magnon" så det är inte sant att växla manuellt i en modern bil.

Släpp hörnflaggan och testa lite teknik istället

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

ja va f-n ska man med tangentbord till, det finns ju bläck och gåsfjädrar... Jaala bakåtsträvare

Hört talas om pekteknik och ögonstyrning ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbannade knasfan :13: komma in o förstöra min fina saab tråd :rotfl: .

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

ja va f-n ska man med tangentbord till, det finns ju bläck och gåsfjädrar... Jaala bakåtsträvare

Bakåtsträvare ??? Automat växellåda är väl inte någon nymodighet direkt.. Men, visst jag blir väl gammal en dag jag också någon gång och då kanske inte jag heller orkar växla :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Bakåtsträvare ??? Automat växellåda är väl inte någon nymodighet direkt.. Men, visst jag blir väl gammal en dag jag också någon gång och då kanske inte jag heller orkar växla :P

Varför göra något i onödan ?

Eller lever du fortfarande i en pojkvärld där du tycker manuell växling är "häftigt" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Förbannade knasfan :13: komma in o förstöra min fina saab tråd :rotfl: .

Mvh Hn

Sry, skulle bara skämta lite med dig men fick igång hela gubbdrevet istället :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Varför göra något i onödan ?

Eller lever du fortfarande i en pojkvärld där du tycker manuell växling är "häftigt" ?

Pojkvärld? Häftigt? Vad svamlar du om? Får väl se hur onödigt du tycker en manuell låda är den dagen din automatlåda rasar.. Då kan vi tala om onödiga utgifter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Pojkvärld? Häftigt? Vad svamlar du om? Får väl se hur onödigt du tycker en manuell låda är den dagen din automatlåda rasar.. Då kan vi tala om onödiga utgifter..

Varför skulle den rasa ?

För att jag ryckt och slitit i den för mycket ?

Byta koppling är inte billigt med dagens moderna framhjulsdrivna bilar med tvärställda motorer, inklämda växellådor och svårt att komma åt

Fick lägga ut 18000 kr på förra bilen för att dubbelmassesvänghjulet rasade (tyvärr väldigt vanligt på moderna dieslar)

Och visst ja. På Automatlådebilar slipper man alla sådana problem eftersom momentomvandlaren ersätter behovet av dubbelmassesvänghjul och koppling finns helt enkelt inte på automatlådebilar

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Varför skulle den rasa ?

För att jag ryckt och slitit i den för mycket ?

Byta koppling är inte billigt med dagens moderna framhjulsdrivna bilar med tvärställda motorer, inklämda växellådor och svårt att komma åt

Fick lägga ut 18000 kr på förra bilen för att dubbelmassesvänghjulet rasade (tyvärr väldigt vanligt på moderna dieslar)

Och visst ja. På Automatlådebilar slipper man alla sådana problem eftersom momentomvandlaren ersätter behovet av dubbelmassesvänghjul och koppling finns helt enkelt inte på automatlådebilar

Varför lådan skulle rasa?.. Ja, förmodligen av samma anledning som kopplingen skulle behöva bytas på en manuell bil, saker kan gå sönder.. Min Volvo med tvärställd motor har rullat över 30.000 mil och än har det inte byts någon koppling på den. Vet automatlådor som rasat betydligt tidigare än så :P

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Och visst ja. På Automatlådebilar slipper man alla sådana problem eftersom momentomvandlaren ersätter behovet av dubbelmassesvänghjul och koppling finns helt enkelt inte på automatlådebilar

Det finns en koppling, eller snarare flera stycken i en AT-låda, en per växel närmare bestämt. Rent fysiskt är de inte större än en mopedlamell och en manuell låda klarar därför vanligen betydligt högre vridmoment än AT-versionen för samma bil.

Största nackdelen med AT som jag ser det är att det inte går att köra lika aktivt (läs kontrollerat) som med en manuell där man styr vridmomentet på drivhjulen själv och slipper en AT som kompromissar. Men för de som bara vill åka bil och köra så lite själv som möjligt är AT klart bättre, eller t.ex. om man kör Taxi och har mycket körningar för färdtjänst.

Momentomvandlaren ersätter för övrigt inte behov av dubbelmassesvänghjul. Den ersätter svänghjul oavsett konstruktion, lamell och tryckplatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför lådan skulle rasa?.. Ja, förmodligen av samma anledning som kopplingen skulle behöva bytas på en manuell bil, saker kan gå sönder.. Min Volvo med tvärställd motor har rullat över 30.000 mil och än har det inte byts någon koppling på den. Vet automatlådor som rasat betydligt tidigare än så :P

Fick inte morsan hämta dig mitt i natten när gamla bettan gav upp för nåt år sedan :lipa: .

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det finns en koppling, eller snarare flera stycken i en AT-låda, en per växel närmare bestämt. Rent fysiskt är de inte större än en mopedlamell och en manuell låda klarar därför vanligen betydligt högre vridmoment än AT-versionen för samma bil.

Största nackdelen med AT som jag ser det är att det inte går att köra lika aktivt (läs kontrollerat) som med en manuell där man styr vridmomentet på drivhjulen själv och slipper en AT som kompromissar. Men för de som bara vill åka bil och köra så lite själv som möjligt är AT klart bättre, eller t.ex. om man kör Taxi och har mycket körningar för färdtjänst.

Momentomvandlaren ersätter för övrigt inte behov av dubbelmassesvänghjul. Den ersätter svänghjul oavsett konstruktion, lamell och tryckplatta.

Du lever i en pojkvärld tydligen. Köra "aktivt" är ett tydligt bevis på det.

Riktigt moderna sportbilar finns inte ens med manuellt växellåda som val. Nya McLaren t.ex

Förklara för dom ägarna dina teorier om "köra aktivt och kontrollerat" ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Fick inte morsan hämta dig mitt i natten när gamla bettan gav upp för nåt år sedan :lipa: .

Mvh Hn

:rotfl: Jodå, soppapumpen gav upp, men en sån sitter det väl även på en automat :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har aldrig kört en bil med automatlåda som har fungerat i snö och slask,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...