Jump to content
IGNORERAD

Ekonomi krasch i Thailand ...?


camane007

Recommended Posts

Burken, tittar man pa 3 manaders sikt sa har faktiskt guldpriset gatt ner med cirka 10% och tittar man pa 6 manader sa ar det

i stort oforandrat. Givetvis mycket battre an aktier under motsvarande tid men anda en valdigt dalig investering.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Burken

    7

  • ban99arne

    5

  • Nerike

    5

  • lenno

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag skrev inte att guld var en bra investering.

Utan en bra försäkring. Håller värde och kan snabbt omvandlas till pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart sa ar guld pa kort sikt sakrare an aktier. Guldpriset hade dock en lang svacka pa bade 80- och 90-talet sa ar det sakerhet

man ar ute efter sa ar nog ett vanligt bankkonto battre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burken, sa dar kan man halla pa om alla investeringar. Du pastod att guld var en saker investering men guldpriset 1980 var 641 USD/oz

och ar 2000 272 USD/oz, det kallar inte jag en sarskild saker investering. Tar man dessutom hansyn till inflationen sa hade man ar 2000

bara 20% kvar av de pengar man 1980 investerade i guld. Dessutom ar jag tamligen saker pa att alla som har pengar insatta pa islandska

banker kommer fa sina pengar tillbaka via insattningsgarantin, nagot sadant finns inte for guld. Nog om detta nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.

Inte har jag i nåt inlägg skrivit att guld är en säker investering.

Jag påstår att guld är en bra försäkring om man snabbt vill omvandla guld till pengar då det är dåliga tider.

Men som du skrev nog om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom mjölk går alldeles utmärkt att frysa in så är det en av di säkraste placeringarna sk frysta tillgångar.

[move]Arla-Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Burken, kolla inlagg 23. Om en "mycket bra forsakring" inte ar en saker investering sa ar det inte en "mycket bra forsakring".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser då insättningsgarantin ut i de thailändska bankerna? Har för mig jag hört att det var ganska illa senast det begav sig för inte alltför länge sedan. Med de problemen vi nu ser satsar jag nog hellre på guldcertifikat än litar på bankerna...I Sverige visar det sig nu att denna garanti inte alls gäller vid flertalet konton som t.ex. IPS och andra pensionskonton.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här står det idag om börsen i Thai

Medan de japanska börserna håller stängt på måndagen har övriga asiatiska marknader gjort det bästa för att återhämta förra veckans förluster. Standard and Poor’s australiska index, ASX-200, stiger med över 5 procent. Liknande är tongångarna i Kina, Thailand, Singapore och Sydkorea där nära nog samtliga marknader stiger över 3 procent.

Källa

http://www.e24.se/br...ikel_782677.e24

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tre procent är ju alltid något men om det föll lika mycket som i omvärlden förra veckan, c:a 15-20 är det en bra bit kvar.

Fick bl.a. följande något kryptiska i min mailbox denna dag från en av många finansanalytiker jag läser;

"Thailand: Ur finansiell synpunkt är det ett högriskland. De har fått ned inflationen från 9 till 6 procent. Här kommer det att hända spännande saker framöver."

Skrev och frågade om en utveckling av resonemanget och få se om så blir. Någon som tror sig förstå vad som åsyftas?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Lenno, förmodligen menar de att det är förknippat med en viss risk och att det kommer att vara politiskt instabilt, samt att konungen inte kommer att bli 200 år gammal.

[move]Kristallkulan Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förmodligen ingen dum analys även om den är välkänd av flertalet sedan länge. Jag var mer ute efter att höra vad som kan tänkas vara hönan och ägget och hur mycket korruptionssamhället driver på ytterligare...eller de farangfientliga lagarna för ägande och rörelseidkande etc etc. Fick bara än en gång några korta rader som svar på mitt mail:

"det var nog bra att du sålde huset

det hela beror som vanligt på det gamla vanliga

nu har det tydligen "krisat till sig" lite grann i och med inflationsnedgången från 9 till 6 

det kommer åtminstone att vara fortsatt billigt att turista där".

Vet inte om jag blir klokare på detta - utöver det man redan visste tidigare. Men enligt honom så verkar det som att inflationsnedgången skulle vara nyckeln till att läget förvärras. I min enkla lilla värld brukar det ses som positivt. :frown:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lenno,

Om jag får gissa lite så skulle jag tro att han tänker att hög inflation i ett låglöneland betyder att priser men även löner stiger kraftigt. På grund av stark ekonomisk tillväxt.

Lägre inflation skulle då betyda svagare ekonomisk tillväxt. Bara min teori.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exatemente, Zimbabwes ekonomi måtte växa så det knakar ty de har en åsrsinflation på 2,2 miljoner men nu är ju ekonomi ingen naturvetenskap förståss.

[move]Oveten Skaplige Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...