Jump to content
IGNORERAD

Ekonomi krasch i Thailand ...?


camane007

Recommended Posts

Är det nån som vet hur det går för Thailand efter detta ekonomy krasch  ...?

Vad kostar  Thai bath  nu...?

Mvh

Camane007

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Burken

    7

  • ban99arne

    5

  • Nerike

    5

  • lenno

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hejsan,  Hur det går för den Thailändska ekonomin vet jag inte mycket om,

        men den svenska kronan sjunker som en gråsten, igår 4,58 bath/ krona enligt forex

        och för en vecka fick man väl cirka 5,00 bath/krona

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det nån som vet hur det går för Thailand efter detta ekonomy krasch  ...?

Vad kostar  Thai bath  nu...?

Mvh

Camane007

Jag har tittat lite som hastigaste i ekonomisidor rörande Thailands ekonomi. Det verkar inte vara någon större ekonomisk turbulens än så länge.

Det är snarare Sverige som drabbas hårdare då den svenska kronan sjunker i värde!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar an sa lange ingen ekonomisk kris i varken Thailand, Sverige eller nagot annat land utan en finansiell kris. Givetvis rakar

enskilda individer ut for en ekonomisk kris pga den finansiella krisen. Jag tror att de flesta thailandare tidigare i ar drabbats

betydligt varre av de okade priserna pa olja (bensin och el) samt livsmedel. Lagger man till de politiska oroligheterna kan det

givetvis bli en ekonomisk kris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ar an sa lange ingen ekonomisk kris i varken Thailand, Sverige eller nagot annat land utan en finansiell kris. Givetvis rakar

enskilda individer ut for en ekonomisk kris pga den finansiella krisen. Jag tror att de flesta thailandare tidigare i ar drabbats

betydligt varre av de okade priserna pa olja (bensin och el) samt livsmedel. Lagger man till de politiska oroligheterna kan det

givetvis bli en ekonomisk kris.

Hej Atom!

Det är klart att det inte finns någon vedertagen definition på "ekonomisk kris". Men Irland, Frankike och Danmark har förklarat sig befinna sig i recession för tillfället. Flera stora europeiska länder är på väg. Se gärna följande artikel:

http://www.iht.com/a...ss/03euecon.php

Enligt DN:s ekonomisidor tycks "experterna" vara överens om att en reell konjunkturssvacka är på väg även i Sverige.

Jag håller med om att Thailand kan drabbas hårdare. Men landet har faktiskt numera en ganska bra livsmedelsexport och inhemsk industri. Det finns lite potential för landet (tycker jag) för att kunna exportera mer till ett ev. västerland som drabbas av depression.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten,

Det var otydligt skrivit av mig. Recession och ekonomisk kris har varit pa gang i ett flertal lander och kan givetvis valdigt snart bli

verklighet i flera Europeiska lander. Vad jag syftade pa var de senaste veckornas oroligheter pa finansmarknaderna som i sig inte

ar en ekonomisk kris utan just en finansiell kris. Den finansiella krisen ska forhoppningsvis inte behova bli nagon storre ekonomisk

kris i vare sig Sverige eller Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är riktigt kris i vissa länder kolla bara Island

http://www.aftonblad...ticle3474728.ab

Men Sverige så har vi lärt oss läxan från förra krisen 1991, därav så var vi mer berädda denna gång kolla in Kartan

europakris_750518w.jpg

Thailand har inte drabbats av den finansiella krisen än, skulle inte tro att dom drabbas heller om inte Bathen stiger i värde och dom får svårt att exportera.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, upprörande att någon sitter och tjyvhåller på alla stålarna och inte beviljar banken lån!!

[move]Bankir Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo det är riktigt kris i vissa länder kolla bara Island

http://www.aftonblad...ticle3474728.ab

Men Sverige så har vi lärt oss läxan från förra krisen 1991, därav så var vi mer berädda denna gång kolla in Kartan

europakris_750518w.jpg

Thailand har inte drabbats av den finansiella krisen än, skulle inte tro att dom drabbas heller om inte Bathen stiger i värde och dom får svårt att exportera.

Mvh

Nerike

Hej Nerike!

Tack för detta! Jag har letat efter en mera sammanfattade beskrivning av vad som händer i världen men inte lyckats! Bra synpunkt om bahten. Vad brukar händer med bahten när det är ekonomisk turbulens i världen? Brukar den stiga eller sjunka eller kanske heter det snarare revalveras eller devalveras?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare i traden sa har Thailand annu inte drabbats direkt av den finansiella krisen och gemene man drabbades

mer av de hojda oljepriserna och matpriserna tidigare i ar. Jag ar dock tamligen saker pa att de thailandska bankdirektor som

sitter i thailandsk TV och sager att det inte ar nagon fara redan flyttat sina pengar till safe havens i Hong Kong, Singapore

eller Schweiz. Aven vid hardsmaltan 97 satt politiker och bankdirektorer och sade att det inte var nagon fara tills den dagen

Thailand de facto gick i konkurs. Det ar ocksa vart att notera att de flesta ekonomijournalister formodligen ar misslyckade

borsanalytiker eller investmentbankirer och att dessa overbetalda herrar helt misslyckats att forutse vad som nu hant i

vastvarlden. Jag antar att vara lekmannagissningar om vad som hander formodligen ar lika bra som de deras.

Risken i Thailand ar dock tyvarr extra hog darfor att manga banker fortfarande har stora svarta hal fran krisen 97 samt att

omvarlden har valdigt lite fortroende for Thailand sa nar diverse banker i vast nu vill hamta hem sina pengar fran utlandet sa

star nog Thailand ganska hogt upp pa den listan. Om detta hander och de thailandska bankerna rakar ut for likviditetskris sa

tror jag inte den thailandska regeringen har samma finansiella muskler att ga in och garantera smaspararna sina pengar. Detta

kopplat till de politiska oroligheterna gor att man nog inte ska vara alltfor saker pa att inte Thailand dras in i krisen och om de

sa gor, formodligen drabbas hardare an manga andra lander. Bara att hoppas pa det basta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt japans börs rasa 9 % nu på morgonen, samt hongkong 5,5 %, och att det är oroligt det ser man på forex sida till och med.

Euro EUR 10,20

Pund GBP 7,86

Baht THB 460,83

Dollar USD 13,84

Kanske dax att köpa pund enligt deras sida.

Här har ni några av dom asiatiska börserna sifrror, nu på morgonen vore konstigt om inte thailands börs inte har drabbats hittar inga siffror på den.

Tokyobörsens Nikkei 225-index rasade med 9,4 procent. Rapport om att biljätten Toyota kan komma att missa sin vinstprognos bidrog till skälvan. Det bredare Topixindex föll med 8,0 procent.

Hongkongbörsens Hang Seng-index hade fallit med 5,1 procent. Shanghai-börsens Kompositindex slutade morgonsessionen på minus 3,1 procent. Taiwanbörsens Weighted Index rasade med 5,8 procent.

På Seoulbörsen i Sydkorea föll Kospi-index med 6,1 procent. Raffinaderier ledde fallet. Energiaktier föll med 13 procent.

Singapores Straits Times-index hade gått ned med 7,0 procent, samtidigt som indiska Bombaybörsen på morgonen hade fallit med 7,0 procent.

I Indonesien stoppades handeln sedan börsen fallit med mer än 10 procent.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som sagt japans börs rasa 9 % nu på morgonen, samt hongkong 5,5 %, och att det är oroligt det ser man på forex sida till och med.

Euro EUR 10,20

Pund GBP 7,86

Baht THB 460,83

Dollar USD 13,84

Kanske dax att köpa pund enligt deras sida.

Här har ni några av dom asiatiska börserna sifrror, nu på morgonen vore konstigt om inte thailands börs inte har drabbats hittar inga siffror på den.

Tokyobörsens Nikkei 225-index rasade med 9,4 procent. Rapport om att biljätten Toyota kan komma att missa sin vinstprognos bidrog till skälvan. Det bredare Topixindex föll med 8,0 procent.

Hongkongbörsens Hang Seng-index hade fallit med 5,1 procent. Shanghai-börsens Kompositindex slutade morgonsessionen på minus 3,1 procent. Taiwanbörsens Weighted Index rasade med 5,8 procent.

På Seoulbörsen i Sydkorea föll Kospi-index med 6,1 procent. Raffinaderier ledde fallet. Energiaktier föll med 13 procent.

Singapores Straits Times-index hade gått ned med 7,0 procent, samtidigt som indiska Bombaybörsen på morgonen hade fallit med 7,0 procent.

I Indonesien stoppades handeln sedan börsen fallit med mer än 10 procent.

Mvh

Nerike

Forex är väl kanske inte den bästa källan, då dom bedriver vinstvinnande verksamhet på att växla valutor. Jag brukar kolla http://svt.se/svttex.../pages/230.html som jag tycker stämmer bättre med vad jag får ut i atm med icakortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

M150

jag vet att forex inte är en bra site att kolla värdet, men en snabblösning.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike.Snabblösning är ofta det dyrare alternativet,det vet väl du oxå  ;) det har man nog f-n blivit varse  :diablo: Mvh Måne  :lol:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

JOOOOOOODU!!!!!!!! DE KÄNNER VI TILL :surprised: .mvh.dina nära å kära..VI FÅR TA UPP DEN TRÅDEN PÅ FIKAT PÅ LÖRDA :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara GULD GULD GULD !

Det är nu thaiernas guld stiger i värde.

Nu kanske ni förstår varför det skall vara guld hit och guld dit.

Thai guldet är en mycket bra försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag strax efter 09.30 var kursen enlikt nerikes förslag på växlingssajt:

100SEK=476,28937THB

Usch, hoppas det vänder innan jag åker ner i april 2009.  :Drogar-Smile(LBG):   :Drogar-Sick(LBG):

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...