Jump to content
IGNORERAD

Bahtbussarna mellan Jomtien och Pattaya. 30 baht nu?


swedenfarang

Recommended Posts

Se till att ha små mynt med er så ordnar det sig säkert.

Jag hade 20 en bhattare den dagen som Towe, Lasse och jag åkte in efter att de hade brännt av muslimska smällare i bkk,,, gissa om chaffisen jublade

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • swedenfarang

    10

  • virgo

    3

  • khun-petch

    3

  • koratbengt

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan inte hjälpa att jag tycker ämnet är lite futtigt.Vare sig man är heltidsboende och åker 3-4 gånger i veckan eller

korttidare 14 dar- 3månoch åker varje dag så har vi råd.Stackarna ska väl också få tjäna lite pengar.

Ge dom inte för mycke i dricks, se bara hur djäkligt det är nere i phuket nu, där nöjer dom sig inte med dricks längre, nu vill dom ha hela plånboken :crazy:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte hjälpa att jag tycker ämnet är lite futtigt.Vare sig man är heltidsboende och åker 3-4 gånger i veckan eller

korttidare 14 dar- 3månoch åker varje dag så har vi råd.Stackarna ska väl också få tjäna lite pengar.

Problemet är att om fler och fler turister överbetalar så rusar priserna snart iväg och så har vi ett två-nivå system med olika pris på farang och inhemska, och en del vill kanske inte ens ta upp Thaiare för dom tjänar mer på faranger, och sen så blir det en massa tjafs varje gång man skall åka med dom om man vill betala det riktiga lokala priset!

Se bara hur det har gått i Patong och andra turistområden i Phuket och även här på Koh Samui!

Kostar ibland hundratals baht bara för att åka några hundra meter!

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst jag vet om problemet.Även i hua-hin börjar tuk-tuk bli väl dyra även fast jag har en svåger som kör där.

Jag tror det är långt ifrån phuket ännu men jag har flera gånger sagt till honom att dom är för dyra och att dom

ska samlas alla om en engångstaxa inom hua-hin på tex. 80 B.Kort som långt men inom stan.

Men jag är tveksam att han lyssnar för att inte tala om alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Visst jag vet om problemet.Även i hua-hin börjar tuk-tuk bli väl dyra även fast jag har en svåger som kör där.

Jag tror det är långt ifrån phuket ännu men jag har flera gånger sagt till honom att dom är för dyra och att dom

ska samlas alla om en engångstaxa inom hua-hin på tex. 80 B.Kort som långt men inom stan.

Men jag är tveksam att han lyssnar för att inte tala om alla andra.

Lyssnar gör han det kan jag garantera dig, för han är väl inte döv eller? men om han bryr sig är en annan femma

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte hjälpa att jag tycker ämnet är lite futtigt.Vare sig man är heltidsboende och åker 3-4 gånger i veckan eller

korttidare 14 dar- 3månoch åker varje dag så har vi råd.Stackarna ska väl också få tjäna lite pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på alla fattiga thai som inte har råd att betala samma som dig.tänk längre än näsan räcker,vänliga hälsningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tänk på alla fattiga thai som inte har råd att betala samma som dig.tänk längre än näsan räcker,vänliga hälsningar!

Det är ju därför det finns farangpriser :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

För en månad sedan betalade vi 10 per pers från Jomtien till Soi6 i Pattaya alltså nästan hela vägen upp till norra Pattaya, Peter_Bkk gav föraren en hundring och fick 60 bath tillbaka, utan en kommentar, så för en månad sedan gällde 10 Bath/ Pers.

Säg åt syrran att betala en 10a utan att fråga om priset, så skall du se att det löser sej.

Fast jag tycker nästan att 10 Bath är för billigt för den långa resan, men det kostar samma med Song Thaew i Bkk på motsvarande sträckor.

MVH Tommy

Med all respekt för att Mait kan det mesta om Pattaya/Jomtien, så håller jag inte med.

Nu åkte vi inte till Rondellen utan bara till Soi6 i Pattaya från Jomtien Beach road, 4 pers 40bath utan prut, lämnade fram en 100bathssedel och fick tillbaka 60bath av föraren, visserligen hade vi våra damer med oss men jag tror inte de åkte gratis.

Soi6 ligger långt förbi Tops?

MVH Tommy

Det stämmer bra det. Och det kan omöjlig ha missupfattats av föraren heller då vi hoppade på en tom bathbuss och som sedan inte fick fler passagerare.. Och jag litar på att chaffisen i all fall vet vad det skall kosta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite info ang Bath Taxi! Frugans familj har några bilar i Pattaya. Har man egen bil så kan man tjäna en ganska bra peng med Thailänska mått men chafförerna har oftast inte det så fett. En chafför betalar varje dag 900 baht till ägaren av nr och bil + att han betalar även bränslet. Resten får han behålla som hans lön. Köper man in en bil med nr kostar det ca 1,9 milj bath och får då behålla alla intäkter och kan sedan om man vill sälja det vidare om man vill lägga av för ungefär samma pengar. Dom flesta förare kör åt någon. Det finns även ett abonnemangssystem som kostar lite mer men ger även mer. Dom olika färgerna ni ser på framrutan med Taxi nr betyder vilka dagar och vilka områden dom får köra. Tex har man farg röd så kanske man inte får köra beachroad på mån tor och sön men resten av dagarna går det bra. Så att ge lite dricks är välkommet då dom inte simmar i pengar. I stället för en 10á brukar jag ge en 20á men inte alltid så det inte blir en vana. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite info ang Bath Taxi! Frugans familj har några bilar i Pattaya. Har man egen bil så kan man tjäna en ganska bra peng med Thailänska mått men chafförerna har oftast inte det så fett. En chafför betalar varje dag 900 baht till ägaren av nr och bil + att han betalar även bränslet. Resten får han behålla som hans lön. Köper man in en bil med nr kostar det ca 1,9 milj bath och får då behålla alla intäkter och kan sedan om man vill sälja det vidare om man vill lägga av för ungefär samma pengar. Dom flesta förare kör åt någon. Det finns även ett abonnemangssystem som kostar lite mer men ger även mer. Dom olika färgerna ni ser på framrutan med Taxi nr betyder vilka dagar och vilka områden dom får köra. Tex har man farg röd så kanske man inte får köra beachroad på mån tor och sön men resten av dagarna går det bra. Så att ge lite dricks är välkommet då dom inte simmar i pengar. I stället för en 10á brukar jag ge en 20á men inte alltid så det inte blir en vana. :thumbsup:

Är det nr som kostar ?

Bilarna dom kör kostar definitivt inte dom stålarna, mutor ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nr som kostar ?

Bilarna dom kör kostar definitivt inte dom stålarna, mutor ?

Japp nr + tillstånd + bil

Inga mutor just med det. Man köper. In sig i en typ av organisation

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Japp nr + tillstånd + bil

Inga mutor just med det. Man köper. In sig i en typ av organisation

Röd text tolkar iaf jag lite åt att det ändå handlar om mutor på ett eller annat sätt,men jag kan ju såklart ha helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Röd text tolkar iaf jag lite åt att det ändå handlar om mutor på ett eller annat sätt,men jag kan ju såklart ha helt fel?

Det är inte någon slags mutor. I grunden är avgiften att de de köper in sig i ett kooperativ som har rättigheter att bedriva den här typen av verksamhet inom just det här området. Övriga, med okej bilar, licenser osv får ändå inte komma in och pissa i någon annans revir. Att komma åt att få köra inom ett område är i det närmaste omöjligt om de inte kört där i herrans massa år eller är släkt el dyl, vilket är största skälet till att absoluta majoriteten måste hyra bil osv av de som har tillgång till marknaden och denna elit inom detta gebit vill naturligtvis sälja bort en sån guldklimp, i stället skaffar de ytterligare en bil som de hyr ut... De som försöker ta sig in på marknaden blir enkelt utkastade. Jag antar att det inte tillkommit någon NY rättighetsägare de senaste 10-20 åren i Pattayaområdet, trots att antalet bilat ökat markant. Med svenska mått skulle det helt säkert klassas som monopol med starka drag av maffiaverksamhet.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Det är inte någon slags mutor. I grunden är avgiften att de de köper in sig i ett kooperativ som har rättigheter att bedriva den här typen av verksamhet inom just det här området. Övriga, med okej bilar, licenser osv får ändå inte komma in och pissa i någon annans revir. Att komma åt att få köra inom ett område är i det närmaste omöjligt om de inte kört där i herrans massa år eller är släkt el dyl, vilket är största skälet till att absoluta majoriteten måste hyra bil osv av de som har tillgång till marknaden och denna elit inom detta gebit vill naturligtvis sälja bort en sån guldklimp, i stället skaffar de ytterligare en bil som de hyr ut... De som försöker ta sig in på marknaden blir enkelt utkastade. Jag antar att det inte tillkommit någon NY rättighetsägare de senaste 10-20 åren i Pattayaområdet, trots att antalet bilat ökat markant. Med svenska mått skulle det helt säkert klassas som monopol med starka drag av maffiaverksamhet.

Du skriver ett långt svar och säger att mitt påstående inte är rätt och detta inte har nått att göra med nån slags muta,men sen avslutar du ditt inlägg med att det kan klassas som monopol eller med starka drag av maffiaverksamhet?Alltså var det jag skrev inte helt långt ifrån sanningen,mutor,maffia,monopol,same same but different? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte hjälpa att jag tycker ämnet är lite futtigt.Vare sig man är heltidsboende och åker 3-4 gånger i veckan eller

korttidare 14 dar- 3månoch åker varje dag så har vi råd.Stackarna ska väl också få tjäna lite pengar.

Där håller jag med. Som tidigare påpekats så är priset till och från korsnininen Pattaya Tai-Jomtien 10 battar och så har det varit ända sen jag flyttade till Pattaya för mer än fem år sen. Det är en bra bit att åka och dom gånger jag åker den resan så pröjsar jag alltid 20, Jag menar dryga 2 SEK lämnar jag gärna i dricks för att få se någon bli glad.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Några tips på hur man tar sig från Pattaya (walking street) - Jomtien på natten utan att behöva betala flera hundra bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips på hur man tar sig från Pattaya (walking street) - Jomtien på natten utan att behöva betala flera hundra bath.

Moppe taxi

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar gå ner från walking street, rakt igenom arabkvarteren så jag kommer ner till rutten mot Jomtien. Då kan man vinka in en bil som redan har folk pålastade och åka till normaltaxa. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar gå ner från walking street, rakt igenom arabkvarteren så jag kommer ner till rutten mot Jomtien. Då kan man vinka in en bil som redan har folk pålastade och åka till normaltaxa. :)

Det är så jag har gjort dom senaste åren. Kan dock vara svårt att få stopp på någon då dom i regel är reserverade. Men skam den som ger sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, händer att man får stå ett tag. Hänt att jag har börjat promenera och vips så var jag hemma på View Talay..hehe

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite info ang Bath Taxi! Frugans familj har några bilar i Pattaya. Har man egen bil så kan man tjäna en ganska bra peng med Thailänska mått men chafförerna har oftast inte det så fett. En chafför betalar varje dag 900 baht till ägaren av nr och bil + att han betalar även bränslet. Resten får han behålla som hans lön. Köper man in en bil med nr kostar det ca 1,9 milj bath och får då behålla alla intäkter och kan sedan om man vill sälja det vidare om man vill lägga av för ungefär samma pengar. Dom flesta förare kör åt någon. Det finns även ett abonnemangssystem som kostar lite mer men ger även mer. Dom olika färgerna ni ser på framrutan med Taxi nr betyder vilka dagar och vilka områden dom får köra. Tex har man farg röd så kanske man inte får köra beachroad på mån tor och sön men resten av dagarna går det bra. Så att ge lite dricks är välkommet då dom inte simmar i pengar. I stället för en 10á brukar jag ge en 20á men inte alltid så det inte blir en vana. :thumbsup:

Har inte läst hela tråden än men 1.9milj bath ca: 380.000 SEK för en sån pisskur som en bathbuss - du skojar med mig eller?

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag med. Som tidigare påpekats så är priset till och från korsnininen Pattaya Tai-Jomtien 10 battar och så har det varit ända sen jag flyttade till Pattaya för mer än fem år sen. Det är en bra bit att åka och dom gånger jag åker den resan så pröjsar jag alltid 20, Jag menar dryga 2 SEK lämnar jag gärna i dricks för att få se någon bli glad.

Fritz..

Då blir dina expat-polare riktigt förbannade på dig eller? - om du lägger dubbelt så mycket som det ska kosta.

Tror det handlar om ca: 5år sedan när dom höjde från 5bath till 10 bath men bara för faranger - det blev ett jävlar liv i början men sen blev det inte så mycket mer - rann ut i sanden.

Blev själv tillrättavisad lite fint i vintras av en expat att jag hade givit för mycket dricks på en resturangnota - förståligt för mig, jag vill ju inte förstöra deras möjlighet att leva ett drägligt liv på en svensk pensionen i Thailand!

Har ju även upplevt hua hin där svenska charterturister förstörde prisbilden redan 1994 i jämförelse med Bangkok och Pattaya.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...