Tallviking 121,131 Posted January 9 Share Posted January 9 2 minuter sedan, skrev Nicholas: Om den har en egen fil och man håller sig i den tills man kan göra ett filbyte, hur kan det vara dåligt? Han höll sig inte i den utan körde över heldraget och rakt ut i filen där den mötande Fortunern kom 3 Quote Being nice is overrated - Garfield Link to post
Dolemon 8,257 Posted January 9 Share Posted January 9 10 minuter sedan, skrev Nicholas: Om den har en egen fil och man håller sig i den tills man kan göra ett filbyte, hur kan det vara dåligt? Gäller att följa linjerna med, men dom bästa U-turn är bromodellen man åker en u sväng över körbanorna sen ner i samma hastighet förhoppningsvis Quote Link to post
Nicholas 27,098 Posted January 9 Share Posted January 9 1 minute ago, Dolemon said: Gäller att följa linjerna med, men dom bästa U-turn är bromodellen man åker en u sväng över körbanorna sen ner i samma hastighet förhoppningsvis Du syftar på planskild korsning. Bra men dyr. Tror man får försöka jobba med dom förutsättningar som finns. Berättar lite om farorna och utbilda i risk analys vid körkorts utbildning bör ju läggas vikt på, även om jag tvivlar på att det kommer hjälpa. Återstår accelerations fält. Samt minska antalet u-turns. Alternativt sätta rödljus. Blir ju inte så mycket till super highway, men det var det ju ändå inte med u-turns och moppar och matstånd med folk som parkerar på super-highway för att köpa prylar vid kanten. Mja. Alla vet nog var skon klämmer, men viljan saknas. Döda och skadade människor kostar ju inte samhället något. 2 Quote Link to post
Dolemon 8,257 Posted January 9 Share Posted January 9 Precis nyss, skrev Nicholas: Du syftar på planskild korsning. Bra men dyr. Tror man får försöka jobba med dom förutsättningar som finns. Berättar lite om farorna och utbilda i risk analys vid körkorts utbildning bör ju läggas vikt på, även om jag tvivlar på att det kommer hjälpa. Återstår accelerations fält. Samt minska antalet u-turns. Alternativt sätta rödljus. Blir ju inte så mycket till super highway, men det var det ju ändå inte med u-turns och moppar och matstånd med folk som parkerar på super-highway för att köpa prylar vid kanten. Mja. Alla vet nog var skon klämmer, men viljan saknas. Döda och skadade människor kostar ju inte samhället något. Berätta för en Thai som vet allt redan typ. 555 När jag tar min morgon runda med mc till templet för att titta på flodbåtar så är det på typ 4km dit och då är det 2km med skilda vägbanor,så ser man ritgubben varit ute fyllt i marken efter olyckor. Man måste nog få en Thai att tänka lära sig tänka sen kan man bygga vidare med massa utbildningar, inte bara Swaddi till Budha så åker vi 1 Quote Link to post
Nicholas 27,098 Posted January 9 Share Posted January 9 33 minutes ago, Dolemon said: Berätta för en Thai som vet allt redan typ. 555 När jag tar min morgon runda med mc till templet för att titta på flodbåtar så är det på typ 4km dit och då är det 2km med skilda vägbanor,så ser man ritgubben varit ute fyllt i marken efter olyckor. Man måste nog få en Thai att tänka lära sig tänka sen kan man bygga vidare med massa utbildningar, inte bara Swaddi till Budha så åker vi Var är detta någonstans? Flodbåtar är nice. 1 Quote Link to post
Baa 46,393 Posted January 10 Share Posted January 10 8 hours ago, Dolemon said: Berätta för en Thai som vet allt redan typ. 555 När jag tar min morgon runda med mc till templet för att titta på flodbåtar så är det på typ 4km dit och då är det 2km med skilda vägbanor,så ser man ritgubben varit ute fyllt i marken efter olyckor. Man måste nog få en Thai att tänka lära sig tänka sen kan man bygga vidare med massa utbildningar, inte bara Swaddi till Budha så åker vi Men lite har dom lärt sig, vår by är lite mittemellan 1,5 km till närmsta U turn har skapat egenkostruktioner till "vägverkets" stora förtret och för att få slut på detta ofog har man beslutat om en ny. U turn vid byns huvudgata. Det kallades till bymöte när trafikmyndigheten kom på besök och där fick byborna vara med rösta om huruvida det skall byggas en traditionell U turn eller an underfart/viadukt, i mitt tycke solklart val men, det var en tidsdifferens med i bilden, en U turn om 18 månader eller en viadukt om 36. Efter mycket dividerande blev det viadukt med tillägget att det innan den blir klar skall det tillåtas en överfart för gående???? och cyklar/mc. Ska bli spännande att se hur många olyckor det blir de närmsta 3 åren, bävar ! 1 Quote Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to post
Popular Post Dolemon 8,257 Posted January 10 Popular Post Share Posted January 10 (edited) 18 timmar sedan, skrev Nicholas: Var är detta någonstans? Flodbåtar är nice. Wat Phanan Choeng Ayutthaya floden heter Chao Phraya River. Flod taxi närmast i bild 5Bath för att åka över floden till andra sidan som man ser barn/folk som ska in i "centrum" och gå skola eller jobba. Den här mannen var alltid orolig om han inte såg mig på morgonen typ Kl:08,00 efter att kört dottern till skolan Vi satt alltid och småpratade om floden och när folk kom och släpte i fisk,grodor tillbaka till floden Men nu har han gått ur tiden. Matbutiken kommer fram till pråmen för att sälja mat till dom som bor/jobbar på dom Tv måste man se ratta in parabolen så man kan titta 2008 var jag med på invigning av boxerbåt som min vän hade köpt då för att dra pråmar med efter floden Vännen har bytt upp sig parkerat båten för att vänta på lossning på andra sidan floden. Finns resturanger efter floden som man kan ta vätskepaus om så behöves Int vet jag men dom vill bli fotograferad med mig, kanske dom tror jag är en riktig Dolemon Får jag som jag vill så ska jag begravas,strös ut här i floden när jag lägger pipen i vädret, stormtrivs att börja dagen här vid floden höra livet vakna upp i staden när man är i Thailand. Mvh. Dolemon Edited January 10 by Dolemon 32 7 Quote Link to post
FF 71,852 Posted January 12 Share Posted January 12 Att internet fungerar alla dagar, frugan sålde lilla Fridolf tidningar till Australien idag. Att skicka dom kostade 100kr, bara att hoppas att dom kommer fram till köparen. FF 1 Quote www.easi.nu Link to post
Popular Post Dolemon 8,257 Posted January 12 Popular Post Share Posted January 12 Fake farmer har haft Isuzun på årliga servicen 4:servicen på 4 år välservad jupp. Mvh. "Fake Farmer" Dolemon 13 1 Quote Link to post
born41 4,536 Posted January 12 Share Posted January 12 I dag är jag glad för att jag inte är i Thailand. I Korat är det 12 grader plus. 2 1 Quote Link to post
ArneMorales 7,519 Posted January 12 Share Posted January 12 16 minuter sedan, skrev born41: I dag är jag glad för att jag inte är i Thailand. I Korat är det 12 grader plus. Tolv grader är det endast på morgonen mellan 04 och 06. På dagarna ligger temperaturen på över 25 grader här i Isaan nu, och solen skiner hela dagarna. 2 Quote Link to post
born41 4,536 Posted January 12 Share Posted January 12 6 minuter sedan, skrev ArneMorales: Tolv grader är det endast på morgonen mellan 04 och 06. På dagarna ligger temperaturen på över 25 grader här i Isaan nu, och solen skiner hela dagarna. Klockan 2000 i dag ( för en och enhalv timme sedan)var det 12 grader i Korat. I går var det 11 grader enligt den person jag talade med. Dom har tagit på sig hela lagret av varma kläder. Born41 Quote Link to post
ArneMorales 7,519 Posted January 12 Share Posted January 12 (edited) 12 minuter sedan, skrev born41: Klockan 2000 i dag ( för en och enhalv timme sedan)var det 12 grader i Korat. I går var det 11 grader enligt den person jag talade med. Dom har tagit på sig hela lagret av varma kläder. Born41 Kan inte stämma. Jag bor i Nang Rong, nära Korat, just nu klockan 21.30 har vi 19 grader. Men även här tar folk på sig varma kläder och sover med dubbla täcken och strumpor nu när vi bara har 22 grader inne på natten. 555 Edited January 12 by ArneMorales 1 1 Quote Link to post
Dolemon 8,257 Posted January 12 Share Posted January 12 8 minuter sedan, skrev ArneMorales: Kan inte stämma. Jag bor i Nang Rong, nära Korat, just nu klockan 21.30 har vi 19 grader. Men även här tar folk på sig varma kläder och sover med dubbla täcken och strumpor nu när vi bara har 22 grader inne på natten. 555 Tyvärr så kan det skilja i temperatur https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/extrema-temperaturskillnader-i-idre Quote Link to post
ArneMorales 7,519 Posted January 12 Share Posted January 12 (edited) 38 minuter sedan, skrev Dolemon: Tyvärr så kan det skilja i temperatur https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/extrema-temperaturskillnader-i-idre Intressant! Kan du fråga din kontaktperson i Korat vilken nattemperatur de har när dagtemperaturen är så låg som 12 grader? Edited January 12 by ArneMorales Quote Link to post
Popular Post Fantomen 7,438 Posted January 12 Popular Post Share Posted January 12 14 minuter sedan, skrev Dolemon: Tyvärr så kan det skilja i temperatur https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/extrema-temperaturskillnader-i-idre "Att det både kan bli kallast och varmast i landet på nästan samma ställe beror på ett meteorologiskt fenomen som uppträder i fjällvärlden ibland." Ja här i Feskebyn har vi mig veterligen inga fjäll men nu har kvicksilvret i vår gamla termometer krupit ner till 19 isaan(de) grader och då är klockan bara 22.30. Det kryper förmodligen ner ett par grader till inatt. Totalt vansinne och Greta gör inte ett skit åt saken! Dags att fundera på en flytt till varmare breddgrader. 4 11 Quote Link to post
born41 4,536 Posted January 12 Share Posted January 12 6 timmar sedan, skrev ArneMorales: Kan inte stämma. Jag bor i Nang Rong, nära Korat, just nu klockan 21.30 har vi 19 grader. Men även här tar folk på sig varma kläder och sover med dubbla täcken och strumpor nu när vi bara har 22 grader inne på natten. 555 Jag använde bildtelefon ( Line) och såg på termometern att det var 15 grader inomhus. Byn ligger 10 km från Korat:s centrum. 1 Quote Link to post
Dolemon 8,257 Posted January 12 Share Posted January 12 2 timmar sedan, skrev born41: Jag använde bildtelefon ( Line) och såg på termometern att det var 15 grader inomhus. Byn ligger 10 km från Korat:s centrum. Då har du glömt kylskåpet öppet 555555 1 Quote Link to post
Popular Post Koh Changer 460 Posted January 13 Popular Post Share Posted January 13 Ja som rubriken lyder, idag är jag glad för att jag har suttit över hälften av karantän tiden. Enligt ett schema som jag gavs när jag kom hit skulle jag fått gå ut en stund igår. Men icke, det har tydligen ändrats då jag flög från Sverige som klassats som högst risk tillsammans med England, blir det utevistelse först efter andra testet, efter 12 dagar. Folk från andra länder fick vistas ute såg jag. Till det roliga hör att vi alla reste med samma flyg från Doha, så logiken haltar något men never mind. 10 3 Quote Link to post
Baa 46,393 Posted January 13 Share Posted January 13 4 hours ago, born41 said: Jag använde bildtelefon ( Line) och såg på termometern att det var 15 grader inomhus. Byn ligger 10 km från Korat:s centrum. Jag bor lite mer än 10km därifrån men har några hyfsat höga kullar, byfolket kallar det berg, omkring vilket gör att kylan trängs ner när värmen stiger. Dagsnotering 13e jan kl 07,15 var 10 gr C. Gårdagens toppnotering 19gr C. 5 Quote Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to post
ArneMorales 7,519 Posted January 13 Share Posted January 13 (edited) 4 timmar sedan, skrev Baa: Jag bor lite mer än 10km därifrån men har några hyfsat höga kullar, byfolket kallar det berg, omkring vilket gör att kylan trängs ner när värmen stiger. Dagsnotering 13e jan kl 07,15 var 10 gr C. Gårdagens toppnotering 19gr C. Ja, ni långt där uppe i norra Isaan har lite kallare än vi här i Korat området i södra Isaan. Klockan 7 i morse hade vi 15 grader och nu vid lunchtid 24 grader. Till i eftermiddag 16.00 är prognosen 27 grader. Idag är jag glad för att jag bor i Thailand. Fick denna bild från Sverige igår. Edited January 13 by ArneMorales 6 Quote Link to post
Popular Post ArneMorales 7,519 Posted January 13 Popular Post Share Posted January 13 (edited) Var nyss ute och tog några bilder i min trädgård. Tredje bilden är fruktträd, mango, som blommar nu, roseapple, och lime, längst till vänster Edited January 13 by ArneMorales 22 3 Quote Link to post
65Selander 7,445 Posted January 13 Share Posted January 13 37 minutes ago, ArneMorales said: Var nyss ute och tog några bilder i min trädgård. Tredje bilden är fruktträd, mango, som blommar nu, roseapple, och lime, längst till vänster vackert. 3 Quote Link to post
falukorven 1,951 Posted January 14 Share Posted January 14 15 timmar sedan, skrev Nicholas: Fyndat. Idag är jag väldigt glad för att du har fyndat. Äter du dom där med inlagd paprika och räfflade morotsskivor? Quote Link to post
Recommended Posts