Jump to content
IGNORERAD

Barägare, hur mycket är vinsten ?


Burken

Recommended Posts

Tjena Tommy! Gar du till Hakan pa La Chiquita sa vet han for vi ar kompisar. Annars sa har du siammaps.net och sedan ar det bara att clicka dig fram till Buxen Bar. Gillar du Status Quo eller ACDC sa har du hamnat ratt!!! ROCKN ROLL WILL NEVER DIE!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    10

  • wickeh

    8

  • banphe

    6

  • Sangwal

    4

Mest aktiva i denna tråd

Grevenigrevie

Quote

Jag och min fru i Buxen Bar har varit i gang i tre ar nu och vi snittar val 35-40.000 THB i vinst per manad trots att laget ar lite off, men det gar att leva pa. Dock har man alltid tiden med sig, dvs ju langre baren finns ju mer kunder far man. Forsta aret var det tufft!!! (speciellt nar de som kallade sig mina kompisar oppnade sin bar bredvid var.)

Jag brukar knalla ner till baren vid 8 pa kvallen och sedan stanger vi vid 2 pa natten, frugan oppnar dock vid 3 pa eftermiddagen och nu rullar det pa ganska bra. Risken ar den att man super ner sig, men om man ger faan i aterstallare sa gar det faktiskt riktigt bra, drick aldrig innan solen gatt ner ar ett bra rad! Man kan aka hem till Sverige ibland och jobba men det ser iaf jag mer som en halsoresa an bara for pengarna, for man gar upp i vikt nar man sitter pa en barstol, det ska ni veta. Senast jag akte hem vagde jag 104 kilo och efter tre manader i Norge vagde jag 91 kilo, korde lastbil dar och forsta veckan pa jobbet orkade jag knappt upp pa flaket men efter tre manader var jag som en javla chimpans.  ;D Laget ar viktigt men "good management" ar minst lika viktigt, om inte viktigare, se pa Buffalo Bar tex som ligger helt fel men ar en av de barer som gar bast i Pattaya. Talamod och disciplin ar det som galler om man vill driva bar i Pattis, men det galler val all business over hela varlden skulle jag tro!

Som du skriver själv... lite off

Men ett skönt ställe när man inte orkar med för mycket runt öronen och ögonen... hehe

Blev visad din bar i jan/feb av Isac och Bobby...

Ni skulle prata affärer...

Några finnar bjöd på mängder av shots i baren...

Du minns kanske... eller inte...

Oavsett ett par trevliga rundor... hehe

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Buxen!

Jag är uppväxt på ACDC och Status... Den första musik jag stal på nätet var "ACDC all albums"

Minns även Accept, finns de ännu? "Fast as a shark", fan vad häftig den kändes :icon_twisted:

Ministrys "Jesus built my hotrod"... :5:

Vi syns!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Quote

Krävs förmodligen ett ordentligt startkapital för att satsa stort.

Mindre risk att satsa på en billig liten bar

Håller med där, mindre investering = mindre risk. Mindre risk i många former, inte bara kosingen. Jag anser att det är mycket riskabelt att satsa stort här nere. Dels så ska man försöka att inte bli blåst från början när investeringen görs, stora pengar lockar stora och listiga arrangemang för att komma åt dem och mäklare, advokater mfl gör gärna gemensam sak om pengarna är tillräckligt stora. Lyckas man med den delen utan att ha förlorat en större del av kapitalet kommer nästa riktigt svåra hinder. Om man nu har satsat mycket pengar så krävs det att det kommer in mycket pengar för att få tillbaka dem, eller få bra förräntning. Då krävs mycket marknadsföring och uppvisning av att det verkligen går bra. En stor verksamhet som omsätter mycket lockar omedelbart maffia, oseriösa höga snutar och andra mer eller mindre organiserade parasiter som flugor till en sockerbit. Det kan jag nog garantera inte är en trevlig situation, för det första får man svårt att gå säker någonstans. För det andra så lär dessa parasiter suga all eventuell vinst ur verksamheten genom beskyddarverksamhet mm och/eller ta över verksamheten själva inom något år eller så.

Bättre då att ha fingrar med i sylten på¨flera små ställen och hålla en låg profil, om man nu har stora pengar att investera. Pengarna tillbaka lär bli ungefär desamma som för en enda stor satsning, samt att de organiserade parasiterna inte ser något intresse i att jävlas med dig.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror det är svårt att driva nått mä vinst :crazy:

Dom flesta som har nån krog gömmer sej i Thai med cash :kort:

Ska man driva nått så får man räkna med hårt arbete :crazy:

För det är bara några få månader som Das Tourist kommer med stålar :thumbsup:

Men har man pension etc,osv så kan man ha det som hobby (semester)

Bara kolla vad en thaiare har i lön :laugh:

Blir det dyrt så Tourist gå annat ställe :D

Visst vore det trevligt med en krog :crazy: men man måste ha intresse :thumbsup:

Nejdå, det är inte svårt att gå med vinst. Men den är i de flesta fall blygsam. Allt beror på utgångsläget, om du har både tur och skicklighet kan du få tag i ett ställe som har låg hyra i jämförelse med andra verksamheter i närområdet. Då har man ett bra utgångsläge: de andra måste ta höga priser för att få det att gå runt, du kan antingen hålla dina priser på samma nivå som de andra och få bättre marginaler än de andra, eller så kan du sänka dina priser och få mer kunder än dem.

Att de flesta som har bar etc här nere skulle ha cash undangömda stämmer inte. Visst finns det en del, men generellt är det inte så. Majoriteten som öppnar något här har lite cash när de börjar, oftast besparingar eller att de sålt hus eller lägenheter hemma ( inte alltför sällan efter en skillsmässa). De vill ha ett nytt liv, de är inte intresserade av de stora pengarna. Att byta ut ekorrhjulet i sverige mot att bo här är inte helt fel tycker jag. Bor man och driver verksamhet här får man upptäcka och lära sig otroligt mycket nya saker som man annars inte ens skulle få höra talas om. Om jag var ute efter större pengar så skulle jag absolut ha stannat hemma i sverige, men livet här nere ger så otroligt mycket annat än pengar.

Pensionärerna, de har besparingar eller sålt av saker därhemma för att kunna bosätta sig här nere, men vill inte vara osysselsatta och startar därför verksamhet. En pension är bra att ha i ryggen när verksamheten inte går bra. Men totalt sett så tvivlar jag på att en pension räcker ( i de flesta fall) till både leverne och att driva en verksamhet med förlust. Har man pension så ska man nog inte satsa på att driva verksamhet mer än som än tidsfördriv och se till att omkostnaderna är extremt låga. Däremot så kan man ju få ett gott liv här på ålderns höst jämfört med sverige då allt är så mycket billigare här. Här räcker en pension till ett hus med hushållerska, städerska och en fru, samtidigt som man har råd att gå ut och träffa folk. I sverige så räcker en låg pension kanske bara till en liten sketen lägenhet och halvskaplig förda. I lägenheten får man sen sitta ensam och ruttna bort mellan de gånger släkt och vänner har tid att besöka dig. Vill man gå någonstans så finns i stort sett bara pensionärsverksamheter tillgängliga...

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håkan, welcome back :yipi:

Tackar :-)

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo

Min erfarenhet säger att de e bättre o hyra ett hål i väggen o sälja nudelsoppa    :morgon:   du slipper o sitta o tjöta med fulla gäster mitt i natta, stänger när man vill  ;)   inge problem me "nack laeng/maffia där inte hehe

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Surin!

Jag tjänade 30.000 i månaden som lärare ett tag.

Bara 6 timmars arbetsdag.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT , min tjej tog 500 baht i timmen sist , gäller att ge privatlektioner.  :glasses:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Buxen skriver att hans bar genererar en vinst pa 35-40,000 Baht manad (ar det fore eller efter han och frugan tagit ut sin lon?) och det kan man kanske leva hyfsat pa i Thailand om man har laga utgifter och inte nagra barn. Dessvarre ar det mindre an manadsavgiften pa de flesta internationella skolor sa jag far nog vanta 15-20 ar till innan jag ger mig in i den branschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Buxen skriver att hans bar genererar en vinst pa 35-40,000 Baht manad ..

Wow .. när jag numera är en "städad & fin kille" gör jag inte av med mer än ca: 60,000thb i mån. när jag är i Los , det krävs alltså ett "understöd" på ca: 20-25,000thb per mån. + att man endå måste "jobba" . man kan ju undra vad det är som driver en del?!  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Buxen skriver att hans bar genererar en vinst pa 35-40,000 Baht manad (ar det fore eller efter han och frugan tagit ut sin lon?) och det kan man kanske leva hyfsat pa i Thailand om man har laga utgifter och inte nagra barn. Dessvarre ar det mindre an manadsavgiften pa de flesta internationella skolor sa jag far nog vanta 15-20 ar till innan jag ger mig in i den branschen.

Att åka ner till LOS och arbeta lagligt med en Thailön och samtidigt ha barn på den svenska skolan kan du nog alltid glömma.  :crazy::crazy:

Sen är du nog nästan 15-20 år försenad om du e sugen på en bar känns det som...  :wai:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie, "arbeta lagligt med en thailon" ar en paradox eftersom minimilonen for en vasterlanning (med nagra fa undantag) for att fa arbetstillstand ar 50,000 baht vilket ar valdigt mycket mer an en vanlig thailon. Man kan ju daremot aga en verksamhet utan WP.

Jag har inga planer pa att ge mig in i barbranschen men vem vet om 15-20 nar man fatt dottern genom skolan (ett projekt pa en 10-15 miljoner baht i dagens penningvarde om vi blir kvar har) och pa nagot satt fatt pengar over till en tryggad alderdom. Det finns sakert barer i Thailand ar 2025 ocksa aven om inriktningen da kanske snarare blir mot kineser och indier  ;) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Risken är ju även att man drar på sig för mycket uppmärksamhet om man sattsar på nåt stort som börjar generera mycket pengar. Det finns ju många rykten om folk på t ex Phuket som fått välja mellan att lämna allt frivilligt eller dö. Kanske bara är skrönor men ingen rök utan eld brukar man ju säga. :-

Jag tror att ska man driva en bar så ska man göra det för att man gillar att dricka bira och att tjöta med folk och går baren med vinst så är det bara bonus. 8)

Mvh Swippe

Tror pa det ocksa. Att ha ett litet barhak i Thailand genererar formodligen bara till omkostnaderna och drickat till en sjalv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Grevenigrevie, "arbeta lagligt med en thailon" ar en paradox eftersom minimilonen for en vasterlanning (med nagra fa undantag) for att fa arbetstillstand ar 50,000 baht vilket ar valdigt mycket mer an en vanlig thailon. Man kan ju daremot aga en verksamhet utan WP.

Jag har inga planer pa att ge mig in i barbranschen men vem vet om 15-20 nar man fatt dottern genom skolan (ett projekt pa en 10-15 miljoner baht i dagens penningvarde om vi blir kvar har) och pa nagot satt fatt pengar over till en tryggad alderdom. Det finns sakert barer i Thailand ar 2025 ocksa aven om inriktningen da kanske snarare blir mot kineser och indier  ;) .

Jo jag vet vad du menar, men även med de 50´ bahten så lär det inte bli någon dans på rosor om barnen ska in i svensk skola därnere menade jag... och ni samtidigt ska ha en hyfsad levnadsstandard...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Burken.

Hur mycket tjänar en barägare? Tillräckligt för att leva men inte så det räcker till några större utsvävningar är nog svaret för de flesta. Men de har säkert inga större ambitioner heller märk väl. Vinst behöver ju inte alltid räknas i pengar utan kan räknas i tid och livskvalitet också!

Det är inte helt lätt att ha en bar och det är ingenting jag rekomenderar om du måste ha den vinstdrivande för att klara ditt uppehälle. Konkurrensen är stor och har du inte extremt bra personal så är det DIG som gästerna kommer för att prata och ta en drink med. Är du inte där går nio av tio vidare. Är du där vill de gärna ta en drink med dig. Något som naturligtvis är jättekul och jättetrevligt. Men tar på krafterna i längden. Du måste känna att du har råd att ha din egen tid och låta baren vara mer eller mindre tom på gäster emellanåt. Du måste också ha förmågan att sitta i en barmiljö och sörpla på en läskeblask. Något som kan vara nog så svårt för en lagom törstig medelsvensk...!

Om det är i Pattayaområdet du funderar på att öppna bar så är du välkommen att komma förbi Scandalic så ska jag försöka svara så gott jag kan på alla frågor du kan tänkas ha. Det är jag säker på att alla andra barägare i Pattaya också gör. Alla jag stött på har varit väldigt givmilda med sina erfarenheter så man inte ska behöva uppfinna hjulet två gånger. När jag flyttade ner och öppnade La Chiquita med Håkan för tre år sedan fick vi t ex stor hjälp med saker som tips om inköpsställen, lagar och förordningar och inte minst personalhantering av av bland annat Jonas "Skrapis" på Two Lions, Danne på Roxy, Conny på Big Horn, Sten på Flaggan, och Malin (som flyttat till Sverige sedan dess) på Viking.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte drivit ett företag i Sverige och vet hur allt funkar här

och hur jobbigt  det är.

Så bör man nog överväga väldigt mycket att starta ett i Thailand

där du inte kan äga och driva något själv "om du inte lägger in en massa pengar".

Om du nu ändå bestämmer dig för att göra detta och bo i Thailand.

skall du nog hitta ett bra boende som du kan ha råd med även om

ditt  företag  skulle  gå dåligt.

Sedan bo i Thailand ett  halv  år medan du kollar runt där du hade tänkt att öppna något.

Och som Ulrika säger prata med lite folk.

Och under tiden du bor i Thailand måste du ställa om att du lever i thai bath

och att du kommer att  tjäna  pengar  i thai bath.

Sedan får du väl sålla ut det du fått reda på och när du gjort detta får du väl göra

en kalkyl  med  vad det kommer att kosta att driva ditt ställe.

Kan jag bo kvar i Thailand med det kapital jag har om detta skulle gå åt pipan.

Lycka till om du gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med hasse11...

Har man inte med viss framgång drivit ett företag i Sverige bör man nog glömma tanken på att driva ett i Thailand.

Å andra sidan, om man som svensk företagare begrundar villkoren för en farang i Thailand är man nog inte så sugen på att starta något där. Mig själv inkluderad.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag funderar på att starta ett företag i Sverige och undrar vad kan man tänkas tjäna per månad som företagare?

[move]Direktörsaspirant Arne[/move]

:rofl:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Buxen, 35-40000 baht i månaden i vinst? Du tar möjligtvis inte fel på omsättning och vinst?

Möljis

JESUS .. 40,000thb i omsättning per mån. då är det väl bara att slå i sista spiken i kistan iaf.?  :morgon:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Buxen, 35-40000 baht i månaden i vinst? Du tar möjligtvis inte fel på omsättning och vinst?

Möljis

Quote

JESUS .. 40,000thb i omsättning per mån. då är det väl bara att slå i sista spiken i kistan iaf.?  :morgon:

Hhmmm... ja verkligen... drar man in så lite som strax över en tusenbahtare om dagen kan man nog lägga ner...  ;):wai:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.Jag har en liten bar i Thailand och ska just starta min førsta sæsong,den ligger på stranden o har ca 40 platser.vi kommer køra med lite blandad mat.thai,svenskt.har en hyra på 5000b el på ca 4000,personal 16000b nattvakt 5000b så totalt ca30000b/månad sen kommer ju inkøp av varor o sprit o øl till.har inte tænkt o tjæna några stora summor utan bara ha någonting att gøra før det blir lite monotomt att bara slappa o læsa bøcker ,gå på krogen nær man ær nere som jag 6-7 månader istøten.har lagt ner ca 70000svkr på ombyggnad o utrustning.ræknar med att få tillbaka dom pengarna på kanske 2 sæsonger.men går det så går det.pengar ær inte allt och det ær ju inga jættesummor det hanldlar om.det ska bli spænnande att se hur det går.detta ær mitt 1:a inlægg så jag sæger hej till alla och tycker attdetta ær ett jættebra forumdær man kan få svar på det mesta frågor rørande LOS. :great:

SANDRAGGARE PÅ COCOSMALLIS

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...