Jump to content
IGNORERAD

Vilken bank?


Guest looksao4

Recommended Posts

Guest looksao4

Hej alla Thaivänner! Kanonbra sida/forum :icon_lol: .

En fråga,Vilken bank skickar ni pengar till konton i Thailand ifrån?

då menar jag från er egen dator/internetbank... Ringde till nordea

idag och skulle aktivera utlandsbetalningar fick till svar att du kan

skicka till ett 40 tal länder men inte till Thailand :furious2: ,måste gå till ett

nordea kontor och skicka. Jo det var ju just det vi ville slippa :rolleyes3: !

Nej det är dags att byta bank kom med bra förslag,man vill ju kuna

sköta sina bank ärenden hemifrån eller hur.

Ha en skön sommar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    7

  • Grevenigrevie

    7

  • Phodee

    3

  • skunk_10

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag skickar ifrån både SEB samt Swedbank.

SEB hade samma problem som Nordea tydligen fortfarande har. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Skandiabanken.

Vet inte om de har den bästa kursen, men överföringar till utlandet är kostnadsfritt   :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag använder Skandiabanken.

Vet inte om de har den bästa kursen, men överföringar till utlandet är kostnadsfritt   :thumbsup:

Numera skickar jag ju inte längre, men tidigare så skickade jag oväxlade kronor ner och lät thaibanken växla om dom.

Gav förr iallafall bättre kurs

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

utan att skryta så har swedbank en fungerande internetbank som man kan sända pengar till Thailand betala räkningar mm. Har själv gjort det till min älskling innan hon hade kommit och nu så ska vi börja sända ner en slant i bland till hennes föräldrar. :thumbsup:

Varma goa hälsningar från:

Mikael och Nui

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Numera skickar jag ju inte längre, men tidigare så skickade jag oväxlade kronor ner och lät thaibanken växla om dom.

Gav förr iallafall bättre kurs

:Drogar-Dolar(LBG):

Tack för det tipset.

Ännu ett + 

:happy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest looksao4

Bra med förslag! Man undrar varför inte Nordeas kunder ska kunna skicka själva ???

Jag menar dom flesta andra banker tycks ju ha den tjänsten.

Det lutar åt ett konto i swedbank! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget svar på frågan men jag har internetbank i Thailand. Det är bra när man kan kollat hemma vid datorn.

Då kan man hålla koll på alla in och uttag som sambon gör. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar från Swedbank via internet till eget konto i Siam Commercial Bank. Har fungerat perfekt sedan 2002.

Och ja, att skicka svenska kronor verkar vara bättre än att omvandla till baht i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar med SEB, med internet bank!

Funkar kanon.

Tjejen sa at, nice and tidy!

Inget krångel såm med WU.

/ Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inget svar på frågan men jag har internetbank i Thailand. Det är bra när man kan kollat hemma vid datorn.

Då kan man hålla koll på alla in och uttag som sambon gör. :kort:

hejsan på er

Hur skaffar man bankkonto i los, finns det banker som inte kräver adress och/eller arbetstillstånd ? Hur har ni gjort ??

//Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lasse,

Jag öppnade mitt konto 2002, så jag vet inte hur det är nu. I vart fall gick jag då först till Thai Military Bank (eftersom det råkade vara banken närmast mitt hotell), och där ville man inte öppna konto åt mig. Men man var vänliga nog att hänvisa mig till Siam Commercial Bank lite längre bort, och där var det inga problem. 30-dagars visa och hotellet som adress...

Så mitt tips får väl bli att om en bank inte vill, så kan man alltid fråga om dom vet någon bank som vill. Gå runt och fråga tills du får napp. Vad jag hört kan det skilja en hel del från kontor till kontor, även om det är samma bank.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick inte öppna konta i SCB Bangkok. Åkte ner till Karon, Phuket och gick in där, klart på 15 min.

Hade iofs 3 mån O-visa och en adress till min hyrda lägenhet.  :fan1:

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många år sedan jag öppnade konto i Thailand men då var det bara att visa passet och sätta in en liten summa så var det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar från SEB lätt som en plätt. Att öppna konton i Thailand är uteslutande en fråga om tålamod och pappersexersis. Har själv konton i Kasikorn Bank och Bangkok Bank. Ha med papper från ambassaden om boende, gärna ett Thailändskt körkort, mer än turistvisa, som oftast i LOS, "more is better". Ambassadens intyg om boende är ett skämt som kostar runt 1000 baht och är väldigt effektivt. Du skriver på en lapp var du bor och ambassaden intygar att du har skrivit på en lapp var du bor. Klart. När du ändå är där så ber du att dom skriver ett intyg för körkort också. Offra ett par timmar så har du ett Thailändskt körkort som ofta men inte alltid ger dej tillträde till nationalparker etc. för thailändsk inträdesavgift.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickat pengar i flera års tid till olika thai-banker från Handelsbankens internetservice, funkar klockrent, Nordeas Plusgiro (före detta Postgirot) funkar också bra, men tar några dagar extra.

Saknar andra hemmet i Pak Chong, Nakhon Ratchasima

Link to comment
Dela på andra sajter

SEB funkar jätte bra, som sakt lätt som en plätt!

/ Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest looksao4

Hej god morgon :morgon:

Va bra med så många tips,står och väger mellan swedbank och seb!

Tänkte höra om det är någon som vet följande?

Har ett lån hos Nordea,inte mycket ett par hundratusen!

Flytar man över det till sin nya bank eller?

Eller gör man som i reklamen(byt inte bank skaffa en till)"vänstra lite"

Eller är man låst hos Nordea till lånen är betalda! ???

Mvh Undrande

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej looksao4,

Du är knappast låst till Nordea bara för att du har ett lån där.

Det är din fulla rätt att flytta över allt utom just lånet till en annan bank. Dvs lönekonto och allt som hör till det, internetbank, autogiro etc.

Det är förstås möjligt att Nordea blir lite sura och höjer räntan på ditt lån när och om dom kan. Men detta kan du ju diskutera med din nya bank, dom kanske kan ta över även lånet.

Jag föreslår att du går och pratar lite med Swedbank och SEB! Sen kan du fatta ett beslut i lugn och ro.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

hej

har blivit kund hos skandiabanken nu för att kunna skicka pengar till tjejen i Thailand via nätet.

när jag ska skicka så står det i rutan meddelande till mottagande bank, vilket alternativ väljer man där om man bara ska skicka pengar till tjejen?

sen i fältet riksbankskod, vad väljer man där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest yodden

Quote

hej

har blivit kund hos skandiabanken nu för att kunna skicka pengar till tjejen i Thailand via nätet.

när jag ska skicka så står det i rutan meddelande till mottagande bank, vilket alternativ väljer man där om man bara ska skicka pengar till tjejen?

sen i fältet riksbankskod, vad väljer man där?

TÄNK PÅ ATT DU FÅR VÄLDIGT DÅLIG KURS MED SKANDIABANKENKEN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Varför öppnar ni ica konto klart billigaste och enklast.  Skicka ner Ica kort los att föra över pengar tar bara några sekunder tjejen tar ut pengar atm sen sätta in pengarna på sitt Thai bank.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför öppnar ni ica konto klart billigaste och enklast.  Skicka ner Ica kort los att föra över pengar tar bara några sekunder tjejen tar ut pengar atm sen sätta in pengarna på sitt Thai bank.

Kanske därför man gör det :crazy: ,,,,,,,,,,,, :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

ICA-Banken!!

Varför öppnar ni ICA-Konto klart billigaste och enklast.  

Skicka ner Ica MasterOnline kort till att föra över pengar tar bara några sekunder tjejen tar ut pengar ATM

Sedan sätta in pengarna på sitt Thai bank om hon så vill.

Bra kurs funkar bra!!

Se bara till att kortet är koplat till ett eget konto utan kredit=  Ett ICA- Konto!!!

OBS!! Koden  gives i ett telefon samtal!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Numera skickar jag ju inte längre, men tidigare så skickade jag oväxlade kronor ner och lät thaibanken växla om dom.

Gav förr iallafall bättre kurs

Helt rätt... Man ska ALLTID skicka pengarna i svenska kronor och låta växlingen ske i Thailand !!

Quote

hejsan på er

Hur skaffar man bankkonto i los, finns det banker som inte kräver adress och/eller arbetstillstånd ? Hur har ni gjort ??

//Lasse

De börjar bli drygare och drygare när man vill öppna, men trägen vinner.

Februari 2006 var det inga problem på Bangkok Bank i Pattaya, men man fick ingen internetbank, bara visakort.

April 2006 skulle jag öppna på SiamCityBank i Pattaya eftersom de ger bättre kurs när man för ner pengar.

Vi gick in på deras stora kontor på Sai Sam och blev nekade p.g.a att jag saknade arbetstillstånd m.m.

Gick senare på dagen in på TucCom på Pattaya Tai och frågade på deras lilla minkontor där.

Javisst... maipenrai blev svaret... Bara jag hade passet med mig...så vips var det klart.

Här fick man dock inget uttagskort, men dock internetbank. Hhmm...

Quote

Hej god morgon :morgon:

Va bra med så många tips,står och väger mellan swedbank och seb!

Tänkte höra om det är någon som vet följande?

Har ett lån hos Nordea,inte mycket ett par hundratusen!

Flytar man över det till sin nya bank eller?

Eller gör man som i reklamen(byt inte bank skaffa en till)"vänstra lite"

Eller är man låst hos Nordea till lånen är betalda! ???

Mvh Undrande

Precis som changen skriver... du är inte låst till den banken.

Antingen förhandlar du med din nya bank så de tar över lånet, kanske till bättre villkor.

Annars är det bara att behålla lånet i den gamla och flytta resten.

Quote

Varför öppnar ni ica konto klart billigaste och enklast.  Skicka ner Ica kort los att föra över pengar tar bara några sekunder tjejen tar ut pengar atm sen sätta in pengarna på sitt Thai bank.

Absolut det bästa och smidigaste sättet att skicka småslantar till tjejen eller svärföräldrarna.

***********************************************************************

Vad gäller internetbanken vid överföring vet jag inget.

Det brukar ju ändå vara så att man måste uppsäka ett kontor för att sätta in slantarna innan det går att föra över dem.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...