Jump to content
IGNORERAD

Vilken bank?


Guest looksao4

Recommended Posts

Att öppna bankkonto i Thailand varierar, inte bara från bank till bank utan också mellan var i Thailand man försöker

Enklast tycks det vara på turistorterna.

Olika bankkontor i samma bank på samma ort, kan ha olika tolkniongar av reglerna... TiT (This is Thailand :crazy: ), får man nej på ett ställe, bara att testa nästa.

Har kompisar som öppnat konto i Pattaya med turistvisum och "lånad adress", samtidigt som det var ett riktigt strul för mig i Bangkok, som har O-visa och fast adress här i Bkk, med husbok och Ambassadens bestyrkande av adressen (hur de nu visste att jag talade sanning?). Det löste sig till slut på Kasikorn bank, helt nära hemmet.

Sveriges Ambassad hade info på sin hemsida då (för 1 årsedan), men den funkade inte där jag provade... :diablo: De kanske har rättat upp informationen nu, jag har inte kollat.

Slutligen, ICA Kortet funkar bra med kostandsfria uttag och bra kurs :yipi: Har hört om en ny bank som kör samma, tror det var GE-money bank,den skulle även vara fri från¨årsavgift, jag är osäker.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    7

  • Grevenigrevie

    7

  • Phodee

    3

  • skunk_10

    3

Mest aktiva i denna tråd

Fick mitt konto på SCB i Seacon , det var bara at vifta med en bunt sedlar som jag ville sätta in .

Konto & uttagskort klart på en kvart.  :whistle:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att sända pengar från Nordea via nätet till Thailand, men först måste man gå till ett kontor och ge dem en "Fullmakt" eller vad det nu heter, som visar vilket konto man vill sända till, en fullmakt per mottagarkonto.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag har använt Skandiabankens internetbank sedna den startade. Använder den fortfarande. Det fungerar utmärkt att flytta pengar till valfritt konto i Thailand. Det verkar som om dom inte är snabba med att uppdatera kursen då det kan skilja en del mellan deras kurs och t.ex Forex. Har via email ställt frågan men inte fått något svar. Då det inte är några större skillnader har jag struntat i att jaga dem om detta.

Jag öppnade 2001 konto i BKK bank kontor i Emporium building. Fungerade perfekt. När BKK bank startade sin Internetbank kopplade jag den till kontot och har anänt den senda dess.

En av svagheterna med deras Internetbank är att man måste gå till kontoret och själv anmäla vilka konton, förutom deras partners som ToT, och andra, man vill göra överföringar till. Jag använder Seamico  www.seamico.com för aktiehandel (superbra om ni har planer på aktiehandel i Thailand!!) För att göra överöringar dit så var jag tvungen att gå till BKK bank kontor just i Emporium och underteckna en hög papper. När det väl är gjort fungerar det bra.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är "bara" jag som har det på mitt BangkokBankkonto, gäller ju at gömma koden :D . Dessutom ligger boken i kassaskåpet. Inga problem, bara gick in och frågade om dom ville ha en ny kund. BKB i Udon, ingen semesterort alltså.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag försökte öppna bank konto på mig det gick, men ex.frugans hade tillgång till kontot  :grrrrrr: gillade jag inte.

Är ni säkra på att bara ni tillgång till er att bank konto i LOS?

ja har ett konto i kasikorn bank och ett konto i SCB.

Bara jag som har tillgang till de kontona JA..

Men tanten  far garna en slant ibland :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Quote

Jag försökte öppna bank konto på mig det gick, men ex.frugans hade tillgång till kontot  :grrrrrr: gillade jag inte.

Är ni säkra på att bara ni tillgång till er att bank konto i LOS?

Absolut!  :neutral: Hustrun har ett konto; jag har ett konto och vi har ett gemensamt

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej alla Thaivänner! Kanonbra sida/forum :icon_lol: .

En fråga,Vilken bank skickar ni pengar till konton i Thailand ifrån?

då menar jag från er egen dator/internetbank... Ringde till nordea

idag och skulle aktivera utlandsbetalningar fick till svar att du kan

skicka till ett 40 tal länder men inte till Thailand :furious2: ,måste gå till ett

nordea kontor och skicka. Jo det var ju just det vi ville slippa :rolleyes3: !

Nej det är dags att byta bank kom med bra förslag,man vill ju kuna

sköta sina bank ärenden hemifrån eller hur.

Ha en skön sommar

Vad är ditt syfte med att skicka ner pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Normal ränta för faranger... som inte förväntas gnälla om det ;-) Jag har 0% ränta på mitt SCB konto, och det bekymrar mig inte så mycket då pengarna på det kontot inte brukar vara där särskilt länge...

Fru Chang får väl drygt 4% om hon binder sina pengar i ett år. Jag påpekar att det inte motsvarar thailändska inflationen, men hon är ganska nöjd ändå!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren om än något besviken hade hoppats på bättre ränt.

Då utlånings räntan är väl högre än här i Sverige.

Du nämner inflationen 4% uppskattar du den eller finns det fakta att till gå när det gäller Thailand.

Skulle vara intresant och vet hur den har varit i Thailand över säg 10-20 år.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Inflationen i Thailand är nog 7-8% f n. Fakta finns på flera olika ekonomisajter. Googla på "Inflation + Thailand".

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Vad är ditt syfte med att skicka ner pengar?

Syftet brukar väl vara för att man ska bränna dem sen...  :party:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det har väl för all del hänt några gånger att man mot förmodan fått med sig några tusenbahtare till Sverige...

Men dom bränner man ju vid nästa besök i Thailand!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Syftet brukar väl vara för att man ska bränna dem sen...  :party:

det är olagligt att bränna upp pengar

he he haha ha ha :D:D:D:D:D:crazy::crazy::crazy::crazy: :aww: :beurk: :bad: :clown: :cry::diablo::drunk::drunk: :frown: :gasp::glasses::grrrrrr::he::intello::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::party::party::party::party::party:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest looksao4

Quote

Vad är ditt syfte med att skicka ner pengar?

Syftet är att min fru ska slippa gå till banken när hon skickar

pengar till sin familj.

mera frågor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Syftet är att min fru ska slippa gå till banken när hon skickar

pengar till sin familj.

mera frågor?

ok då tycker jag du skickar ner ett ica kort till familjen enkelt att föra över från

hemifrån och inga avgifter på uttag i Thailand bästa kurs alltså och

du kan se hemifrån vad som finns även på det kontot

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

ok då tycker jag du skickar ner ett ica kort till familjen enkelt att föra över från

hemifrån och inga avgifter på uttag i Thailand bästa kurs alltså och

du kan se hemifrån vad som finns även på det kontot

Håller fullständigt med...

Då är det nästan idi*ti att föra ner till deras thaikonto...  :crazy:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Papegojmetoden,jag håller helt med om ICA, dessutom tjänar Du mycket mer på att slippa alla uttagsutgifter än en ev. ränta i Thaibank skulle ge på många år.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

ICA-kortet är förstås bäst, ska bara nämna att det fungerar enkelt och bra med Swedbanks internetbank. Man behöver inte besöka banken utan kan sköta hela överföringen till Thailand hemifrån.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...