Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Thaksin firar Songkran i Laos och Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag tippar att Kejsaren av Dubai kommer att göra ett besök i Thailand för att sätta fyr på en krutdurk...

Hej

Snarare bli hyllad som den mest populäre Thailändske PM i historien som han faktiskt är, hans avundsjuka politiska motståndare i Thailand borde få gå på terapi för sina fobier mot honom och hans poulära politik där den lille mannen står i centrum, och droger, korruption, militärt inflytande ses som hot mot demokratin och samhället.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    40

  • Tallviking

    26

  • MaiChai

    20

  • Poffa

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Hej

Snarare bli hyllad som den mest populäre Thailändske PM i historien som han faktiskt är, hans avundsjuka politiska motståndare i Thailand borde få gå på terapi för sina fobier mot honom och hans poulära politik där den lille mannen står i centrum, och droger, korruption, militärt inflytande ses som hot mot demokratin och samhället.

Mvh Isan Lover

:rotfl::rotfl::rotfl::rotfl: Skojare där!! "Lille mannen i centrum" :rotfl::rotfl: Den ende "lille man i centrum" är väl han själv..han är ju inte särskilt lång som du så korrekt skriver. "Korruption" :rotfl: Ja det är ju hans varumärke. "Militärt inflyande" ja det skaffar han sig genom genom den utpräglade nepotism.

Strävan för texen att komma in i privy counsil fortsätter.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Snarare bli hyllad som den mest populäre Thailändske PM i historien som han faktiskt är, hans avundsjuka politiska motståndare i Thailand borde få gå på terapi för sina fobier mot honom och hans poulära politik där den lille mannen står i centrum, och droger, korruption, militärt inflytande ses som hot mot demokratin och samhället.

Mvh Isan Lover

Känns det inte lite jobbigt att vara ensam på forumet i den där hyllningskören? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite jobbigt att vara ensam på forumet i den där hyllningskören? :)

Nja. Förmodligen så är han, om inte den populäraste, en av de mest populäraste premiärministrarna i Thailand under modern tid. (till skillnad mot Slaktarn från Bangkok/Eton)

Jag förstår om det svider.

Glad påsk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Förmodligen så är han, om inte den populäraste, en av de mest populäraste premiärministrarna i Thailand under modern tid. (till skillnad mot Slaktarn från Bangkok/Eton)

Jag förstår om det svider.

Glad påsk!

Då förstår du dessvärre väldigt fel igen. Men det är ju påsk varje år och nästa år går det säkert bättre :)

Glad påsk själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm. Det svider inte alltså? Då ber jag om ursäkt!

Du är ursäktad. För varför skulle det svida? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ursäktad. För varför skulle det svida? :)

Ja, asså att Thaksin är populärare än Abhisit. Ärligt så trodde jag det sved lite. Kanske jag loggar in för sällan här? Jag hade värsta upplägget här annars med medlemskap i ditt namn hos http://theflatearthsociety.org/cms/ . :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tycker att politiktrådarna spårat lite på sistone och är numer inte så lärofyllda som tidigare för oss som inte är så insatta. Nu är det mest tjafs om vad diverse medlemmar tycker och inte så mkt om vad som händer. Visst, jag gillar tjafs men det vore ju bra om man också kunde lära sig lite om läget samtidigt, och ja jag vet att mina egna inlägg i trådarna är av tjafskaraktär men jag saknar lite "glimten i ögat" inlägg . Gör ett försök till ett " We shall overcome" fast på lämplig MPR-nivå :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att politiktrådarna spårat lite på sistone och är numer inte så lärofyllda som tidigare för oss som inte är så insatta. Nu är det mest tjafs om vad diverse medlemmar tycker och inte så mkt om vad som händer. Visst, jag gillar tjafs men det vore ju bra om man också kunde lära sig lite om läget samtidigt, och ja jag vet att mina egna inlägg i trådarna är av tjafskaraktär men jag saknar lite "glimten i ögat" inlägg . Gör ett försök till ett " We shall overcome" fast på lämplig MPR-nivå :thumbsup:

Visst. Lätt för dig att säga då din Nemesis inte ens är aktiv på samma forum som dig längre. :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Visst. Lätt för dig att säga då din Nemesis inte ens är aktiv på samma forum som dig längre. :wink:

Han är snart tillbaka :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, asså att Thaksin är populärare än Abhisit. Ärligt så trodde jag det sved lite. Kanske jag loggar in för sällan här? Jag hade värsta upplägget här annars med medlemskap i ditt namn hos http://theflatearthsociety.org/cms/ . :crazy:

Jag förstår att du ärligt trodde att det sved. Och du loggar nog inte alls in för sällan. Därmed inte sagt att det hjälper om du loggar in oftare.

Kul att du gillar populära figurer! Här har du några du kan börja digga direkt.

1. Muḥammad ibn ‘Abdullâh. Gillas av ungefär 1.6 miljarder personer. Kanske en nya ledstjärna? Följer man honom så får man en massa nya fruar!!

2. Charles Russel. Har gillats av många många miljoner genom åren. Betydligt fler än som gillat Thaksin. Skitbra att följa eftersom världen går under lite titt som tätt och man får festa som att det är sista dagarna på jorden.

Behöver du några fler piedestalobjekt som sätter "små människor i centrum" så hojta bara till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du ärligt trodde att det sved. Och du loggar nog inte alls in för sällan. Därmed inte sagt att det hjälper om du loggar in oftare.

Kul att du gillar populära figurer! Här har du några du kan börja digga direkt.

1. Muḥammad ibn ‘Abdullâh. Gillas av ungefär 1.6 miljarder personer. Kanske en nya ledstjärna? Följer man honom så får man en massa nya fruar!!

2. Charles Russel. Har gillats av många många miljoner genom åren. Betydligt fler än som gillat Thaksin. Skitbra att följa eftersom världen går under lite titt som tätt och man får festa som att det är sista dagarna på jorden.

Behöver du några fler piedestalobjekt som sätter "små människor i centrum" så hojta bara till. :)

Kände inte igen dom namnen.

Kan dock tipsa dig om Bashar al-Assad som likt Abhisit har haft problem med demonstranter som motsatt sig det militärt understödda förtryck de utsatts för. B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände inte igen dom namnen.

Kan dock tipsa dig om Bashar al-Assad som likt Abhisit har haft problem med demonstranter som motsatt sig det militärt understödda förtryck de utsatts för. B)

Tack, men jag behöver inga sådana tips än så länge. Har ju inga behov av persondyrkan. Skulle det ändra sig så återkommer jag däremot gärna för att få tips. Du verkar ju vara riktigt erfaren i sammanhanget. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, men jag behöver inga sådana tips än så länge. Har ju inga behov av persondyrkan. Skulle det ändra sig så återkommer jag däremot gärna för att få tips. Du verkar ju vara riktigt erfaren i sammanhanget. :thumbsup:

Haha! Nivån är på en behagligt låg nivå. Bekant och hemtamt för dig säkert och härligt okultiverat exotiskt för mig! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Nivån är på en behagligt låg nivå. Bekant och hemtamt för dig säkert och härligt okultiverat exotiskt för mig! :thumbsup:

Så bra då. Vi slipper missförstånd samtidigt som det känns det fräscht för dig. Det måste ju vara första gången? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Känns det inte lite jobbigt att vara ensam på forumet i den där hyllningskören? :)

Hej

Nej jag har hela tiden valt att gå min egen väg i Thailand och jag har nog mer gemensamt med dom ca 20 miljoner som är röda än dom som skriver på detta forum, och jag har haft ringa eller näst intill ingen kontakt med utlänningar mer än vid min första resa och förrän dom sista åren under dom totalt 6-7 år jag sammanlagt har vistats i Thailand under 27 års resor, och det under mycket enkla förhållanden hos vad dom flesta kallar fattiga eller mycket fattiga, daglönare, småbönder, fiskare och säsongsarbetare, där man har fått se upp med var man sätter foten för att inte trampa igenom golvet,där ormar, råttor och olika kryp tillhör vardagen, där det regnar in, där det kan vara 40-46 grader varmt inomhus och 10 grader på natten beroende på årstiden, där man tvättade sig utomhus i floden eller med regnvatten ifrån lerkrukor, där det ansågs vara en enorm lyx om man hade råd med en 14 tums svartvit TV, jag har övernattat på soptippar, i byggarbetarnas skjul på byggarbetsplatser i Bangkok och mer än gärna i Klon Toys slum redan för 25 år sedan, när det verkligen var riktig slum, med illegala skogsavverkare i det som då var djungel, under städernas broar i skjul o.s.v, men på alla dessa har jag träffat fantastiska människor som inte har haft det lätt, men dom har allihop varit otroligt generösa med det lilla dom har och mer godhjärtade människor har jag aldrig träffat någon annanstans och jag har aldrig känt mig hotad eller blivit av med något hos dessa enkla människor, utan snarare känt en gemenskap som inte finns på andra platser, en livsglädje, sorglöshet och lekfullhet som nog gör rikare människor lite avundsjuka ibland.

Detta har gjort att jag helt står på deras sida på alla sätt i Thailand, både socialt och politiskt, och jag ser det som helt självklart att stödja, uppmuntra och dela deras strävan efter bättre liv, utbildning åt även deras barn, sjukvård, möjlighet att låna av banker och inte vara hänvisade till ockrare, bättre hus, äga mark, kunna köpa MC eller bil som andra människor, dom förtjänar verkligen detta och jag njuter nu när dom nu har blivit intresanta för landets politiker som behöver deras röster i valen, och att detta har lett till minst sagt sett över tid näst intill otroliga förändringar, nu går även deras barn oftast i skolan, dom kan gå till doktorn när dom är sjuka, dom kan låna av andra än ockrare, det byggs som aldrig förr och husen har bra standard, man köper bil och MC, vägarna asfalteras alt. gjuts i betong även hos dom, folk har råd att köpa lite bättre kläder, äta lite bättre, jag tror t.ex att unedrnäringen hos deras barn har minskat dom sista tio åren, o.s.v

Och dessa människor under broarna, på soptipparna, i dom små dammiga byarna, som arbetar hårt, tigger och ibland säljer sig själva, och som inte sällan utnyttjas av sina rikare landsmän har en sak gemensamt i norr, norost och Bangkoks slum, dom tror alla att TRT, PPP och nu PT är det bästa partiet för dom, dom känner att dessa partier har förbättrat deras liv och höjt deras livskvalitet, och dom upplever att det är militären, PAD, öveklassen som motarbetar allt detta för dom, och att demokraterna är dessa gruppers val och inte deras.

I detta läge skulle jag aldrig kunna tänka mig att svika dessa människor och ställa mig på motpartens sida bara för att dom flesta rika Thailändare och vita turister och expats på t.ex ett sånt här forum förväntar sig detta bl.a lite p.g.a min hudfärg, ekonomi och härkomst köper jag inte alls, men jag har förståelse för att dom som lever på ett helt annat sätt och nivå förmodligen har svårare att förstå varför dom väljer att rösta annorlunda än dom människor som dom flesta vita människor normalt umgås med och träffar när dom vistas i Thailand, man hör ju ibland både rikare Thailändare och utlänningar säga att dom fattiga är just fattiga p.g.a lathet och dumhet, och är lättlurade p.g.a okunskap, själv köper jag inte det resonmanget, dpm jobbar hårdast i landet enligt mig, dom är inte dumma utan besitter mängder av andra kunskaper som vi andra har tappat eller aldrig ens haft, och jag tror inte att dom röstar rött p.g.a okunskap utan p.g.a att vallöften har hållits, upplevda förbättringar och hopp om mer sånt.

Så jag skämms absolut inte för att vara en av relativt få som står upp för dom och deras rätt att själva få påverka sin framtid via demokratiska val, jag är snarare lite förvånad över att inte fler öppet ställer upp på deras sida mot dom traditionella och historisaka makthavarna i landet, men det är ju också så att jag får mycket mer stöd för det jag skriver om och står för än vad som visas i karma tilldelningen, folk kontaktar mig, via mail, telefon och personligen och tackar för att jag står på mig mot forumets sammansvetsade "högergäng" och säger att dom själva inte klarar av det, men att mycket av det jag skriver och tycker stämmer bätte med hur deras flickvänner, fruar och släkt upplever detta, och sånt värmer ju naturligtvis och gör att jag inte låter mig nedslås utan glatt kör på, några som har kontaktat mig säger sig ha försökt komma med egna inlägg i ämnet men dom har snabbt blivit påhoppade och mer eller mindre blivit hackade på av "högergänget" och dom har då lagt ner dessa försök att göra sig hörda, och det är ju lite synd att klimatet är så hårt ibland.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja herregud..kör hårt IL någon kanske du lyckas omvända, men jag tvivlar tyvärr!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja herregud..kör hårt IL någon kanske du lyckas omvända, men jag tvivlar tyvärr!

Hej

Dessa människor finns och dom ska också synas och höras, även om det smärtar och upprör en del.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

cut

Mvh Isan Lover

Ovanstående inlägg har vi läst några gånger och även om det är ganska fint skrivit och innehåller en del sanningar så tycker jag också det stinker av självgodhet och ignorans.

Om folket i "din" del av Thailand tycker att de fått det bättre och tror att de fortfarande kommer få det bättre med Thaksin som ledare så ska de givetvis rösta på hans partier och du får givetvis stödja dem i deras val, inget konstigt med det. Det skulle dock bli en så oerhört mycket mer intressant diskussion om du klev ned från din höga Tage Erlander häst och insåg att du bara sitter på en Hugo Chavez ponny och att i många andra delar av Thailand så ser de fattiga Thaksin som en odemokratisk, närmast fascistiskt högerextrem diktator, och för de allra flesta thailändare är att han bara en i högen av korrumperade politiker som kanske eller kanske inte kommer göra deras liv bättre.

Jag befinner mig nu i en klart röd kommun, jag tror PT fick närmare 70% vid senaste valet, men i provinsens fattiagste valkrets fick Demokraterna runt 70% av rösterna. Om Thaksin och PT så självklart står på de fattigas sida så måste du ju dra slutsatsen att de 70% som röstade på Demokraterna är korkade?

Personligen så tror jag att det är så enkelt som att demokratin aldrig på allvar slagit rot i Thailand. De allra flesta skulle nog hellre se en handlingskraftig diktator, framförallt om han stödde deras del av landet, framför en folkvald ledare som uppfattas stödja en annan del. Det partiet som lyckas attrahera ortens starke man vinner valet, för det är den starke mannen som äger bycheferna och bycheferna som äger rösterna. Hur kan man annars förklara att här i Chachoengsao fick PT och Dem 2 mandat var och i alla fyra valkretsarna låg segraren på runt 70%? Om folket röstade på vilket parti de trodde var bäst så borde det ju vara jämt fördelat över valkretsarna i en och samma provins men i själva verket är det bara en lokal popularitetstävling som har väldigt lite med politisk övertygelse att göra.

De av mina in-laws som röstade på PT gjorde inte det för att de gillar Thaksin eller gillar PTs valpropaganda, tvärtom avskyr de Thaksin. De röstade på PT för att kommunens "beskyddare" är MP för PT och för att han och hans familj har varit MPs i alla regeringar sedan Auyutthaya föll. Han äger flera fabriker, marknaden, affärer och nattklubbar och är, enligt många, en stor gangster men han är deras gangster och precis som Yakuzan i Japan gjorde sig populära genom att hjälpa folk efter tsunamin så gör vår gangster sig populär genom diverse lokala åtgärder, betalade av den centrala regeringen.

Det är min uppfattning av hur politiken fungerar i Thailand och jag kan ha missat en del. Tror man att Thaksin och hans croonies står på de fattigas sida bara för att han slänger in lite vänsterpopulism bland sina nationalistiska högerextrema ideer så har man nog missat betydligt mer dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ovanstående inlägg har vi läst några gånger och även om det är ganska fint skrivit och innehåller en del sanningar så tycker jag också det stinker av självgodhet och ignorans.

Om folket i "din" del av Thailand tycker att de fått det bättre och tror att de fortfarande kommer få det bättre med Thaksin som ledare så ska de givetvis rösta på hans partier och du får givetvis stödja dem i deras val, inget konstigt med det. Det skulle dock bli en så oerhört mycket mer intressant diskussion om du klev ned från din höga Tage Erlander häst och insåg att du bara sitter på en Hugo Chavez ponny och att i många andra delar av Thailand så ser de fattiga Thaksin som en odemokratisk, närmast fascistiskt högerextrem diktator, och för de allra flesta thailändare är att han bara en i högen av korrumperade politiker som kanske eller kanske inte kommer göra deras liv bättre.

Jag befinner mig nu i en klart röd kommun, jag tror PT fick närmare 70% vid senaste valet, men i provinsens fattiagste valkrets fick Demokraterna runt 70% av rösterna. Om Thaksin och PT så självklart står på de fattigas sida så måste du ju dra slutsatsen att de 70% som röstade på Demokraterna är korkade?

Personligen så tror jag att det är så enkelt som att demokratin aldrig på allvar slagit rot i Thailand. De allra flesta skulle nog hellre se en handlingskraftig diktator, framförallt om han stödde deras del av landet, framför en folkvald ledare som uppfattas stödja en annan del. Det partiet som lyckas attrahera ortens starke man vinner valet, för det är den starke mannen som äger bycheferna och bycheferna som äger rösterna. Hur kan man annars förklara att här i Chachoengsao fick PT och Dem 2 mandat var och i alla fyra valkretsarna låg segraren på runt 70%? Om folket röstade på vilket parti de trodde var bäst så borde det ju vara jämt fördelat över valkretsarna i en och samma provins men i själva verket är det bara en lokal popularitetstävling som har väldigt lite med politisk övertygelse att göra.

De av mina in-laws som röstade på PT gjorde inte det för att de gillar Thaksin eller gillar PTs valpropaganda, tvärtom avskyr de Thaksin. De röstade på PT för att kommunens "beskyddare" är MP för PT och för att han och hans familj har varit MPs i alla regeringar sedan Auyutthaya föll. Han äger flera fabriker, marknaden, affärer och nattklubbar och är, enligt många, en stor gangster men han är deras gangster och precis som Yakuzan i Japan gjorde sig populära genom att hjälpa folk efter tsunamin så gör vår gangster sig populär genom diverse lokala åtgärder, betalade av den centrala regeringen.

Det är min uppfattning av hur politiken fungerar i Thailand och jag kan ha missat en del. Tror man att Thaksin och hans croonies står på de fattigas sida bara för att han slänger in lite vänsterpopulism bland sina nationalistiska högerextrema ideer så har man nog missat betydligt mer dock.

Hej

Jag vet att du har läst detta förut, men det tillkommer ju nya medlemmar hela tiden och även dessa vill jag ska ha helheten, för att ha möjlighet att förstå mitt engagemang och bakgrunden till det, och jag håller med om det mesta i ditt inlägg inklusive att toppen på dom röda partierna också alltid har tillhört eliten, men faktum kvarstår att dom fattiga människorna i norr, nordost och i Bangkoks slum föredrar och röstade på TRT, PPP och numera på PT och detta helt klart för att dom fick det bättre när dessa regerade även om det finns faktorer som tradition och region som också påverkar, det kanske är egoistiskt eller fel av mig att ensidigt ställa mig på dessa regioners (områden) sida i denna konflikt men jag har tillbringat så mycket tid med dom och älskar att vara i deras sällskap så jag är helt enkelt inte neutral i denna fråga, men detta stör mig inte eftersom det i övrigt är ett nästan unisont stöd för dom krafter och partier som gräsrötterna i dessa områden ogillar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vet att du har läst detta förut, men det tillkommer ju nya medlemmar hela tiden och även dessa vill jag ska ha helheten, för att ha möjlighet att förstå mitt engagemang och bakgrunden till det, och jag håller med om det mesta i ditt inlägg inklusive att toppen på dom röda partierna också alltid har tillhört eliten, men faktum kvarstår att dom fattiga människorna i norr, nordost och i Bangkoks slum föredrar och röstade på TRT, PPP och numera på PT och detta helt klart för att dom fick det bättre när dessa regerade även om det finns faktorer som tradition och region som också påverkar, det kanske är egoistiskt eller fel av mig att ensidigt ställa mig på dessa regioners (områden) sida i denna konflikt men jag har tillbringat så mycket tid med dom och älskar att vara i deras sällskap så jag är helt enkelt inte neutral i denna fråga, men detta stör mig inte eftersom det i övrigt är ett nästan unisont stöd för dom krafter och partier som gräsrötterna i dessa områden ogillar.

Mvh isan lover

Tjena IL,

Du gör helt rätt som ställer dig på den sida som du och dina närmaste tror på. Det jag inte gillar är när du påstår att vi som inte håller med dig skulle vara emot demokrati, de fattiga etc, personligen upplever jag det ju precis tvärtom. Dina påståenden om hur onda och själviska vi är gör att varenda nyhetstråd till slut mynnar ut i en debatt för eller mestadels emot dig och den debatten känns det som att jag, så sakteliga, börjar växa ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

... men faktum kvarstår att dom fattiga människorna i norr, nordost och i Bangkoks slum föredrar och röstade på TRT, PPP och numera på PT och detta helt klart för att dom fick det bättre när dessa regerade...,

Vilket alltså inte är sant eftersom de röda gjorde samma resultat i valet 2001 som 2011.

Det har alltså inte tillkommit några röster p.g.a Thaksin politik och efter att några "fått det bättre".

Och framför allt.. man hade samma valresultat innan TRT/PT hann genomföra några vallöften alls.

Alltså ligger förklaringen i hur och varför folk röstar troligen någon annanstans.

Du som varit i Thailand i 27 år, och således varit med vid, och innan, valet 2001 borde ju veta detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjena IL,

Du gör helt rätt som ställer dig på den sida som du och dina närmaste tror på. Det jag inte gillar är när du påstår att vi som inte håller med dig skulle vara emot demokrati, de fattiga etc, personligen upplever jag det ju precis tvärtom. Dina påståenden om hur onda och själviska vi är gör att varenda nyhetstråd till slut mynnar ut i en debatt för eller mestadels emot dig och den debatten känns det som att jag, så sakteliga, börjar växa ifrån.

Hej

Det förstår jag också, problemet är väl bara att det numera bara verkar finnas två alternativ i Thailändsk politik och det är kraftigt polariserat i två block, och enligt mig är det nog det som gör att vi precis som befolkningen i Thailand hamnar i den debatten och ibland får det att framstå som om man inte är för så är man emot och tvärtom, men så är det kanske inte egentligen, men det är ett faktum att dom favoriseras av landets odemokratiska krafter och det är en besvärande omständighet..

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...