Jump to content
IGNORERAD

Min thailändska flickvän jobbar för smulor...


whitepointer

Recommended Posts

whitepointer

Hej på er, tjejen och hennes kompisar jobbar på ett thaimassage ställe i stan. De som äger stället har enligt tjejen även en del thairestauranger i Gtb. Om hon utför en Spa massage som kostar uppåt 1100 kr får hon runt 375 baht.  :mad: Detta förekommer överallt är jag medveten om men de har ju för sjutton ett arbetsvisa o då ska det företaget enligt reglerna betala dem löner enligt svenska mått. Några tips om vad man göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • whitepointer

    4

  • mr-noodles

    3

  • Kim

    2

Mest aktiva i denna tråd

whitepointer

mm har tänkt på det, är nog kanske något som hjälper men då är ju risken att de blir hemskickade sen antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej på er, tjejen och hennes kompisar jobbar på ett thaimassage ställe i stan. De som äger stället har enligt tjejen även en del thairestauranger i Gtb. Om hon utför en Spa massage som kostar uppåt 1100 kr får hon runt 375 baht.  :mad: Detta förekommer överallt är jag medveten om men de har ju för sjutton ett arbetsvisa o då ska det företaget enligt reglerna betala dem löner enligt svenska mått. Några tips om vad man göra?

Ja att det finns företagare utan skrupler är ju ingen direkt nyhet. Speciellt utlänningar som har företag i Sverige har svårt att förstå att det inte är riktigt ok att bara betala 10-30 kr timmen svart.

Vet inte om din flickvän jobbar svart eller vitt men är det vitt så finns det väl någon fackförening som organiserar massörbranchen. Och då är det nog dom ni ska kontakta i första hand. Men den kontakten innebär säkert bara att din flickvän inte längre kommer att få några massageuppdrag när facket så småningom kommer och viftar med kollektivavtalet till hennes uppdragsgivare. Finns säkert andra nyanlända thailändskor som står beredd att gärna ta över platsen för den låga ersättningen, tyvärr.

Men som sagt, facket är dit ni bör vända er för hjälp.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja.

För att få arbetstillstånd måste din tjej ha lämnat in ngt papper från arbetsgivaren som garanterar henne lön enl svenskt kollektivavtal eller svensk praxis.

Har ni detta papper kvar?

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla först så att hon har en vit anställning :mdr:

Om hon jobbar svart så kan det gå illa :crazy:

Spara lönepapper & kolla att företaget dragit skatt,

Annars kan hon bli skyldig en massa skattepengar

om det inte står på lönepappret att arbgivare dragit skatt :party:

Om hon har vit anställning så har hon rätt till avtalslön :na:

Är hon med i facket så får hon hjälp därifrån :rules:

Link to comment
Dela på andra sajter

whitepointer

tack för svaren på denna eminenta sida! Ska kolla upp mer vad det är för typ av anställning. Till saken hör att de får husrum/mat/kläder o sjukvård betalt. Typ av anställning pigor o drängar hade en gång i tiden. Kan inte tänka mig att det är vitt men jag trodde o andra sidan att när de får ett arbetsvisum godkänt i 18 månader så är det givetvis ett vitt arbete men jag kanske har fel. Myndigheterna borde ju känna till att de är här när de har visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej whitepointer,

75 spänn av 1100 var inte mycket... får hon betalt även när det inte finns kunder och hon finns på plats? Problemet med en massageinrättning är att man inte riktigt vet hur mycket kunder det kommer, och att betala ut lön för någon som inte har något att göra är ju inte roligt.

Jag föredrar en annan modell, nämligen att varje medarbetare har eget företag och hyr plats på massageinrättningen, typ som en frisör hyr stol på en frisörsalong. Det finns ingen gemensam kassa, alla tar betalt själva av de kunder de har. Sedan skickar massageinrättningen faktura varje månad till varje medarbetare för den tid de använt lokalen. Priset får ju vara så det täcker rimlig del av driftskostnaderna plus lite till.

Det finns många fördelar med att kunna disponera intjänade pengar i egen firma. Men någon anställningstrygghet finns förstås inte. Och det blir ju en del pappersexercis som man slipper som anställd.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej. jag fattar inte riktigt detta.. dom betalar husrum/kläder/mat/sjukvård??

bor hon inte hos dig?

räknar du med fri mat samt bostad.. då kanske hon har en bra lön  :gasp:

www.vikingsafe.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger inte heller med riktitigt.

Vad är det för massage som kostar 1100kr

Sedan får hon betalt i bath.

Om hon har ett 18 månaders arbetstillstånd.

Vem har sökt detta tillstånd?

Om man fått detta tillstånd måste man visa

uppgifter ang lön kostnader mm och då lär det

inte gå att visa lön i bath vad jag vet.

Så du får nog kolla upp lite mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för Helvete!

Har dom papper på att dom e här i sweden  Så Gäller Rätt Lön! :rules:

Mein kapf  :crazy:Det är här historien Gick fel & Hitler Hamna i fel Sällskap

Innan Några Påhopp Studera Historien & sök svar :mdr:

Man skall skapa egen uppfattning innan klaga :party:

Det finns mycket Orättvisa  :whistle:

Men jag Är ett lite Motstånd  :na: Jag kommer att lägga grus i Drevet :mdr:

Orättvisa  :kort: Så blir jag Fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var in på ett massageställe i stan,Stockholm, för ett par veckor sen,trött efter jobbet.Förstod redan innan vad som skulle hända,men arbetskamraten bjöd och sa att det är säkert jättebra,in glada i hågen,två minuter efter kommer då frågan,vill du bara ha massage?jo helst,men visste som sagt redan innan vad som skulle hända så skämd

es lite och frågade vad hon ville ha för något annat,det var okej med en tusing,det kunde hon kalla för spabehandling eller liknande om det skulle bli problem,trevliga tjejer för övrigt,chan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

...det var okej med en tusing,det kunde hon kalla för spabehandling eller liknande om det skulle bli problem,trevliga tjejer för övrigt,chan.

Här i Gbg förväntas det tydligen snart bli billigare än i själva Pattaya! :gasp:

Såg i GP att utbudet på nigerianska kvinnor är så stort i Oslo, att priset nu är nere på 50 kr för en snabbis i parken och man nu befarar att många av dessa yrkesarbetare därför kommer att söka sig till Gbg. Förtrupperna har redan skådats kring Rosenlund.

Så vi kan misstänka att det kan bli än svårare för spa-ägaren att kunna betala högre löner i framtiden.  :bad:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej UT006,

Läste också den artikeln i GP. Men jag tycker du drar lite väl snabba slutsatser om vad som nu händer med thailändska massöser.

Det är deprimerande om thailändsk massage i Sverige jämställs med lättillgänglig sex. Jag vet mycket väl att det tillhandahålls på vissa ställen i Göteborg, men vill påstå att det är snarare är undantag än regel. Kanske annorlunda i Stockholm, vad vet jag?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Hej på er, tjejen och hennes kompisar jobbar på ett thaimassage ställe i stan. De som äger stället har enligt tjejen även en del thairestauranger i Gtb. Om hon utför en Spa massage som kostar uppåt 1100 kr får hon runt 375 baht.  :mad: Detta förekommer överallt är jag medveten om men de har ju för sjutton ett arbetsvisa o då ska det företaget enligt reglerna betala dem löner enligt svenska mått. Några tips om vad man göra?

Framkommer ju inte hur länge denna "SPA-massage" varar, men ponerar man att den varar en timme

så är ju inte 75:- svart i timmen helt tokigt om det nu är som du skriver vidare i tråden att...

de får husrum/mat/kläder o sjukvård betalt.

Det blir alltid så fel när man jämför vad den som äger företaget tar betalt för en vara/tjänst,

och vad arbetaren får UT i lön...

ALLA omkostnader då... vem står för dem...

Sen vet jag att många är svin och utnyttjar bl.a Thai som kommer hit utan arbetstillstånd,

att arbeta för slavlöner på 10-30:- i timmen...

Men 75:- i timmen e inte jättedåligt anser jag... än om jag själv antagligen sträckt mig till 100:- om de varit jag...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Greven,

Helt riktigt att det finns många aspekter på detta. Är det 1100 per timma så är det uselt betalt om thaidaman bara får 75. Å andra sidan finns det kanske stora investeringar i jacuzzi, möbler, och annan inredning etc som måste betalas, vad vet jag?

Det normala priset för en timmes thaimassage i Göteborg är 400 kronor. Staten tar omedelbart 80 kronor av detta i moms. Vilken i och för sig kan kvittas mot moms på de inköp företaget gör. Momsen är ett nollsummespel för företag.

Kvar då 320 kronor för en timme. Väljer man att ta ut allt i lön blir det så att det blir cirka 240 kronor kvar efter att man betalat arbetsgivaravgift 32,42%. Om man nu tar sig en lön som ligger nära gränsen för statlig inkomstskatt kan vi väl säga att cirka 30% skatt ska betalas. Man får då ut 170 kronor per betald massagetimma.

Nu är det givetvis så att massageinrättningens driftskostnader också ska betalas. Typ hyra, el, försäkring, telefon etc. Men att det skulle landa på 75 kronor för damen är lite svårsmält för mig. Fast OK, om mat och boende är inkluderat kanske det inte är så orimligt ändå.

Det bör poängteras att mitt resonemang ovan endast gäller ifall arbetsgivaren sköter sig enligt lagar och förordningar. Är det svart lön så är det ett rent hån mot thaidamen. Och vi vet ju att det finns gott om thaikärringar i Sverige som inte drar sig för att utnyttja sina thaisystrar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svartjobb för henne kan bli utvisning :kort:

Så du måste ta tag i detta,

Om hennes arbgivare inte betalar alla avgifter & skatt så blir hon skyldig.

= massa pengar :diablo:

Spara alla löne lappar så ni kan bevissa att företaget dragit skatt på hennes lön

Annars Big Problems :surprised::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Hej Greven,

Helt riktigt att det finns många aspekter på detta. Är det 1100 per timma så är det uselt betalt om thaidaman bara får 75. Å andra sidan finns det kanske stora investeringar i jacuzzi, möbler, och annan inredning etc som måste betalas, vad vet jag?

Det normala priset för en timmes thaimassage i Göteborg är 400 kronor. Staten tar omedelbart 80 kronor av detta i moms. Vilken i och för sig kan kvittas mot moms på de inköp företaget gör. Momsen är ett nollsummespel för företag.

Kvar då 320 kronor för en timme. Väljer man att ta ut allt i lön blir det så att det blir cirka 240 kronor kvar efter att man betalat arbetsgivaravgift 32,42%. Om man nu tar sig en lön som ligger nära gränsen för statlig inkomstskatt kan vi väl säga att cirka 30% skatt ska betalas. Man får då ut 170 kronor per betald massagetimma.

Nu är det givetvis så att massageinrättningens driftskostnader också ska betalas. Typ hyra, el, försäkring, telefon etc. Men att det skulle landa på 75 kronor för damen är lite svårsmält för mig. Fast OK, om mat och boende är inkglädjeflickaat kanske det inte är så orimligt ändå.

Det bör poängteras att mitt resonemang ovan endast gäller ifall arbetsgivaren sköter sig enligt lagar och förordningar. Är det svart lön så är det ett rent hån mot thaidamen. Och vi vet ju att det finns gott om thaikärringar i Sverige som inte drar sig för att utnyttja sina thaisystrar.

Herr Chang har talat.

Men om vi då säger som så att av dessa 320:- så bör kanske 120:- gå till omkostnader och investeringar...

Då har vi 200:- kvar och massösen ska ha 75:- som vi får hoppas  ;) är efter skatt och arb-giv.avg. vilket är totalt ca: 135:-...

Då återstår 65:- för företagaren som han/hon får kvar hela 30:- av när han tvingats betala sina avgifter till farbror staten.

Hhmmm...

Farbror staten får 175:-

Massösen 75:-

Företagaren 30:-

Dessutom får farbror staten in ytterligare pengar när de 120:- investeras och betalar omkostnader...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan förstå att det finns tjejer som jobbar svart pga ofta så har butiken för lite kunder ena dagen 4-5 st nästa10 nästa3-4 då äe svårt att betal ut tim lön åt tjejerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående happy end så det är inte butiksinnehavaren som säger till om det utan det är tjejerna som gör det i smyg utan chefens vetskap  nu när jag tänkt till så år det fördjävligt att dom gör så det är bättre att göra upp med tjejen om träffas efter jobbet en schorttime i bilen ifall hon vill tjäna pengar för hon som äger butiken behöver inte hålla på med sex för hon tjänar pengar iallafall  OCH ofta är det farangers tjejer som jobbar där jag vet för jag har träffat många på olika ställen det är bättre att inte skriva om vilka ställen som har och inte  happy end i säna fall skulle jag kunna skiva en lista på det  Tänk på att det kan vara era tjejer somkör h-e  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

whitepointer

Vi har som sagt inte träffats så länge så har inte hunnit ta reda mkt o svårt är det också för kommunikationen inte är den bästa. Engelska har hon svårt för...ska prata mer med hennes kompis som bott här i några år.

Quote

Svartjobb för henne kan bli utvisning :kort:

Så du måste ta tag i detta,

Om hennes arbgivare inte betalar alla avgifter & skatt så blir hon skyldig.

= massa pengar :diablo:

Spara alla löne lappar så ni kan bevissa att företaget dragit skatt på hennes lön

Annars Big Problems :surprised::crazy:

Låter ju inget vidare, well får kika vidare o uppföljning lär komma när jag har grävt vidare

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...