Jump to content
IGNORERAD

Vilket märke ?


jack26

Recommended Posts

Det blev en V70 04 iaf :D mycket nöjd med bilen än så länge! Haft bara 1 dag :D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    28

  • Tallviking

    26

  • Inaktiv Medlem

    18

  • Nicholas

    8

Mest aktiva i denna tråd

Jag tror att det är tvärtom. Både på turbo och kompressorbilar har normalt en Intercooler för att kyla ner laddluften. I extrema fall kör man dessutom med etanol eller metanolinsprutning för att sänka temperaturen ytterligare på den komprimerade luften (och för att höja oktanvärdet). När luft komprimeras så blir den varm. När den expanderar blir den kall, det är nog därför luften är kall när man blåser med kompressor eller ur en sprayflaska. Men i ett trycksatt system blir det varmt som vid överladdning eller i kompressorn i sig själv, det är därför den har kylflänsar. Värmen i den komprimerade luften gör att densiteten minskar, det blir glesare mellan syremolekylerna än om luften är kall. För att mata in max med syre och därmed kunna mata in max med bränsle (som är det som ger effekten) vill man ha mycket och kall torr luft. Den stora skillnaden mellan turbo och kompressor är att man slipper fördröjning i kompressorn. Det går att undvika med turbo också men är inte lika lätt. En kompressor har normalt mycket sämre verkningsgrad genom att den drivs av motorn och tar kraft från den, till skillnad från en turbo som drivs av avgaser och även nyttjar expansionen på avgaser som sker när de kommer ut i kallare klimat (utanför förbränningsrummet).

Verkningsgraden på turbo gör den till vinnare och så slipper man snedbelastning på vevaxeln.

Enl vissa skulle den vara försumbar men jag säger att på 1000hk ut så kanske en kompressor lastar vevaxeln med 250hk i den storleksordningen om man antar att spisen kunde ge 500 NA (naturaly aspirated)

Toyota supra

Nissan GTR

Mmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är en intressant lösning med mekaniskt drivna turbinkompressorer. Det finns en dansk firma, Rotrex?, som gör sådana aggregat. Då slipper man helt turbo-lag och kan få linjär och fin effektökning.

Har sett några hojbyggen med det.

Fan vad jag gillar att kolla på isärplockade sportjapsar...hightech på högnivå :thumbsup:

Älskar att åka på dom också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Verkningsgraden på turbo gör den till vinnare och så slipper man snedbelastning på vevaxeln.

Enl vissa skulle den vara försumbar men jag säger att på 1000hk ut så kanske en kompressor lastar vevaxeln med 250hk i den storleksordningen om man antar att spisen kunde ge 500 NA (naturaly aspirated)

Toyota supra

Nissan GTR

Mmmm

Att vevaxeln, eller snarare främre ramlagret skulle vara en utsatt punkt är kanske inte säkert. Remmen behöver sannolikt inte spännas hårdare än att den inte kuggar över och kompressormotorer har förmodligen en bröstsektion som är fastbultad i motorblocket med separat lagring för drivningen. Men visst finns det rena fiaskon som t.ex. Merceders Kompressor som inte gör annan nytta än ger visst oljud. Jag testade en sådan när jag för länge sedan skulle byta bort min utmärkta men tråkiga Volvo med 140 hp med sugmotor. Mercan väsnades men var faktiskt slöare vilket jag hade trott var en omöjlighet. När jag kom tillbaka efter provturen frågad försäljaren ivrigt - Hur tycker du att den går ! Jag sa som det var att något tristare rent maskinellt fick man nog leta efter, att den var kass när det svängde om man stog på lite genom att den initialt understyr för att sedan vilja rotera kring mittpunkten lite längre in i kurvor redan i tjej-tempo och att den var trött jämfört Volvon. Vad är det för modell frågade han, jag talade om vad det var (140 hp S70). Ja men det är inte konstigt sa försäljaren, de går ju utav bara sjutton ! Sedan den dagen finns inte MB längre med på önskelistan men det kan ändras med tiden om de slutar göra annat än rena gubb-bilar för brödkörning. Volvo däremot har ju utvecklats fantastiskt bra sedan S70 och erbjuder bilar till skäligt pris med stil, prestanda och som är tillförlitliga.

Men det är svårt att såga kompressorfordon rakt av, när det verkligen gäller och om man vill se fina eldsflammor redan på tomgång finns inte mycket annat att välja på :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Att vevaxeln, eller snarare främre ramlagret skulle vara en utsatt punkt är kanske inte säkert. Remmen behöver sannolikt inte spännas hårdare än att den inte kuggar över och kompressormotorer har förmodligen en bröstsektion som är fastbultad i motorblocket med separat lagring för drivningen. Men visst finns det rena fiaskon som t.ex. Merceders Kompressor som inte gör annan nytta än ger visst oljud. Jag testade en sådan när jag för länge sedan skulle byta bort min utmärkta men tråkiga Volvo med 140 hp med sugmotor. Mercan väsnades men var faktiskt slöare vilket jag hade trott var en omöjlighet. När jag kom tillbaka efter provturen frågad försäljaren ivrigt - Hur tycker du att den går ! Jag sa som det var att något tristare rent maskinellt fick man nog leta efter, att den var kass när det svängde om man stog på lite genom att den initialt understyr för att sedan vilja rotera kring mittpunkten lite längre in i kurvor redan i tjej-tempo och att den var trött jämfört Volvon. Vad är det för modell frågade han, jag talade om vad det var (140 hp S70). Ja men det är inte konstigt sa försäljaren, de går ju utav bara sjutton ! Sedan den dagen finns inte MB längre med på önskelistan men det kan ändras med tiden om de slutar göra annat än rena gubb-bilar för brödkörning. Volvo däremot har ju utvecklats fantastiskt bra sedan S70 och erbjuder bilar till skäligt pris med stil, prestanda och som är tillförlitliga.

Men det är svårt att såga kompressorfordon rakt av, när det verkligen gäller och om man vill se fina eldsflammor redan på tomgång finns inte mycket annat att välja på :nyam:

I dessa fall så undrar man varför man kör med gammal hederlig blower när turbo tydligen är bättre?

Fast Jöran Persåker hade väl en rätt pigg turbomaskin om jag inte missminner mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ytterligare ett lager framför remmen så är det ju fixat.

Volvo gjorde ju en grym racer som dom provade på top-gear

Bra motor

Bra bromsar

Bra chassi

Vad va det nu då ?

S50 ?

Är så kass på volvo numreringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dessa fall så undrar man varför man kör med gammal hederlig blower när turbo tydligen är bättre?

Fast Jöran Persåker hade väl en rätt pigg turbomaskin om jag inte missminner mig.

Tävlingsreglementet är skrivet av gubb-amerikaner för gamla V8:or

Annars vore dom

Väck

Som jag minns det (rätta mig gärna)

Stötstänger är ett måste

Turbo förbjudet

Måste vara fördelade till tändningen

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag har gjort en excel-snurra för att räkna ut brytpunkten och på min SAAB 9-3 TID 2007:a med 150hk dieseln ligger idag brytpunkten vid 250 mil jämför med en motsvarande bensin-SAAB med 2.0t-motorn

Så allt över 250 mil/år jag kör är lägre kostnad än om jag haft en bensinare.

Avgränsningen är att beräkningen enbart tar hänsyn till bränslekostnad, bränsleförbrukning och vägskatt. Inte inköpskostnader, service- eller reparationskostnader

Intressant! Jag går just i funderingarna att byta ut min SAAB 9-5 2,3 Biopower, 07. Jag har några medarbetare som skaffat Skoda. Dom är riktigt nöjda! Jag kanske väljer den också även om det tar emot lite med just Skoda..har lite skamfilat rykte sedan tidigare

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Jag går just i funderingarna att byta ut min SAAB 9-5 2,3 Biopower, 07. Jag har några medarbetare som skaffat Skoda. Dom är riktigt nöjda! Jag kanske väljer den också även om det tar emot lite med just Skoda..har lite skamfilat rykte sedan tidigare

Nya Skoda Superb Kombi är klart intressant alternativ

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

I dessa fall så undrar man varför man kör med gammal hederlig blower när turbo tydligen är bättre?

Det är nog för att de är konservativa och en kompressor räcker till för att förse maskinen med luft även på en 8000 hp nivå. Nitrometan behöver inte lika mycket syre för att brinna som bensin. För att förbränna bensin fullständigt åtgår 15 delar syre och för nitrometan kanske bara 2 delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dessa fall så undrar man varför man kör med gammal hederlig blower när turbo tydligen är bättre?

Fast Jöran Persåker hade väl en rätt pigg turbomaskin om jag inte missminner mig.

Den gamle gode Göran Speedåker, han har besin i ådrorna! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...