Jump to content
IGNORERAD

Vilket märke ?


jack26

Recommended Posts

Self söper jak pilen efter hyr instrument brädan ser ut, just nu ser WV Passats bäst ut, skulle egentligen vilja ha Audi med dom e så fula! :not_i:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    28

  • Tallviking

    26

  • Inaktiv Medlem

    18

  • Nicholas

    8

Mest aktiva i denna tråd

Det beror helt på vad man lägger in i etc. Jag vet ärligt talat inte vilket fordon som har lägst negativ miljöpåverkan. Det kanske är hugget som stucket om det är en modern liten diesel eller i alla avseenden liten bensinbil som körs sakta och så lite som möjligt. På kostnadssidan vet jag inte heller. Gissar att en lite bensindriven bil är billigare att köpa och drifta än en diesel, men jag vet som sagt inte.

Vad är din åsikt i samma fråga?

Själv för mig passar en modern dieselbil med automat

Jag kör nog ganska Svensson-mässigt till normalbehov med normal körstil ca 1500 mil/år

Typiskt svenskt svenssonmässigt är det kombi och dragkrok som gäller dessutom

Och eftersom trängselskatten här i Stockholm tas ut av alla oberoende av bil från i sommar påverkar den inte längre valet som den gjort de senaste åren

Körde då bl.a ethanol och biogasbilar mest.

Biogas är en väldigt bra alternativ men infrastrukturen saknas för att det skall vara ett tillräckligt bra alternativ

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Self söper jak pilen efter hyr instrument brädan ser ut, just nu ser WV Passats bäst ut, skulle egentligen vilja ha Audi med dom e så fula! :not_i:

Det är så jag gör också, det är hjärta och hjärna som får styra. Ska man t.ex. köpa den bil som har lägst miljöpåverkan och ger den lägsta drivmedelskostnaden, d.v.s. försöka ligga i framkant som miljökämpe m.h.a bil (vilket vore vansinnigt i sig) blir det förmodligen både tråkigt och dyrt. Är det dyrt, vilket det oftast är, får det gärna vara kul också. Dit räknas t.ex. inte Skoda Fabia diesel.

Vill man verkligen föregå med gott exempel på miljösidan kan en katalysatorförsedd moped var ett alternativ så länge familjen inte är FÖR stor. Sedan gäller bara att hitta en sådan med rätt instrumentbräda så har man en vinnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Själv för mig passar en modern dieselbil med automat

Jag kör nog ganska Svensson-mässigt till normalbehov med normal körstil ca 1500 mil/år

Typiskt svenskt svenssonmässigt är det kombi och dragkrok som gäller dessutom

Och eftersom trängselskatten här i Stockholm tas ut av alla oberoende av bil från i sommar påverkar den inte längre valet som den gjort de senaste åren

Körde då bl.a ethanol och biogasbilar mest.

Biogas är en väldigt bra alternativ men infrastrukturen saknas för att det skall vara ett tillräckligt bra alternativ

OK

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så jag gör också, det är hjärta och hjärna som får styra. Ska man t.ex. köpa den bil som har lägst miljöpåverkan och ger den lägsta drivmedelskostnaden, d.v.s. försöka ligga i framkant som miljökämpe m.h.a bil (vilket vore vansinnigt i sig) blir det förmodligen både tråkigt och dyrt. Är det dyrt, vilket det oftast är, får det gärna vara kul också. Dit räknas t.ex. inte Skoda Fabia diesel.

Vill man verkligen föregå med gott exempel på miljösidan kan en katalysatorförsedd moped var ett alternativ så länge familjen inte är FÖR stor. Sedan gäller bara att hitta en sådan med rätt instrumentbräda så har man en vinnare.

Han kunde ju ha en släpa osså + en hylla på framgaffeln! Då åker ju hela släkten med! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tänkte mest att man skall ta hänsyn till alla aspekter vid ett bilval. Brukar inte du göra det ?

Eller köper du en bil för varje aspekt som den passar bäst för ?

Oavsett hur man gör så blir det en kompromiss. Själv är jag inte så brydd över min miljöpåverkan eller statens ekonomi.

Så köper jag en bil så köper jag en bil som jag gillar om inte priset är totalt åt helvete.

Nu är det väl inte varje vecka jag köper en bil och det blir väl kanske vart tredje år så ordet brukar blir lite konstigt eftersom jag har haft en 8-9 bilar varav en herrans massa Volvo 142:or, en 145:a express, en 164:a, en Impala, en LeMans, en Typhoon, en Audi (2,5 TDI) och just nu en Volvo V70.

Det finns ingen av dessa bilar som är i närheten av att vara en miljöbil och jag kommer nog aldrig att köpa en sådan.

Mycket beror på familjesituationen och vilken typ av bil jag behöver eller tror mig behöva de närmaste åren.

För min del har det aldrig lönat sig med diesel. Det hade varit billigare att ta taxi än att äga Audin.

Kamremsbyte på 25.000:- longlifeservice som var bortkastad p.g.a att årsintervallen slog i långt innan jag hade kört 3000mil.

En bil som jag skulle kunna tänka mig är nya Lexus 450h. Problemet är att jag kör alldeles för lite och då känns det bortkastat att överhuvudtaget köpa en så pass dyr bil. Och en bil i den storleken behöver jag inte.

En BMW 3-serie bensin hade också varit en passande bil och framför allt ganska rolig. En 5-serie för långkörning.

Behåller nog tråk Volvon ett tag till. Det är både mer ekonomiskt och miljövänligt än att köpa en ny bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Andrjej!! Ska du inte ha lite roligt osså medans du lever, det e ju bara en gång! :thumbsup: Kjööp en Posssje! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur man gör så blir det en kompromiss. Själv är jag inte så brydd över min miljöpåverkan eller statens ekonomi.

Så köper jag en bil så köper jag en bil som jag gillar om inte priset är totalt åt helvete.

Nu är det väl inte varje vecka jag köper en bil och det blir väl kanske vart tredje år så ordet brukar blir lite konstigt eftersom jag har haft en 8-9 bilar varav en herrans massa Volvo 142:or, en 145:a express, en 164:a, en Impala, en LeMans, en Typhoon, en Audi (2,5 TDI) och just nu en Volvo V70.

Det finns ingen av dessa bilar som är i närheten av att vara en miljöbil och jag kommer nog aldrig att köpa en sådan.

Mycket beror på familjesituationen och vilken typ av bil jag behöver eller tror mig behöva de närmaste åren.

För min del har det aldrig lönat sig med diesel. Det hade varit billigare att ta taxi än att äga Audin.

Kamremsbyte på 25.000:- longlifeservice som var bortkastad p.g.a att årsintervallen slog i långt innan jag hade kört 3000mil.

En bil som jag skulle kunna tänka mig är nya Lexus 450h. Problemet är att jag kör alldeles för lite och då känns det bortkastat att överhuvudtaget köpa en så pass dyr bil. Och en bil i den storleken behöver jag inte.

En BMW 3-serie bensin hade också varit en passande bil och framför allt ganska rolig. En 5-serie för långkörning.

Behåller nog tråk Volvon ett tag till. Det är både mer ekonomiskt och miljövänligt än att köpa en ny bil.

På vilket sätt är det mer miljövänligt att behålla den gamla bensinslukande Volvo V70:n ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har två bilar en disel och en bensinare,jag kör med diselbilen när jag skall dra släp mm bensinaren används vid korta körningar inom stan.Min erfarenhet säger kör man lite är det bara att ha bensin bil långa styrningar och tungabelastningar av bilen så håller disel bättre i längden disel bilar är rätt törstiga i stadstrafik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framgår med all önskvärd tydlighet genom att du ens överväger att köpa en Saab :crazy:

Man kan säkert få creds för att våga köpa en Saab men uppriktigt sagt är nog fördelarna (och nackdelarna) små jämfört med vilken bil som helst av samma årgång och klass. Även gamla Saab 95 är t.ex. skön att åka i. Saab's reklam att det är en bil med körglädje har jag dock svårt att förstå, det skulle i så fall vara gamla 2-taktare och gamla V4an för de var skitskoj att köra med på små grusvägar jämfört med t.ex. glidarbilen Ford Taunus 20M med V6a :ok:

Dags för ventilservice?

Hade en SAAB 96 - 75B

Som vi stoppa mer en Ford 1700ms moter i "P5s". 90hk mot "P4s". 65hk,

Det var åka det..

Det är samma moter i dessa bilar, bara vevaxel, vevstakar och kamaxel som skiljer.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Self söper jak pilen efter hyr instrument brädan ser ut, just nu ser WV Passats bäst ut, skulle egentligen vilja ha Audi med dom e så fula! :not_i:

Jag skulle leta upp en bra bil för ca:15000sek och hoppats på att den klarar 2 år

Utan reparationer.

Då är det en bra affär.

Hälsar pigge01.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

På vilket sätt är det mer miljövänligt att behålla den gamla bensinslukande Volvo V70:n ?

Med tanke på all energi som går åt vid tillverkning av bilar så är oftast det miljösmartaste att behålla sin gamla bil.

Min bil drar ca 900liter per år. Hur mycket slukar din?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns absolut inga möjligheter att en diesel på 150 hp har samma acc som en 200+ bensinare om det är maximal acceleration som avses :police: . Bensinaren kommer att accelera ca 50% snabbare i ett sådant exempel, en avgrund i skillnad till fördel bensinaren. Att dieseln sedan kan (men inte behöver) accelerera snabbare i vissa intervall beror på att de oftast ger högre effekt vid lägre varv jämfört med bensinaren vid samma varvtal om motorstorleken är lika. Det är alltid max effekt som vinner om allt i övrigt är lika :rtfm:

Rätta mig gärna om jag har fel, och jag försöker inte vara sarkastisk om någon tror det utan är bara intresserad av fakta i detta fall.

Hej

Du får kolla på arean som bildad under linjen på en graf med varvtal och vridmoment.

Sedan får du kolla på arean på Max varvtal mellan varje växling.

Dvs du faller ned från Max varvtal vid varje växling

Så det gäller att maximera växlingspunkerna på detta

Dieseln kommer kommer inte tappa så mycket effekt beroende på varv

200hk bensin har jag i min Honda accord coupe.

150hl diesel har jag i min golf diesel.

Vid race vinner hondan om jag Max-varv drar den

Till vardags kan ja få ut mycket snabbare och rappare körning ur golfen då den inte kräver någon som helst varvning utan hissar iväg direkt.

Diesel is da shit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på all energi som går åt vid tillverkning av bilar så är oftast det miljösmartaste att behålla sin gamla bil.

Min bil drar ca 900liter per år. Hur mycket slukar din?

Har inte mätt hur mycket min bil gör slut på per år. Beror på hur mycket man kör ju och att jämföra två olika personers förbrukning per år vet jag inte syftet med ?

Så bäst för miljön vore om alla behöll sina gamla bilar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har inte mätt hur mycket min bil gör slut på per år. Beror på hur mycket man kör ju och att jämföra två olika personers förbrukning per år vet jag inte syftet med ?

Så bäst för miljön vore om alla behöll sina gamla bilar ?

Ja, slit och slängkulturen tillsammans med överkonsumtion har väl alltid varit ett av jordens miljöproblem.

Att vi får arbetslöshet vid lägre konsumtion är en annan sak.

Ja, syftet att jämföra olika personers förbrukning är just att det kanske inte lönar sig för alla att köpa en ny bil. Och då oavsett om man tar det rent ekonomiskt eller av hänsyn till miljön.

Men det är ju du och dina experter som vet allt. Så ställ inga frågor, utan rabbla bara upp fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, slit och slängkulturen tillsammans med överkonsumtion har väl alltid varit ett av jordens miljöproblem.

Att vi får arbetslöshet vid lägre konsumtion är en annan sak.

Ja, syftet att jämföra olika personers förbrukning är just att det kanske inte lönar sig för alla att köpa en ny bil. Och då oavsett om man tar det rent ekonomiskt eller av hänsyn till miljön.

Men det är ju du och dina experter som vet allt. Så ställ inga frågor, utan rabbla bara upp fakta.

Tror du några byter bil för att det skall "löna sig" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tror du några byter bil för att det skall "löna sig" ?

Nej, många byter bara för nöjes skull, vilket är ännu värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, många byter bara för nöjes skull, vilket är ännu värre.

Du tror inte det är vanligt att man byter till en nyare säkrare, mer miljövänlig bil med mindre problem ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

jahopp! det var mycket fakta om diesel och bensin!

det var inte det jag skapade tråden!

http://www.ivarsbil.se/17260.bilar_i_lager.html igen om detta är en bra bil ? ni som är experter för att jag kan ingenting om bilar! Finns inga drag på den, men de ska kolla vad det skulle kosta med dragkrok. Stiger priset vid 70 vet jag inte om jag köper bilen. Jag kommer nog inte skaffa mig en diesel pga bli nog inte lika mycket körande som förr längre. Åker till Sundsvall 1g/månad 100 mil t/r.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du tror inte det är vanligt att man byter till en nyare säkrare, mer miljövänlig bil med mindre problem ?

Jodå, det är också vanligt. Men om det lönar sig ekonomiskt eller om det är bra för miljön kan ju diskuteras...fast inte med dig förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det är också vanligt. Men om det lönar sig ekonomiskt eller om det är bra för miljön kan ju diskuteras...fast inte med dig förstås

Byta bil lönar väl sig väldigt sällan (om man inte byter till en mindre äldre då kanske) ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Byta bil lönar väl sig väldigt sällan (om man inte byter till en mindre äldre då kanske) ?

Trodde alltid att det lönade sig när man byter till diesel

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde alltid att det lönade sig när man byter till diesel

Hur tänkte du där ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipset! men det är så himla lång att åka ner och titta på bilen i Hamstad, vet inte hur många mil det är dit att åka buss eller bil för att titta på den bilen. Bilen är nylackerad..det kan vara ett "lite" varning tecken på nån skadad på lacken, krocken eller nånting som man döljer. Priset är mycket billigt! Samtidigt kostar lacken ca 10k att lacka om hela bilen. Så nånting är lut där, enlig min mening.

copy " men i bättre bruksskick då den är omlackad 2011. "

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...