Jump to content
IGNORERAD

Vilket märke ?


jack26

Recommended Posts

Hej MPR:are!

Nu kommer frugan hem på söndag och min svågers bil har gått sönder. Så han fick ta min bil, jag cykla istället till jobbet!

Nu bli det riktig kris att vi behöver också en bil, frågan är bara vilket märke, modell, års och prissklass!

Frugan sa att jag bara köpt bilen, jag vet varken vilken bil vi ska ha. Jag funderar på mellan 50-70000 kr vet inte heller om jag ska köpa hos privat eller bilhandlarn. Det lutar åt bilhandlarn. Det ska vara en kombi, bensin och mauell. Frugan gillar inte saaben! Hon tycker chassi ser ut som krokodil gap !

Bmw, mb, audi är så dyrt på reparation och försäkring! Volvo är så himla trång i baksäte! Opel 05 har jag redan., jag lutar åt passat typ 02-03.

Tack för alla tips!

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    28

  • Tallviking

    26

  • Inaktiv Medlem

    18

  • audirs2

    8

Mest aktiva i denna tråd

Passat diesel, går billigt och bra. Det du betalar i skatt tjänar du mångfallt på vad den drar i bränsle.

Link to comment
Dela på andra sajter

WV Passat har jag haft dom senaste 3 åren, funkar bra! Annars så e ju jappar bra bilar och även koreaner och gamla goa Skoda har blitt riktigt bra!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar Skoda Octavia mycket trevlig bil rymlig inuti :thumbsup:

Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Passat diesel, går billigt och bra. Det du betalar i skatt tjänar du mångfallt på vad den drar i bränsle.

Ja, fast den stora matematikern säger:

"Det du inte kör i mil förlorar du i skatt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast den stora matematikern säger:

"Det du inte kör i mil förlorar du i skatt"

Ja när soppan kostade 5 spänn litern ja men nu kostar den 15.

Ta inte mitt ord utan räkna på det.

Golf gti diesel 2002 315nm kör jag

Vridet är det bästa och låga varv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara priset utan man besöker ju macken bara hälften så många gånger och slipper ödsla tid på att hänga där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast den stora matematikern säger:

"Det du inte kör i mil förlorar du i skatt"

Med en modern diesel med partikelfilter är skatten betydligt lägre och inte längre särskild mycket högre än motsvarande bensinbil så idag är ofta brytningsgränsen för att en diesel ska löna sig runt 1500 mil/år

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en excel-snurra för att räkna ut brytpunkten och på min SAAB 9-3 TID 2007:a med 150hk dieseln ligger idag brytpunkten vid 250 mil jämför med en motsvarande bensin-SAAB med 2.0t-motorn

Så allt över 250 mil/år jag kör är lägre kostnad än om jag haft en bensinare.

Avgränsningen är att beräkningen enbart tar hänsyn till bränslekostnad, bränsleförbrukning och vägskatt. Inte inköpskostnader, service- eller reparationskostnader

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Med en modern diesel med partikelfilter är skatten betydligt lägre och inte längre särskild mycket högre än motsvarande bensinbil så idag är ofta brytningsgränsen för att en diesel ska löna sig runt 1500 mil/år

Ja men nu snackar vi inte BMW från 2013 utan en diesel bil i prisklassen 50k-70k Sek.

Tar vi t.ex en BMW 328 (245hk) så har vi en förbrukning på 6,3L/mil och 147g Co2/km.

En diesel med samma antal Hk ligger inte så mycket bättre till.

Att sedan staten har lurat er blåögda, att köpa en dieselbil för att skatten är billig idag, får ni svälja när staten kommer på att NOx är direkt skadlig för närmiljön.

En NOx skatt skulle drabba dieselbilar väldigt hårt. Ja, t.o.m hårdare än Fantomens avföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Glömde en sak. Nämligen att citera mig själv ca15år bak i tiden.

Polarna som körde diesel drog till Finland och tankade brännolja för...ja, billigt var det.

Själv körde jag en LeMans -68 med en Cheva 454 LS6 under huven.

Polarna sa att dom tankade för en hundring och körde en vecka och skrattade åt mig.

Som svar fick dom:

"Jag har hellre roligt i en kvart än tråkigt i en vecka"

Sedan fick dom en burnout. Det enda som rök från deras bilar var dieselröken från avgassystemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

bilen är såld! för 1 timme sen.. jag har precis fått godkänd ifrån frugan att vi skulle köpa den...men men, det kommer väl flera bilar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa en Sääb med det ryktet dom har nu,,,njeeee!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en Saab 95a mycket bil för pengarna.Det är köparens marknad nu vad gäller saab.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

http://www.wmbil.se/...apper&Itemid=57

visst är det en saab som frugan inte gillar men man vet aldrig!

jag vill gärna ha mycket nackdel och fördel för den här bilen från alla experter. Jag kan INGENTING om bilar!

// Jack

Det framgår med all önskvärd tydlighet genom att du ens överväger att köpa en Saab :crazy:

Man kan säkert få creds för att våga köpa en Saab men uppriktigt sagt är nog fördelarna (och nackdelarna) små jämfört med vilken bil som helst av samma årgång och klass. Även gamla Saab 95 är t.ex. skön att åka i. Saab's reklam att det är en bil med körglädje har jag dock svårt att förstå, det skulle i så fall vara gamla 2-taktare och gamla V4an för de var skitskoj att köra med på små grusvägar jämfört med t.ex. glidarbilen Ford Taunus 20M med V6a :ok:

Dags för ventilservice?

Ändrades av r1000
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men nu snackar vi inte BMW från 2013 utan en diesel bil i prisklassen 50k-70k Sek.

Tar vi t.ex en BMW 328 (245hk) så har vi en förbrukning på 6,3L/mil och 147g Co2/km.

En diesel med samma antal Hk ligger inte så mycket bättre till.

Att sedan staten har lurat er blåögda, att köpa en dieselbil för att skatten är billig idag, får ni svälja när staten kommer på att NOx är direkt skadlig för närmiljön.

En NOx skatt skulle drabba dieselbilar väldigt hårt. Ja, t.o.m hårdare än Fantomens avföring.

Dina argument verkar något "konstruerade"

Jämföra en bensinare och diesel med samma hästkrafter är så fel det kan bli

Och vad framtiden kommer att medföra kan väl varken du eller några andra veta ?

Har du rätt och de flesta andra fel låter lite otroligt. Vissa länder i Europa är mer än 90% nysålda bilar diesel idag t.ex.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Dina argument verkar något "konstruerade"

Jämföra en bensinare och diesel med samma hästkrafter är så fel det kan bli

Och vad framtiden kommer att medföra kan väl varken du eller några andra veta ?

Har du rätt och de flesta andra fel låter lite otroligt. Vissa länder i Europa är mer än 90% nysålda bilar diesel idag t.ex.

Hur vill du jämföra?

Dodge Viper Vs. Volksvagen Lupo 3 cyl diesel?

Det blir alltid äpplen och päron när det blir diesel Vs. bensin.

Men gillar man 2000 knack/minut så gillar man.

Vilka flesta andra har fel? Var har jag påstått det?

Det jag påstår när jag säger att dom kommer att införa NOx skatt, tycker du det verkar helt orimligt?

NOx utsläppen innebär stora direkta miljöpåverkningar.

Hur går det med etanolen och lobbyverksamheten där? Är den så miljövänlig som våra kära regeringar ville påstå?

Varför rekommenderar ni inte en bil med detta bränsle. Dieseln är ju 50% dyrare per liter.

I vissa länder så har dieseln alltid stått för 90% av nysålda bilar, ja, i alla fall inte långt ifrån.

Att köpa diesel i Sverige är alltid ett "fladdrigt kort".

Vad som beslutas i framtiden vet väl ingen på detta forum (förutom du och SLU). Vem vet, kanske bensin förbjuds?

Men det känns riskfyllt att köpa diesel. Och i tillägg så kostar motsvarande dieselbil mycket mer i inköp.

Körde en liten googling på diesel och NOx och hittade lite annat att läsa om.

http://www.husbilskl...orums/t54384-2/

Mycket edit undertiden jag skrev.

Här kommer en länk edit.

http://www.regiongavleborg.se/download/18.4f378ecb12d0e8d50cb80002376/Delrapport_nr_7_Undersökning_av_efterfrågan_på_grön_grot.pdf

Kör en ctrl+f och skriv NOx. Sedan tar du dig en eller två minuter och läser igenom.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog säga att du tror för mycket av det du läser på forum

Om du skall jämföra två bilar av samma modell med motsvarande prestanda så är det inte HK. Snarare vridmoment som är det du skall titta på

En diesel på 150 hk har samma acc 1-100 som en 200+ hk bensinare t.ex

Och att påstå att större delen av europas befolkning och regeringar är "blåögda" kräver antingen en extrem okunskap om helheten i miljödebatten eller en expertis högre än europas samlade expertis

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skulle nog säga att du tror för mycket av det du läser på forum

1. Om du skall jämföra två bilar av samma modell med motsvarande prestanda så är det inte HK. Snarare vridmoment som är det du skall titta på

2. En diesel på 150 hk har samma acc 1-100 som en 200+ hk bensinare t.ex

3. Och att påstå att större delen av europas befolkning och regeringar är "blåögda" kräver antingen en extrem okunskap om helheten i miljödebatten eller en expertis högre än europas samlade expertis

Vi skapar några punkter så det blir lättare att svara och för meister Tallviking blir det möjligtvis lättare att förstå.

1. Ja, du. Eftersom du är en bäserweiser utan dess like så kanske du skulle kunna förklara närmare om momentkurvor, acceleration och vad du själv personligen åstadkommit i prestandaväg i diverse bilar. Om du har 800Nm och varvtalsstopp på 3800varv 1:1 otväxling på vxl-låda och en 4,11 bakaxel så säger det bara att du blir trött i armen av att växla. Men du skulle kunna starta med treans växel och skita i de två första. Men då ska vi ta hänsyn till däckdimension. Ett par 12" fälgar så får du ännu starkare utväxling och kanske kan starta på 4:ans vxl.

2. Hade en Audi A4 180Hk TDI. Den var fanimej slöare än min nuvarande Volvo på 200Hk. Din hypotes fungerar inte. Ut och prova i det verkliga livet istället för att fånga info på närmaste gruppbostad.

3. Vad har Europas övriga befolkning med Sveriges skattepolitik att göra? Du vet lika väl som jag att dieseln aldrig har varit lika gynnad av skattepolitiken som bensinen. Nu har det svängt lite.

Tidigare var dieseln alltid billigare per liter. Nu kan den vara dyrare ibland. Beror det på att energiinnehållet är högre i dieseln än den är i bensinen? Eller beror det på något annat?

Jag hoppas du kan ge utförliga svar på de frågor du fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skapar några punkter så det blir lättare att svara och för meister Tallviking blir det möjligtvis lättare att förstå.

1. Ja, du. Eftersom du är en bäserweiser utan dess like så kanske du skulle kunna förklara närmare om momentkurvor, acceleration och vad du själv personligen åstadkommit i prestandaväg i diverse bilar. Om du har 800Nm och varvtalsstopp på 3800varv 1:1 otväxling på vxl-låda och en 4,11 bakaxel så säger det bara att du blir trött i armen av att växla. Men du skulle kunna starta med treans växel och skita i de två första. Men då ska vi ta hänsyn till däckdimension. Ett par 12" fälgar så får du ännu starkare utväxling och kanske kan starta på 4:ans vxl.

2. Hade en Audi A4 180Hk TDI. Den var fanimej slöare än min nuvarande Volvo på 200Hk. Din hypotes fungerar inte. Ut och prova i det verkliga livet istället för att fånga info på närmaste gruppbostad.

3. Vad har Europas övriga befolkning med Sveriges skattepolitik att göra? Du vet lika väl som jag att dieseln aldrig har varit lika gynnad av skattepolitiken som bensinen. Nu har det svängt lite.

Tidigare var dieseln alltid billigare per liter. Nu kan den vara dyrare ibland. Beror det på att energiinnehållet är högre i dieseln än den är i bensinen? Eller beror det på något annat?

Jag hoppas du kan ge utförliga svar på de frågor du fått.

Skall man kunna svara får du väl ställa frågor och inte en massa påståenden ?

Anser du dig mer kompetent att avgöra dieselns "enorma nackdelar" jämfört med vad t.ex de regeringar i Europa som sätter skatteregler baserade på faktorer som miljöpåverkan etc ?

De bilar jag har just nu och flera det senaste åren har varit moderna dieslar. Dessutom är mitt nuvarande arbete att arbeta med några av landets experter inom sådana frågor och vill du jag skall upplysa dom att dom är totala idi*ter och ge dom din mailadress så dom kan "lära sig om verkligheten" ?

Märk väl Jag prata inte om "min" egen kompetens nu utan hänvisar med glädje till de experter som jobbar med just miljöpåverkande faktorer i moderna bilar och skattefrågor inom främst EU.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skall man kunna svara får du väl ställa frågor och inte en massa påståenden ?

Anser du dig mer kompetent att avgöra dieselns "enorma nackdelar" jämfört med vad t.ex de regeringar i Europa som sätter skatteregler baserade på faktorer som miljöpåverkan etc ?

De bilar jag har just nu och flera det senaste åren har varit moderna dieslar. Dessutom är mitt nuvarande arbete att arbeta med några av landets experter inom sådana frågor och vill du jag skall upplysa dom att dom är totala idi*ter och ge dom din mailadress så dom kan "lära sig om verkligheten" ?

Märk väl Jag prata inte om "min" egen kompetens nu utan hänvisar med glädje till de experter som jobbar med just miljöpåverkande faktorer i moderna bilar och skattefrågor inom främst EU.

Ja, några av frågorna var liksom inbäddade i mina svar och samtidigt så var det några påståenden också.

Men du kan ju fråga dina badtunnepolare hur miljövänlig etanolen är. Det är nog samma experter som lobbade för etanolen då som du snackar med nu.

Att en dieselmotor har en högre verkningsgrad än bensinmotorn är positivt. Men dieseln är inte så extremt fantastisk så du tror.

Och att kalla regeringar i Europa för experter...fine, men du tror inte dom är utsatta för lobbyism?

Och landets experter...ja, att dom har kunnat vara experter så länge och inte kommit fram till något vettigt fram till idag är skrämmande. Tidigare har dom kommit fram till att det är bensin som har varit det bästa, ända fram tills att man kom på att etanol är det bästa och nu var det tydligen inte så ändå.

Du tror inte att dom kan ha något med lobbyverksamheten att göra? Etanolfabriker i Sverige, skapa jobb, oljan minskar, OPEC ländernas ekonomiska påverkan och allt annat trams?

Att läkare skriver ut viss medicin till patienter har även det med lobbyismen att göra. Många läkare tjänar gott på att t.ex kränga Losec, fast kanske inte idag.

Vilken medicin får Herr TV?

"Anser du dig mer kompetent att avgöra dieselns "enorma nackdelar" jämfört med vad t.ex de regeringar i Europa som sätter skatteregler baserade på faktorer som miljöpåverkan etc ?"

-Ja, det anser jag ur miljösynpunkt. Hur dom vill trolla med folkets ekonomi kan man aldrig veta. Det fantastiska är alltid bortförklaringarna till varför det blev dyrare. Idag är miljön tacksam att skylla på. Men "miljöskatten" är inte direkt öronmärkta pengar som går till miljöförbättringar, men det klingar vackert i var mans öra.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om du för en stund kan lyfta dig från nivån av okvädesord, personangrepp och förnedrande åsikter och svara på följande seriösa fråga:

Varför väljer Europas regeringar att (förutom Sverige som undantag) beskattat bensinbilar högre än dieselbilar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så om du för en stund kan lyfta dig från nivån av okvädesord, personangrepp och förnedrande åsikter och svara på följande seriösa fråga:

Varför väljer Europas regeringar att (förutom Sverige som undantag) beskattat bensinbilar högre än dieselbilar ?

Ja, hur var det nu. Hade inte Sverige experter på den fronten?

Hur kan det då ha gått så galet under alla dessa år som bilen har existerat, fick vi experterna i år?

Skatteväxlingssystemet funkar olika i alla länder.

Tidigare hade vi kilometerskatt på dieseln och nu kostar en diesel även om den står parkerad 365dagar per år.

Som sagt och på den punkten håller jag med dig.

I Sverige är det en halvt riskabel affär att köpa en diesel. Det är inte första gången som det är lönsamt att köpa dieselbil i Sverige för att sedan bli en dålig affär.

Bilismen är en stor inkomstkälla till staten och det styr priser och skatter mer än du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...